schildklierontsteking (thyreoïditis)
dinsdag 1 januari 2008 om 17:04
Ik maak momenteel een thyreoïditis door. Wel, dit is het pijnlijkste wat ik ooit heb meegemaakt. De diagnose is eindelijk gesteld na een scanneronderzoek. Ben ondertussen al heel goed ingelicht maar ik vraag me af of er nog mensen zijn die dit hebben doorgemaakt. De pijn (in de keel) is bijna niet te harden (al een goede 3 weken). Met pijnstillers valt het al bij al nog mee maar zonder pijnstillers functioneer ik helemaal niet. Daarnaast heb ik hartkloppingen bij de minste inspanning. Ik vraag me alleen af hoe lang dit nog zal duren. De endocrinoloog zei me dat het best 4 tot 5 weken kon duren. Zo lang pijnstillers nemen kan ook niet echt gezond zijn, maar zonder kan ik niet op dit moment. Ik merk ook dat de pijn in de keel zich verplaatst, eerst was de pijn onderaan (ter hoogte van de schilklier), nu zit is die langzaam verspreid over mijn gehele keel. Heb enorm pijn bij het slikken. Dat voel ik telkens opnieuw als de pijnstiller is uitgewerkt. Ik hoorde van de dokter dat sommige mensen in het ziekenhuis aan de serum moeten gaan liggen, omdat ze op het einde helemaal niet meer kunnen slikken. Hoop dat het stilletjesaan wat betert, dat griepgevoel is wel voorbij, alhoewel ik vandaag opnieuw wat koorts heb. Blijkbaar is dit iets wat vaker voorkomt bij vrouwen van mijn leeftijd.
dinsdag 1 januari 2008 om 20:57
Ik ken het verder ook niet, maar het klinkt alsof het per persoon kan verschillen hoe lang de pijn blijft voortduren.
Heb je met de arts overlegd in hoeverre het veilig is om langer pijnstillers te blijven slikken? Ik heb zelf bij een pijn in mijn kaken/kiezen een week of 3/4 vrijwel dagelijks de maximum dosis aan pijnstillers genomen maar ik had toen ook zelf wel het idee dat dat ook het maximum was wat naar mijn idee gezond was. Maar het kan best zijn dat als je eenmalig een maand of 2 of zo pijnstillers slikt continu, dat dat ook nog best kan. Beste is om het even bij de arts of huisarts ook na te vragen.
Informatie over deze aandoening (denk ik, de naam wijkt iets af): http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypothyreo%C3%AFdie
Heb je met de arts overlegd in hoeverre het veilig is om langer pijnstillers te blijven slikken? Ik heb zelf bij een pijn in mijn kaken/kiezen een week of 3/4 vrijwel dagelijks de maximum dosis aan pijnstillers genomen maar ik had toen ook zelf wel het idee dat dat ook het maximum was wat naar mijn idee gezond was. Maar het kan best zijn dat als je eenmalig een maand of 2 of zo pijnstillers slikt continu, dat dat ook nog best kan. Beste is om het even bij de arts of huisarts ook na te vragen.
Informatie over deze aandoening (denk ik, de naam wijkt iets af): http://nl.wikipedia.org/wiki/Hypothyreo%C3%AFdie
dinsdag 1 januari 2008 om 21:13
Ik ben 35. Blijkbaar zijn er pijnlijke en niet-pijnlijke schildklierontstekingen. Heb 85% kans om opnieuw helemaal te genezen, maar 15% zou later schildklierproblemen krijgen. Ik heb nu de symptomen alsof mijn schildklier te snel werkt (hartkloppingen, ben wat vermagerd door de stofwisseling die sneller werkt) + natuurlijk de pijn die de ontsteking veroorzaakt (hoofdpijn, oorpijn en vooral veel keelpijn). In het slechtse geval kan mijn schildklier na de ontsteking trager gaan werken of helemaal stilvallen (die 15% dus). Maar ik blijf positief denken en ga ervan uit dat ik zal genezen.
En die pijnstillers daar begin ik mij stilletjesaan ook zorgen om te maken. Ik heb het nog niet met mijn arts overlegd eigenlijk hoelang ik die mag nemen. Het zal nu een kleine 3 weken zijn dat ik voortdurend pijnstillers slik. Deze morgen om 6u nog wakker geworden van de pijn en toen ik een bruistablet nam, had ik een brandend gevoel in mijn maag. Vandaag opnieuw Ibuprofen genomen maar geen last gehad.
Hoe je 't krijgt weet ik eigenlijk niet. De dokter vroeg me of ik bepaalde medicijnen had genomen (kalmeermiddelen of zo), maar dat is niet het geval. Op internet las ik dat mensen dit kunnen krijgen na een emotionele gebeurtenis maar de endocriniloog wuifde dit weg. Heb over een maand wel heel veel verdriet gehad om een stukgelopen relatie en een week later is de ontsteking begonnen. Kan ook toeval zijn.
En heb er eigenlijk geen idee van hoelang je pijnstillers mag slikken.
En die pijnstillers daar begin ik mij stilletjesaan ook zorgen om te maken. Ik heb het nog niet met mijn arts overlegd eigenlijk hoelang ik die mag nemen. Het zal nu een kleine 3 weken zijn dat ik voortdurend pijnstillers slik. Deze morgen om 6u nog wakker geworden van de pijn en toen ik een bruistablet nam, had ik een brandend gevoel in mijn maag. Vandaag opnieuw Ibuprofen genomen maar geen last gehad.
Hoe je 't krijgt weet ik eigenlijk niet. De dokter vroeg me of ik bepaalde medicijnen had genomen (kalmeermiddelen of zo), maar dat is niet het geval. Op internet las ik dat mensen dit kunnen krijgen na een emotionele gebeurtenis maar de endocriniloog wuifde dit weg. Heb over een maand wel heel veel verdriet gehad om een stukgelopen relatie en een week later is de ontsteking begonnen. Kan ook toeval zijn.
En heb er eigenlijk geen idee van hoelang je pijnstillers mag slikken.
woensdag 2 januari 2008 om 14:11
woensdag 2 januari 2008 om 15:54
Hoi Drew,
Ik heb het niet, maar schrijf zelf op het andere schildkliertopic Thyrax...
Kijk ook voor meer info op hypomaarniethappy.nl. Het gaat misschien voornamelijk over stilgevallen en trage schildklieren, toch valt er veel te lezen over de schildklier an sich, en alle rottige bijwerkingen. Het kan je verhelderen en zeker minder angstig maken voor de mogelijke gevolgen van de huidige ontsteking.
Veel beterschap, ik hoop voor je dat het toch snel voorbij gaat.
Groet, Kinke
Ik heb het niet, maar schrijf zelf op het andere schildkliertopic Thyrax...
Kijk ook voor meer info op hypomaarniethappy.nl. Het gaat misschien voornamelijk over stilgevallen en trage schildklieren, toch valt er veel te lezen over de schildklier an sich, en alle rottige bijwerkingen. Het kan je verhelderen en zeker minder angstig maken voor de mogelijke gevolgen van de huidige ontsteking.
Veel beterschap, ik hoop voor je dat het toch snel voorbij gaat.
Groet, Kinke
vrijdag 4 januari 2008 om 12:10
Bedankt voor jullie reacties. Ik zag inderdaad dat er een ander schildkliertopic is. Maar vond daar niet direct iets terug over een thyreoïditis. Maandag ben ik onder de scanner geweest en blijkt dat ondertussen mijn schildklier is stilgevallen. Binnen twee weken moet ik opnieuw bloed laten prikken, waarschijnlijk om te zien of mijn schildklier opnieuw vanzelf gaat werken of niet.
De hartkloppingen worden alleen maar erger. In bed gisterenavond (terwijl ik rustig neerlag) ging mijn hartslag tot 100 slagen per minuut. Dit is een akelig gevoel en ik raakte er niet door in slaap.
Eén lichtpuntje, de pijn wordt minder en daar ben ik heel blij om. Neem niet zo heel veel pijnstillers meer. Het is nu alleen maar duimen dat mijn schildklier vanzelf opnieuw gaat werken.
De hartkloppingen worden alleen maar erger. In bed gisterenavond (terwijl ik rustig neerlag) ging mijn hartslag tot 100 slagen per minuut. Dit is een akelig gevoel en ik raakte er niet door in slaap.
Eén lichtpuntje, de pijn wordt minder en daar ben ik heel blij om. Neem niet zo heel veel pijnstillers meer. Het is nu alleen maar duimen dat mijn schildklier vanzelf opnieuw gaat werken.
zondag 20 oktober 2013 om 13:46
Zijn er nog mensen die momenteel een schilklierontsteking hebben? Ik kreeg deze 3 a 4 maanden geleden. Naar een periode van een maand of 3 hyper heb ik nu een hele trage schildklier en dus een hypo. Ik vind het echt heel naar dat ik zo ben aangekomen dat ik 3/4 van mn kleren niet pas. Volgens mij huisarts kan dit nog wel 2 maanden duren...Uiteraard ben ik ook heel erg moe. Na 10 uur slapen nog steeds kapot wakker worden blijft naar. Ik moet zeggen dat de andere bijwerkingen bij de hyper bij mij erger waren (haaruitval, bloedneuzen, keel/nekpijn, hoofdpijn ect) maar hiervan word ik ook erg lusteloos en chagerijnig
Think outside the box

zondag 20 oktober 2013 om 13:59
Ik heb een slecht werkende schildklier en door dat ik wat langzamer reageer op de medicatie ging ik vorig jaar van hyper naar hypo en omgekeerd in korte periodes.
De klachten die jij omschrijft zijn typisch voor hypo en hyper. Dan aankomen kan je niet veel tegen doen. Wat soms wel helpt is om de 3 uur wat te eten zodat je spijsvertering niet stopt.
Verder zal je het denk ik moeten uit zingen. Mocht je uiteindelijk hyper of hypo worden is dit goed te regelen met medicatie. In regelen van de medicatie duurt meestal een paar maanden.
Voor info kun je kijken op hypo maar niet happy.
De klachten die jij omschrijft zijn typisch voor hypo en hyper. Dan aankomen kan je niet veel tegen doen. Wat soms wel helpt is om de 3 uur wat te eten zodat je spijsvertering niet stopt.
Verder zal je het denk ik moeten uit zingen. Mocht je uiteindelijk hyper of hypo worden is dit goed te regelen met medicatie. In regelen van de medicatie duurt meestal een paar maanden.
Voor info kun je kijken op hypo maar niet happy.