precisieweegschaal
donderdag 24 januari 2019 om 11:25
donderdag 24 januari 2019 om 17:17
donderdag 24 januari 2019 om 23:42
Heel veel pillen mogen niet eens doormidden gebroken worden (ook niet als er een breuklijn lijkt te zitten.....die is vaak alleen voor de sier), omdat ze niet kunnen garanderen dat de werkzame stof evenredig is verdeeld. Ook kunnen er issues zijn met de coating...ivm dat het de maag moet passeren en bij breuk is de coating niet meer in orde..etc en zo kan ik nog wel even doorgaan
Kijk op de bijsluiter of het een tablet is die je uberhaupt mag breken.
En daarnaast lijkt het mij wenselijk dat je dit soort dingen bespreekt met je arts. Zelf afwegen van pillen/capsules etc is geen goed idee. De arts kan dan eventueel een aangepaste dosis voorschrijven zodat je bij de apotheek een tabletje meekrijgt met de juiste hoeveelheid werkzame stof
Kijk op de bijsluiter of het een tablet is die je uberhaupt mag breken.
En daarnaast lijkt het mij wenselijk dat je dit soort dingen bespreekt met je arts. Zelf afwegen van pillen/capsules etc is geen goed idee. De arts kan dan eventueel een aangepaste dosis voorschrijven zodat je bij de apotheek een tabletje meekrijgt met de juiste hoeveelheid werkzame stof
vrijdag 25 januari 2019 om 08:55
Eh, nee. Breuklijnen mogen niet voor de sier op pillen zitten. Een breuklijn is een breuklijn, en mag gewoon gebruikt worden. Pillen mogen alleen een breuklijn hebben als ze daadwerkelijk deelbaar zijn, dus geen coating.studiemiepmiep schreef: ↑24-01-2019 23:42Heel veel pillen mogen niet eens doormidden gebroken worden (ook niet als er een breuklijn lijkt te zitten.....die is vaak alleen voor de sier),
In veel gevalleen waarin er geen breuklijn is geeft de apotheek je gewoon zo'n pillensnijder mee in plaats van de moeite te doen om voor jou een halve dosis te regelen. Maar als dat ook geen optie is, en er moet echt gewogen worden, dan zou ik het aan de apotheek overlaten.
Sommige pillen mag je inderdaad niet snijden. In principe gaat dat alleen om pillen met coatings (vertraagde afgifte, maagbescherming, zulke dingen), maar het is altijd goed om na te vragen. 'Werkzame stof niet goed verdeeld in de pil' is echt onzin, dan zou het over meerdere pillen ook niet goed verdeeld zitten. Er is altijd variatie, maar bij medicatie waarbij je een spiegel opbouwt komt het vaak niet zo nauw, wat je 's ochtends te weinig slikt slik je 's avonds teveel, of andersom.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
vrijdag 25 januari 2019 om 09:06
To, ik denk dat je eerst eens hulp moet vragen om je berekeningen te doen.
Want de ene keer heb je het over gram, de andere keer over milligram, en de vraag is ook nog vanwaar je die gewichten haalt.
Want wat op de verpakking staat is niet het gewicht van een pilletje, maar de dosering.
Dus eerst goed uitzoeken wat je nodig hebt.
Want de ene keer heb je het over gram, de andere keer over milligram, en de vraag is ook nog vanwaar je die gewichten haalt.
Want wat op de verpakking staat is niet het gewicht van een pilletje, maar de dosering.
Dus eerst goed uitzoeken wat je nodig hebt.