Gezondheid alle pijlers

Psoriasis uitbraak tijdens zwangerschap?

09-12-2013 15:21 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ha mede forummers,

Momenteel ben ik 18,5 week zwanger... Sinds een aantal weken heb ik een vurige uitslag op mijn bovenbuik, onder de buste en nu ook beginnend op mijn rug.. het is een rode, vlekkerige uitslag die een vreselijke jeuk geeft.. de plekken zelf schilferen ook.

Ik heb dit nog nooit eerder gehad? Heb toen ik begin 20 (bijna 10 jr geleden) wel eens een poosje schilferige hoofdhuidproblemen gehad (ze dachten toen ook aan psoriasis) maar.. de huisarts zei dit weekend na 2 sec gekeken te hebben dat dit het moest zijn. Schreef me een zalf voor.. en klaar. Nu kan ze natuurlijk prima gelijk hebben maar in de bijsluiter van de zalf stond 'heeft schade toegebracht aan ongeboren vruchten bij dieren, bij de mens is dit onduidelijk'.. ik had het nog specifiek gevraagd of het kon ivm mijn toestand maar ik ga niet smeren met dat goedje. Ik voel me daar gewoon niet ok bij, overdreven of niet overdreven.

Heeft iemand er ervaring mee, een uitbraak tijdens de zwangerschap? Ik lees dat lichttherapie wel verlichting kan geven en dat kan wel veilig is.. Morgenavond ga ik weer naar mijn eigen huisarts om te vragen of ik verwezen kan worden naar de dermatoloog.. ik wil eerst zeker weten of de juiste diagnose is gesteld..
Ik heb zelf al jaren eczeem, het goed vet houden is een van de belangrijkste dingen daar van.

Dus je kan voor nu een nivea ofzo gebruiken en vooral niet krabben is lastig,weet er alles van maar is wel de beste remedie
Jezelf kennen is de sleutel tot geluk
Licht therapie wordt normaal al niet 1,2,3 voorgeschreven dus ik denk niet dat dat zo makkelijk gaat. Heb je geen tabletten gekregen mrt een vette zalf?
Je kunt ook kijken voor een vaseline crème bij de apotheek
Ik heb toevallig iets hierover gelezen in mijn boek gister. Ik zal het even voor je opzoeken. Maar het was een zwangerschapskwaal.

Ik zou sowieso even overleggen met je verloskundige.
Geen fijne plaatjes maar hier wat ik op google vond. Volgens mij hetzelfde als in mijn boek. link
Goed dat je een doorverwijzing vraagt naar een dermatoloog. Zelf heb ik last van schilfers op mijn hoofdhuid, maar dit is eczeem. Dat zou het bij jou ook best kunnen zijn.

Ik heb ooit (na een verkeerder diagnose) psoriasis zalf gehad voor uitslag op mijn ellebogen en na een aantal keer smeren lag de boel open :(

Zelf gebruik ik cortisone crème tegen eczeem, maar ik weet niet of dit aan te raden is tijdens een zwangerschap. De eczeem op mijn rug trekt vrijwel weg tijdens zonnig zomerweer, dus ik kan me voorstellen dat lichttherapie een goed idee is. En smeren met een vette crème -zonder alcohol/parfum- wil wel iets helpen. Tegen de jeuk kun je iets uit de vriezer (met keukendoek ertussen) tegen de plekken aanhouden. Probeer iig niet te krabben.
Ik hou alles goed vet met Lipikar (soort lanettecreme) helpt wel wat.. Naja ik wacht morgenavond ff af
Bij mij ging mij psoriasis juist helemaal weg tijdens mijn zwangerschap (ellebogen en hoofdhuid). Helaas is het na een paar jaar weer terug maar lang niet zo erg als eerst. Bij mij jeukt mijn psoriasis helemaal niet. Laat je huisarts nog eens kijken. bij mijn moeder keek ze ook nauwelijks en constateerde psoriasis. Nadat creme niet hielp ging ze terug en bleek het gordelroos te zijn! Laat je anders doorverwijzen naar een dermatoloog...
Twee dingen zijn oneindig: het universum, en menselijke domheid. Maar van het universum weet ik het nog niet helemaal zeker..
-Albert Einstein-
Ik heb best erge psoriasis. Maar werd juist in mijn zwangerschap (hormonen??) minder. Ik heb in mijn zwangerschap en de aanloop er naar toe. Niet mijn gewoonlijke zalf gebruikt. Want hormonen zalf. Als je het niet vertrouwd geen risico nemen hoor. Dan kan je inderdaad beter eventjes wachten op je eigen ha. En als je dan nog niet echt een goed gevoel bij dat zalfje heb. Idd een verwijzing. Succes ermee. Er is weinig ergers dan jeuk. Nu is mijn zoontje 4 weken en ik moet ineens toegeven dat mijn psoriasis nog steeds een stuk minder is.
@Elfje, die plaatjes heb ik gezien.. Daar lijkt t niet op..

Ben benieuwd naar morgenavond en hoop dat ie me wil verwijzen!
Hoi TO hoe gaat het nu?

Heb je een doorverwijzing gekregen?
Gisterenavond geweest.. Zij dacht aan een schimmel, pytariasis Rosea, PUPP of psoriasis guttata..

Ga nu eerst miconazol crème smeren (want veilig) en de plekken lijken na 2x smeren al minder vurig..

Verder gewoon vet houden! Als het binnen nu en 2 wkn niet beter wordt dan richting dermatoloog..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven