Gezondheid alle pijlers

reumatoide artritis

26-04-2010 08:41 5 berichten
Verwijderd
anoniem_70265 wijzigde dit bericht op 21-01-2018 02:09
98.82% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoi Felicia,

Wat naar voor je. Ik weet dat RA je leven negatief kan beïnvloeden, omdat mijn man het heeft. Hij kreeg de diagnose toen hij 25 was, nadat hij al maandenlang gewrichtsklachten had. Met name zijn handen en zijn tenen waren pijnlijk en hij heeft daardoor een tijd niet kunnen werken.

Nadat de diagnose was gesteld heeft hij methotrexaat gekregen met daarnaast foliumzuur, pijnstillers en maagbeschermers. Het heeft zeker wel een jaar geduurd voordat de juiste dosering was bepaald en vanaf dat moment ging het stukken beter. Inmiddels zijn we 8 jaar verder en hij is redelijk klachtenloos. Nu en dan speelt zijn RA weer op en heeft hij een tijdlang veel pijn, maar nooit meer zo erg als in het begin. Hij kan ook nog steeds zijn werk in een garage blijven doen.

Toen wij een kinderwens kregen moest hij stoppen met de methotrexaat en is een tijdlang overgegaan op salazopirine. Gelukkig was ik snel zwanger want dat medicijn werkte voor hem niet optimaal. Inmiddels hebben we 2 gezonde kindjes en heeft hij in het dagelijks leven weinig problemen met zijn gezondheid.

Ik denk dat je iedere sport wel kan uitoefenen zolang de medicatie zijn werk goed doet. Man heeft een tijdje gevoetbald en had daarbij geen last van zijn gewrichten doordat de medicatie nu zo goed is afgestemd op zijn klachten. Inmiddels is hij gestopt maar dat heeft niks met zijn RA te maken.

Feit is dat methotrexaat de grootst mogelijke rotzooi is die er bestaat maar het werkt wel.

Heel veel succes. RA is een nare aandoening maar het verloopt bij iedere patient anders. Het is een van de ergste soorten reuma die je kan hebben, maar als je net zoveel geluk hebt als mijn man hoeft het je leven weinig te beïnvloeden.
Bedankt voor je reactie! Het is een fijn om een verhaal te horen waarin het verloop behoorlijk meevalt.

Ik heb veel geluk dat het nog in zo'n vroeg stadium zit. Mn klachten bestaan nog maar 2 maanden. De medicijnen zijn volgens mij over het algemeen rotzooi als ik internet mag geloven, maar ja het is het 1 of het andere en met RA heb je denk ik weinig keus.

Op dit moment lukt het mij ook niet om mijn werk volledig uit te voeren. Gelukkig hebben ze op mn werk begrip voor mijn situatie. Daarbij ben ik nu erg blij dat het niet mijn "echte" baan is daar.

Gebruik diclofenac om de ontstekingen tegen te gaan maar dat is slechts een tijdelijke oplossing. Hoop dat ik straks in mijn behandeling snel de medicijnen vind die voor mij goed werken.
Hoi Felicia,

Ik heb sinds mn 23 e RA. Bij mij was het een reactie op mijn diabetes ( en de daarbijbehorende coma's, voor mij dan ;))

In het begin ook mijn handen en toen knieen en tenen. Ik ben aan de salazopirine gezet en dit deed niks voor mij. Ben toen gestopt met medicijnen en verhuisd naar Malta ( ander klimaat ect) en nu leef ik al bijna 8 jaar zonder medicatie en zonder pijnklachten!

Moet er wel bij bekennen dat ik af en toe wel eens last heb van zwellingen maar dat is meestal als ik voor mijn werk in het buitenland geweest ben of op een vochtige dag te lang buiten geweest ben.

Qua sport heb ik het mezelf een beetje moeilijk gemaakt ( als in ik doe iets teveel hihi) Ik heb een mountainbike en fiets elek dag, ik doe aan pilates en yoga ( de relaxte varianten) en in de zomer zwem ik in de zee, het zwembad geeft me last, geen idee waarom het is warm en zou dus geen klachten moeten geven.Twee keer per maand rijdt ik paard en daar heb ik ook geen last van.

Het tover woord lijkt bij mij Rustig te zijn, zolang ik alles op het gemak doe heb ik geen last.Ook vind ik dat letten op eten heel erg helpt. Geen rood vlees ( behalve kangaroe) veel vis en kip en groene groenten. Ik denk dat weining gist, brood ect ook helpt. beter kies je volkoren producten en weinig suiker.

Sorry voor de lange post maar ik hoop dat je er iets aan hebt
Mijn mening, mijn keuze.
Ha Felicia,

Allereerst veel sterkte natuurlijk. Heb zelf geen RA, maar mijn vader wel sinds jaren, dus misschien kan ik toch ook wel wat vragen beantwoorden. Op dit moment gebruikt hij plaquenil, wat wel een beetje een ouderwets middel is, maar ook minder bijwerkingen geeft dan methotrexaat. Daarbij vrijwel dagelijks ibuprofen (+omeprazol). Daarmee zijn zijn klachten best goed onder controle, wel regelmatig stijf, maar weinig pijn en actieve ontstekingen. Vanaf dat hij de diagnose kreeg tot nu toe heeft hij ook steeds de medicatie af kunnen bouwen (eerst ook prednison en zwaardere pijnmedicatie, en tussentijds nog eens prednison bij 'opvlamming'), maar overwegend een postief verhaal dus. Hij fietst (racefiets) veel, trainingen en toertochten en dat gaat prima. Op zijn werk heeft hij inmiddels wel een kantoorfunctie, maar dat is meer voor later praktisch dan dat het nu al nodig is, maar wel fijn dat dat geregeld is natuurlijk! Ik hoop dat het bij jou ook allemaal mild gaat verlopen, alvast veel succes bij het KIR!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven