Gezondheid alle pijlers

Saxenda, Ozempic, Wegovy - ervaringen gezocht

04-12-2023 10:05 1548 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik volg een GLI en kom vanaf januari in aanmerking voor vergoeding van afvalmedicatie. Ben bij de huisarts geweest maar die leek er niet zo veel vanaf te weten. Hij heeft wel een recept klaar staan om in januari voor te schrijven: Saxenda. Maar ik kreeg niet het idee dat hij mij daar verder bij gaat begeleiden, of dat hij er veel vertrouwen in had dat het zou gaan werken. Ik moest rekening houden met slechts 5% gewichtsafname, en kon ik niet beter gaan denken aan acceptatie?

Nou ja... niet zo informatief, dus. En ook een tikje frustrerend. Ik volg nu een jaar een GLI maar die dame doet weer verder niets met medicatie. Dus ik mag het allemaal zelf uitzoeken.

Nu ben ik op zoek naar ervaringen. Saxenda moet je elke dag spuiten. Ozempic en het (hopelijk snel arriverende) Wegovy slechts één keer per week. Dan heb je ook nog MySimba en dat zijn tabletten.

Welke gebruik jij, en wat waren de bijwerkingen, en vooral: werkte het voor jou?
Felidaez schreef:
24-06-2025 14:04
Dat mag, ik ben van januari tot midden maart op mijn eigen houtje 5 kilo afgevallen en vanaf 13 maart tot nu 15 kilo afgevallen met Mounjaro.

Ik denk dat 1 kilo per week erg netjes is.
Ja dat realiseer ik me nu ook. Het is zo verleidelijk om naar andere mensen te kijken met bizarre resultaten,dus dat probeer ik maar een beetje los te laten.
Monsoon schreef:
24-06-2025 12:56
wat fijn dat er een topic is over deze middelen, zonder gelijk neergesabeld te worden dat je deze middelen gebruikt.

ik ben overigens een oud gediende in een nieuw jasje binnen het forum. Maar niemand hoeft te weten dat ik op deze wijze probeer af te vallen. Al genoeg negativiteit om mijn oren gehad. Ik doe het nu zo en dus anoniem.

Ik ben op 23 mei gestart met Mounjaro. Ik las hier ergens dat een huisarts heeft gezegd dat Mounjaro specifiek voor diabeten is, maar mij is juist verteld dat dat niet zo is.

Inmiddels dus een maand bezig en 4 kg kwijt. Ik heb mijn dosis sinds 1 week verhoogd van 2.5 naar 3.75.. vooral omdat ik echt nog veel met eten bezig was in mijn hoofd, en juist dat zou niet moeten.

Ik krijg het voorgeschreven via Yazen. Het werkt prima in contact met de arts, een coach en de bestelling van de spuiten.
Kun je die dosis ook zelf zo instellen? Want ik lees vooral dat je van 2,5 meteen ophoogt naar 5 normaal gesproken. Kun je bijvoorbeeld ook op 1,25 starten of is dat echt te weinig?
Monsoon schreef:
24-06-2025 14:20
Ja dat realiseer ik me nu ook. Het is zo verleidelijk om naar andere mensen te kijken met bizarre resultaten,dus dat probeer ik maar een beetje los te laten.
Ja, laat je niet gek maken hoor. Die drie kilo in 1 week zal ook vooral veel vocht zijn. Je kunt gewoon niet drie kilo in één week aan vet verliezen.
Om 1 kilo vet te verliezen, moet je 7000 calorieën meer verbranden dan dat je binnenkrijgt. Dus tenzij die mensen de Tour de France hebben gefietst op een paar bakjes sla, zal het toch ook voornamelijk vocht zijn.
Plinkie schreef:
24-06-2025 16:56
Kun je die dosis ook zelf zo instellen? Want ik lees vooral dat je van 2,5 meteen ophoogt naar 5 normaal gesproken. Kun je bijvoorbeeld ook op 1,25 starten of is dat echt te weinig?
Je kan ook op 1,25 starten. Je kan ook 2x in de week 1,25 prikken ipv 1x in de week 2,5.
Let er wel op dat je bij verschillende pennen verschillend aantal klikjes moet draaien.

2,5mg bij de 5mg pen is 30 klikjes.
Bij de 15mg is dat 10 klikjes.
Plinkie schreef:
Ik ben op 2,5 gestart. Totaal geen last van bijwerkingen, maar ik merkte er ook niet veel van.
Toen verhoogd naar 3,75. Arts zei verhogen naar 5, maar toen ik zelf voorstelde eerst 3,75 te proberen vond ze dat ook prima.
Ik val tot nu toe elke week 500 of 600 gram af; het gaat niet hard, maar wel gestaag. En ik hoef geen tientallen kilo’s kwijt, dat scheelt allicht ook. Een kennis van mij begon op 143 kilo, die ging in het begin ook redelijk snel.
Je zou technisch gezien zeker op 1.25 kunnen starten maar ik denk dat die dosis te laag is om de spiegel op te bouwen.

Of dat je wen periode heel lang duurt.

2,5 is volgens mij wel de standaard startdosis
Plinkie schreef:
Ik denk dat het kan, maar volgens mij is 2,5 een prima startdosis.

Ik zou eerder vanuit 2,5mg rustig opbouwen, dus 3,75, 5, etc.. dan beginnen met 1,25 mg.
Ja precies, da’s een goed begin dan. En dan daarna dus rustiger proberen op te bouwen dan voorgeschreven. Bedankt voor jullie reacties!
Nog even als toevoeging: ik wilde zelf liever eerst 3,75 proberen met het idee ‘als dat werkt is het prima’. Wil op de laagst mogelijke dosering die voor mij werkt blijven; scheelt uiteindelijk toch ook
weer in de kosten.
Ik heb nu een pen van 15 en daar heb ik 395,50 voor betaald. Ik las vorige week dat die nu ruim 450 kost.
Monsoon schreef:
24-06-2025 12:56
Ik ben op 23 mei gestart met Mounjaro. Ik las hier ergens dat een huisarts heeft gezegd dat Mounjaro specifiek voor diabeten is, maar mij is juist verteld dat dat niet zo is.

Officieel is Mounjaro voor mensen met diabetes en Zepbound voor mensen met obesitas. Zelfde spul (tirzepatide), andere naam. Vergelijkbaar met Ozempic voor diabetes en Wegovy voor obesitas. Maar Zepbound is nog niet verkrijgbaar in Nederland.

Tvp trouwens. Ik schreef hier eerder mee onder mijn vorige nick.
The impossible only takes a little longer
Is hier iemand al heel erg misselijk geweest terwijl je niet veel gegeten hebt? Zo ja hoelang duurde dat?
Ik ben ook net begonnen met afbouwen. Wegovy. Hoogste dosis die ik heb gebruikt was 0,8 mg. Nu op 0,65 mg. So far so good, maar ik vrees dat de food noise bij lagere doses gewoon weer terugkomt. En ik wil echt niet meer terug naar mijn oude gewicht. Mijn huisarts wil/vindt echter dat ik op termijn moet stoppen helaas.
mus wijzigde dit bericht op 25-06-2025 10:03
0.16% gewijzigd
Flashy schreef:
24-06-2025 22:58
Is hier iemand al heel erg misselijk geweest terwijl je niet veel gegeten hebt? Zo ja hoelang duurde dat?
Ik heb dat in het begin wel gehad en nu nog steeds als ik niet genoeg water drink..
zodra ik te weinig drink dan heb ik heel snel last van extreme misselijkheid.

Goeie stok voor mij om echt voldoende te drinken…

Ik heb overigens met regelmaat dat ik tijdens het avondeten een vlaag van misselijkheid krijg waardoor ik praktisch niets eet. Dat is echt heel kut want daar heb ik de volgende ochtend dan last van..
Oh drinken kan idd ook wel iets zijn.
Gisteren en vandaag te weinig gedronken doordat ik twee dagen weg was.
Ik zit nog steeds op de laagste dosis dus verder is er niks veranderd. Of eten is slecht gevallen, kan ook.
Ik lees hier best veel mensen die lang op 2,5 blijven zitten met Mounjaro. Ook iom arts/Yazen enz. Ik zit bij Fairday Clinics en daar zijn ze heel stellig dat na een maand ophogen naar 5 echt noodzakelijk is om af te blijven vallen. Ik heb met prik 4 van de 2,5 pen gehad. Die is dus leeg.

En nu twijfel eerlijk gezegd wat ik volgende week zal doen. Mijn 5 pen ligt klaar (30 klikjes lees ik hier voor 2,5). Het afvallen gaat goed. De eetruis is weg en ik zit (veel) sneller vol. Ga ik toch naar 5 of blijf ik op 2,5. Het is natuurlijk een commerciële partij. En bij Yazen doen ze dat dus kennelijk wel zo?

Iemand tips? Of wil iemand met mij meedenken op basis van zijn eigen ervaringen?
happy07 wijzigde dit bericht op 25-06-2025 21:13
Reden: Typefout
0.14% gewijzigd
Happy07 schreef:
25-06-2025 21:12
Ik lees hier best veel mensen die lang op 2,5 blijven zitten met Mounjaro. Ook iom arts/Yazen enz. Ik zit bij Fairday Clinics en daar zijn ze heel stellig dat na een maand ophogen naar 5 echt noodzakelijk is om af te blijven vallen. Ik heb met prik 4 van de 2,5 pen gehad. Die is dus leeg.

En nu twijfel eerlijk gezegd wat ik volgende week zal doen. Mijn 5 pen ligt klaar (30 klikjes lees ik hier voor 2,5). Het afvallen gaat goed. De eetruis is weg en ik zit (veel) sneller vol. Ga ik toch naar 5 of blijf ik op 2,5. Het is natuurlijk een commerciële partij. En bij Yazen doen ze dat dus kennelijk wel zo?

Iemand tips? Of wil iemand met mij meedenken op basis van zijn eigen ervaringen?
Ik zit bij yazen en daar start je dus standaard met de 5mg pen op de dosis 2,5mg.
In overleg met de arts hoog je op, maar het is de bedoeling dat je op de laagst mogelijke dosis blijft waar je goed op afvalt. Ik ben erg huiverig voor ophogen o.a. ivm bijwerkingen.
Misschien helpt dit je Happy07

Een beslisboom over ophogen.

https://www.reddit.com/media?url=https% ... 43349f2dbd
Happy07 schreef:

Sorry, maar dit is echt onzin. Het verschilt enorm van persoon tot persoon, maar er zijn genoeg mensen die heel lang op lage doses zijn afgevallen en veel langzamer ophogen.

En te snel is niet goed hè? Afhankelijk van hoeveel gewicht je te verliezen hebt, is gemiddeld ergens tussen een halve kilo en een kilo per week helemaal prima. Anders heb je grote kans dat het ten koste gaat van je spiermassa.
Ik ben afgelopen week opgehoogd naar 3,75 en deze week 0 afgevallen 🙄🙄
Dus verhogen zegt echt niet zoveel… het medicijn is een ondersteuner maar niet de reden dat je afvalt..

Zolang de werking goed is niet ophogen hoor
Ik heb net mijn eerste mounjaro pen opgehaald. Kosten vielen me mee. Aan de telefoon zei ze dat hij 254 euro kostte, maar ik moest 204 euro afrekenen.
Net de eerste dosis ook gezet, maar wat een rare pen zeg. In het begin dacht ik dat hij niet terug erin ging en dat ik de pen meteen weg kon gooien. Maar uiteindelijk lukte het.

Nu 20 minuten verder. Ben ik al dun? :-D
Monsoon schreef:
26-06-2025 09:55
Ik ben afgelopen week opgehoogd naar 3,75 en deze week 0 afgevallen 🙄🙄
Dus verhogen zegt echt niet zoveel… het medicijn is een ondersteuner maar niet de reden dat je afvalt..

Zolang de werking goed is niet ophogen hoor
Oh dat is balen Monsoon :-(

Ik pas mijn eten ook aan en eet in een calorietekort. Daarmee kon ik altijd goed afvallen maar dat lukte me door de eetruis niet meer. Dat gaat me nu veel makkelijker af omdat eten me heel weinig zegt. Daar zit voor mij de winst in de pen. Wat je zegt, het is niet zo dat je door de prik alleen afvalt.
Cliopatra schreef:
25-06-2025 21:57
Misschien helpt dit je Happy07

Een beslisboom over ophogen.

https://www.reddit.com/media?url=https% ... 43349f2dbd
Deze is heel fijn, dank je wel! Erg behulpzaam. Nu alleen zelf uitvinden hoeveel klikjes er per pen gedaan moeten worden voor 2,5. Dat kan ik vast wel ergens vinden.
Cliopatra schreef:
25-06-2025 21:53
Ik zit bij yazen en daar start je dus standaard met de 5mg pen op de dosis 2,5mg.
In overleg met de arts hoog je op, maar het is de bedoeling dat je op de laagst mogelijke dosis blijft waar je goed op afvalt. Ik ben erg huiverig voor ophogen o.a. ivm bijwerkingen.
Ik ga ook eens overleggen met Yazen hierover en eventueel overstappen. Vind het toch een beetje raar dat ze je richting de hogere dosering ‘drijven’ als het niet echt nodig is. Van bijwerkingen heb ik gelukkig weinig last. Voel me de eerste dag wat loom/zwaar en eten gaat lastiger (geen honger, snel vol).
Happy07 schreef:

Ik vind het zo raar, want volgens mij heeft zo'n kliniek er helemaal geen baat bij of je hoger gaat of niet.

Ik zit bij NOK en krijg de medicatie via de thuisapotheek.

Ik ga er vanuit dat NOK van de apotheek een soort gage krijgt omdat ze een nieuwe klant aandragen ofzo, maar verder krijgen ze vast geen percentage per verkochte pen.

Ik zit nu bij NOK voor 6 maanden en bij de start heeft de dokter al gelijk alle recepten van 2,5 tot 15mg uitgeschreven.

Wij zijn langer op 5 gebleven. Dat vond NOK helemaal prima overigens.
Mus schreef:
26-06-2025 08:47
Sorry, maar dit is echt onzin. Het verschilt enorm van persoon tot persoon, maar er zijn genoeg mensen die heel lang op lage doses zijn afgevallen en veel langzamer ophogen.

En te snel is niet goed hè? Afhankelijk van hoeveel gewicht je te verliezen hebt, is gemiddeld ergens tussen een halve kilo en een kilo per week helemaal prima. Anders heb je grote kans dat het ten koste gaat van je spiermassa.
Die verhalen lees ik hier ook ja. Mensen die goed (blijven) afvallen met een lage dosering.

Een pond per week zou voor mij prima zijn. Ik zie het echt als een reset om op een gezond gewicht te komen. Niet als een race naar de finishlijn.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven