Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht
maandag 4 december 2023 om 10:05
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.
Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.
Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
maandag 28 juli 2025 om 22:18
Wat positief dobbelsteen! Zit jij nu op een onderhoudsdosering?
Ik merk nu dat mijn hongergevoel weer bijna hetzelfde is als normaal. Ik zie er echt naar uit om woensdag weer te prikken, maar voel me daardoor ook een beetje een junkie
Het lijkt mij eigenlijk ideaal om een lage dosering vaker te prikken (bijvoorbeeld iedere 5 dagen ipv iedere 7 dagen) in plaats van dat je 1x per week een hogere dosering gaat prikken. Maar geen idee of dat echt een goed idee is en dat vaker wordt gedaan. De komende weken ga ik natuurlijk sowieso door op deze lage dosering 1x per week.
Ik merk nu dat mijn hongergevoel weer bijna hetzelfde is als normaal. Ik zie er echt naar uit om woensdag weer te prikken, maar voel me daardoor ook een beetje een junkie

Het lijkt mij eigenlijk ideaal om een lage dosering vaker te prikken (bijvoorbeeld iedere 5 dagen ipv iedere 7 dagen) in plaats van dat je 1x per week een hogere dosering gaat prikken. Maar geen idee of dat echt een goed idee is en dat vaker wordt gedaan. De komende weken ga ik natuurlijk sowieso door op deze lage dosering 1x per week.
maandag 28 juli 2025 om 22:26
Ja dat wordt wel vaker gedaan, maar voornamelijk bij mensen die veel bijwerkingen ervaren.
Maar jij zit nog op een start dosering en het heeft tijd nodig om zich te zetten.
Ik ga morgen prik 14 zetten en zit nu sinds 3 weken op een dosis van 5 mg. Dit gaat echt prima, merk nu ook wel dat de eerdere doses te laag waren voor mij.
Maar jij zit nog op een start dosering en het heeft tijd nodig om zich te zetten.
Ik ga morgen prik 14 zetten en zit nu sinds 3 weken op een dosis van 5 mg. Dit gaat echt prima, merk nu ook wel dat de eerdere doses te laag waren voor mij.
dinsdag 29 juli 2025 om 09:13
Wel iets meer honger en het smaakt ook beter, de eerste dagen moest ik mezelf er echt toe zetten om te eten.Sansi schreef: ↑28-07-2025 17:59Dat is ook wel een goed idee ja als een hoofdgerecht teveel is.
Merk je nu richting je tweede prik ook dat het hongergevoel weer toeneemt?
Hier vooral minder last van het nadenken over eten. Ik ben er veel minder mee bezig in mijn hoofd. Ik zit ook sneller vol. Voorheen een tijdje project gezond gedaan en ik vond het avondeten niet altijd even goed vullen. Een paar van die recepten maakte ik nog wel, maar dan een iets grotere portie. Nu het originele recept aangehouden en het was genoeg en ik zat niet met honger op de bank in de avond.
Ik ben benieuwd hoe het proces gaat verlopen. Maar ik ben positief gestemd na de eerste dagen.
dinsdag 29 juli 2025 om 09:43
Ik heb zondag voor het eerst geprikt en totaal geen bijwerkingen als misselijkheid/hoofdpijn/duizelig. Ik merk wel dat ik mezelf echt moet dwingen om iets te eten; het hongergevoel is compleet weg.
Maar ik heb wel iets anders geks: ik heb de wildste dromen en zelfs heel levensechte en akelige nachtmerries. Dit staat niet bij de bijwerkingen vermeld. Normaal ben ik geen " dromer", dus dit is echt ongebruikelijk voor mij. Herkent iemand dit?
Maar ik heb wel iets anders geks: ik heb de wildste dromen en zelfs heel levensechte en akelige nachtmerries. Dit staat niet bij de bijwerkingen vermeld. Normaal ben ik geen " dromer", dus dit is echt ongebruikelijk voor mij. Herkent iemand dit?
dinsdag 29 juli 2025 om 10:13
MissUnderstood schreef: ↑29-07-2025 09:43Maar ik heb wel iets anders geks: ik heb de wildste dromen en zelfs heel levensechte en akelige nachtmerries. Dit staat niet bij de bijwerkingen vermeld. Normaal ben ik geen " dromer", dus dit is echt ongebruikelijk voor mij. Herkent iemand dit?
Volgens mij zijn wilde dromen en nachtmerries wel een bijwerking die vaker voorkomt met deze medicatie. Een rondje googlen levert aardig wat hits op.
The impossible only takes a little longer
dinsdag 29 juli 2025 om 11:23
Dat geeft de burger moed! Ik heb vannacht zo ongelooflijk akelig en levensecht gedroomd, dat ik toen ik wakker werd niet meer durfde te slapen en het rotgevoel echt urenlang niet van me af kon zetten. Dat moet geen wekenlang duren.
dinsdag 29 juli 2025 om 14:07
Ja, er zijn wel mensen die dat doen maar vooral bij hogere dosissen. Ik zou het alleen niet nog niet gelijk doen, De eerste dosis (2,5mg) is om je lichaam te laten wennen. Dat is nog geen therapeutische dosis. Bij sommige mensen heeft het al veel effect maar er zijn ook mensen die pas bij hogere dosissen het effect merken.Karrota schreef: ↑28-07-2025 22:18Wat positief dobbelsteen! Zit jij nu op een onderhoudsdosering?
Ik merk nu dat mijn hongergevoel weer bijna hetzelfde is als normaal. Ik zie er echt naar uit om woensdag weer te prikken, maar voel me daardoor ook een beetje een junkie![]()
In het begin had ik hetzelfde als jij maar dat is nu veel minder. Sowieso is mijn honger gevoel nu veel evenwichtiger verdeeld door de week. De meeste weken kan ik de eerste dagen ook gewoon eten en neemt het honger gevoel weliswaar toe tegen het einde van de week maar is het verschil niet meer zo enorm groot als ik het begin. Daar tussen zit wel eens een week dat ik de eerste dag nog wel een vaag misselijk gevoel heb en niet kan eten maar die enorme dip aan het einde van de week qua toenemend hongergevoel is eigenlijk nu wel weg.
Je bouwt een basis op in je lichaam door de weken en gaat dus niet meer terug naar 0 aan het einde van de week.
dinsdag 29 juli 2025 om 16:32
Daar hoop ik ook zo op, dat na een tijdje dat gevoel stabieler is. Vandaag heb ik al weer veel meer hongergevoel en vrijdag is het pas tijd voor de nieuwe prik.Saelle1 schreef: ↑29-07-2025 14:07Ja, er zijn wel mensen die dat doen maar vooral bij hogere dosissen. Ik zou het alleen niet nog niet gelijk doen, De eerste dosis (2,5mg) is om je lichaam te laten wennen. Dat is nog geen therapeutische dosis. Bij sommige mensen heeft het al veel effect maar er zijn ook mensen die pas bij hogere dosissen het effect merken.
In het begin had ik hetzelfde als jij maar dat is nu veel minder. Sowieso is mijn honger gevoel nu veel evenwichtiger verdeeld door de week. De meeste weken kan ik de eerste dagen ook gewoon eten en neemt het honger gevoel weliswaar toe tegen het einde van de week maar is het verschil niet meer zo enorm groot als ik het begin. Daar tussen zit wel eens een week dat ik de eerste dag nog wel een vaag misselijk gevoel heb en niet kan eten maar die enorme dip aan het einde van de week qua toenemend hongergevoel is eigenlijk nu wel weg.
Je bouwt een basis op in je lichaam door de weken en gaat dus niet meer terug naar 0 aan het einde van de week.
dinsdag 29 juli 2025 om 16:34
Wat naar. Het zal per medicatie verschillen, maar ik heb het ooit van andere medicatie ook gehad. Iedereen ging dood, elke nacht weer een ander. En de dromen waren levensecht. Dat ging toen wel over gelukkig. Ik hoop voor je dat het bij jou ook snel weggaat!MissUnderstood schreef: ↑29-07-2025 11:23Dat geeft de burger moed! Ik heb vannacht zo ongelooflijk akelig en levensecht gedroomd, dat ik toen ik wakker werd niet meer durfde te slapen en het rotgevoel echt urenlang niet van me af kon zetten. Dat moet geen wekenlang duren.

Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in