Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 1759 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Plinkie schreef:
27-06-2025 09:43
Ik heb gisteren mijn eerste prik Mounjaro gezet en het voelt echt al als een bevrijding weer, net als ik met Ozempic had. Heus nog niet zo dat ik geen honger meer heb, maar ik heb langer een vol gevoel en niet meteen na een uur alweer enorme honger. Heel fijn. Ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen de komende tijd.

Fijn Plinkie!
"It does not do to dwell on dreams, and forget to live."
Vandaag mijn eerste saxenda prik gezet :)

ik merk er niets van (geen idee wat je überhaupt moet merken buiten de standaard dingen die genoemd worden )

ik heb de eetmeter van voedingscentrum gedownload en die ga ik bijhouden om te zien hoe ik zit qua calorie tekort etc.
LunchLover schreef:
26-06-2025 19:00
Nog maar een voorbeeldje dan. Ik gebruik Saxenda, al 9 mnd en ik ben 21% van mijn gewicht verloren. De eerste 4 mnd heel langzaam opgehoogd naar 1,2 - 1,5 en de afgelopen 5 mnd zit ik op 1,8. Dus bij lange na niet op de 3,0 max dosering. Val nog steeds af.

Ga nog lang niet afbouwen want had meer dan 50% overgewicht maar toevallig laatst wel met de huisarts besproken dat zodra ik denk dat het genoeg is dat ik dan ga afbouwen en evt stoppen om te zien wat er gebeurd. Maar dat gaat nog wel even duren.
Dank voor je reactie en het voorbeeld LunchLover.
girasole3 schreef:
26-06-2025 16:30
Ik heb vandaag een kuur Prednison voorgeschreven gekregen.
Dat is balen Girasole. Hopelijk vallen de tegenwerkingen mee en je ook weer snel zonder de Prednison.
girasole3 schreef:
26-06-2025 23:28
Lunchlover en Flashy: dank jullie wel.
Ik begin voorzichtig al wat meer lucht te krijgen.

Met Mounjaro nergens last van, nu na de eerste tablet Prednison last van wat maagpijn (en had ook nog een Pantaprazol genomen).
Oh dit lees ik nu pas :facepalm: Hopelijk knap je supersnel op en kun je stoppen met Prednison. Maagpijn is vervelend.
Mus schreef:
26-06-2025 19:09
Ja, dat vind ik zeker spannend. Mijn huisarts wil dat ik uiteindelijk stop met deze medicatie, maar ik wil absoluut niet terug naar die food noise en het bijbehorende gevecht. En aangezien deze medicatie niet geneest, maar alleen iets compenseert wat niet goed meer werkt, vrees ik dat ik straks weer die oude strijd moet aangaan. Met dat recept dat al honderd keer eerder niet heeft gewerkt: restricties, wilskracht en discipline.
Dat snap ik. Ik merk nu ook voor het eerst in mijn leven hoe het is om zonder eetruis te leven. En ik kan er nog steeds niet bij hoe fijn dat is.

Wat ik voor mezelf hoop is dat ik straks - ook met evt eetruis - op gewicht kan blijven. Ik moet aardig wat kilo’s kwijt en dat lukt me niet met eetruis. Maar straks op gewicht blijven hopelijk wel.
Mus schreef:
26-06-2025 19:09
Ja, dat vind ik zeker spannend. Mijn huisarts wil dat ik uiteindelijk stop met deze medicatie, maar ik wil absoluut niet terug naar die food noise en het bijbehorende gevecht. En aangezien deze medicatie niet geneest, maar alleen iets compenseert wat niet goed meer werkt, vrees ik dat ik straks weer die oude strijd moet aangaan. Met dat recept dat al honderd keer eerder niet heeft gewerkt: restricties, wilskracht en discipline.
Dat snap ik. Ik merk nu ook voor het eerst in mijn leven hoe het is om zonder eetruis te leven. En ik kan er nog steeds niet bij hoe fijn dat is.

Wat ik voor mezelf hoop is dat ik straks - ook met evt eetruis - op gewicht kan blijven. Ik moet aardig wat kilo’s kwijt en dat lukt me niet met eetruis. Maar straks op gewicht blijven hopelijk wel.
Voor de eetruis en wat het veroorzaakt heb ik begeleiding via de poh
poldervrouw schreef:
28-06-2025 13:22
Voor de eetruis en wat het veroorzaakt heb ik begeleiding via de poh
Oh dat is misschien een goede optie. Zat ook al te kijken naar een (zelf te betalen) psycholoog. Dit is laagdrempeliger.
Yazen biedt naast de injecties ook een pil als oplossing. Nu lees ik her en der dat er bijvoorbeeld tijdens vakantie tijdelijk wordt overgestapt op die pillen.

Wij gaan van de zomer ruim 3 weken op rondreis en ik weet niet zeker of ik de injecties goed koel kan houden.. iemand ervaring met tussentijds overstappen op die pillen?
Nog geen ervaring, maar heb dat al wel met arts besproken en ik ga dat ook doen.
Hier een rondreis in een sub tropisch land op de planning in september en ik weet ook niet of er op elke locatie een koelkast in de kamer is.
Ook slapen wij een aantal nachten in een tented camp. Die zijn op zich wel heel luxe met bedden en eigen sanitair, maar geen idee of er ook een koelkast in zit.

Ik heb geen zin om continue te moeten stressen of die pen wel koel blijft (en vind het ook veel te duur om het risico te nemen). Dus daarom ga ik tijdelijk over op pillen.
Volgens arts is dat ook helemaal prima.
Mus schreef:
27-06-2025 07:16
Ah, je bent er weer. Nog steeds aan het ophogen terwijl je half maart al op een gezond BMI zat?

Edit: o wacht, meteen alweer een 48-uursban te pakken...
Ha, ik neem aan dat je niet aan deze verregaande en evt. gevaarlijke medicatie start om sec op een BMI van 25 uit te komen? Ik niet in ieder geval.

Ik wil richting een lagere BMI (wel boven de 20) en tegelijkertijd ook spiermassa significant verhogen om daarmee de BMR te verhogen. Daarna ga ik over op stoppen met deze medicatie en met discipline en sporten op een gezonde BMI te blijven. Voor de uitzonderingen daargelaten (vervelende ziekte's of dergelijke) zie ik geen reden om aan deze medicatie vast te zitten.
MrMounj schreef:
30-06-2025 13:36
Ha, ik neem aan dat je niet aan deze verregaande en evt. gevaarlijke medicatie start om sec op een BMI van 25 uit te komen? Ik niet in ieder geval.
Ik wel ja. Een BMI van 25/26 is namelijk na het stoppen van de medicatie hopelijk vol te houden. Dat ligt misschien ook aan waar je vandaan komt: om van een BMI van 35 naar 25 te gaan, moet ik meer dan 30 kilo afvallen. Dat is zelfs met medicatie ongelofelijk moeilijk.
MrMounj schreef:
30-06-2025 13:36

Ik wil richting een lagere BMI (wel boven de 20) en tegelijkertijd ook spiermassa significant verhogen om daarmee de BMR te verhogen. Daarna ga ik over op stoppen met deze medicatie en met discipline en sporten op een gezonde BMI te blijven. Voor de uitzonderingen daargelaten (vervelende ziekte's of dergelijke) zie ik geen reden om aan deze medicatie vast te zitten.

Waarom kom je hier af en toe langs om een beetje te mansplainen? Wat zijn je bedoelingen? Ik vind jouw verhaal steeds minder geloofwaardig. Volgens mij hadden we hier al eens uitgerekend dat je kleiner dan 1,55m moet zijn, willen je beweringen kloppen.

En nu vertel je ook weer een vreemd verhaal. Je begon begin januari met Mounjaro, schreef je eerder. In minder dan 2 maanden was je al bijna 11 kg afgevallen en van een BMI van boven de 30 naar een BMI van 25,6 gegaan (volgens eigen zeggen). En nu zijn we 4 maanden verder en zou je nog steeds aan het ophogen zijn? Val je opeens niet meer af? Even los van dat een normale arts je niet richting de 20 zou laten gaan en voor spiermassa opbouwen heb je ook al geen Mounjaro nodig.

Dus mijn vermoeden is dat jij op een dodgy manier aan deze medicatie komt en dat er weinig klopt van de getallen die je hier rondstrooit. Probeer je hier soms klanten te werven?
The impossible only takes a little longer
Mus schreef:
30-06-2025 20:47
Waarom kom je hier af en toe langs om een beetje te mansplainen? Wat zijn je bedoelingen? Ik vind jouw verhaal steeds minder geloofwaardig. Volgens mij hadden we hier al eens uitgerekend dat je kleiner dan 1,55m moet zijn, willen je beweringen kloppen.

En nu vertel je ook weer een vreemd verhaal. Je begon begin januari met Mounjaro, schreef je eerder. In minder dan 2 maanden was je al bijna 11 kg afgevallen en van een BMI van boven de 30 naar een BMI van 25,6 gegaan (volgens eigen zeggen). En nu zijn we 4 maanden verder en zou je nog steeds aan het ophogen zijn? Val je opeens niet meer af? Even los van dat een normale arts je niet richting de 20 zou laten gaan en voor spiermassa opbouwen heb je ook al geen Mounjaro nodig.

Dus mijn vermoeden is dat jij op een dodgy manier aan deze medicatie komt en dat er weinig klopt van de getallen die je hier rondstrooit. Probeer je hier soms klanten te werven?
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 02-07-2025 18:06
Reden: op de man
25.13% gewijzigd
Sok schreef:
30-06-2025 16:48
Ik wel ja. Een BMI van 25/26 is namelijk na het stoppen van de medicatie hopelijk vol te houden. Dat ligt misschien ook aan waar je vandaan komt: om van een BMI van 35 naar 25 te gaan, moet ik meer dan 30 kilo afvallen. Dat is zelfs met medicatie ongelofelijk moeilijk.
Het ligt er zeker aan waar je vandaan komt, uiteindelijk doe je het voor jezelf en moet je doen waar jezelf tevreden mee bent.
MrMounj schreef:
30-06-2025 22:00
Hoe vaak ga je nog rare aantijgingen maken zonder onderbouwing? Moderators/admins mogen kijken, ik heb 0 priveberichten verzonden en 0 ontvangen. Heb vanaf het begin al aangegeven niemand iets te verkopen of een richting aan te wijzen.

Kan je het niet verkroppen dat mensen wel hun levensstijl kunnen omgooien en daarmee goede resultaten kunnen halen? In het begin ga je toch super snel met lichaamsvocht e.d. en daarna ben ik geruime tijd 500gram tot 1 kg per week afgevallen (op deze getallen zit ik nu dus niet meer).

Hoe raar is het om na 6 maanden gebruik nog steeds op 5mg te zitten en naar 6mg te gaan?

Ben je gefrustreerd omdat je geen discipline hebt?
Pardon? Sla niet zo’n belachelijke toon aan!!
Monsoon schreef:
30-06-2025 10:55
Yazen biedt naast de injecties ook een pil als oplossing. Nu lees ik her en der dat er bijvoorbeeld tijdens vakantie tijdelijk wordt overgestapt op die pillen.

Wij gaan van de zomer ruim 3 weken op rondreis en ik weet niet zeker of ik de injecties goed koel kan houden.. iemand ervaring met tussentijds overstappen op die pillen?
Saxenda hoeven alleen de ongebruikte pennen koel te blijven.
Ongebruikte pennen in de koelkast, pennen die in gebruik zijn mogen niet boven de 30 graden C bewaard worden. Zo is het mij uitgelegd. Wij reizen binnenkort naar een warm land waar het warmer dan 30 gr zal worden af en toe en mijn arts raadde aan om dan maar eventjes niet meer te prikken.
Poep, wie heeft jou gescheten?
MrMounj schreef:
30-06-2025 22:00
Kan je het niet verkroppen dat mensen wel hun levensstijl kunnen omgooien en daarmee goede resultaten kunnen halen? In het begin ga je toch super snel met lichaamsvocht e.d. en daarna ben ik geruime tijd 500gram tot 1 kg per week afgevallen (op deze getallen zit ik nu dus niet meer).

Hoe raar is het om na 6 maanden gebruik nog steeds op 5mg te zitten en naar 6mg te gaan?

Ben je gefrustreerd omdat je geen discipline hebt?

Iemand die zo goed zijn leefstijl kan omgooien en zo gedisciplineerd is, heeft toch helemaal geen medicatie nodig?
louise1 schreef:
30-06-2025 22:46
Ongebruikte pennen in de koelkast, pennen die in gebruik zijn mogen niet boven de 30 graden C bewaard worden. Zo is het mij uitgelegd. Wij reizen binnenkort naar een warm land waar het warmer dan 30 gr zal worden af en toe en mijn arts raadde aan om dan maar eventjes niet meer te prikken.

Ik weet het alleen van Wegovy (vermoed bij andere GLP-1 medicatie hetzelfde), dat het buiten de koelkast bewaard kan worden als je een pen binnen 28 dagen opmaakt. Ik bewaar aangebroken pennen dus wel in de koelkast, want ik doe er langer mee (officieel zou het dan 6 weken goed moeten blijven, geloof ik).

Ik heb gereisd met een speciaal etui met koelelementen erin. Werkte bij mij goed, maar dan moet je dus wel elke nacht een vriezer voor die koelelementen in de buurt hebben.
Ik ben nu voor de tweede keer een dag misselijk. Toevallig telefonisch een check up gehad met de huisarts en krijg van die zakjes voor de stoelgang voorgeschreven, omdat dit niet heel lekker gaat. Ik wil graag de dosis verhogen naar 1,2, maar dat is nu dus even niet handig.
Mij is uitgelegd dat met Mounjaro, wil je het langer dan 1 maand bewaren je het het beste koel bewaard. Ik wil met deze pen langer dan de maand doen, en daarbij heb ik idd niet iedere dag de beschikking over een koelkast of vriezer.

Ik vind het risico te groot dat de pen bederft.

Gisteren contact gehad met de arts en ik krijg voor 2 weken pillen voorgeschreven, zodat mijn niveau op peil blijft en ik niet mijn spuit hoef mee te nemen.
Fijn! Ik ben benieuwd hoe je dat bevalt!
Monsoon schreef:
01-07-2025 14:21
Gisteren contact gehad met de arts en ik krijg voor 2 weken pillen voorgeschreven, zodat mijn niveau op peil blijft en ik niet mijn spuit hoef mee te nemen.

Is dat dan Rybelsus? Ik ken tirzepatide (Mounjaro/Zepbound) eigenlijk niet in pilvorm.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven