Gezondheid alle pijlers

prednison vollemaansgezicht

27-11-2013 21:33 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
heey,

sinds augustus heb ik het nefrotisch syndroom.

bij dit syndroom lekken je bijnieren eiwitten door naar de urine.

ik kreeg daar voor prednison. eerst 80 mg per dag. daarna 60 mg om de dag. nu slik ik om de dag 45 mg. maandag mag ik veder afbouwen met om de dag 30 mg. twee weken daarna mag ik nog veder afbouwen met 15 mg om de dag. dat moet ik dan nog twee weken aan houden en dan ben ik klaar. ik zie erg naar die dag uit. nou wat ik eigenlijk aan mensen wil vragen is, ik heb nu een dik gezicht ( dat heet een vollemaansgezicht ). wie van jullie heeft hier ook mee te maken gehad. gaat het snel na het stoppen van de prednison weg ? hebben jullie ook een dikke onderkin ? ik ben echt bang dat mijn dikke gezicht dalijk niet snel weg gaat.

xx
Kuuk, tegen zwangeren schijn je wel te mogen zeggen dat ze dikker worden . Daar krijg je nog veel meer opmerkingen over de komende maanden.
Ik slik het al jaren elke dag, nooit geminderd maar mijn echte ontplofte kop is gelukkig wel ietsje afgenomen. Nooit terug naar de pre-pred-tijd maar eerst was het zo erg dat ik echt naar de dermatoloog moest omdat zelfs de huid in mijn gezicht scheurde.

Vooral als je binnenkort echt helemaal niets meer gebruikt kan ik je geruststellen, langzaam maar zeker verdwijnt die bolle toet!

En ik vind het niet normaal dat mensen er wat over moeten zeggen. Hoeveel ik wel niet hoor hoe goed ik er uit zie, want bolle toet en knalrode wangen. Leuk hoor, als je zelf vind dat je er verschrikkelijk uitziet en je ook nog eens slecht voelt. Lieve mensen, doe dit aub niet! Het komt nogal rot over en mensen die aan de prednison zitten kunnen vaak al wat minder hebben dan normaal.
Piepvis, ik had juist liever dat de mensen er wat van zeiden. Denken deden ze het toch wel, ik zag zelf in de spiegel ook wel dat mijn uiterlijk veranderd was. En als mensen er naar vragen kun je het tenminste uitleggen.

Mijn bolle gezicht en rode wangen hadden een andere reden, maar mede door de vragen van mensen of ik prednison gebruikte, ben ik uiteindelijk samen met de artsen tot een diagnose gekomen (die mijn leven gered heeft). Ander verhaal dus, niet vergelijkbaar, maar ik ben blij dat er opmerkingen gemaakt zijn.
@Anky: ja, in jouw geval snap ik dat je blij was met de opmerkingen... Maar ik denk er verder hetzelfde over als Piepvis. Want waarom mogen mensen wel iets zeggen over een bolle toet/kop maar niet over iemands vette pens of dikke achterwerk? Want van die laatste 2 weten we allemaal dat dat maatschappelijk niet echt geacepteerd is

Ik erger me er momenteel echt aan als iemand zegt "Joh, jij hebt bolle wangen!" of "Jij ziet er goed uit!"

Zelfs mijn schoonmoeder, die weet dát en waarom ik aan de prednison zit, flikt het elke keer om er iets over te zeggen! En ook een collega vindt het nodig om elke keer als ik haar zie, er iets over te zeggen...

Ik voel me op dat moment dan min of meer verplicht om iets van uitleg te geven. Wat ik vaak niet doe. Ik zeg dat het komt door de prednison. En in 99% van de gevallen krijg ik dan te horen "Oh mag dat wel nu je zwanger bent?!" (ja, sterker nog: zonder de pred. was ik waarschijnlijk niet eens zwanger geweest!)
Ben nu 10 dagen aan de prednison 40mg . Vannacht hoefde ik voor het eerst in 20 jaar geloof ik niet te plassen. Betekent vast dat ik inmiddels vocht aan het vasthouden ben. Bah, zie zo tegen de komende prednisonperiode op.
@gismo72 ik had dat ook toen ik vocht vast hield. toen ik het weer kwijt raakte moesten ik wel 2 tot 3 keer per nacht naar de wc. wat een verschil ! ik ben al lang blij dat ik door de prednison geen vocht vast houdt. dan heb ik toch wel een beetje geluk

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven