Gezondheid alle pijlers

revalideren na gips

05-10-2016 15:38 5 berichten
Hallo allemaal

Ik ben sinds kort lid hier.

Ik heb op 22 juli na echt een domme misstap waarbij ik door mijn enkel ging mijn kuitbeen gebroken. Het was op de laatste dag van onze vakantie en net op weg naar huis vanuit de Belgische ardennen.

Gelukkig was er geen operatie nodig en is uiteindelijk na bijna 9 weken gips nu eindelijk sinds twee weken alweer het gips eraf.

Het waren echt lange rot weken omdat ik bijna niks kon in huis en met een dochter van vijf. Gelukkig veel Hulp van vooral mijn moeder gehad.

Maar goed het gips is er nu dus twee weken af en ik had gehoopt nu wel weer te kunnen lopen. Helaas valt dit tegen en is vooral mijn voet nog best pijnlijk. Mijn voet was al niet best voor het ongelukje en ik vermoed dat mijn banden ook een flinke optater hebben gehad.

Ik heb sinds vorige week fysio die mij helpt om mijn voet sterker te maken. Gelukkig kan ik nu in huis met 1 kruk lopen. Alleen de douche instappen lukt nog niet dus moet me al die weken al als een oud vrouwtje wassen op een kruk in bad.

Wie heeft er ooit iets soortgelijks meegemaakt en hoe lang duurde het dan voordat je weer op de been was? Ik vind het nu al zo lang duren en wil graag alles weer kunnen. Ook auto rijden zodat ik zelf mijn dochter weer op school kan brengen en gewoon niet meer zo aan huis gebonden zit.

Angst is mijn grote punt. Bang dat ik het weer breek als ik er vol op ga staan of door mijn enkel ga.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb wel iets vergelijkbaars meegemaakt door een enkelband. Het probleem waar je daarna eigenlijk mee zit is het verlies aan mobiliteit geweest. Doordat je je spieren en gewrichten al die tijd niet hebt gebruikt omdat ze in het gips zaten, zijn de spieren verslapt en de pezen zijn ingekort. Daar komt jouw probleem qua lopen en ook qua pijn vandaan. Alles wordt nu vers belast en dus ook weer opgerekt voorbij wat het gewend is. Je spieren moeten weer opnieuw sterk worden en je pezen moeten weer oprekken zodat je weer flexibel wordt, en ja, dat is een pijnlijk proces. Maar je hoeft in principe niet bang te zijn dat je opnieuw iets breekt wanneer je de boel belast.

Het huidige artsen beleid is nu nog steeds zo dat gips blijft zitten totdat een botbreuk naar schatting geheel hersteld is. Dit duurt echter erg lang wanneer dat herstel niet wordt gestimuleerd maar tegengehouden wordt door het gips. Wanneer het gips er al af gaat voordat het bot geheel hersteld is, maar wel al vastgegroeid op de goede plek, dat is vaak na twee weken al, dan heeft men veel meer mobiliteit over in spieren en gewrichten zodat daar minder achteruitgang is geweest, door de belasting nu al op te bouwen, krukken, hersteld het bot qua breuk juist sneller.

Qua angst, wees niet zo snel bang dat je iets weer breekt als je het belast. Wat je wel zal merken is dat het in het begin best wel pijn doet om te belasten, daar zijn die fysio oefeningen ook voor om die rek terug te krijgen. Ook qua kracht ben je afgenomen, waardoor je onstabiel bent geworden en daarom heb je dus die krukken om de kracht over te verdelen. Hoe meer je de boel op een natuurlijke manier belast, hoe sneller je hersteld. Door jezelf te ontzien (logisch, want pijn) duurt het herstel alleen maar langer.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Dankjewel voor je reactie! De pijn is inderdaad het grootste probleem waar ik doorheen moet bijten. Het is ook per dag verschillend hoe het voelt. Als ik teveel doe dan merk ik dat echt de dag erna. Ook is alles savonds erg gezwollen waardoor het extra pijnlijk wordt. Ik heb vandaag wel een paar stapjes zonder krukken gedaan. Loop als een gans en eng eng maar het is een begin!
Alle reacties Link kopieren
Het is nu al weer bijna twee jaar geleden dat ik een botje in mijn hand had gebroken, en zelfs nu nog zijn er momenten dat ik mij er van bewust ben dat dat nog steeds een gevoelige plek is. Gedeeltelijk doordat het bot nooit in de goede positie is terug gegroeid, maar ook doordat het lichaam nog steeds "vuil" aan het afvoeren is. Er zit nu eenmaal restjes van de breuk in het weefsel er rondom, dat is niet zomaar weg, daar doet het lichaam wel even over. Dat zal je wel een tijdje blijven voelen, van pijnlijk naar irritant naar vervelend naar oh-ja.

Maar de meeste pijn is inderdaad het herstel van pezen en spieren en de daarbij behorende mobiliteit. Bij veel belasting is het inderdaad pijnlijker achteraf. Maar dat is spierpijn tenslotte ook. Alleen voelt dit anders dan spierpijn omdat het toch anders is qua herstel. Het gezwollen is een gedeelte van de "ontsteking" niet echt ontstoken maar wel dik door vocht, wondvocht, beschadigde cellen, afgeschermd "vuil" en al dat soort zaken waarmee je lichaam bezig is qua herstel en afvoer. Helaas hersteld het niet als je het niet gebruikt. Dus inderdaad pijn lijden en stap voor stap doorzetten. Je mag je gewoon rot voelen daarbij, het duurt nu eenmaal even. Maar hoe meer je oefent, hoe sneller het herstel verloopt. Daarom ook wat Fysio sessies nemen zodat ze de juiste oefeningen kunnen geven wanneer je herstel aan die volgende fase toe is. Want ze zullen je de eerste dag echt niet laten balanceren op een wankele bal met je herstellende been, maar dat is wel iets dat je later weer zou moeten kunnen.
Disclaimer: All presented text are opinionated and present only a written account of my mental state at that time.
Ik heb vandaag weer fysio gehad en we zijn een stukje buiten gaan lopen. Eerst met 1 kruk maar halverwege ging het steeds moeizamer dus toen met twee krukken. Daarna echt vermoeid en pijn in mijn enkel helaas. Hoop dat het na een nachtje slapen weer beter gaat morgen.

Ze zei ook iedere dag een stukje gaan lopen buiten en dan steeds verder. En binnen proberen stukjes zonder kruk. Smorgens gaat dit het beste en dan in de loop van de dag neemt de zwelling toe en wordt het steeds lastiger.

Morgen is het gips er al drie weken af. Pfff hoop dat als we nog drie weken verder zijn het dan beter gaat haha.

Maar wat naar dat jij na twee jaar ook nog af en toe last hebt. Het lichaam moet inderdaad hard werken om alles weer te herstellen. Eigenlijk best wonderlijk dat het lichaam dat kan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven