Gezondheid alle pijlers

Prikkerderprik

30-07-2013 14:02 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo viva' ers!

Groot probleem: ik begin in September aan mijn stage. In verband met stage moet ik een prik halen ( hepatitus prik, 3x en 1x bloedafname).. ik moet, anders kreeg ik de plek niet. Ik mag hem op kosten van het bedrijf halen. Had een verzoek gekregen, maar ben niet op komen dagen.

Nu ga ik in oktober ook op vakantie, waarvoor vaccinaties ook worden aangeraden.

Ik dacht 2 in 1, ga ze gelijk halen. Heb nu een afspraak staan voor volgende week. Afgesproken met stage dat ik nu nog een keer ga.

Ik durf alleen ECHT NIET. Ik weet dat ik heel koel die afspraak heb gemaakt, maar ik ben bang dat ik volgende week weer niet ga.

Help! Wat kan ik doen tegen de zenuwen??
Iemand meenemen die je een schop onder je achterwerk kan geven als je ineens weer niet durft?
Niet nadenken, gewoon gaan en als ze prikken je ogen dichtdoen. Doe maar gewoon alsof het niet gebeurt.
Gewoon gaan zeg. Je voelt er nauwelijks wat van en het is in twee tellen voorbij.
Ik laat me altijd in m'n kont prikken voor vaccinaties, dan hoef ik het niet te zien en voel er achteraf minder van.

En verder: *schop*
Ik weet dat het niks voorstelt. Ik weet dat het even een prikje is die je nauwelijks voelt. Maar op een of andere manier heb ik zo erge angsten. Dat ik die nacht ervoor niet kan slapen. Ik weet het ik lijk een mietje, ben niet bang voor pijn maar dit soort dingen maken mij zo angstig, net als de tandarts daar ga ik uit angst al niet meer heen en prikken nu voor het eerst ( behalve standard prikken als kind zijnde)..

Ik weet niet waar die angst vandaan komt. Ik heb idd een schop onder mijn hol nodig, mijn vriend moet ook mee ( voor de vakantie prikken) dus.. misschien geeft mij dat het zetje.

Ik wil wat tegen die angst doen.. maar ik weet niet wat
Waar ben je precies bang voor?

Realiseer je je trouwens dat hoe langer je niet naar de tandarts gaat hoe vervelender de behandelingen in de toekomst gaan worden?
ga samen en klaar ermee, je bent geen baby meer en je voelt het nauwelijks.

En ga naar ene nagsttandarts, je gebit moet nog langer mee!
Ik ken het maar geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om een afspraak af te zeggen of niet op te komen dagen.

Niet kijken en probeer te ontspannen en rustig door je buik te ademhalen. Meld dat je bang bent al bij het aanmelden. Je bent heus niet de enige.

*schop*
Been there, done that, got the T-shirt.
Gewoon doen. Evt idd iemand meenemen die je aan je haren terug sleept op het moment dat je rent.

Kom op zeg, je vergooit je opleiding toch niet voor een paar suffe prikken?
Dankjewel.

Ik ga mijn best doen om nu wel ECHT ECHT te gaan, misschien door succes-ervaringen mijn psychische angsten minder worden.
Gewoon zeggen...heb ik ook gedaan en ze hebben er echt rekening mee gehouden. Kan een bedrijf je dat verplichten trouwens?
Fiddeldee, ze kunnen je niet verplichten maar dan moet ik wel een goed excuus hebben waarom niet. En juist door de reacties '' baby of aansteller'' wil ik het niet toegeven aan mensen dat ik er angsten voor heb. Ik weet heus dat het geen pijn doet, en dat ik na 5 minuten weer op de stoep sta en ik dan veilig op reis ga en veilig op stage ben, maar ik weet niet wat dat in mijn hoofd is.

Ik weet dat ik verder van huis ben als ik gebeten word ( tijdens stage ) of... op vakantie ziek word en ik dan waarschijnlijk veel meer prikken moet hebben. Dus ja ik wil echt gaan.

Maar ik hou dit altijd al geheim dat ik er angsten voor heb, omdat ik geen aansteller wil zijn en meestal over dingen heel '' koel '' ben en voor de rest alles wel durf enzo.. maar dit iets heel raars in mijn hoofd. Net als bij de tandarts sta je na controle al binnen 10 minuten op de stoep. Maar mij daar over heen zetten lukt niet.
gewoon gaan, dit was voor mij een mooie oefening om van mn prikangsten af te komen. Geloof me, ook ik scheet 7 kleuren bagger. Mijn hobby is het nog steeds niet, maar ik heb het toch maar even mooi gedaan.

Voordeel bij mij was dat ik de dag na het maken van de afspraak de eerste al kreeg.

De eerste viel 100% mee. De laatste was het venijnigst maar dat kwam omdat die net uit de koeling was...brr daar let ik dus voortaan op dat ie iig even een beetje warmer is, lichaamstemperatuur.

Bij de assistent aangeven dat je angstig bent, vraag of je mag zitten. Arm goed ontspannen en gaan! Het is voor een goed doel. succes!
Dankjewel little_angel89. Voor mensen is het moeilijk voor te stellen, dat je bang bent voor een prikje, hihi maar zo verhaal doet mij goed, dat het mij ook moet lukken.

Ik ga het aangeven van te voren. Ik krijg gelijk informatie en dan mag ik gelijk de prik halen, waar ik blij mee ben, hoef ik er niet tegen aan te hikken. Dan hoef ik ' pas'' weer over een maand terug.
over een maand terug....en t gekke is, die 6 maanden waren geen hikspul...het bloedprikken ook niet... was het maar zover, dan zaten ze er in en was ik beschermd

overigens heb ik de prikken inmiddels allemaal binnen... duim ik dat mn ''tieten'' goed zijn en hoef ik niet meer ^^

Morgen maar is bellen
Je merkt er weinig van, de naaldjes zijn heel dun en kort.
Ik zou als ik jou was nu alvast met je vriend afspreken dat hij je echt gaat dwingen. Nu zit de angst nog niet zo hoog, op de dag zelf ga je misschien wel weer allemaal vluchtpogingen doen en durft je vriend niet 'die schop onder je kont' te geven.

Verder is het echt psychisch. Ik heb er ook jaren veel last van gehad. Ik vind het nog steeds niet leuk maar het gaat echt steeds beter. Heb zelfs mijn ogen laten laseren, vind ik een treetje hoger dan prikken zeg maar.
Zeg tegen je vriend dat hij ervoor móet zorgen dat je die dag gaat. En verder even zeggen tegen de prikker, ik hou er zelf altijd rekening mee!

Succes, je kunt het!
Ik vind dat er niet veel sympathieke reacties tussen zitten. 'gewoon' even doen lukt dus duidelijk niet, angst weerhoudt je, letterlijk.

Ik spreek uit ervaring. Maar wat ik altijd in mijn achterhoofd hield was, ik kan niet weglopen uit belang voor mijn gezondheid.

Het afgelopen jaar werd ik heel ziek en werd helemaal leeggeprikt. Iedere keer weer vreselijk bang, maar ik deed het wel. Inderdaad, voordat er geprikt wordt zeg dan dat je bang bent. MIj is verteld dat echt heel veel mensen bang zijn voor prikken, dus je bent niet de enige. Let op je ademhaling tijdens de prik, Via je mond steeds kort puffen. Heel veel succes, je kan het!!
Het is ook niet mijn hobby, maar ik adem gewoon rustig door en probeer te ontspannen.
Het is goed als je van tevoren aangeeft dat je bang bent zodat iedereen daar rekening mee kan houden. Degene die gaat prikken maakt dat zo vaak mee, je bent echt niet de enige. Zorg dat je genoeg gegeten en gedronken hebt en neem nog iets extra's mee.

Neem iemand mee om in een hand te knijpen en om mee te praten. Kijk de andere kant op zodat je het niet aan ziet komen als je dat graag wilt. Een afspraak vroeg op de ochtend kan misschien nog helpen zodat je er niet de hele dag tegenaan zit te hikken.

Ik vraag me wel af of je nu überhaupt nog beschermd kan zijn voor aanvang van je stage. Ik moest prikken halen op (geloof ik) 0, 1 en 6 maanden en daarna inderdaad ook nog een keer bloed laten prikken.

Ik weet niet wat je studeert, waar je stage gaat lopen en waar je wilt gaan werken later, maar op heel veel plekken kom je niet in de patiëntenzorg aan de slag als je niet bent ingeënt tegen HepB.

Ik moet eerlijk bekennen dat ik dit nu heel rustig type, maar als ik eenmaal moet ook (al dagen van tevoren) verga van de zenuwen. Pas ging ik heel rustig naar binnen met het idee dat ik alleen een vragenlijst kreeg, maar kreeg er gratis en voor niets een verplichte mantoux-test bij. Daar was ik ook alles behalve blij mee.

Zelf inenten vind ik dan weer niet eng omdat ik weet dat ik eigenlijk niets fout kan doen als ik me aan de 'regels' houd. Daardoor weet ik ook wel dat ik niet zenuwachtig hoef te zijn, maar het gaat vanzelf. Mijn eerste slachtoffer wilde ook niet en ik moest met een langere naald prikken dus dacht neeee. Maar gelukkig mocht ik in een bil prikken zodat ik het gezicht niet hoefde te zien haha.

Bij het zien van een lumbaalpunctie ben ik later wel bijna van mijn stokje gegaan.
Ik ben ook bang voor naalden. Moest bloed prikken wegens zwangerschap. Heb er anderhalve week tegenaan gehikt. Toen toch erheen en gezegd: ik weet dat het achteraf niets voorstelt, maar ik kijk hier enorm tegenop!

De vrouw lachte en zegt: heb je gezien hoe dat schilderij mooi het licht opvangt dáár? En liet me een heel andere kant opkijken. Daarna begon ze te kletsen over het weer en over hoe rustig het nu is vanwege vakantie en allerlei non praatjes. En toen was het alweer voorbij en lachten we beide toen ik zei: ik zei toch dat het meeviel? :-) Succes!
Hè, ik ga ook normaal ook altijd van mijn stokkie, wel nb in de diabeteszotg. Maar met vaccinatie valt t mee. Ik zeg t altijd van te voren. Vraag of ik even iets langer mag blijven zitten en vraag of ze met me blijven kletsen
Dankjewel allemaal! Tips waren zinvol:

Gister mijn vriend aangegeven dat hij mij echt mee moet sleuren, alsnog aan mijn haren trekken. ( niet dat het zo ver komt) maar dat ik nu nog koelbloedig erover ben, maar die dag dat ik smoesjes ga verzinnen.

Ik vind wel jammer dat hij weinig/geen begrip heeft voor mijn angst. Hij weet dat ik geen miepert ben, maar zegt over mijn tandarts/prikangst dat ik mij niet zo moet aanstellen en dat het niks voorstelt. Heb hem aangegeven dat het niet zo makkelijk voor mij werkt; hij begrijpt mij daarin niet en zegt gewoon doen. Dat is wel lastig, het is fijn als iemand die met je meegaat je begrijpt en steunt. Dat doet hij totaal niet. Maar niks aan te doen.

Ik heb er voor gezorgt dat ik hem smorgens om 09.00 ga halen. Moet erna gelijk door naar werk, dus dat komt wel mooi uit.

(P.s, even wat anders. Ik zoek op het forum naar bepaalde onderwerpen, en dan zeggen mensen moet je gewoon zoeken, maar dan krijg ik bijv. als ik '' hond'' in toets, alleen maar blogs die erover gaan. Kan je ook ergens zoeken op onderwerpen in het forum?)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven