Ruggeprik of morfine
woensdag 4 augustus 2010 om 20:38
Hoi,
Vandaag ben ik bij een anaesthesist geweest omdat ik een grote zeer langdurende operatie voor de boeg heb.
Voor de pijnbestrijding in m'n buik na deze operatie wil ze een ruggeprik geven óf morfine, allebei is mogelijk, maar ze vertelde er meteen bij dat haar voorkeur uitging naar een ruggeprik omdat die ook pijn bij het ademhalen verdooft en morfine doet dat minder, die verdooft op een andere wijze.
Nu heb ik zelf goede ervaringen met morfine , en tegen een ruggeprik zie ik gigantisch op.
Dus ik antwoordde dat ik er even over wilde denken. Dat was prima, ze noteerde "ruggeprik" en als ik morfine verkies moet ik even bellen.
Ik heb zitten zoeken tussen oude topics hierover, maar ik lees alleen over ruggeprik bij bevallingen, en dat schijnt anders te zijn, schreef iemand.
Tijdens de operatie word ik gewoon onder algehele narcose gehouden.
Ik vind het vervelend om tegen het advies van de arts in te gaan. Aan de andere kant komt zij zelf met deze keuze.
Ik begrijp wel dat er moeilijk wat over te zeggen valt, maar misschien heeft iemand er toch een mening over ofzo?
Alvast bedankt.
Vandaag ben ik bij een anaesthesist geweest omdat ik een grote zeer langdurende operatie voor de boeg heb.
Voor de pijnbestrijding in m'n buik na deze operatie wil ze een ruggeprik geven óf morfine, allebei is mogelijk, maar ze vertelde er meteen bij dat haar voorkeur uitging naar een ruggeprik omdat die ook pijn bij het ademhalen verdooft en morfine doet dat minder, die verdooft op een andere wijze.
Nu heb ik zelf goede ervaringen met morfine , en tegen een ruggeprik zie ik gigantisch op.
Dus ik antwoordde dat ik er even over wilde denken. Dat was prima, ze noteerde "ruggeprik" en als ik morfine verkies moet ik even bellen.
Ik heb zitten zoeken tussen oude topics hierover, maar ik lees alleen over ruggeprik bij bevallingen, en dat schijnt anders te zijn, schreef iemand.
Tijdens de operatie word ik gewoon onder algehele narcose gehouden.
Ik vind het vervelend om tegen het advies van de arts in te gaan. Aan de andere kant komt zij zelf met deze keuze.
Ik begrijp wel dat er moeilijk wat over te zeggen valt, maar misschien heeft iemand er toch een mening over ofzo?
Alvast bedankt.
woensdag 4 augustus 2010 om 21:40
quote:Bagheera schreef op 04 augustus 2010 @ 21:36:
Ik heb geen ervaring met een ruggenprik als pijnbestrijding na een operatie, alleen tijdens. Ik heb wel ervaring met morfine na een operatie en ik ben er echt ont-zet-tend ziek van geworden. Kon alleen nog maar spugen en was compleet van de wereld. Mij werd verteld dat dit vaker voorkwam na toediening van morfine.
Succes met je keuze en de operatie.
Ja, ik neig steeds meer naar de prik.
(Nog even en dan ga ik er naar uitkijken )
Ik heb geen ervaring met een ruggenprik als pijnbestrijding na een operatie, alleen tijdens. Ik heb wel ervaring met morfine na een operatie en ik ben er echt ont-zet-tend ziek van geworden. Kon alleen nog maar spugen en was compleet van de wereld. Mij werd verteld dat dit vaker voorkwam na toediening van morfine.
Succes met je keuze en de operatie.
Ja, ik neig steeds meer naar de prik.
(Nog even en dan ga ik er naar uitkijken )

woensdag 4 augustus 2010 om 21:45
Ik weet niet wat ik me voor moet stellen van een ruggeprik na de operatie. Stel dat de morfine niet voldoende werkt en je dus toch veel pijn hebt, hoe wil je dan op de rand van je bed met gebogen rug gaan zitten terwijl je de prik krijgt na zo'n grote ok? En is het de bedoeling dat je zo kort na de ok in die houding gaat zitten als je dit al gaat lukken? En van morfine kan je idd zeer misselijk worden of jeuk krijgen, dan geven ze geen morfine meer en zal je het met paracetamol en diclofenac of arcocxia moeten doen. Meid, geef je over en neem een ruggeprik. Ze verdoven de plek eerst voor ze de ruggeprik zetten, ik heb nog nooit van iemand gehoord dat ze het heel pijnlijk vonden. En als je de ruggeprik niks vindt zetten ze hem uit en kan je alsnog aan de morfine.
woensdag 4 augustus 2010 om 21:47
[quote]Elmira schreef op 04 augustus 2010 @ 21:29:
Ik heb het idee dat sommigen (ik weet niet of jij daar ook onder valt TO) denken dat het om pijnbestrijding ná de operatie gaat. Volgens mij bedoelde de arts tijdens de operatie (dus het zenuwblokkade/regionale verdoving verhaal). Ik heb nog nooit gehoord van een ruggeprik als pijnbestrijding na een operatie, dan gebruiken ze 'gewone' pijnstilling, van paracetamol tot opiaten.[/quote]
Werk je in het ziekenhuis? Nog nooit van een epiduraal gehoord???
Ik heb het idee dat sommigen (ik weet niet of jij daar ook onder valt TO) denken dat het om pijnbestrijding ná de operatie gaat. Volgens mij bedoelde de arts tijdens de operatie (dus het zenuwblokkade/regionale verdoving verhaal). Ik heb nog nooit gehoord van een ruggeprik als pijnbestrijding na een operatie, dan gebruiken ze 'gewone' pijnstilling, van paracetamol tot opiaten.[/quote]
Werk je in het ziekenhuis? Nog nooit van een epiduraal gehoord???
woensdag 4 augustus 2010 om 21:50
Hoi,
heb niet alles gelezen, maar mijn stiefmoeder heeft ook pas geleden een grote buikoperatie gehad. Zag ruggeprik niet zitten, en heeft voor morfine gekozen, dat is haar goed bevallen. Ze kon ook snel weer lopen na de operatie, en dat vond ze erg fijn.
Je moet het uiteindelijk zelf beslissen, ik vind het raar dat ze al ruggeprik opschreef terwijl jij er nog over na wilde denken... Ze had ook onbeslist op kunnen schrijven.
Succes met het maken van je keuze!
heb niet alles gelezen, maar mijn stiefmoeder heeft ook pas geleden een grote buikoperatie gehad. Zag ruggeprik niet zitten, en heeft voor morfine gekozen, dat is haar goed bevallen. Ze kon ook snel weer lopen na de operatie, en dat vond ze erg fijn.
Je moet het uiteindelijk zelf beslissen, ik vind het raar dat ze al ruggeprik opschreef terwijl jij er nog over na wilde denken... Ze had ook onbeslist op kunnen schrijven.
Succes met het maken van je keuze!
woensdag 4 augustus 2010 om 22:00
Ja, ik had liever gehad dat zij de beslissing zelf had genomen.
Maar dat is niet gebeurd en ik kan het wel of niet eens zijn met haar keuze. Ze geeft zelf duidelijk de voorkeur aan die prik. En ik ben in principe geneigd de arts te volgen.
Over het algemeen wordt hier ook de prik aangeraden.
Ik denk dat ik daar in mee ga.
Maar eerst ga ik er een nacht over slapen.
Voel me beetje uitgeput.
Morgen denk ik er verder over.
Voor nu of voor straks; welterusten
Maar dat is niet gebeurd en ik kan het wel of niet eens zijn met haar keuze. Ze geeft zelf duidelijk de voorkeur aan die prik. En ik ben in principe geneigd de arts te volgen.
Over het algemeen wordt hier ook de prik aangeraden.
Ik denk dat ik daar in mee ga.
Maar eerst ga ik er een nacht over slapen.
Voel me beetje uitgeput.
Morgen denk ik er verder over.
Voor nu of voor straks; welterusten
woensdag 4 augustus 2010 om 22:19
quote:germanwings schreef op 04 augustus 2010 @ 21:44:
Als je minder diep ademt heb je een verhoogde kans op een longontsteking
Klopt. Dat is dan ook één van de redenen dat de anesthesist een ruggeprik aanraadt in dit soort gevallen. Echt TO, ik zou het doen hoor. Als het zo'n heftige operatie is dat ze dit eigenlijk standaard aanraden, kun je maar beter goede pijnstilling hebben. En zoals anderen ook zeggen: als je de ruggeprik niks vindt, doordat je te weinig gevoel/kracht in je onderlijf hebt ofzo, dan kunnen ze hem gewoon uitzetten.
En TO: mijn operatie was ongetwijfeld veel minder heftig dan een grote buikoperatie. Maandag de operatie al.. veel sterkte!
Als je minder diep ademt heb je een verhoogde kans op een longontsteking
Klopt. Dat is dan ook één van de redenen dat de anesthesist een ruggeprik aanraadt in dit soort gevallen. Echt TO, ik zou het doen hoor. Als het zo'n heftige operatie is dat ze dit eigenlijk standaard aanraden, kun je maar beter goede pijnstilling hebben. En zoals anderen ook zeggen: als je de ruggeprik niks vindt, doordat je te weinig gevoel/kracht in je onderlijf hebt ofzo, dan kunnen ze hem gewoon uitzetten.
En TO: mijn operatie was ongetwijfeld veel minder heftig dan een grote buikoperatie. Maandag de operatie al.. veel sterkte!
woensdag 4 augustus 2010 om 23:56
Een paar jaar geleden heb ik ook een zware buikoperatie gehad en mij is toen niet gevraagd wat ik wilde als pijnbestrijding na de operatie. Ik kreeg morfine via een infuus en die kon bijgesteld worden ( dus meer of minder) naar gelang de pijn. Ik vond dat een prima methode....
De eerste 2 dagen heb ik min of meer in een roes beleefd ( dus geen pijn gehad) en de dagen erna werd steeds bekeken hoe het ging. Op mijn eigen verzoek is er daarna snel afgebouwd met de morfine, omdat ik ook graag weer iets helderder wilde zijn en omdat ik dan weer wat kon gaan revalideren.
Sterkte in elk geval, welke beslissing je ook neemt!
De eerste 2 dagen heb ik min of meer in een roes beleefd ( dus geen pijn gehad) en de dagen erna werd steeds bekeken hoe het ging. Op mijn eigen verzoek is er daarna snel afgebouwd met de morfine, omdat ik ook graag weer iets helderder wilde zijn en omdat ik dan weer wat kon gaan revalideren.
Sterkte in elk geval, welke beslissing je ook neemt!
donderdag 5 augustus 2010 om 11:05
Ik heb het afgelopen jaar twee keer een buikoperatie gehad en in beide gevallen in eerste instantie inderdaad de ruggenprik gekregen. Het inbrengen ervan valt hartstikke mee, voel je bijna niks van. Ik had al wel beide keren van tevoren Dormicum gekregen en dan vind ik sowieso alles wel goed. Het fijne van de ruggeprik is dat er een blokkade plaatsvindt, waardoor je bijna geen pijn meer hebt. Maar je blijft wel wakker, niet zo suf als bij andere pijnstillers. En volgens mij raak je er ook niet zo verstopt van. Wat met de meeste pijnstillers wel het geval is en als je net bijvoorbeeld aan je darmen bent geopereerd, is dat nou net niet zo heel handig.
Nou was ik wel de pechvogel waarbij dus de epiduraal allebei de keren scheef zat, waardoor hij na een dag er weer uitgehaald werd omdat hij niet voldoende werkte. Maar dan kun je alsnog aan de morfine, pomp is zo geplaatst. (of beter Dipidolor, minder bijwerkingen. Wordt je ook niet zo suf van)
Nou was ik wel de pechvogel waarbij dus de epiduraal allebei de keren scheef zat, waardoor hij na een dag er weer uitgehaald werd omdat hij niet voldoende werkte. Maar dan kun je alsnog aan de morfine, pomp is zo geplaatst. (of beter Dipidolor, minder bijwerkingen. Wordt je ook niet zo suf van)