Gezondheid alle pijlers

ritalin om op adhd te testen?

26-06-2012 01:53 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij is sinds korte tijd aan de ritalin, omdat ze adhd bleek te hebben. Vanavond had ik het er met haar over, en ik kreeg echt het gevoel dat de puzzelstukjes op hun plek vielen. Zo herkenbaar allemaal, ik heb precies dezelfde problemen. Mijn hele leven wordt me al gevraagd of ik adhd heb, maar ik dacht altijd van niet, want ik dacht dat je dan de hele dag continue hyper was en dat viel dan wel mee bij mij, ik had alleen af en toe van die buien. Maar door wat die vriendi n vertelde, vraag ik me toch af of ik niet toch adhd heb. Zij vertelde echter ook wat een lang en vsrvelend traject het was om dat te testen, en dat het veel makkelijker kon: door ritalin te proberen. Adhd-ers worden er rustig en helder van, en 'normale' mensen worden er juist druk van. Door een verschil in de hersenen. Als ik dan rustig bleef en dus adhd zou hebven,, kon ik altijd nog dat hele traject door.

Weet iemand of dit inderdaad zo werkt, of die 'ritalintest' dus een beetje betrouwbaar is?

Sorry voor spel/typfouten, doe dit vanaf mijn telefoon.
Als het zo makkelijk was zou het een hele hoop tijd, testen, trainingen en geld schelen he?

Ik vond het een dom plan. Enig idee wat de bijwerkingen (kunnen) zijn? En weet je dat er zelfs ook adhd-ers zijn bij wie ritalin niet werkt? Bloeddruk moet ook getest worden voordat je ermee start en de eerste periode dat je het gebruikt.

Je gelijk halen is als achteruit lopen om te bewijzen waar je bent geweest.
Ik zou het niet doen.

Aangezien je nog niet bij een dokter bent beland, ga ik ervan uit dat je er eigenlijk wel mee kan leven. Dus ik zou als ik jou was gewoon proberen om te gaan met eventuele adhd-trekjes.

Of anders naar de huisarts.

(Stel je test het zelf.. wat ga je dan doen? Naar de apotheek en zeggen dat je meer Ritalin nodig hebt omdat je een thuistest hebt gedaan? )
Dat zeggen ze inderdaad. Tja, 'zomaar' Ritalin nemen is ordinaire speed slikken. Amfetamine, daarom staat ook Ritalin op de dopinglijst. Of je daarmee wil experimenteren hangt van je instelling af. Lees er eens iets over.
Je wil dus eigenlijk legale methamfetamine inslikken om uit te proberen of je wel of niet ADHD hebt?

Zou jij ook zomaar antibiotica slikken als je denkt dat je een bacteriële infectie hebt omdat je je niet lekker voelt zonder naar de dokter te gaan?

Je hebt geen idee wat voor effecten ritaline heeft, het wordt niet voor niets alleen op voorschrift gegeven. Het is verslavend, jouw eetlust gaat achteruit, je kan psychoses krijgen (hallucinaties en/of wanen) en meer van dat fraais.

Ze geven het alleen aan ADHDers omdat een ADHDer erbij gebaat is omdat de frontale kwab in een normale toestand niet genoeg gestimuleerd is en met die ritaline wel genoeg gestimuleerd wordt om de aandacht erbij te houden, een gezonde mens zou dan overgestimuleerd worden door ritaline en dan krijg je geen gezonde toestanden.

Ik heb zelf ook de aandacht van een mus maar dat komt niet van ADHD. Laat je gewoon nakijken door een erkende dokter in plaats van in het wilde weg pillen te gaan slikken. Voor hetzelfde geldt dat er iets heel anders speelt en dat die ritaline het alleen maar erger maakt.
Weet je wel dat Ritalin gewoon drugs zijn?

Je kan er impotent van worden en zo.

En als je naar het buitenland gaat moet je een briefje van de huisarts meenemen,om het uberhaupt mee de grens over te nemen,omdat het onder de opiaten wet valt.

Dus zomaar even wat pilletjes slikken om op eigen houtje te gaan bepalen dat je wel of niet ADHD hebt?

Sorry hoor maar waarom ga je niet gewoon langs je huisarts?

Ps als ik de symtomen van wat voor ziekte dan ook intoets,mankeer ik ook van alles!
En weet je -even los van bovenstaande- hoe fucking irritant het is, dat je als eindelijk gediagnosticeerde ADHD'er van wel 4 mensen in je vriendengroep te horen krijgt (van de 5) OH, maar dat heb ik ook!!!

AAARGH!!!!!!!

zie het al voor me dat ik mijn medicijnen uit moet gaan delen..
Ik zou het je ook ten zeerste willen ontraden.

Het luistert heel nauw om de juiste dosering te vinden. Dat wordt langzaam opgebouwd. En inderdaad werkt het lang niet bij iedereen met ADHD. De bijwerkingen zijn vaak niet bepaald mals. En je hebt wel een langere periode nodig dan 'een keertje van iemand proberen' om te ondervinden of het werkt.

Als je het vermoeden hebt ADHD te hebben, doe een paar testjes op internet, schrijf je bevindingen op en ga naar een huisarts voor een eventuele doorverwijzing.

Die testen zijn (in mijn ervaring) echt niet vervelend. Het hele traject kost alleen erg veel tijd.
quote:En als je naar het buitenland gaat moet je een briefje van de huisarts meenemen,om het uberhaupt mee de grens over te nemen,omdat het onder de opiaten wet valt.

Was het maar zo gemakkelijk. Het moet zelfs nog via een andere instantie die het briefje van de huisarts goed moer keuren. (kom even niet op de naam)

Wachttijd van drie weken en alleen geldig voor de duur van je verblijf.

Erg onhandig.

Verder zijn er genoeg wijze reacties geweest. Niet doen dus.
Als je dit serieus overweegt mankeer je wat anders dan ADHD,

Ernstige dommigheid is mijn diagnose.
Je krijgt geen retalin omdat je adhd hebt, je krijgt medicatie omdat je het nodig hebt... En jij hebt het niet nodig want je hebt je al die jaren zonder kunnen redden. En als je het van een vriendin hoort zet het jou tot nadenken. Je nood is niet hoog genoeg.
Ik heb AD(h)D en de ritalin was een hel voor mij. Ik hb het lang volgehouden omdat ik niet kon accepteren dat ik er niet tegen kon, maar het werkte niet.

Toen heb ik ook getwijfeld aan de diagnose, maar die is, na veel onderzoek blijven staan en inmiddels kan ik dat ook accepteren. Als ik geen AD(H)D heb zit er minstens een gat in mn brein waar de cortex 'normaal doen en je concentreren' zou moeten zitten..

Dus: de werking van het medicijn zegt niet alles. Het werkt bij BIJNA alle adhders, maar niet bij iedereen. Hang jezelf er niet aan op.
De onderzoeken zijn helemaal,niet vervelend.. Je moet een verwijzing. Via de huisarts vragen en dan kan je blijde ggz getest worden, klaar.. Niets vervelends aan.

Nooit zomaar ritalin slikken
Dat je er überhaupt over nadenkt om dat te gaan doen
Nee, een psychiater moet die medicijnen voorschrijven, en doet dat niet zomaar.

Als je het ook denkt te hebben, gebaseerd op wat de vriendin verteld, zou ik het lekker laten gaan. Als het voor jezelf veel problemen oplevert in het dagelijks leven, had je toch allang bij de huisarts gezeten?
Mijn broer heeft ADHD en het medicijn Ritalin werkte bij hem niet.

Het had alle effecten wat een speed-gebruiker in het uitgaansleven ook ervaart. Zowel de positieve als de negatieve.

Dus helaas.. zo simpel is het niet, want Ritalin en de werking ervan is nogal omstreden.

Het is inderdaad gewoon legale speed. Bij kinderen word het ook voorgeschreven en als het middel uitwerkt komen de klachten heftiger terug, voor veel mensen het bewijs dat deze kinderen adhd hebben en niet zonder deze medicatie kunnen.

Maar als een 18 jarige knul speed neemt en bij uitwerking ervan de lasten ondervind, (exact dezelfde als het kind ervaart bij het uitwerken ervan) dan is het ineens het bewijs dat drugs slecht voor je is..
Het kan ook dat je wel baat hebt bij Ritalin, maar dan bij een lagere dosering. Toen ik nog Ritalin slikte hielp een half pilletje een stuk beter dan een hele.

Sowieso zou ik nooit gaan rommelen met andermans medicijnen. Ritalin is geen snoepje. Wat als je hevige bijwerkingen krijgt, hoe ga je dat uitleggen aan je huisarts of aan de huisartsenpost? 'Ja, ik wou het even proberen?'

En stel, al word je rustig van Ritalin, dan denk ik dat je evengoed dat onderzoekstraject volledig moet volgen om een diagnose te krijgen, en zonder diagnose geen Ritalin of andere behandeling, dus wat heb je dan aan dit experiment gehad?
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Ik was laatst ergens op visite waar iemand vertelde dat ze van de huisarts ritalin kreeg ivm lusteloze klachten en totaal geen energie.

Bij haar werkte het als speed en bijkomend voordeel dat je er vanaf valt..

Werkelijk van de zotte mijn inziens.
Daarbij is het nog maar de vraag of je echt zo blij moet zijn als je 'verplicht aan de ritalin moet vanwege ADHD.

Na 20 jaar dagelijks Ritalingebruik is de kans meer dan 50% op verlies van tanden. En dan heb ik het er niet over eentje.

Je zit je hele leven lang aan drugs, dextroamfetamine hetzelfde..gewoon amfetamine. Logisch dat veel mensen het als prettig ervaren.

Drugsgebruikers nemen hun drugs ook niet omdat ze zich er zo neerslachtig door voelen. Het versterkt.stimuleert stofjes wat als positief word ervaren (meer energie, euforisch gevoel, drempelverlangend) Maar het is synthetisch of te leen. En dat merk je..achteraf.
Niet zomaar Ritalin gaan slikken! Ga dan eerst naar de ha en vraag verwijzing naar de psychiater.

Doorgaans is het trouwens NIET ongebruikelijk dat men ritalin krijgt voorgeschreven om te kijken of er sprake is van adhd. Dus waar iedereen hier over valt is in de praktijk niet zo vreemd. Mits het dus door een psychiater wordt voorgeschreven.

Ik werk met clienten die bij de psychiater zitten en om hun diagnose te bepalen (zijn er vaak ook meerdere) krijgen ze ook ritalin voorgeschreven als de psychiater wil bepalen of er sprake is van adhd. Dat krijgen ze dus niet standaard allemaal maar alleen als er vermoedens van adhd zijn.

Precies om de redenen zoals beschreven in de OP: ritalin heeft een gunstige werking op mensen met adhd en juist niet op mensen zonder. Door ritalin te slikken kan adhv het effect (voor een groot deel) bepaald worden of er client in kwestie dus daadwerkelijk adhd heeft.

Maar dus alleen onder behandeling van een psychiater.
Hm, ik kreeg het laatst ook aangeboden

Niet gedaan overigens.

Wat ik begreep (heb helaas geen bronnen) is dat ritalin bij veel mensen wel werkt op één of andere manier. Je kunt dus niet stellen dat je ADD of ADHD hebt ómdat je baat hebt bij ritalin.

Denk dat het verstandiger is om e.e.a. te lezen over ADHD en als je je er echt in herkent naar de huisarts te stappen. Ondervind jij echt hinder van bepaalde dingen, in het dagelijks leven? (kennelijk heb je eerder geen hulp gezocht)
Life isn't about waiting for the storm to pass, it's about learning how to dance in the rain
quote:vele68 schreef op 26 juni 2012 @ 06:21:

En weet je -even los van bovenstaande- hoe fucking irritant het is, dat je als eindelijk gediagnosticeerde ADHD'er van wel 4 mensen in je vriendengroep te horen krijgt (van de 5) OH, maar dat heb ik ook!!!

AAARGH!!!!!!!

zie het al voor me dat ik mijn medicijnen uit moet gaan delen..

O, dat weet ik, ik zei het ook niet tegen die vriendin, ze kwam er zelf mee. Ik vertelde over mijn slaapproblemen, dat ik gewoon niet de rust kan vinden om te slapen, en gecombineerd met alle andere dingen die ze al aan mij had gemerkt, zei ze dat ik ook weleens adhd kon hebben.

Vroeger werden mijn ouders ook door al mijn leerkrachten verzocht om me te laten testen, en zelf dachten mijn ouders ook dat ik adhd had, maar ze wilden me niet laten testen omdat ik dan een label zou krijgen waar ik nooit meer van af zou komen.

En ik ben overigens al bij de dokter geweest voor mijn klachten. Ik krijg nu afzonderlijk medicijnen voor slaapproblemen, concentratieproblemen en rusteloosheidsproblemen...

Ik wist overigens niet dat ritalin zo slecht was, heb wel even vluchtig op internet gekeken, maar kwam daar alleen tot de conclusie dat je er wel druk van wordt als je geen adhd hebt, maar niet dat het zó slecht was.
quote:paperchase schreef op 26 juni 2012 @ 10:04:

[...]

O, dat weet ik, ik zei het ook niet tegen die vriendin, ze kwam er zelf mee. Ik vertelde over mijn slaapproblemen, dat ik gewoon niet de rust kan vinden om te slapen, en gecombineerd met alle andere dingen die ze al aan mij had gemerkt, zei ze dat ik ook weleens adhd kon hebben.

Vroeger werden mijn ouders ook door al mijn leerkrachten verzocht om me te laten testen, en zelf dachten mijn ouders ook dat ik adhd had, maar ze wilden me niet laten testen omdat ik dan een label zou krijgen waar ik nooit meer van af zou komen.

En ik ben overigens al bij de dokter geweest voor mijn klachten. Ik krijg nu afzonderlijk medicijnen voor slaapproblemen, concentratieproblemen en rusteloosheidsproblemen...

Ik wist overigens niet dat ritalin zo slecht was, heb wel even vluchtig op internet gekeken, maar kwam daar alleen tot de conclusie dat je er wel druk van wordt als je geen adhd hebt, maar niet dat het zó slecht was.

Vraag een doorverwijzing aan je huisarts voor een psychiater. Een etiket betekent dat je gericht een behandeling kan inzetten voor je klachten. Daar heb je meer aan dan een pilletje.

Ow, en ik heb ritalin geprobeert maar ik ging ervan flippen. Desalnietemin heb ik toch adhd. Dus het zegt niets. Behalve dat je een verklaring moet hebben, veel autoverzekeringen keren niet uit als je een ongeval krijgt terwijl je ritalin gebruikt. Dus laat je daar ook goed over informeren.

Succes! Ik denk dat je beter gebaat bent met een onderzoek/therapie/evt medicatie onder doktersbegeleiding.
Je gelijk halen is als achteruit lopen om te bewijzen waar je bent geweest.
Ik kreeg ook ritalin om ADHD te 'bevestigen'. Maar ik merkte helemaal niets aan positieve werking (meer rust). Kreeg er een ontzettend droge mond en bij hogere dosering gigantische hartkloppingen van (dat was gewoon eng!). Ook niet echt een verminderd hongergevoel, dus om af te vallen is het ook al geen gegarandeerd middel.

Ik bleek uiteindelijk ook geen ADHD te hebben maar iets anders.
De mensen die ik ken met ADHD en ritalin slapen ook niet goed hoor... Nachten van 5 uur is meer regel dan uitzondering.

Laat je goed onderzoeken maar ga niet zelf experimenteren hiermee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven