Gezondheid alle pijlers

Pityriasis rosea / huidgriep / jeuk

14-10-2007 17:00 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al ruim 2 weken had ik last van ontzettende jeuk, schilferige plekken en het werd alleen maar erger.

Ik heb nooit last van eczeem of allergie.

De dokter heeft geconstateerd dat het pityriasis rosea is. 2 moederplekken ontstaan op je huid en langzaam waaieren de plekken uit over je romp. Van te voren heb je vaak lichte griepgevoelens gehad. Nu is er wel het een en ander te vinden hierover op internet. Zo kan je het maar eens in je leven krijgen, is het niet besmettelijk en duurt het 6 tot 8 weken.

Men weet niet hoe het komt, en hoe je ervan af komt.

Maar aaaaaaaaaaaaaaahhhhhhhhhh!!!!!!!!!!! de jeuk!!!!!!

Heeft iemand ervaring met deze huidgriep of tips tegen de jeuk.

Als dit nog een paar weken aanhoud wordt ik gek denk ik!

Bedankt alvast!
Een jaar of 4 geleden had ik ook pityriasis. Zowel mijn romp als mijn gezicht en hals waren bedekt met plekken. Het duurde ongeveer 6 weken voordat het vanzelf overging. Ik had gelukkig niet veel last van jeuk, maar de dermatoloog waarnaar ik door mijn huisarts was doorverwezen schreef me een zalf/crème voor die ik kon gebruiken als ik wel last kreeg. Helaas weet ik niet meer hoe die zalf/crème heette, maar misschien dat je er bij je huisarts naar kan vragen?
Ja, ik heb het ook gehad. Vooral op m'n benen en romp, gelukkig niet in m'n gezicht. Van de dokter kreeg ik een kuurtje, twee pilletjes geloof ik. Geen idee meer hoe het heet helaas.

Maar ik kan je alvast vertellen dat je het heel lang blijft zien. Het pigment verdwijnt namelijk (tijdelijk) uit je huid. Op den duur had ik allemaal witte plekken, die in de zomer amper bijkleurden. Het viel bij mij extra op omdat ik van mezelf wel een kleurtje heb. Het is pas de laatste paar weken dat de witte vlekken wat kleur hebben gekregen en bijna niet meer opvallen, maar volgens mij heb ik dat kuurtje ergens in maart gehad...
zijn de pigmentvlekken uiteindelijk wel weggegaan?
Ze zijn er nog steeds, maar wel veel minder dan eerst. Het duurt dus wel lang.
Ik zit op dit moment onder de vlekjes , van mijn schouders tot mijn knieën. 6-8 weken zei de dokter, vanaf het ontstaan van de moederplek. Ik zit inmiddels in mijn 7e week, maar verwacht dat het wel langer duurt dan die 8 weken. Ik heb alleen last van jeuk wanneer het nat wordt (onder de douche, een zweterig nachtje), dus meestal heb ik de cortisonecrème niet nodig.

Ik had wel ergens gelezen dat de UV straling een positieve werking heeft, en ben dus gestart met een zonnebankkuurtje. En volgens mij werkt dat inderdaad.

Ik heb op dezelfde dermatologische site gelezen dat je het maar één keer krijgt, dus na deze ronde zou ik er voorgoed vanaf moeten zijn. Ik hoop het!
anoniem_67352 wijzigde dit bericht op 23-07-2008 09:24
Reden: toevoeging
% gewijzigd
.
.
Sauna.

Ik heb het op mijn 20e een keer gehad en ben de sauna in gegaan, en de volgende dag was het over, terwijl ik ook inderdaad gehoord had dat het 6 weken kon duren.
wanneer is het bijna over? hoe kan je dat zien?! Ik zit nu ruim een maand onder die lelijke plekken, gelukkig is die moederplek al helemaal weg:)...maar nu de rest nog!
Hallo,

Ik heb hetzelfde! Althans dat dat zegt de huisarts... Afgelopen maandag bij de dokter langsgeweest en die stond me aan te kijken en dacht dat ik de mazelen had. Tja wat moet je dan toch weer denken

Vandaag terug gegaan en er zat een andere dokter in de praktijk, die vertelde me dat het pityriasis rosea was en dat ik het maar eens op moest zoeken.

Ik lees echter dat de huid gaat schilferen, wat de mijne echter niet doet (ik loop er inmiddels al 2 weken mee) Verder heb ik niet echt jeuk, maar wel als ik me inspan (sport, fiets, etc) of met iets warms in aanraking kom, mijn haren fohnen bijvoorbeeld dat ik last heb van speldenprikken op de plaats waar mijn uitslag zit.

Komt dat bij een van jullie bekend voor? Ik vind het maar gruwelijk irritant en wil er van af! haha maarja dat heeft kennelijk tijd nodig...
Hoi hoi,

Ook ik heb vandaag de diagnose gekregen! Ik heb op mijn borst, buik en rug erg veel last van rode plekjes. De grotere plekjes zijn wat ruw, ik vind het niet heel erg schilferig. De moederplek is zo'n 1,5 week geleden ontstaan, dus ik zal nog wel even geduld moeten hebben voor het helemaal over is. Ik heb nog niet zoveel last van jeuk, dus hopelijk wordt dat niet erger. Ik ben dus nog in een vrij vroeg stadium en hoop dat ik het niet op mijn gezicht ga krijgen! Ik heb ook last van verkoudheid/beginnend griepje, maar ja, wie niet op dit moment. Ik weet dus niet of dat met elkaar te maken heeft.

Sterkte voor al mijn lotgenoten!
Ik heb het ook!

Helaas niets aan te doen, ben allang blij dat ik geen jeuk heb en dat het alleen op mijn buik en borst zit.

Nu zo'n 2 weken, wordt ook nog niet echt minder dus kan wel even duren vrees ik...

En ik heb inderdaad ook een flinke griep gehad vorige week.

Het positieve van die vlekjes is dat je het maar eenmaal in je leven kunt krijgen.

Bij mij zijn de vlekjes roze en als ik er met een nagel overheen kras gaat het een beetje schilferen. Maar geen jeuk dus, thank God!
Hoe gaat het met mijn mede-dalmatiërs?

Bij mij is het nu op zijn hoogtepunt, ook met jeuk maar niet zo erg dat ik er gek van word.

Op het werk heb ik een paar Aerius tabletten meegenomen en dat helpt wel! Heb al de hele dag geen jeuk meer.

Ik zie er niet uit, gelukkig heb ik tijdelijk geen lover haha.
Ik heb dit op mijn 20e gehad. Ben de sauna in gegaan en de volgende dag was het weg, terwijl mij ook verteld werd dat het 6 tot 8 weken zou duren. Niet dus
Oh, haha. Blijkbaar heb ik het hier al een keer gepost. Nog niemand het geprobeerd? Jammer. Want het werkt echt.
up
inmiddels 4 jaar verder dan het laatste bericht hier, en ik heb nu deze aandoening. Ik baal er verschrikkelijk van en hoop echt dat alle vlekken helemaal weggaan... iemand recenter hier ervaring mee? Sauna lijkt me helemaal niet goed eigenlijk, bovendien durf ik me zo niet te tonen in een sauna.
Heb het ook gehad, en bij mij was het na zo'n 7-8 weken helemaal over. Heb trouwens geen medicijnen ervoor gehad, alleen uitgebreid gesmeerd met een vettende crème.

Vlekken zijn niet meer te zien.

Sterkte, vond de jeuk echt vreselijk.
pff, dan heb ik nog 5 wk te gaan. mijn huisarts had het over 2-3 weken.. maar daar ga ik dan maar niet van uit. Dank voor je berichtje bibaatje. jeuk gaat nog wel redelijk (als ik er niet aan denk)
Heb je het ook op zichtbare plekken? Ik had het alleen op mijn romp en bovenbenen dus dat was goed te verhullen.
Oh, had je berichtje niet meer gezien, nee gelukkig (nog?) niet op zichtbare plekken.. vooral mn lijf, paar in mn nek en bovenarmen paar.

zijn er nog andere mensen die dit nu op dit moment ook hebben?
Jup ik loop er nu ook mee rond,

vorige week by de huisarts geweest en die dacht dat het niet zo bijzonder was dus afwachten, als er verandering in de plekjes kwamen moest ik terug komen.

Vandaag terug geweest omdat ik meer plekjes kreeg en de plekken die ik had werden groter.

Hy constanteerde dat ik Pityriasis rosea heb.

onschuldig huidinfectie, daarbij vertelde hij dat het bij jongeren voorkomt ( ik ben 19 ) en dat je het ook meer in het najaar ziet!

thuis gegoogeld en de plaatjes kloppen idd met de plekjes die ik heb. Gelukkig weining jeuk meer maar een nacht ervan wakker gelegen! nu maar hopen dat ze verdwijnen en ik niet meer plekke erbij krijg!

Liefs Marleen

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven