Gezondheid alle pijlers

Revalideren na een herniaoperatie

31-08-2011 16:02 3705 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal, binnenkort word ik geopereerd aan een hernia. Na een half jaar aanmodderen, constant op en neer heb ik uiteindelijk samen met de chirurg de knoop doorgehakt en ga ik onder het mes.

Best wel heel spannend, maar aan de andere kant kijk ik heel erg uit naar herstel en mijn normale leven weer oppakken. Nou ben ik eigenlijk op zoek naar mensen die ook een dergelijke operatie hebben ondergaan en vroeg ik me af hoe je het opbouwen na de operatie hebt aangepakt. De eerste zes weken is sowieso heel rustig aan weer opbouwen, maar hoe ben je daarna verder gegaan?
Nummerzoveel bedankt voor de info weet ik in ieder geval dat die bestaan.

En wat naar te horen dat het bij jou ook minder voorspoedig is gegaan dan je gehoopt had. Het lijkt me verschrikkelijk als je dan eindelijk onder het mes gaat en het dan ook nog een keer slechter wordt. En nu dus op de wachtlijst voor een littekenbehandeling. Ik hoop dat dat wat oplevert voor jou! Heel veel sterkte!
Kuukelesaan, Thanks!
Dankje, Evi. Het is idd erg vervelend allemaal. Maar ik probeer positief te blijven, want van negativiteit wordt het allemaal zeker niet beter!
Klinkt heel stom wat ik nu zeg: bij een MRI-scan líg je, terwijl sommige hernia's alleen zichtbaar zijn bij belasting... dus zittend. Er zijn (maar) een paar ziekenhuizen in Nederland met zo'n scan. Liggend had ik een 'dreigende' hernia. Zittend waren er ineens 2 te zien.... SMK in Nijmegen heeft er één, wachtlijst is alleen wel erg lang!
@kuukelesaan

Dat is niet stom maar logisch. Als je zit dan komt het gewicht van je bovenlijf erop.
Oh dat van die mri verschil tussen zittend en liggend wist ik niet, das wel een goede om in gedachten te houden.
Dat van die MRI zittend of liggend is ook logisch, maar veel neurologen staan er afwijzend tegenover (komt ook omdat er maar een paar zulke MRI's in Nederland zijn)
Ik vind een half jaar nog niet zo lang eigenlijk om met een hernia te lopen, veruit de meeste genezen vanzelf, zoals je hier hebt kunnen lezen kan een operatie ook de boel verslechteren. Heb je al fysiotherapie gehad, want hoe gek het ook klinkt, beweging is essentieel voor genezing van een hernia. Inactiviteit maakt het alleen maar erger
natuurlijk is er ook een kans dat het goed gaat hoor, maar ben het eens met Evi82. Mijn hernia ging vanzelf over, na ongeveer driekwart jaar
ow ik ben mosterd zie ik
't Schijnt dat er ook heel veel mensen rond huppelen die niet eens wéten dat ze een hernia hebben... Mijn arts zei dat ie pas ingrijpt bij terugkomende hernia's, bij uitval of bij meerder hernia's tegelijk. Hij belde de dag na de MRI dat het foute boel was en dat ie meteen wou opereren... Omdat ik die klachten al jaren had (laatste 5 jaar écht erg!) had ik zoiets van: sorry, eerst op vakantie, lekker rustig aan doen, veel wandelen, veel rusten dan gaat het vanzelf wel over. Met hem de afspraak gemaakt dat ik na mijn vakantie terug zou bellen. Pas toen ik een paar maanden later met krukken moest gaan lopen besloot ik terug te bellen. Daarna nog een maandje of 3 op de wachtlijst gestaan.... maar.. inmiddels probleem verholpen dus.

Enne.... de operatie-plek blijft altijd een zwakke plek. Als ik bv ongesteld moet worden heb ik altijd weer díe rugpijn en uitstraling in mijn rechterbeen. Dan flitst er toch even door me heen: ohh shit, toch niet weer??? Maar bedenk me dan dat het weer die periode van de maand is, haha.
quote:evi82 schreef op 03 september 2011 @ 17:56:

Luna, daar heb je helemaal gelijk in. Iedereen is ook anders en bij iedereen verloopt het herstel ook anders. En dat is natuurlijk de keerzijde van het verhaal. En daarom vond ik het zo moeilijk om deze beslissing te nemen. In mijn geval hebben de artsen gezegd dat de kans dat ik niet tevreden zou zijn na een operatie 1 op 4 zal zijn. En dat vind ik best wel heel veel. Aan de andere kant kan ik nu ook niet op een normaal niveau functioneren. Ik kan niet voor mijn kinderen zorgen en kan niet werken. Ik blijf realistisch, maar voor nu ga ik ervan uit dat ik goed uit de operatie kom en er goed van herstel. En sterkte ook voor jou natuurlijk!1op4 is best veel ja ,je moet zelf naar je lichaam luisteren maar als je nu al bijna niks kan zou ik het toch doen .ik hoop voor je dat het goed uit pakt en laat nog eens wat horen .
quote:schuit schreef op 03 september 2011 @ 18:00:

Jeetje Luna, wat een verhaal. Ik weet even niet wat ik moet zeggen. Komen de beperkingen allemaal door de hernia? En je hebt gelijk dat het bij iedereen anders is.

Ik was er ook zo bang voor dat ze zouden zeggen dat het tussen mijn oren zat. Wat dan? Ja, dan moet er weer een andere oplossing gezocht worden.

Denk je dat het ooit nog goed zal komen? Of dat je in ieder geval weer iets zou kunnen oppakken op een gegeven moment? Of heb je die hoop al min of meer opgegeven?hoi ,ja als ze het op een depressie kunnen steken zijn ze er van af .maar wel vreemd dan dat ze mij wel morfine gaven voor de pijn. ik heb niet rond gelopen met de hernia maar op bed gelegen de meeste tijd ik had zoveel pijn ook uitval van mijn linkse been .toen ik eenmaal geopereerd was ben ik met mn potje hernia naar de neuroloog gegaan en zei hem (kijk dit zat tussen mijn oren) hij zei niks meer .en mijn beperkingen zijn best veel ,eerst kreeg ik psychiche problemen ik was nog niet zo lang gescheiden ,ik ging fulltime werken omdat ik niet mijn hand op wou houden .toen ik na twee jaar te horen kreeg dat ik 100% afgekeurd werd viel ik in een diep gat.mijn kinderen waren gelukkig al op een leeftijd dat ze zelf veel deden.ik kan niet langer als een half uurtje lopen ,lang zitten in de zelfde houding gaat niet .ik kan niet zwaar tillen .ik kan met moeite auto rijden omdat ik links weinig kracht heb om de koppeling in te drukken. ik loop nog bij de pijn kliniek .en soms is het risico groot om geopereerd te worden maar ik had geen keus .ik ken ook iemand met een nek hernia ,en iemand die een kleine hernia heeft ,soms kunnen ze met spuiten de zenuwhaartjes verbranden die geven dan geen signaal meer van pijn ..een heel verhaal he ,ik wens iedereen sterkte met hernia
quote:kuukelesaan schreef op 04 september 2011 @ 14:17:

't Schijnt dat er ook heel veel mensen rond huppelen die niet eens wéten dat ze een hernia hebben... Mijn arts zei dat ie pas ingrijpt bij terugkomende hernia's, bij uitval of bij meerder hernia's tegelijk. Hij belde de dag na de MRI dat het foute boel was en dat ie meteen wou opereren... Omdat ik die klachten al jaren had (laatste 5 jaar écht erg!) had ik zoiets van: sorry, eerst op vakantie, lekker rustig aan doen, veel wandelen, veel rusten dan gaat het vanzelf wel over. Met hem de afspraak gemaakt dat ik na mijn vakantie terug zou bellen. Pas toen ik een paar maanden later met krukken moest gaan lopen besloot ik terug te bellen. Daarna nog een maandje of 3 op de wachtlijst gestaan.... maar.. inmiddels probleem verholpen dus.

Enne.... de operatie-plek blijft altijd een zwakke plek. Als ik bv ongesteld moet worden heb ik altijd weer díe rugpijn en uitstraling in mijn rechterbeen. Dan flitst er toch even door me heen: ohh shit, toch niet weer??? Maar bedenk me dan dat het weer die periode van de maand is, haha.ja dat herken ik ook het blijf een zwakke plek ook als je stress heb voel je het gelijk ,ik heb nog steeds tramadol maar probeer zo weinig mogelijk te nemen .je zeg dat je eerst nog even op vacantie wou .mijn hernia werd gezien in belgie tussen kerst en nieuwjaar ,maar ik heb toch niet gewacht lag in die dagen geopereerd in het ziekenhuis .had toch teveel pijn om ook maar iets te ondernemen met kerst .
Wat betreft autorijden met een hernia: volgens mij mag je met uitvalsverschijnselen helemaal niet rijden.... Vraag even na bij je verzekering!

Bij 'restschade' na een operatie kun je beter in een automaat gaan rijden en als het nodig is (hangt er vanaf of het je linker- of rechterbeen is natuurlijk) je gaspedaal om laten zetten naar de andere kant. Zo'n aanpassing is niet duur en maakt het rijden een stuk veiliger/makkelijker!

Als je gezondheidssituatie (behoorlijk) veranderd, dan klopt de eigen verklaring niet meer die je ooit invulde om af te mogen rijden. In voorkomende gevallen moet je het CBR hiervan op de hoogte stellen, zij bepalen dan of er een medische keuring/test of aanpassing nodig is.

Voor een 'gewone' hernia-operatie zonder restschade hoef je deze actie niet te ondernemen. (let op de aanhalingstekens! Het is niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen!!)
quote:kuukelesaan schreef op 03 september 2011 @ 21:48:

Bij een (rug)operatie of als je maar heel weinig beweegt geven ze antistolling dmv fraxiparine spuiten (tegen trombose). Meestal doen ze dit in je buik of bovenbeen.

Wees blij dat ze dit doen. Nooit weigeren!! En als ze het niet doen: vraag er om!!nomaal gezien moet je na twee dagen al uit bed voorzichtig met begeleiding .
quote:kuukelesaan schreef op 04 september 2011 @ 15:28:

Wat betreft autorijden met een hernia: volgens mij mag je met uitvalsverschijnselen helemaal niet rijden.... Vraag even na bij je verzekering!

Bij 'restschade' na een operatie kun je beter in een automaat gaan rijden en als het nodig is (hangt er vanaf of het je linker- of rechterbeen is natuurlijk) je gaspedaal om laten zetten naar de andere kant. Zo'n aanpassing is niet duur en maakt het rijden een stuk veiliger/makkelijker!

nee nee ik begrijp je volkomen ,het heb een jaar geduurd voor ik weer in de auto kon ,en het is niet zo dat heel mijn been uit valt maar ik heb minder kracht dus file is voor mij een ramp .een automaat zou inderdaad een op lossing zijn ja .

ik ben afhankelijk van een auto ,fietsen kan ik ook niet .en lopend boodschappen doen ga helemaal niet .niet leuk allemaal maar je leer er mee om tegaan je moet wel

Als je gezondheidssituatie (behoorlijk) veranderd, dan klopt de eigen verklaring niet meer die je ooit invulde om af te mogen rijden. In voorkomende gevallen moet je het CBR hiervan op de hoogte stellen, zij bepalen dan of er een medische keuring/test of aanpassing nodig is.

Voor een 'gewone' hernia-operatie zonder restschade hoef je deze actie niet te ondernemen. (let op de aanhalingstekens! Het is niet mijn bedoeling om iemand te kwetsen!!)
Ik moest 1 uur na het ontwaken uit de narcose al zelf lopend naar de wc. Dat schijnt tegenwoordig ook heel normaal te zijn. Ze hebben liever dat je direct gaat bewegen, dan dat je blijft liggen. Je moet natuurlijk wel voorzichtig zijn en niet direct gekke dingen gaan doen, maar zelf naar het toilet, eens per dag de trap op en af en en 's avonds aan tafel eten e.d. 'moet' eigenlijk al direct.

Of je auto mag rijden, hangt van de mate van uitval af. Ik mag van de artsen (en dus de verzekering) gewoon rijden. Ik heb wel speciaal een comfortabelere auto aangeschaft met stoelverwarming, een hoge instap, goede vering en een automaat. Dat scheelt echt enorm. Maar dan nog kan ik niet langer dan een half uurtje rijden. En het blijft toch ook je eigen verantwoordelijkheid om goed in de gaten te houden hoe het gaat en geen risico's te nemen door toch te gaan rijden wanneer je minder kracht hebt.
Meds, de fysio heeft hem erin geknald zeg maar... Ligt een beetje gevoelig, maar huisarts wist zeker dat het geen hernia was en heeft me doorgestuurd naar de fysio. Die heeft me na een paar weken gekraakt toen het wat beter ging. Daarna is de pijn duidelijk veranderd en had ik ineens die ontzettend scherpe zenuwpijn die ik de eerste paar dagen wel heb gehad, maar daarna weg was en die pijn is sindsdien niet meer weggegaan. Moet zeggen dat ik daardoor weinig vertrouwen meer heb in fysio 's. Wat mij betreft kun je het beter rustig aan doen als je last hebt van je rug. Achteraf gezien was ik liever nooit naar de huisarts gegaan en zeker niet naar die fysio waar zij me heen gestuurd heeft. En een half jaar lang of niet, dat is ook steeds mijn dilemma geweest. Maar ik ben nu ondertussen bijna zeven maanden verder en de progressie is minimaal. Nou ja goed, het blijft een moeilijke keuze, maar ik heb hem nu gemaakt.
En Meds, ik zwem vier keer een uur per week en wandel en fiets elke dag, dus wat dat betreft heb ik er qua beweging alles aan gedaan, daar heb ik dus geen fysio voor nodig.
Oh Meds volgens mij was je bericht niet aan mij gericht sorry haha! Nou ja goed..
Mijn fysio weigerde zelfs behandeling omdat hij er van overtuigd was dat het wel een hernia was.
als er een hernia zitten mogen ze niet eens kraken (hebben ze bij mij ook gedaan)

maak het alleen maar erger .

af en toe denk ik wel eens of de dokters hun diploma bij een pakje boter krijgen .
quote:nummerzoveel schreef op 04 september 2011 @ 16:31:

Ik moest 1 uur na het ontwaken uit de narcose al zelf lopend naar de wc. Dat schijnt tegenwoordig ook heel normaal te zijn. Ze hebben liever dat je direct gaat bewegen, dan dat je blijft liggen. Je moet natuurlijk wel voorzichtig zijn en niet direct gekke dingen gaan doen, maar zelf naar het toilet, eens per dag de trap op en af en en 's avonds aan tafel eten e.d. 'moet' eigenlijk al direct.

Of je auto mag rijden, hangt van de mate van uitval af. Ik mag van de artsen (en dus de verzekering) gewoon rijden. Ik heb wel speciaal een comfortabelere auto aangeschaft met stoelverwarming, een hoge instap, goede vering en een automaat. Dat scheelt echt enorm. Maar dan nog kan ik niet langer dan een half uurtje rijden. En het blijft toch ook je eigen verantwoordelijkheid om goed in de gaten te houden hoe het gaat en geen risico's te nemen door toch te gaan rijden wanneer je minder kracht hebt.dat is wel beter he een hoge auto .maar dat je al zo snel uit bed mocht? het veranderd zeker enorm allemaal met bezuiniging te maken denk ik tegenwoordig blijf je geen dag langer meer in het ziekenhuis..maar jij bent er dan toch op vooruit gegaan?
Luna, dat ben ik helaas met je eens, ik vond het heel zuur van de neuroloog en de chirurg te horen dat die schijf waarschijnlijk het laatste zetje had gekregen door het kraken. En erger nog dat de chirurg zei dat de hernia van een dusdanig formaat is dat het zeer waarschijnlijk is dat die er al zat toen ik met mijn heftige klachten bij de huisarts kwam. Maar toen ben ik weggestuurd met de diagnose lage rugklachten en dat pijn niet erg is, dat je daar doorheen moet... Toch een beetje jammer..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven