Gezondheid alle pijlers

rugpijn

18-11-2013 17:36 28 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

toen ik vanmiddag thuis kwam en mijn schoenen uit wilde doen, kreeg ik ineens heel veel pijn in mijn onderrug,

Zo erg, dat ik niet meer overeind kon komen.

Nu, 3 paracetamol later, doet mijn rug nog steeds heel veel pijn.

heb dit nog nooit eerder gehad, wat kan ik nu het beste doen?

Gewoon doorgaan, of toegeven aan de pijn en het rustiger aan doen nu?

Iemand ervaring?

Alvast bedankt!
Bij rugpijn is het belangrijk om rustig te blijven te bewegen. Probeer het zitten en stil staan zo veel mogelijk te vermeiden. Het makkelijkste is op een rand van de tafel te gaan zitten/tegen aan leunen. Het gewicht is van je benen maar je rug is nog steeds in een staande positie.

Bij het staan wil het nog wel eens helpen om 1 voet wat hoger te zetten, bijvoorbeeld je voet op een ouderwetse stoof op opstapje voor de kinderen zetten. En dan afwisselen. Wanneer je dan voorover buigt (zoals bij het strijken, tandenpoetsen, afwassen, etc) buig je vanuit je heupgewrichten ipv vanuit je rug.

Bij het liggen op je rug een kussentje onder de knieën doen en bij liggen op de zij een kussen tussen de knie of tussen het bovenste been en matras.

GEEN warmte gebruiken, dus een kruik of een warm bad. Een bad is sowieso een rot houding voor de rug. Wanneer je door je enkel gaat doe je er ook geen warme kruik op, maar leg je er ijs op. IJs uiteraard niet rechtstreeks op de huid, en maximaal een kwartiertje. Die kan je elk uur herhalen.

Hernia is een duur woord voor uitstulping. Alles wat uitstulpt wordt een hernia genoemd. Niet alleen bij een tussenwervelschijf maar ook bij een liesbreuk, navelbreuk of maagrbeuk. Wanneer we ouder worden worden we ook kleiner. De reden dat we kleiner worden is omdat de tussenwervelschijven wat gaan inzakken. Bij dit inzakken gaat de tussenwervelschijf meestal ook wat uitpuilen richting het ruggenmergkanaal. Op zich geen enkel probleem, de zenuw neemt maar ongeveer 1/3 van het kanaal in beslag.

Op een bepaalde leeftijd is het dus volstrekt normaal om hernia's van de tussenwervelschijf te zien, of zoals ze het nu vaak omschrijven "bulging disc".

Een neurologische hernia is wanneer er neurologische symptomen zijn. Wanneer de tussenwervelschijf zo ver uitpuilt dat deze de zenuw plat drukt. Dan is het net zoals een stop in een stoppenkast, de hele groep valt uit. Dus niet alleen pijn, maar ook controle verlies over de blaas of endeldarm, uitvalverschijnselen, gevoelsveranderingen, etc. Dit zijn dan ook de rode vlaggen, of te wel direct contact opnemen met je huisarts.

De meeste rugklachten zijn de eerste paar dagen erg pijnlijk en vervelend. Blijf bewegen, en neem eventueel pijnstillers. Gelukkig herstellen de meeste klachten goed.

Mocht dit vaker voorkomen dan kan je gaan kijken waardoor dit komt.

De meeste mensen gaan door hun rug heen bij een onnozele beweging; sok aantrekken, voet afwassen, sleutels van de vloer oprapen, etc. Het naar voren bewegen is een zeer complexe beweging. Wanneer de rug niet goed gestabiliseerd wordt kan je een gewichtje in de rug "verzwikken". Vergelijk dit met je voet niet goed neer zetten en verstuiken. Wat gebeurd er dan, je krijgt wat zwelling rondom het gewricht (dit kan de zenuw irriteren en uitstralende klachten geven) en de spieren in de rug gaan zich verkrampen om zo de rug te stabiliseren zodat je het geblesseerde gewricht niet verder te irriteren.

Beterschap!
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
@hamerhaai: dank voor je uitgebreide bericht. Loop al 6 maanden met ischias (domme pech, meestal is het na 6-8 weken over) en dacht nu wel alles gelezen en gedaan te hebben om het over te laten gaan (ik schrijf dit dan ook staande achter mijn hoog-laag bureau), maar die tip van het opstapje/krukje vind ik wel weer een hele goeie. Die ga ik nog toevoegen aan mijn arsenaal hulpmiddelen.
@vachekiri, wanneer je al zo lang last hebt wordt het misschien wel tijd voor een bezoekje aan een chiropractor. wij hebben nog veel meer tips, adviezen en behandelmogelijkheden
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven