Gezondheid alle pijlers

Pleister vast in schaafwond (help!)

15-01-2014 14:48 51 berichten
Hallo iedereen,

Ik ben zaterdag met de fiets gevallen en heb daardoor een schaafwond opgelopen op mijn knie. Op zondag heb ik daar een pleister opgedaan (van dit type: http://www.bhv4all.nl/con ... _assortiment_4-6-8_cm.jpg).

Ik probeer al sinds dinsdagochtend de pleister los te krijgen maar hij zit echt muurvast. Ik heb al verschillende keren lang gedouched en ben nu ook al minstens twee uur de wond aan het weken door er natte doeken op te leggen, maar er komt geen beweging in de pleister.

Iemand enig idee wat ik kan doen om dat onding los te krijgen? Trekken doet echt gigantisch veel pijn en dat zie ik dus niet zitten.

Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met weken!!

Gewoon laten zitten, als het korstje loslaat gaat de pleister ook. Evt een nieuwe overheen doen als de oude loslaat aan de randjes. Maar weken is echt slecht, dat mag niet meer bij wonden.
Beste is om in een bad te gaan zitten met je knie onder water. Anders in een teiltje, is wel een heel onhandige houding maar toch.

Onder water houden werkt beter dan natte doeken. En voortaan geen pleister plakken. Schaafwonden kun je het beste aan de lucht drogen.
Voortaan op schaafwonden geen pleister meer doen. Gewoon niets aan doen, dan heelt het het snelste.

Voor nu, overleg even met je huisarts wat het beste is om te doen.
quote:bootje_op_de_golven schreef op 15 januari 2014 @ 14:51:

Stoppen met weken!!

Gewoon laten zitten, als het korstje loslaat gaat de pleister ook. Evt een nieuwe overheen doen als de oude loslaat aan de randjes. Maar weken is echt slecht, dat mag niet meer bij wonden.Ben je daar zeker van? Want ik heb het gevoel dat die pleister aan het ingroeien is in het korstje
quote:Doreia schreef op 15 januari 2014 @ 14:52:

Voortaan op schaafwonden geen pleister meer doen. Gewoon niets aan doen, dan heelt het het snelste.

Voor nu, overleg even met je huisarts wat het beste is om te doen.Ik zit in het buitenland (erasmus) dus ik kan helaas niet naar de huisarts.
Laten zitten. En niet meer weken. Nu maak je de wond steeds doorweekt waardoor hij weer vocht gaat lekken en de pleister alleen maar vaster gaat zitten. Nog een paar dagen laten zitten en dan komt hij met korst en al los. Gaat mogelijk wel flink stinken.... Zolang het geen pijn doet en niet rood wordt rondom gewoon zo laten (en niet schoon gaan maken om de geur weg te krijgen, regen, drup, je kent het nu).

En nooit op een schaafwond een pleister, maar dat weet je nu wel...
Ik zou m eraf trekken in 1 ruk en daarna de wond ontsmetten en aan de lucht laten drogen. Niet het verstandigst waarschijnlijk.
Wel trekken dus maar.

En daarna goed dichtdrukken en schoonmaken, het is waarschijnlijk heerlijk aan het smetten eronder.

Vraag of iemand anders hem er aftrekt.

Succes!
Korstjes vallen eraf, dus dan valt je pleister sowieso er gewoon een keertje af.
Ik zou wel weken. En dan idd aan de lucht laten drogen. Die pleister kan lekker gaan broeien en kan het gaan ontsteken. Ben je ook angejurkt.
Iemand tackelen die hem er even voor je aftrekt,

Dan gewoon kiezen even op elkaar en niet opnieuw een pleister plakken,

Als je naar de huisarts gaat vermoed ik dat de assistente wel even voor je trekt.
quote:kabinet schreef op 15 januari 2014 @ 14:55:

Laten zitten. En niet meer weken. Nu maak je de wond steeds doorweekt waardoor hij weer vocht gaat lekken en de pleister alleen maar vaster gaat zitten. Nog een paar dagen laten zitten en dan komt hij met korst en al los. Gaat mogelijk wel flink stinken.... Zolang het geen pijn doet en niet rood wordt rondom gewoon zo laten (en niet schoon gaan maken om de geur weg te krijgen, regen, drup, je kent het nu).

En nooit op een schaafwond een pleister, maar dat weet je nu wel...Hoelang zou dit dan duren? En kan er wel een korst gevormd worden als er een pleister op zit? En wat als ik douche, dan wordt hij ook nat. Of moet ik er nog een waterdichte pleister bovenop doen (met iets van olie ofzo ertussen zodat die ook niet vastkleeft)?
Gewoon laten zitten, komt vanzelf mee met de korst!
quote:stefstef83 schreef op 15 januari 2014 @ 15:03:

Gewoon laten zitten, komt vanzelf mee met de korst!Zeker dat hij niet ingroeit? Want daar heb ik wel schrik voor.
Als je het er nu met geweld af gaat trekken is de kans groot dat je er een litteken aan overhoudt.

Ik denk dat je met een paar dagen de pleister er wel af krijgt.

Heb je de afgelopen 5 jaar trouwens een tetanusinjectie gehad?

Ik weet niet in welk buitenland je zit, maar mocht die in de afgelopen jaren niet gehad hebben is dat echt een aanrader. Kun je meteen aan ze vragen wat aan die pleister te doen, met een stitchcutter krijg je die er wel af (ook naar, maargoed).
1. tanden op elkaar

2. pleister eraf trekken

3. tanden nogmaals op elkaar

4. wond goed afspoelen onder douche (alleen met 'schoon' douchewater, ik weet niet in welk land je zit)

5. inspecteren of er geen stukjes pleister zijn achter gebleven

6. niets meer aan doen en vanzelf laten helen

Stap 1 t/m 6 uitvoeren zorgt dat je het risico op infectie minimaliseert
Je kan ook gewoon hiermee even naar de dokter gaan aldaar.
Langs de randen insmeren met babyolie, dan komt hij steeds losser is mijn ervaring, daarna geen pleister er meer op doen of eerst een vet gaasje ertussen,, dan gaat het niet meer vastzitten.
Ik had hem in één keer eraf gerukt maar ik ben ook een rare, ik kan best tegen pijn. Ik zou kriegel worden van die pleister.
Ook in het buitenland kan je toch bellen met je huisarts voor advies?
quote:Zusenzoo schreef op 15 januari 2014 @ 15:08:

Je kan ook gewoon hiermee even naar de dokter gaan aldaar.en die trekt hem er in 1x af (weet ik uit ervaring)
quote:lilalinda schreef op 15 januari 2014 @ 15:40:

[...]

en die trekt hem er in 1x af (weet ik uit ervaring)

Inderdaad.

Zeker niet laten zitten iig.

Als je even pech hebt, dan heb je straks een flinke ontsteking erbij or worse.
Met olie krijg je pleisters er meestal goed af, bv babyolie.
Net als een splinter.

Mensen zeggen, laten zitten en dan zweert hij er wel uit.

Ja inderdaad.

Beter is dat proces van zweren te voorkomen door even de kiezen op elkaar,

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven