Gezondheid
alle pijlers
Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
zondag 27 oktober 2024 20:27
Je die gebruikte ik al eerder, krijg iedere maand een pot van een halve kilo , iedere dag een schepje en ik kan normaal gaan.Angstigmuisje schreef: ↑27-10-2024 20:14Andere alternatieven weet ik zo gauw niet. Op dit moment ben ik toch best wanhopig. Mysimba was goed maar mijn lichaam is het nu gewend dus die doet niets meer. En Ozempic tja, ik denk dat het ook allemaal nog pril is en ik daarom zoveel bijwerkingen heb.
Maar wel iets om mee te nemen naar de huisarts en te bespreken mocht het niet overgaan. Trouwens, ik mocht in overleg geen diarree remmers gebruiken van het ziekenhuis. Dit zorgt ervoor dat je darmen dus weer normale ontlasting aanmaken maar zolang ik natuurlijk doorga met deze medicatie blijf ik last houden van diaree. Dus daarmee moest ik oppassen. Neem jij de macro in overleg met je huisarts?
zondag 27 oktober 2024 20:32
Angstigmuisje schreef: ↑27-10-2024 20:21Obesitas is ook zeker een ziekte. Ik ben zelf diabeet maar ik zou nooit iemand met een schuin oog aankijken die het gebruikt voor gewichtsverlies. Want hoe meer gewicht mensen dragen hoe meer aandoeningen ze kunnen krijgen. Diabetes, hoge bloeddruk, hoge cholesterol, hart en vaatziekten.
Dit zijn allemaal aandoeningen die verband kunnen houden met obesitas. Maar obesitas is ook een aandoening in zichzelf. Omdat je vetweefsel ontstoken raakt en daardoor onder meer je honger- en verzadigingssysteem niet meer goed werkt. Je hebt dus bijna altijd trek en moet heel veel eten om je verzadigd te voelen.
Dopamine kan ook ontregeld zijn. Het beloningssysteem in je brein reageert dan heel fanatiek op suiker of een vette hap. Veel mensen bij wie dit soort systemen niet meer goed werken, hebben last van 'food noice': je denkt dan de hele dag door aan eten. Aan wat je gaat eten, wanneer je gaat eten, hoeveel je gaat eten. Zelfs terwijl je aan het eten bent, denk je alweer aan wat je daarna zal gaan eten.
Dit zijn precies de dingen waar GLP-1 antagonisten tegen helpen. Het is medicatie. Net zoals er medicatie is tegen hoge bloeddruk.
The impossible just takes a little longer.
zondag 3 november 2024 10:11
Oh mijn...
Ik denk dat ik ermee ga stoppen (ozempic)
Dit is echt niet meer ok. Nu heb ik ook nog eens pijnlijke zijflanken erbij gekregen. Ben nu ook ongesteld dus weet niet of het daardoor komt. Ik kan wel echt een pijnlijke menstruatiecyclus hebben..
Ben totaal niet te genieten dus ik denk dat ik er maar mee moet stoppen..
Ik denk dat ik ermee ga stoppen (ozempic)
Dit is echt niet meer ok. Nu heb ik ook nog eens pijnlijke zijflanken erbij gekregen. Ben nu ook ongesteld dus weet niet of het daardoor komt. Ik kan wel echt een pijnlijke menstruatiecyclus hebben..
Ben totaal niet te genieten dus ik denk dat ik er maar mee moet stoppen..
zondag 3 november 2024 12:39
LunchLover schreef: ↑03-11-2024 12:15Ik kan het me voorstellen Muisje. Wat een ellende. Overleg met je arts wat een goed alternatief kan zijn.
Ga ik doen! Morgen even bellen want dit kan echt niet goed zijn..
Ik weet trouwens niet hoe andere mensen dit ervaren. Ik spuit elke donderdag met ozempic. Vrijdag en zaterdag en dus nu zondag zijn altijd drama maar daarna lijkt het weer mee te vallen. Zodra ik weer even geen last heb moet ik weer spuiten en begin de ellende opnieuw..
zondag 3 november 2024 12:55
Ik ken mensen die ozempic gebruiken vanwege hun diabetes, maar die hebben nergens last van. Maarja dat is net als Saxenda, de een heeft wel klachten de ander niet. Maar bij zoveel klachten zou ik ook stoppen en dan ook kijken of de klachten verdwijnen.
Hadassah succes.
Ik tik eindelijk de -5 kilo aan en ben op weg naar de 6. Mijn laatste gesprek gehad met mijn gli coach, die wilt natuurlijk niks van Saxenda weten, maarja. Het gli traject loopt nog tot mei en tot die tijd wel ik het blijven gebruiken.
Hadassah succes.
Ik tik eindelijk de -5 kilo aan en ben op weg naar de 6. Mijn laatste gesprek gehad met mijn gli coach, die wilt natuurlijk niks van Saxenda weten, maarja. Het gli traject loopt nog tot mei en tot die tijd wel ik het blijven gebruiken.
zondag 3 november 2024 14:44
Balen @blabla, dat het zo langzaam blijft gaan bij jou... En ik vind het vreemd dat een GLI-coach niks van Saxenda zou willen weten. Dat kan zo'n GLI-traject toch alleen maar versterken? Het is niet zo dat je zelf niks meer hoeft te doen als je Saxenda gebruikt...
zondag 3 november 2024 16:47
Nou ik begrijp hem wel, het is natuurlijk de bedoeling dat je het zelf doet, want zo zegt hij valt bijna iedereen weer terug na het stoppen omdat het hongergevoel volop terugkomt. Dus beter om zonder te doen. Ja dat snap ik ook wel weer. Maarja we zien wel. Ik zit nu al een tijd op 3 en merk nu al dat ik veel meer honger heb dus vraag me af hoelang ik het nog ga gebruiken
zondag 3 november 2024 22:25
Blabla schreef: ↑03-11-2024 16:47Nou ik begrijp hem wel, het is natuurlijk de bedoeling dat je het zelf doet, want zo zegt hij valt bijna iedereen weer terug na het stoppen omdat het hongergevoel volop terugkomt. Dus beter om zonder te doen. Ja dat snap ik ook wel weer. Maarja we zien wel. Ik zit nu al een tijd op 3 en merk nu al dat ik veel meer honger heb dus vraag me af hoelang ik het nog ga gebruiken
Vind je dat ook als iemand medicatie gebruikt tegen een hoge bloeddruk? Dat het eigenlijk de bedoeling dat die persoon zijn/haar bloeddruk zelf omlaag krijgt? Obesitas is een ziekte. Het vet is ontstoken en het honger/verzadigingssysteem is stuk. Ik zie nu ik medicatie gebruik juist pas hoe onmogelijk mijn strijd was.
En ja, de kans op een terugval is heel groot als je stopt met deze medicatie. Het is daarom goed mogelijk dat mensen die eenmaal obesitas hebben gehad dit de rest van hun leven zullen moeten gebruiken. Maar ja, het alternatief is steeds een beetje zwaarder (en ongezonder) worden.
maandag 4 november 2024 08:33
Vind ik ook. Mijn GLI-coach was er juist erg enthousiast over en vond het een goed idee. Juist als ik de medicatie straks weer ga afbouwen heb ik veel aan wat ik geleerd heb tijdens de GLI-periode. Als het goed is heb je dan je leefstijl zo aangepast dat je verstandigere keuzes maakt.
maandag 4 november 2024 10:12
Avena ik begrijp wat je zegt, maar ook hem wel een beetje. Uiteindelijk moet je het echt zelf doen. Maar het hele gli traject valt me tegen. Het duurt 2 jaar, de eerste 6 maanden krijg je begeleiding van een diëtiste, dat is kort, veel tekort voor veel mensen omdat de weegmomenten toch een stok achter de deur is. Daarna om de 3 maanden een bijeenkomst.
Ik heb mensen in de groep die nog niet het verschil wisten tussen wit en volkoren brood, zij hebben heel veel geleerd inmiddels.
Ik lijn al 30 jaar en weet heel goed waar ik dik van ben, dat stukje psyche gaat veel dieper, maar wordt geen aandacht bij de gli aan gegeven.
Maar ik wil het niet helemaal in het negatieve trekken. Ik ben bijna 11 kilo in totaal kwijt, waarvan 5.5 met behulp van Saxenda. Ik hoop op het einde van het traject de - 15 aan te tikken. Dat zijn dan toch mooi 3 zakken aardappelen.
En dan begint het voor mij pas. Ik vind dat best wel spannend. Dus ik ben op zoek naar iets wat me daarna verder helpt om het vol te houden.
Ik heb mensen in de groep die nog niet het verschil wisten tussen wit en volkoren brood, zij hebben heel veel geleerd inmiddels.
Ik lijn al 30 jaar en weet heel goed waar ik dik van ben, dat stukje psyche gaat veel dieper, maar wordt geen aandacht bij de gli aan gegeven.
Maar ik wil het niet helemaal in het negatieve trekken. Ik ben bijna 11 kilo in totaal kwijt, waarvan 5.5 met behulp van Saxenda. Ik hoop op het einde van het traject de - 15 aan te tikken. Dat zijn dan toch mooi 3 zakken aardappelen.
En dan begint het voor mij pas. Ik vind dat best wel spannend. Dus ik ben op zoek naar iets wat me daarna verder helpt om het vol te houden.
maandag 4 november 2024 10:21
LenteZomer schreef: ↑04-11-2024 08:33Vind ik ook. Mijn GLI-coach was er juist erg enthousiast over en vond het een goed idee. Juist als ik de medicatie straks weer ga afbouwen heb ik veel aan wat ik geleerd heb tijdens de GLI-periode. Als het goed is heb je dan je leefstijl zo aangepast dat je verstandigere keuzes maakt.
Natuurlijk zal het helpen, vooral de gewoontes die je in een GLI-traject kunt laten inslijten. Maar het probleem is nou juist dat rationele keuzes verdomde moeilijk zijn als je ghreline, leptine, insuline, dopamine en andere hormonen ontregeld zijn. Als je nooit verzadiging ervaart en je lijf de hele dag om (hoog calorisch) eten vraagt. Dat ga je op wilskracht best een paar dagen volhouden, maar niet je leven lang.
Laaggradige ontstekingen en ontregeling van het honger/verzadigingssysteem spelen heus niet bij iedereen, maar als je (langere tijd) obees bent geweest, is de kans hierop wel heel groot. En dit herstelt helaas niet meer als je afvalt.
Een ander ding is dat je lichaam alles in het werk gaat stellen om terug te keren naar je oude (zwaardere) gewicht. Zo kan iemand die altijd 80 heeft gewogen meer eten dan iemand die nu 80 weegt, maar eerst 120 was.
Een klein percentage lukt het om blijvend gewicht te verliezen, maar ik ga er vanuit dat veel mensen hun leven lang aan dit soort medicatie vast zullen zitten. Gecombineerd met een gezondere leefstijl uiteraard. Die medicatie fixt iets dat stuk is in je lichaam.
avena wijzigde dit bericht op 04-11-2024 10:22
Reden: Quote toegevoegd
Reden: Quote toegevoegd
13.79% gewijzigd
maandag 4 november 2024 10:21
Ja daar heb ik het met haar inderdaad ook over gehad om na de gli elke maand een keer terug te komen om te kijken of ik stabiel blijf.OgenvanTijgers schreef: ↑04-11-2024 10:18Je kunt natuurlijk ook gewoon buiten het GLI-traject om met de diëtiste blijven afspreken. Dat doe ik ook, in de basisverzekering zitten sowieso drie uur. (zes sessies).
maandag 4 november 2024 10:29
Blabla schreef: ↑04-11-2024 10:12Ik heb mensen in de groep die nog niet het verschil wisten tussen wit en volkoren brood, zij hebben heel veel geleerd inmiddels.
Ah ja, voor mensen die het verschil tussen wit en volkoren niet weten, zal zo'n GLI heel leerzaam zijn inderdaad. Maar heel veel mensen weten uitstekend wat gezond is en zijn toch te zwaar.
En eens dat het psychische/psychologische aspect voor veel mensen minstens zo belangrijk is. Ik werk daar nu aan terwijl ik medicatie gebruik. Die medicatie voorkomt dat ik de hele dag door aan eten denk. Daardoor ontstaat er ruimte om te werken aan andere coping mechanismen dan eten voor het omgaan met emoties. Dus ik zie die medicatie zeker niet als quick fix of makkelijke oplossing. Het maakt voor mij dingen mogelijk. Maar dat emotiewerk moet ik nog steeds gewoon zelf doen.
dinsdag 5 november 2024 10:25
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in