Gezondheid alle pijlers

Reset.

15-05-2020 21:33 47 berichten
Een topic voor iedereen die de behoefte heeft om opnieuw te beginnen.

Ons leven begint nu.
Ik ben recent gestopt met roken, ik rookte vanaf mijn veertiende. Gaat me nu ineens goed af. Heb vooral goed met mijn man besproken dat ik een bitch zou zijn de komende weken en om het me te vergeven zodra ik zit te snauwen.

Daarnaast ging ik veel wandelen als de stress hoog opliep. Tabak, drank en eten zijn toch allemaal middelen waarmee je ook ontspant.

Ik heb geen drank, tabak, of ongezond eten in huis, dat maak het ook veel makkelijker.
GreenLadyFern schreef:
16-05-2020 14:50
...

Ik heb geen drank, tabak, of ongezond eten in huis, dat maak het ook veel makkelijker.
Vooral dit laatste ga ik toepassen, ook eenvoudig want ik ben de enige roker en drinker in huis.

@Mermedina:
Ergens voelt het wel als straf.
Alsof ik automatisch moet kiezen voor dit gezonder en langer leven.
Moet dit echt?
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
16-05-2020 20:27
Vooral dit laatste ga ik toepassen, ook eenvoudig want ik ben de enige roker en drinker in huis.

@Mermedina:
Ergens voelt het wel als straf.
Alsof ik automatisch moet kiezen voor dit gezonder en langer leven.
Moet dit echt?
Je moet niks. Je mag leven zoals jij wilt. Je hoeft niet te kiezen voor gezond. Van leven ga je altijd dood. Zoveel mensen accepteren dat ze gehandicapt of ziek worden en/of korter leven. Als het gezonde leven echt een straf voor je is die je dan ook nog eens heel lang moet uitzitten, doe het dan maar niet.

Of maak je leven leuk.
Moirmel schreef:
16-05-2020 20:27
Vooral dit laatste ga ik toepassen, ook eenvoudig want ik ben de enige roker en drinker in huis.

@Mermedina:
Ergens voelt het wel als straf.
Alsof ik automatisch moet kiezen voor dit gezonder en langer leven.
Moet dit echt?
Misschien moet je je afvragen wat er zou gebeuren als je een hartaanval krijgt en er niet aan overlijdt, maar er wel allerlei problemen aan overhoudt. Is het leven dan nog zo leuk? Zie het niet als een straf maar als een keuze. De keuze is helemaal aan jou.
Astromeria schreef:
16-05-2020 21:20
Misschien moet je je afvragen wat er zou gebeuren als je een hartaanval krijgt en er niet aan overlijdt, maar er wel allerlei problemen aan overhoudt. Is het leven dan nog zo leuk? Zie het niet als een straf maar als een keuze. De keuze is helemaal aan jou.
Leven is lijden.
We kunnen het leed temperen, maar welke keuze maken we als de middelen zorgen voor een korter leven?
Motivatie blijft lastig.
Alle reacties Link kopieren
Vind je het leven niet te verdragen zonder middelen?
Als dat zo is, dan heb je waarschijnlijk hulp nodig om te gaan stoppen en dat te blijven
Die hulp is er ook online. Geen idee welke er goed is, maar misschien leest er iemand mee die dit wel weet.

Of je aanvaardt dat het binnenkort afgelopen kan zijn.
Sterkte in ieder geval, voor wat het waard is.
nounou
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat ik jouw gevoel helemaal snap. Je moet eigenlijk met bepaalde dingen stoppen en je weet zelf ook dat het beter voor je is maar je wil zelf geen veranderingen. Ik hen zelf al 3 keer een serieuze stoppoging gedaan wat roken betreft. Ik kreeg telkens spijt omdat ik het roken zo miste. Ik heb het zelfs al meer dan een jaar vol gehouden maar ik was dan wel erg ongelukkig. Dus weer begonnen met roken. Nu heb ik een ontsteking aan mijn tandvlees en door Corona is mijn afspraak met de tandarts steeds uit gesteld. Ik weet zeker dat het eerst wat ze gaan zeggen is dat ik weer moet stoppen met roken. Ik moet me dus ook weer gaan resetten maar ik weet nog niet of ik dat wel ga doen.
Moirmel schreef:
16-05-2020 20:27
Ergens voelt het wel als straf.
Alsof ik automatisch moet kiezen voor dit gezonder en langer leven.
Moet dit echt?
Je op klinkt positief: wie heeft de behoefte om opnieuw te beginnen?
Maar daarna is je toon heel negatief. Waarom is dat? Je ‘moet’ kiezen voor het leven? Nee hoor dat hoeft niet. Waar zet je je tegen af?
Eerlijk gezegd klink je een beetje als een dramatische puber die perse geen huiswerk wil doen en ook geen tanden wil poetsen.
Dan doe je het niet. Hele volksstammen doen het niet en gaan ongezond, een bende aan bloedverdunners en cholesterolverlagers slikkend door het leven, al hijgend als ze eens een keer twee trappen op moeten rennen.
Een ongezonde levensstijl beperkt jezelf. Je gaat dingen niet meer kunnen en dat worden er steeds meer. Dat is ook een keuze, zelf weten.

Nee ik mag mijn vader niet opzoeken,
Corona. Maar hij is al gedotterd, stent er in. Hij zei vandaag uit zichzelf: roken is afgelopen, het kan niet meer. Ik hoop zó dat ie zich daar aan houdt, want ik hou van die man en ik wil graag nog een aantal jaren met hem doorbrengen. In een beetje goeie gezondheid dat zou leuk zijn.
Het is zijn keuze, jouw keuze. Keuze om gezonder te zijn is inderdaad de keuze voor het leven. Als je niet geïnteresseerd bent in het leven... tja dan houdt t op. Maar ik vind t leven verdomt leuk, ik zou er geen dag van willen missen.
Moirmel schreef:
16-05-2020 22:35
Leven is lijden.
We kunnen het leed temperen, maar welke keuze maken we als de middelen zorgen voor een korter leven?
Motivatie blijft lastig.
Je stelt het als een feit maar dat is het niet. Mijn leven is verre van leiden. En waarom zou je jouwe het moeten zijn?
Juist doordat ik zie hoe een ongezonde levensstijl lijden brengt in het leven van mijn ouders, en daarmee de mensen om ons heen, wil ik niet ongezond leven.
Niet meer naar een dierentuin kunnen zonder rollator. Niet meer in de tuin kunnen werken. Niet meer in de hete zon kunnen zitten omdag je longen vollopen met vocht.
Er vallen zoveel dingen weg.

Er zijn zoveel dingen weggevallen bij mijn vader dat roken, drinken en eten het enige is wat overblijft. Want verder kan hij niks.
Ondertussen heeft hij elke maand wel een tia, dus zitten wij als familie te 'wachten' op een echte beroerte terwijl hij whiskey en bitterballen naar binnen werkt.

Dat is zijn keuze. Ik kies ervoor om, nu ik nog jong en gezond ben, preventief al die rotzooi mijn lijf uit te bannen. Roken ga je echt niet zo snel meer missen, de maatschappij staat tegenwoordig zo negatief tegenover roken, dat het plezier er wel af is (goede zaak hoor als je het mij vraagt).

Alcohol ligt aan de kring waarin je je begeeft. Ben je kroeghanger, heb je vrienden die veel zuipen? Of heeft alcohol een functie voor je, ter ontspanning bijvoorbeeld?
Ik drink tegenwoordig alcoholvrije wijn op feestjes e.d. ben standaard de bob. Thuis drink ik niet. In een goed restaurant wil ik nog wel eens een passende wijn erbij nemen. Ik drink verder water, thee, en koffie. En ik mis het niet meer!

Je denkt dat je leven minder leuk wordt, maar eigenlijk leef je onder de duim van je eigen verslaving, en je hebt het niet eens door.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
16-05-2020 22:35
Leven is lijden.
We kunnen het leed temperen, maar welke keuze maken we als de middelen zorgen voor een korter leven?
Motivatie blijft lastig.
Nou, dan helpt misschien de keuze voor een middel tegen depressiviteit.
Alle reacties Link kopieren
Het leven is te kort pak je kansen
Greenfernlady ik ben het zo ontzettend met je eens.

Maar ik denk dat to een beter plan nodig heeft, wil dit niet op een teleurstelling uitlopen. Want je kan niet drastisch álles tegelijkertijd veranderen en dat ook nog volhouden. Ik denk dat je, om je levensstijl echt blijvend te veranderen, dat stapje voor stapje moet doen.
Dus ik zou bijvoorbeeld beginnen met stoppen met roken en alcohol bijvoorbeeld alleen maar in het weekend en dan max 2 glazen per dag. En rustig beginnen met meer bewegen en anders gaan eten.
Moirmel schreef:
16-05-2020 20:27
Vooral dit laatste ga ik toepassen, ook eenvoudig want ik ben de enige roker en drinker in huis.

@Mermedina:
Ergens voelt het wel als straf.
Alsof ik automatisch moet kiezen voor dit gezonder en langer leven.
Moet dit echt?
Mijn vader kon/wilde niet stoppen met roken.
Hij heeft het niet eens geprobeerd, wilde niet zonder.
Hij is plotseling gestorven.
Iedereen moet zijn eigen keuzes maken en dat respecteren. Ook jij!
Het is jammer dat hij zijn kleinkinderen nooit heeft leren kennen maar boos ben ik nooit geweest, dat hij niet wilde stoppen.
Ik zag dat hij echt niet zonder kon. Het was zijn leven.
In zijn kist heb ik een pakje shag gelegd met de tekst 'roken is dodelijk'. Kon er nog zelfs de humor toen van inzien.
ClumsyNinja schreef:
16-05-2020 08:34
Ik wou dat ik de omslag voor iemand anders kon maken. Mijn pa heeft die waarschuwingen al jaren in de wind geslagen en is vanochtend na een hartinfarct met de ambu naar het ziekenhuis gebracht. Waar ik nu niet heen mag, want corona.
Dus ik zit dom op viva en ik weet niet wat ik zal doen.

Maak de omslag, alsjeblieft. Neem die waarschuwingen serieus.
Veel sterkte clumsy.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
16-05-2020 22:35
Leven is lijden.
We kunnen het leed temperen, maar welke keuze maken we als de middelen zorgen voor een korter leven?
Motivatie blijft lastig.
Welnee wat een depri insteek voor iemand die straks weer eens ervaart hoe het is om frisse lucht te inhaleren.

Toen ik stopte met roken was ik juist extreem aardig voor mezelf. Veel cadeautjes en kookte elke dag eten waar ik zin in had. De tweede of derde dag was ik knijterdepri voor 48 uur. Gestopt zonder hulpmiddelen.
Alle reacties Link kopieren
Ik zou je aanraden contact op te nemen met een erkend Leefstijlcoach.
Moirmel schreef:
16-05-2020 22:35
Leven is lijden.
We kunnen het leed temperen, maar welke keuze maken we als de middelen zorgen voor een korter leven?
Motivatie blijft lastig.
Maar hoe zwaar dit lijden is, heb je voor een deel zelf in de hand. Ik spreek niet uit persoonlijke ervaring, maar mijn vader heeft een zwaar hartinfarct gehad als gevolg van roken. Hij heeft daarna de knop wel om kunnen zetten en nooit meer een sigaret aangeraakt. Hij is inmiddels hoogbejaard, maar is wel de rest van zijn leven hartpatiënt gebleven.

Maar ik vermoed dat je het hier hebt over een ander lijden, dat je probeert te temperen met middelen? Als dat zo is, dan zou ik je toch aanraden om hulp te zoeken.

Je moet het in je denken eigenlijk omdraaien. Je moet helemaal niks. Als je een keuze maakt om iets te veranderen, dan doe je dat omdat je dat zelf wilt, of het nu gaat om stoppen met roken en drinken, of om het vragen om hulp. Iedere keuze heeft consequenties, waar je zelf de verantwoordelijkheid voor moet/kunt nemen. Vraag je af wat echt belangrijk voor je is. Zo krijg je grip op je eigen leven. Veel sterkte!
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
16-05-2020 13:58
Dit weekend gebruiken om motivatie te vinden.
De dood schrikt me niet af (leef al lang op extra jaren), alleen komt het nu ongelegen want vrouw en stiefzoon.

Daarnaast ook nadenken over hoe ik dit het best kan aanpakken zonder door te slaan. Vorige keer dat ik dit zelfdestructief gedrag tackelde, stortte ik mij op het werk en een verbouwing, met als resultaat dat ik na een half jaar niet meer opkeek van een werkweek van meer dan 70 uur, met ondergewicht kampte en bijna manisch was.
Dus deze keer iets zoeken dat langdurig vol te houden is.

@ClumsyNinja:
Hoop dat je snel bij je vader mag.

Je verving dus het ene zelfdestructieve gedrag met het andere, dat zet inderdaad geen zoden aan de dijk. Ik ben het met anderen eens dat je op zoek moet naar gezonde copingstrategieën.
Ben zondag begonnen.
Dag drie,
weer gerookt,
weer gedronken,
sst.
Alle reacties Link kopieren
Moirmel schreef:
19-05-2020 22:13
Ben zondag begonnen.
Dag drie,
weer gerookt,
weer gedronken,
sst.
Waarom?
Moirmel schreef:
19-05-2020 22:13
Ben zondag begonnen.
Dag drie,
weer gerookt,
weer gedronken,
sst.
Maar nu is een nieuwe dag. Je kan gewoon verder gaan waar je was gebleven, met je nieuwe levensstijl.
Dus vandaag weer met frisse moed clean blijven. Je kan het! :yes:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven