Gezondheid alle pijlers

Rugpijn door venlafaxine?

16-11-2014 17:18 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Vraagje, zijn er mensen die het herkennen dat ze opeens flinke (langzaam per week toenemende) rugklachten kregen sinds ze gestart zijn met AD venlafaxine?

Ik gebruik het sinds ongeveer 3 mnd, het doel waarvoor ik het gebruik is zeker bereikt! (Zeer

Verhoogde spanningsklachten/ onrealistische angsten voor ongeveer alles sinds m'n burnout, na jaar therapieën, met AD lage dosering begonnen). Erg fijn dat t dus erg goed aanslaat. Maar ik lijk sindsdien (denk ik zelf) langzaam steeds meer last van m'n rug te krijgen (frustrerend, ben zelf fysio...). Dus vroeg me af of iemand het herkent. Het kan wel wat spierstijfheid geven zei de huisarts, psych herkent t niet direct qua haar ervaring ermee. Maar t tis bij mij wel heel lokaal en nu al langere tijd en toenemend.

Hoor t graag! Kga binnenkort wel iemand laten kijken, aangezien m'n eigen oefeningen tot nu toe niet voldoende soelaas bieden.. Kan mezelf lastig onderzoeken .

Daarnaast ook snel blauwe plekken, altijd al wel wat gehad. Maar die staat duidelijk genoemd op bijsluiters of ervaringen.
Ik heb zelf geen ervaring met het gebruik van venlafaxine, maar ik zie inderdaad hypertonie en verhoogde spiertonus staan bij de bijwerkingen. Ik zou er inderdaad door een fysiotherapeut naar laten kijken. Wel fijn dat het goed aanslaat.
Ja! Nu ik er over nadenk, zijn mijn rugklachten ook vrijwel begonnen rond de tijd dat ik met Venlafaxine gestart ben! (Nu zo'n 2,5 maand geleden)
heb zelf geen last van rugpijn, maar wel last van toegenomen spierpijn sinds start venlaxafine, bij mij in mijn benen. misschien hetzelfde probleem op andere locatie...
Hmm... Oke! Lastig bepalen, wil tenslotte nu t goed aanslaat niet 'even' stoppen om te kijken of m'n rug dan ook minder wordt... Maar t word wel echt steeds erger, oefeningen helpen even, maar juist na uur meer stijfheid/echte pijn. Paracetamol doet weinig, en andere pijnmedicatie (ibuprofen ofzo) mag juist weer niet in combi met de AD..

Ben benieuwd of er nog meer mensen zijn.
Als fysiotherapeut zou je toch moeten weten wat de mechanismes zijn van rugklachten. En wat somatiseren is. En dat goed bewegen en voldoende slapen erg belangrijk is.

Wat is er nog meer veranderd toen je AD bent gaan slikken? Minder gaan bewegen, meer gaan slapen, gewichtsverandering?

Heel veel mensen hebben last van rugklachten, dus het kan ook totaal los staan van het slikken van AD.

Ga eens naar een collega, en vraag eens als patiënt wat je moet doen met rugklachten. Bewegen/sporten is sowieso goed bij burn out klachten en depressie
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Ja hamerhaai, ik doe al vanalles wat ik aan patiënten zou adviseren. Helaas neemt het tot toe eerder toe dan af..

Ik ken uiteraard de mechanismen, maar als er iets zit wat blokkeert is dat in je eigen rug lastig te onderzoeken. Uiteraard zal t ook deels komen door inactiviteit tov van wat ik 20 jaar wel gedaan heb (3x per week hockey, en nu vnl wandelen/ fietsen). Maar m'n vraag was of de ervaring er was qua de AD, omdat t wel erg toevallig is...

Ben al 1,5jaar bezig met een burnout... En nu opeens sinds die medicatie begint m'n rug op te spelen, terwijl ik juist langzaam meer doe en weet prima hoe ik op m'n houding moet letten en core stabilty training toepas. Dus was vooral benieuwd... Als t door medicatie komt, verklaart het wat meer het beloop voor me. Vandaar!
Misschien word jij meer gespannen van dat spul.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven