Gezondheid alle pijlers

Roaccutane, wel of niet?

11-11-2013 22:10 29 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal!

Na jaren worstelen met acne heb ik over een kleine drie weken een afspraak bij de dermatoloog.

Ik heb veel te lang zelf en via de huisarts aangemodderd en ondertussen alles (Alles? Ja, alles!) al geprobeerd om er vanaf te komen.

Van crème's, smeersels, maskers, noem maar op van huismerk tot belachelijk duur merk tot TelSell producten.

Bepaalde producten uit m'n dieet laten, bepaalde producten juist wél eten noem maar op.

De laatste dingen die mijn huisarts geprobeerd heeft zijn benzoylperoxide (eerst 50, toen 100), een maand orale antibiotica, en antibiotica in crème.

Het enige wat van de hele lijst iets helpt is de benzoylperoxide, maar op het moment dat het een beetje bij trekt, begint mijn huid als een gek te schilferen en vallen er echt stukken huid van 0,5 bij 0,5 cm van m'n gezicht af. Ook geen pretje.

Nu zei mijn huisarts dat de dermatoloog naar alle waarschijnlijkheid roaccutane voor zou gaan schrijven.

Ik had hier natuurlijk al over gelezen op internet. De beloftes zijn geweldig, een mooie, gave huid, en nooit meer last van acne na de kuur!

Helaas vind je op internet qua ervaringen natuurlijk alleen maar horrorverhalen ( "Ik veranderde erdoor in een monster" ) over lippen die bij het minste of geringste helemaal kapot springen, zicht wat ontzettend achteruit gaat, mede door mega-droge ogen, spontane bloedneuzen, zelfs mensen die er depressief van werden.

Er zijn wel veel mensen die zeggen dat ze het ondanks alle bijwerkingen wel waard vonden.

Wat ik ook een bezwaar vind is de hele heisa qua zwanger worden er omheen. Ik heb momenteel (nog) geen kinderwens, maar ik vraag me wel af hoe het kan dat een middel wat zó schadelijk is voor een foetus, niet ontzettend schadelijk voor je eigen lijf kan zijn.

Mijn vraag is nu voornamelijk, zijn er mensen met ervaring met roaccutane die niet of nauwelijks last van de bijwerkingen hebben gehad (Lees, de hele kuur verdraagbaar door zijn gekomen)

Ik ben storemanager in een optiekzaak, met de acne rondlopen is al ontzettend storend en slecht voor mijn zelfvertrouwen, als ik door mijn laatste redmiddel er een half jaar uit ga zien als "een monster" weet ik niet of het me wel waard is.
Lastig zeg. Ik weet hoe het voelt, een acne huid.. Heb je ook de pil geslikt? En dan niet de Diane pil maar de Jasmijn pil (werkt goed tegen acne). Als je dat nog niet geslikt hebt kun je die misschien proberen, als je geen kinderwens hebt..
Switchen van pil is al een aantal keer gebeurd, ik weet zo niet meer precies welke dat was. Diane niet in ieder geval, Jasmijn = Yasmin? Die heb ik geloof ik wel al gehad.

Dit bood ook geen verlichting, dus ik ben nu weer terug bij de "normale" pil.

Ik hoop er nu gewoon echt vanaf te kunnen komen, psychisch doet het zoveel met me.

Merkte laatst op dat ik constant naar "schaduw" aan het zoeken ben om met m'n gezicht in te staan (Als de zon schijnt zo draaien dat ie niet in m'n gezicht schijnt, weg draaien van lampen enz)

Dat was echt het moment dat ik ben begonnen bij huisarts, zo teleurgesteld dat het allemaal niet helpt..
Een kennis van me is nog elke dag blij dat ze het gedan heeft, al was het wel een paar maanden inderdaad droge lippen en geen of bijna geen alcohol.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Mijn advies: Google op acne instituut. Ik heb al diverse malen (ook in soortgelijke topics) hier meer over verteld.
Alcohol kan ik wel mee leven, zoals ik zei al veel dingen geprobeerd uit m'n dieet te houden de afgelopen jaren, alcohol is/was daar 1 van

(Momenteel eet ik geen varkensvlees, zuivel, koffie, suiker, en "snelle" koolhydraten en heb bijna een fobie tegen deze dingen ontwikkeld.. Alleen dingen met veel vezels, veel goede vetten in vis ed, en drink ik alleen nog water of groene thee. Alle zuivel heb ik vervangen door soja producten)

Als ik het zo lees zijn schrale lippen geen grote opoffering in vergelijking met wat ik nu allemaal "opoffer" haha
Acne instituut ziet er ook veelbelovend uit.. De vraag is alleen of de kosten hier niet erg hoog gaan oplopen?

Ik zie hiervan niks op de website staan, vraag me af of het vergoed word door de zorgverzekering.

Natuurlijk is een gave huid me al het geld wat ik heb waard, maar ik heb het momenteel gewoon niet zo breed (Crisis he...)
Hangt af van je verzekering. Je kan het ook opvoeren bij je belastingaangifte.

Goedkoop is het niet, maar een beetje Googlen geeft je adviezen over hoe je hun aanpak wat goedkoper kan hanteren.
Heb geen hele uitgebreide verzekering dus daar vrees ik voor.

Hoe bedoel je hun aanpak wat goedkoper kan hanteren?
gewoon doen ! ik heb het ook gehad. binnen 3 maanden van mijn acne af na jaren aanmodderen. wat een opluchting was dat!! en de bijwerkingen zijn te doen. droge lippen en ogen en alcohol valt slecht. maar ik heb het er voor over gehad. mijn huid is nu prachtig. zou het zo weer doen.
Pfoeh, gelukkig een positieve reactie haha.

Binnen drie maanden klinkt echt te mooi om waar te zijn, ik loop hier nu al zo lang meer rond.

Ik heb er echt nog gemengde gevoelens over, als ik reacties als de jouwe lees, kan ik niet wachten tot ik de afspraak heb en kan beginnen, maar ik ben erg bang voor de bijwerkingen.

Terwijl de meeste medicijnen met zware bijwerkingen juist vaak heel erg goed vallen bij mij, maar roaccutane is daar natuurlijk niet mee te vergelijken.
Hun producten kun je ook online bestellen bijv.

Wat ik wel mee zou laten wegen bij je keuze: ben je iemand die psychisch stabiel bent, of heb jij of iemand uit je familie last gehad van depressies of angsten? Zo ja, niet doen.

Overigens lopen er in Amerika dikke processen omdat mensen na een langere periode dan het geadviseerde jaar hun kinderwens in vervulling lieten gaan en een kindje kregen met afwijking. Roa wordt als oorzaak gezien (maar daar denkt de producent anders over natuurlijk).

Googlen op Roaccutane en side effects.
Hier ook een positieve ervaring. Ik was ook binnen drie maanden van mijn acne af en heb behalve wat droge lippen geen enkele bijwerking gehad. Ik heb wel ook gewoon alcohol gedronken, in de bijsluiter stond niet dat dit niet mocht en de arts vertelde pas na drie maanden dat ik beter niet kon drinken. Aangezien ik student was toen ik het slikte en van niks wist heb ik gewoon doorgefeest zonder ergens last van te hebben... Maar ik zou dat dan weer niet aanraden ;)
Lieve Ladybug,

Ik kan het ook alleen maar aanraden. Heb ook heel erg geworsteld met acne en maar liefst negen maanden roaccutane geslikt. Acne ging helemaal weg. Het is nu alweer zes jaar geleden, maar ben er nog altijd blij mee.

Bijwerkingen vielen heel erg mee. Droge lippen en af en toe een bloedneus. Geloof me:het is het waard. Ik vond het zelfs zo goed dat ik af en toe de neiging heb mensen met erge acne als ik ze op straat of zo zie aan te spreken en te zeggen dat ze naar de dermatoloog moeten voor roaccutane (maar dat doe ik natuurlijk niet :-))

Ik zou niet teveel naar de horrorverhalen luisteren. Die kan je over elk medicijn vinden op Internet. ...

En als het niet gaat kan je toch nog altijd stoppen?

Liefs
Pfoeh door Frizz word ik toch weer een beetje bang.

Psychische klachten heb ik niet, maar wel een hele grote kinderwens voor de toekomst.

Mocht dit niet meer mogelijk zijn door de roa (of welke andere oorzaak dan ook) zou m'n wereld echt instorten
Millen, dank je wel voor je reactie trouwens!

Wat fijn dat het boor jou zo goed geholpen heeft en je niet teveel last van de bijwerkingen hebt gehad

Je hebt ook helemaal gelijk, als de bijwerkingen te zwaar vallen kan ik altijd nog stoppen.. Lijkt me alleen weer zo'n teleurstelling, maar goed, niet geschoten is natuurlijk altijd mis!
Ik ben ook positief over roacutanne. Ik had ook ernstige acne en het was uiteindelijk het enige middel dat echt goed hielp. Paar jaar later een kerngezond kindje gekregen trouwens. Succes met je keuze.
Ik heb geen ervaring met dit middel, wel met acne. Wat ik je nog even wil meegeven: als je kinderen krijgt, gaat je hele hormoonhuishouding op de schop, dus als jij binnen niet al te lange tijd aan kinderen wilt beginnen, heeft een dergelijke zware behandeling misschien weinig zin. Nog los van de risico's.
Gebruik je verder wel een dag en nachtcreme en reinig je je gezicht 2x pdag met goeie reinigingsproducten? Heb je de clarisonic geprobeerd? Heb er goeie dingen over gelezen.. Misschien ligt t aan je reiniging aangezien het niet aan je voedselpatroon ligt.

Heb je ook zuiveringszout maskers geprobeerd? T wordt idd droog daarna maar daarom moet je er n dag en nachtcrème bij gebruiken
Om even gevolg te geven, ik ben sinds zaterdag begonnen aan de roaccutane!

Voor de geïnteresseerden, mensen die misschien op dit topic komen en er zelf over nadenken, ik hou mijn ervaringen erover bij op dit blog:

http://roaccutaneblogger.wordpress.com/

Ik miste namelijk best wel dag/week ervaringen van mensen, met foto's erbij, vandaar.
Hey Ladybug. Fijn dat je met de roaccutane bent begonnen. Maar je zegt dat je ervaringsverhalen mist ? Het hele internet staat er ramvol mee, misschien moet je googlen op accutane, dat is de merknaam in de VS, of isotretinoine, de generieke naam. Kom je 1000-en-1 dingen tegen, zowel blogs als op youtube hele videodagboeken.

Overigens, mijn advies zou zijn om je er niet zoveel mee bezig te houden, je maakt jezelf knettergek, en mensen gaan uitsluitend met rampverhalen het internet op. Ik gebruik het nu een maandje, en buiten dat het nog niet zoveel effect heeft, heb ik ook weinig klachten. Maar ik voel dan ook geen enkele behoefte daar een blog van te maken
Hahaha, ja klopt verhalen genoeg, maar dat zijn voornamelijk verhalen in de trant van

"Ja, ik heb het gebruikt en bij mij.... *Samenvatting van hoe het gegaan is*"

Of ik heb gewoon toch niet goed gezocht haha.

Ik probeer me er inderdaad niet teveel mee bezig te houden, de eerste dag was verschrikkelijk want toen was ik me echt overal bewust van, erg vervelend. Heb het toen uit m'n hoofd proberen te zetten, maar het is erg lastig ergens NIET aan te denken haha.

Was sowieso al van plan om foto's te maken voor mezelf, dus ik dacht ach.. Als iemand anders er iets aan kan hebben

Geen effect nog bij jou? Op wat voor dosis zit je?
Als je zoekt op accutane yourney, accutane blog, accutane day by day kom je veel (Amerikaanse) blogs tegen met foto's per dag/week etc.
Haha dat bedoel ik, je bent je van veel meer bewust dan dat je normaal zou zijn!

Nee, geen duidelijk effect nog, helaas, maar geef het nog even de tijd. Voor ik hiermee begon nog 3 maanden AB geslikt, wat op zich wel voor iets minder heftige ontsteking in mn gezicht zorgde, maar de acne absoluut niet rustig kreeg. Daar natuurlijk mee gestopt, dus dat effect was ook meteen weg. Laatste deed mn gezicht zo'n pijn dat ik maar weer even een paar dagen eryacne bijgesmeerd heb Dat is nu niet meer nodig, dus wie weet, toch beginnend effect :-) Tis sowieso een beetje een golfbeweging bij mij.

....*beetje herkenbaar*

Jij dus pas dit weekend begonnen? Zou wel binnenkort een lippenbalsem kopen, maar dat had je vast al bedacht :-)

Foto's voor mezelf heb ik trouwens wel gemaakt, bij het begin en na een maandje weer, zodat ik kan vergelijken, hoop toch op een mooi effect natuurlijk!!
Ik heb dit middel jaaaren gebruikt en had enkel als bijwerkingen, een droge huid en barstlippen, maar dat laatste was goed te verhelpen met labello. De bijwerkingen verschillen per persoon en er zijn inderdaad mensen met ernstige bijwerkingen zoals haaruitval enzo. Je krijgt er idd een supergave huid van, zelfs de kleinste meeeters waren weg. Mijn huid was net zo zacht en egaal. Nu durf ik het helaas niet te gebruiken uit angst om per ongeluk toch zwanger te raken.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven