Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 1709 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Dank voor meedenken!

Mijn BMI is 27 en ik heb geen gezondheidsklachten (behalve last van mijn gewrichten), maar heb wel een taille van ruim 80 cm. Ik ga dat bloedonderzoek inderdaad gewoon doen.

Ik schaam me bijna omdat ik " slechts" 15 kilo moet afvallen en ik dus officieel gewoon te dik, maar (nog) niet obees ben. Ik ben echter al jaren bezig met proberen af te vallen, met een jojo-effect als resultaat en nu weeg ik meer dan ik ooit (ik ben 50+) heb gewogen terwijl de overgang alweer wat jaren achter me ligt en ik die dus niet de schuld kan geven. Ik ben echt wel een beetje wanhopig; vandaar dat ik Yazen overweeg.
MissUnderstood schreef:
08-07-2025 10:29
Dank voor meedenken!

Mijn BMI is 27 en ik heb geen gezondheidsklachten (behalve last van mijn gewrichten), maar heb wel een taille van ruim 80 cm. Ik ga dat bloedonderzoek inderdaad gewoon doen.

Ik schaam me bijna omdat ik " slechts" 15 kilo moet afvallen en ik dus officieel gewoon te dik, maar (nog) niet obees ben. Ik ben echter al jaren bezig met proberen af te vallen, met een jojo-effect als resultaat en nu weeg ik meer dan ik ooit (ik ben 50+) heb gewogen terwijl de overgang alweer wat jaren achter me ligt en ik die dus niet de schuld kan geven. Ik ben echt wel een beetje wanhopig; vandaar dat ik Yazen overweeg.
Je hoeft je niet te schamen (althans sommigen vinden het zelfs erg als je hier met een bmi van 30 aan begint), het is toch goed dat je hier actief iets mee gaat doen.

Zolang je maar ook additioneel echte levensstijlwijzigingen gaat inzetten erbij, want anders blijf je levenslangs vastzitten aan deze medicatie of kom je daarna de kilootjes weer eraan.
MrMounj schreef:
08-07-2025 11:58

Zolang je maar ook additioneel echte levensstijlwijzigingen gaat inzetten erbij, want anders blijf je levenslangs vastzitten aan deze medicatie of kom je daarna de kilootjes weer eraan.

Dat lijkt me duidelijk en is me ook zeer bekend.
Vandaag vanuit Yazen het bericht dat ik de keuze heb uit Mounjaro, Wegovy of Rybelsus. Met als advies de Mounjaro.

Ik wacht nog even af voor ik reageer. Moet voor een andere controle/test naar de huisarts en wil eerst weten of ik bloedverdunners ga krijgen of niet. En dan vragen of ik het alsnog mag. Wil niet eerst de pen bestellen, zou toch zonde geld zijn dan.

Wel opvallend hoe verschillend artsen ten opzichte van deze medicatie staan. Mijne is geen voorstander. Maar afgelopen week was ik bij een plaatsvervanger en die gaf aan dat als iemand het wil en overgewicht heeft, hij het zonder leefstijl-programma wel voorschrijft. Maar dat het duur is, zijn ervaring is dat mensen slechts 5-10 procent van hun gewicht afvallen en daarna weer aankomen.
MrMounj schreef:
08-07-2025 11:58
Je hoeft je niet te schamen (althans sommigen vinden het zelfs erg als je hier met een bmi van 30 aan begint), het is toch goed dat je hier actief iets mee gaat doen.

Ik denk dat iedereen wel weer dat er wijzigingen in levensstijl nodig zijn. Tijdens en daarna. Maar ook al doe je dat, dan is nog wel de vraag voor in hoeverre de werktuig terug komt en of die kan worden weerstaan. Ik lees ook op andere plekken dat er heel verschillend wordt omgegaan met het stoppen van de medicatie. De een stopt ineens vanaf hoge dosis, sommigen bouwen het af waarbij er soms nog wel heel lang 2,5 wordt gebruikt.
Sansi schreef:
08-07-2025 16:41
Maar dat het duur is, zijn ervaring is dat mensen slechts 5-10 procent van hun gewicht afvallen en daarna weer aankomen.
Een arts die zoiets zegt zou ik al niet meer serieus nemen.
‘Zijn ervaring’? Deze middelen worden pas relatief kort gebruikt, kan me dan ook niet voorstellen dat hij voldoende relevante ervaring heeft om dit zo te kunnen stellen.
girasole3 schreef:
08-07-2025 17:26
‘Zijn ervaring’? Deze middelen worden pas relatief kort gebruikt, kan me dan ook niet voorstellen dat hij voldoende relevante ervaring heeft om dit zo te kunnen stellen.
Ik lees ook veel (Amerikaanse) artikelen die dit hebben onderzocht.

Helaas wordt er bijna nooit aangestipt hoe het komt dat de mensen weer veel aankomen.
Ik gok toch dat er heel veel mensen te weinig aan hun eetpatroon doen en weer nagenoeg hetzelfde gaan eten als voorheen.

Ik lees veel op (Amerikaanse) fora waar mensen nog steeds alle rotzooi eten, maar gewoon minder.

Dat is gewoon niet de manier.

Ik ben overigens al bijna 19% van mijn begin gewicht kwijt.
girasole3 schreef:
08-07-2025 17:26
Inderdaad, tis maar een arts. Wat weet die er nu helemaal vanaf.
NomenNescio schreef:
08-07-2025 18:04
🥱
NomenNescio schreef:
🥱
NomenNescio schreef:
🥱
Felidaez schreef:
08-07-2025 17:38
Ik lees ook veel (Amerikaanse) artikelen die dit hebben onderzocht.

Helaas wordt er bijna nooit aangestipt hoe het komt dat de mensen weer veel aankomen.
Ik gok toch dat er heel veel mensen te weinig aan hun eetpatroon doen en weer nagenoeg hetzelfde gaan eten als voorheen.

Ik lees veel op (Amerikaanse) fora waar mensen nog steeds alle rotzooi eten, maar gewoon minder.

Dat is gewoon niet de manier.

Ik ben overigens al bijna 19% van mijn begin gewicht kwijt.
Ik zie het inderdaad ook op andere buitenlandse fora. Een overzicht wat er dan gegeten is in die week met vette aardappelen, overladen met jus etc. Dat gaat gewoon niet samen met afvallen of op gewicht blijven dus dan verbaast het mij ook niet dat mensen weer aankomen.

Fijn om te horen dat jij al zoveel bent afgevallen, 5-10 procent lijkt mij ook karig wanneer je de medicatie gebruikt en daarnaast eetgewoonten aanpast.
Toevallig ook hierin aan het verdiepen. Ik vind de voorwaardes niet heel duidelijk. Is er iemand met een bmi van 37 zonder andere gezindheidsproblemen die saxenda vergoedt heeft gekregen in combinatie met GLi? Ene site zegt van wel andere niet.
MrMounj schreef:
07-07-2025 23:07
Ik zou zeggen test je bloeddruk (wellicht te laag?) en vraag een bloedsuikerspiegel test. Wellicht dat de medicijnen ''te goed'' werken. Anders weer een stapje terug? Misschien naar 6,25 mg door klikken te tellen (kan je 6 weken met 1 pen doen), kijken of je het dan niet meer hebt.

Ja, het is inderdaad misschien een goed idee om een stapje terug te doen. Het is op zich niet heel erg die duizeligheid maar het is natuurlijk ook een symptoom.
Ik ga inderdaad bloeddruk laten testen en even overleggen hierover.
NomenNescio schreef:
Huisartsen weten van heel veel dingen een beetje af en dat is hun kracht maar ze hebben vaak niet diepgaande kennis van specifieke onderwerpen; behalve als dat toevallig een onderwerp is waar ze extra ervaring mee hebben.

Dat iemand een arts is wil niet zeggen dat diegene geen dingen zegt en vindt die de plank misslaan of die gewoon niet kloppen. Je hebt tenslotte ook huisartsen die tegelijk homeopaat zijn. Dus ik bedoel maar dat ideen die niet gegrond zijn in wetenschappelijke kennis bestaan ook onder artsen.
Ik vind het een dooddoener om te zeggen: Ja als je stopt dan kom je aan want je leefstijl is niet voldoende aangepast.

Voorbeelden te over van mensen met een Gastric Bypass die heel veel kg zijn afgevallen, en daarna toch weer aankomen. Mensen die meededen met het programma Obese, die intensieve begeleiding hadden op allerlei vlakken en ook na het programma die begeleiding nog kregen, maar toch weer terug bij af zijn.

Het is geen eenheidsworst. En ik vind vooral dat iedereen in zijn waarde gelaten dient te worden. We hoeven hier geen lesje in wat wel en niet geschikt is...
Ik vroeg me af of iemand in dit topic ook ervaring heeft met mysimba?
Kaneel2025 schreef:
08-07-2025 22:02
Toevallig ook hierin aan het verdiepen. Ik vind de voorwaardes niet heel duidelijk. Is er iemand met een bmi van 37 zonder andere gezindheidsproblemen die saxenda vergoedt heeft gekregen in combinatie met GLi? Ene site zegt van wel andere niet.
Bedoel je misschien 27? Ik zat op 27 maar heb een forse buikomvang (101 cm). Nadat ik een recept voor Saxenda via een privé kliniek heb gekocht vraag ik me af of ik niet eigenlijk ook in aanmerking kom om het via huisarts met eventuele vergoeding te krijgen. Blijkbaar is dat nog gevaarlijker dan een hoger bmi maar dan met vetopslag op de heupen (volgens hoogleraar endocrinologie Liesbeth van Rossum).

Ik overweeg om mijn huisarts te informeren over mijn buikomvang en het in mijn dossier op te nemen voor als de voorwaarden ooit veranderen en ik wel recht op vergoeding krijg.
Poep, wie heeft jou gescheten?
Bij mij was het ook voornamelijk mijn buikomvang.
Ik zie er de toegevoegde waarde niet van om dat bij mijn huisarts te melden. Mochten de voorwaarden ooit wijzigen gaat dat toch niet met terugwerkende kracht.
Volgens google kom je alleen in aanmerking met bmi 35+ en bijkomende aandoening of bmi 40+. Klopt dat niet?
Waar is dan wel kloppende info te vinden?

Mijn bmi is 33, maar ik heb mogelijk wel 1 vd bijkomende aandoeningen en mijn buikomvang is echt 120cm.
Mijn huisarts is nog steeds tegen. Wordt echt knettergek van die praktijk. Ik moest van hem eerst langs de praktijkondersteuner. Die snapte me en ging in overleg met huisarts, huisarts zei toen 'eerst langs dieetist'. Braaf gedaan, niks nieuws gehoord uiteraard (behalve dat ik in mijn yoghurt beter aardbeien dan een appel kon doen, want een appel was echt heul veul calorieën, ze kwam met een boekje aanzetten waarin vooral wordt aangemoedigd het dure fruit te eten, heel bijzonder). 2x geweest, niks geleerd. Terug naar de praktijkondersteuner, die begon over psychische hulp bij mijn lage zelfbeeld. Geen idee waarom, ik heb geen laag zelfbeeld, ik ben te dik, volgens alle richtlijnen. En daar wil ik om gegronde redenen vanaf, maar niet om een niet bestaand laag zelfbeeld op te lossen. Vanmorgen dus maar weer de huisarts gebeld dat ik nu toch echt weer met de huisarts zelf wil praten hierover. Werd bijna afgewimpeld, maar zou gebeld worden. Maar ben natuurlijk niet gebeld.

Ik ga morgen nog een keer proberen een afspraak te krijgen, en anders maar op een andere manier. Ik zie hier Yazen voorbij komen. De huisarts heeft al bloedtesten gedaan bij me (kerngezond was de uitslag), zou ik die kunnen aanvoeren ipv nieuwe testen te laten doen?

En ik heb in het begin van het topic de Visscher kliniek voorbij zien komen. Iemand daar recente ervaring mee?

Edit: de huisarts belde me net, en ze gaan voorschrijven. Echt heel blij mee. Wat het wordt kwam ze nog even op terug, ging ze intern en met apotheek overleggen. Ik heb mijn voorkeur voor Mounjaro aangegeven. Maar we gaan het zien.

Qua prijzen lijken beide heel erg ok.
dannas2 wijzigde dit bericht op 09-07-2025 17:07
Reden: update
7.69% gewijzigd
Monsoon schreef:
09-07-2025 13:05
Ik vind het een dooddoener om te zeggen: Ja als je stopt dan kom je aan want je leefstijl is niet voldoende aangepast.

Voorbeelden te over van mensen met een Gastric Bypass die heel veel kg zijn afgevallen, en daarna toch weer aankomen. Mensen die meededen met het programma Obese, die intensieve begeleiding hadden op allerlei vlakken en ook na het programma die begeleiding nog kregen, maar toch weer terug bij af zijn.

Het is geen eenheidsworst. En ik vind vooral dat iedereen in zijn waarde gelaten dient te worden. We hoeven hier geen lesje in wat wel en niet geschikt is...
Niemand hoeft een lesje. Maar het is wel goed je te beseffen dat er een fundament onder ligt en dat mensen met langdurig fors overgewicht vaak een heel ontregeld systeem heeft, dat niet is gefixed tijdens het afvallen. Het is geen lesje 'je doet het verkeerd'. Het is een overkoepelend weten dat het niet zomaar voor iedereen werkt en dat er veel factoren meespelen die zijn ontwikkeld tijdens de weg naar obese die niet zomaar opgelost zijn door een GLP1 afvaltraject. In die zin klopt het dat het aankomen op de loer ligt als je niet En dit En dat En dat En dit hebt kunnen resetten. Dat is oa leefstijl, maar ook echt nog andere factoren die bijdragen aan een chemische fabriek die anders staat afgesteld dan wanneer je nooit obese bent geweest. Wat dat betreft is preventie echt het beste medicijn en is GLP1 medicatie voor sommigen net wat er nodig was en voor anderen zal het een struggle blijven.
louise1 schreef:
09-07-2025 13:25
Bedoel je misschien 27? Ik zat op 27 maar heb een forse buikomvang (101 cm). Nadat ik een recept voor Saxenda via een privé kliniek heb gekocht vraag ik me af of ik niet eigenlijk ook in aanmerking kom om het via huisarts met eventuele vergoeding te krijgen. Blijkbaar is dat nog gevaarlijker dan een hoger bmi maar dan met vetopslag op de heupen (volgens hoogleraar endocrinologie Liesbeth van Rossum).

Ik overweeg om mijn huisarts te informeren over mijn buikomvang en het in mijn dossier op te nemen voor als de voorwaarden ooit veranderen en ik wel recht op vergoeding krijg.
Nee ik bedoelde 37 omdat op verschillende sites tegenkom dat je wel in aanmerking komt met bmi van 35 incombinatie met gli en op sommige juist als je geen verdere aandoeningen hebt pas vanaf bmi van 40.
@ Dannas2 Ooh super wat fijn!
Karrota schreef:
09-07-2025 14:42
Volgens google kom je alleen in aanmerking met bmi 35+ en bijkomende aandoening of bmi 40+. Klopt dat niet?
Waar is dan wel kloppende info te vinden?

Mijn bmi is 33, maar ik heb mogelijk wel 1 vd bijkomende aandoeningen en mijn buikomvang is echt 120cm.
Bij Yazen kun je dan sowieso terecht

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven