Gezondheid alle pijlers

sepastische darm of glutenallergie

19-03-2013 14:40 25 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben Sanne en ik ben 21 jaar oud.

Ik heb al ongeveer 5 jaar last van mijn darmen en mijn buik. Mijn klachten zijn verschillend en lastig. Het maakt niet uit wat ik eet of wat ik drink, ik krijg er buikpijn van en mijn buik zet op. Als ik iets drink met koolzuur erin, worden mijn klachten erger, net als gekruid eten of iets zoettigs zoals taart etc. Dan lijkt het net of ik zwanger ben en ik heb het gevoel of ik helemaal vol zit.

Zolang ik helemaal niks eet of drink blijft mijn buik plat en heb ik geen buikpijn. Ik ben ook altijd moe, voel me niet vaak fit.

Soms heb ik op een dag, 3 x ontlasting en soms heb ik een paar dagen tot een week geen ontlasting. Vorig jaar ben ik naar de huisarts gegaan en die vertelde me dat ik een spastische darm heb. Ik moest veel vezels eten en veel water drinken. Ook regelmatig sporten is van belang. Ik heb medicijnen gekregen zodat mijn buikpijn minder word. Ik heb deze regels allemaal nageleefd, maar het helpt niet. Ik ben gaan zoeken op internet en verder gaan kijken dan naar oplossingen voor een spastische darm. Veel klachten van mij komen overheen met glutenallergie. Op internet las ik dat je na een bloedtest en een dunnedarmbiopsie het pas zeker weet. Hebben jullie hier ervaring mee? Ik ben van plan om een afspraak te maken bij de huisarts voor een bloedtest. Maar misschien is het toch wel een spastische darm, maar wat zou ik hier dan verder aan kunnen doen? Alvast bedankt voor het lezen.
Je bedoelt spastisch zeker?
Klopt!
Helaas heb ik wel ervaring met een spastische darm en er is niet zoveel aan te doen, behalve het eten te vermijden waar je niet tegen kan (ik drink bijvoorbeeld geen koffie, alcohol of koolzuurhoudende drank en eet niet te vet). Daarnaast inderdaad veel vezels eten, genoeg drinken en veel bewegen.

Ik zou wel aan de huisarts doorgeven dat je steeds zo moe bent. De kans is groot dat er dan even naar je bloed wordt gekeken.
Hoi Sanne,

Ik herken in jou mijn probleem. Ik heb ook PDS (prikkelbare darm syndroom, zoals de huisarts het noemt) Ik ben afgelopen maandag toevallig nog op controle bij mijn huisarts geweest, omdat ik overal in mijn buik last heb van steken en krampen. Ontlasting die ik normaal 1 keer in de 3 dagen had, is opgelopen tot soms wel 2 keer per dag en ik heb altijd honger. Meestal krijg ik na het eten, normale porties maaltijden, een opgezwollen maag en inderdaad het gevoel alsof je zwanger lijkt. Ik kan ook niet te lang in een houding zitten waarbij ik mijn benen optrek, omdat mijn buik, ondanks dat ik slank ben, geen ruimte lijkt te hebben in deze positie.

Omdat de PDS nu al gelangere tijd aanhoudt, heeft de dokter mij doorverwezen naar een Internist. Binnenkort ga ik daar heen en zal hij verschillende soorten onderzoeken doen; bloedonderzoeken, röntgenfoto's en eetschema's bijhouden. De huisarts wil mij ook door verwijzen naar een psycholoog, als de onderzoeken tot niets uitlopen. Hij zei dat als de klachten in bepaalde perioden erger worden, dit kan liggen aan stress. Ik zit net zoals jij heel erg met dit probleem en vooral omdat ik pas 16 ben, binnenkort gaan we namelijk met school op werkweek en dan vraag ik mij af hoe ik dat ga doorstaan...
Oh, trouwens: die moeheid is één van de vele factoren die opspelen bij PDS, dus maak je daar niet te ongerust over, dan kun je het iniedergeval plaatsen
Weer eens een HA die te snel de diagnose pds stelt! Officieel is pds/ibs/spastische darm een uitsluitdiagnose. Dat is een diagnose die dus gesteld wordt als er geen andere oorzaak voor je klachten gevonden kan worden. Een HA zou dus op zijn minst een bloedonderzoek, ontlastingsonderzoek en intollerantieonderzoek (mn naar lactose en gluten) behoren te doen voordat hij iemand zoals jij, die al jaren met darmklachten rondloopt, naar huis stuurt met de diagnose pds. Buikoverzichtsfoto is ook niet vreemd gezien je regelmatig obstipatie hebt. Mocht daar allemaal niks uitkomen en jij echt veel last blijven houden van je klachten of alarmerende klachten ontwikkelen (zoals bv. gewichtsverlies oid) dan is en verwijzing naar de MDL-arts ook geen overbodige luxe.

Helaas zijn er veel huisartsen die de moeite niet nemen om bovenstaande te doen en mensen met darmklachten zonder onderzoek naar huis sturen met de diagnose pds. Als ik jou was zou ik teruggaan en (uitgebreid) onderzoek vragen.
Bij mij is 8 jaar geleden coeliakie (gluten allergie) vast gesteld. Ik was toen 22.

Bij mij kwamen de klachten ineens: moe, futloos, slap, diarree.

Maar ik heb inmiddels al heel verhalen gehoord van mensen met coeliakie, en bij iedereen is het anders.

Je kunt voor een doorverwijzing naar MDL (maag-darm-lever) arts vragen.

In het bloed kan gekeken worden naar antistoffen.

Ze kunnen het pas met 100% zekerheid zeggen na een biopt, waar ze inderdaad met een slang via je slokdarm de darm ingaan. Geen prettig onderzoek, maar ik vind 't goed te doen (heb intussen al een keer of 7 zo'n onderzoek gehad, omdat mijn herstel niet liep zoals het zou moeten).

Even 5 minuten rustig blijven en doorademen, en dan is het zo voorbij.

Sinds ik glutenvrij eet ben ik van alle klachten af. Het eerste halfjaar is veel uitzoeken, maar nu valt het allemaal reuze mee!

Ik ben al lang blij dat ik niet allemaal medicijnen hoef te slikken, maar me "alleen maar" aan een dieet hoef te houden.
Life is what happens to you while you are busy making other plans...
Hekemaal met Buaya eens. Spastische darm wordt te makkelijk gezegd. Hier bleek het een darmparasiet te zijn, die makkelijk gevonden kan worden met een testje.
Ook eens met Buaya en Mihuis. Hier ook de diagnose spastische dikke darm gehad, en wel 10 jaar volgehouden, voordat bleek dat het endometriose was.

Verder zie je ook dat vaak allergieen en intolleranties verward worden, hoewel dit twee heel verschillende dingen zijn.
Veel last van je darmen kan trouwens al voorkomen worden door dingen weg te laten die sowieso ongezond en moeilijk te verwerken zijn: frisdrank, vetten, processed food, smaak- geur- en kleur- stoffen, MSG, geraffineerde suikers en geraffineerde koolhydraten. Als je dan ook nog sterke kruiden weg laat Ben je al een heel end op weg.
Ik heb ook pds... Is geen pijl op te trekken.. Tarwe kan ook veel problemen geven
Dankje voor alle reacties en adviezen.

Ik heb een afspraak gemaakt voor volgende week.

Heeft er iemand nog tips voor mijn afspraak?
Ik lees je reactie nu pas, TO. Ga er vanuit dat de afspraak inmiddels achter de rug is. Hoe is het gegaan?
ik ben vorige week naar de huisarts geweest. Ik heb bloedgeprikt op gluten. Morgen bel ik de huisarts om te vragen wat de uitslag is. Ik ben erg benieuwd. Want ik wil liever geen onderzoeken, maar als het toch een spastische darm blijkt, wil ik graag informatie van huisarts wat ik het ' beste ' kan eten.
En, heb je je HA al gebeld?

Begrijp ik nu dat je alleen bloed laat prikken op gluten en daar de onderzoeken al weer ophouden? Spiet mie dunders, maar dat is dus geen uitgebreid onderzoek. Als je echt wilt dat een eventuele andere oorzaak dan een gevoelige darm (en coeliakie) gevonden gaat worden zul je toch meer onderzoeken moeten ondergaan. Zelfs coeliakie kan bij mijn weten eigenlijk alleen met 100% zekerheid vast worden gesteld met een biopt uit de darm.

En tuurlijk, niemand heeft zin in onderzoeken, ziekenhuisbezoekjes etc. Maar hee, als je daarmee kans hebt dat er een oorzaak voor je klachten gevonden wordt en evt. dus ook een behandeling gestart kan worden waar jij je beter van gaat voelen, is dat het niet dubbel en dwars waard?
ik heb de uitslag binnen, ben niet allegisch voor gluten. Maar er werd wel gevraagd of ik terug wilde komen, dus ik ga terug en vraag over meer mogelijkheden zoals glucose en of dietiste.
quote:sanneqwerty schreef op 03 april 2013 @ 17:28:

ik heb de uitslag binnen, ben niet allegisch voor gluten. Maar er werd wel gevraagd of ik terug wilde komen, dus ik ga terug en vraag over meer mogelijkheden zoals glucose en of dietiste.Allergisch voor gluten? Hebben ze een allergietest gedaan of gekeken naar antistoffen? Met een allergietest voor granen kan je niet zien of je coeliakie hebt, dan moet worden geprikt op tissue transglutaminase antistoffen (tGA).
klopt, en er is uitgekomen dat ik hier niet allergisch voor ben. Maandag ga ik terug naaar de huisarts.
Ik zou een verwijzing vragen naar de internist of MDL arts. Er is niet genoeg kennis bij de huisarts.
Ik heb ook jarenlang buikpijn gehad , maar nooit iets gevonden , dan een spastische darm. Echt 6 jaar jaar lang buikpijn gehad.

Toch ben ik er vanaf gekomen. Na de zwangerschappen werd het al minder. En nu is 25 kilo afgevallen ben heb ik nooit meer de buikpijn die ik had.

Ik heb toen veel baat gehad bij voetreflexologie.
Ik kreeg dezelfde klachten nadat een antibiotica mijn slijmvliezen inmijn darmen kapot maakte. Hoe krijg ik nu dat weer in orde? Heb jij een jaar voor jouw klachten een ab kuur gehad?
Mag ik jou een tip geven. Probeer eens echt super gevarieerd te eten. Probeer 21 verschillende maaltijden per week te eten. Ga ook eens naar de reformwinkel. Niet omdat het gezonder is,maar wel omdat je hierdoor super gevarieerd kan eten. Eet dus niet elke dag brood. Pak eens een kwark/yoghurt met lijnzaad of noten of kokosrasp. Maak eens een boekweit pannekoek of speld. Koop eens speld brood. Maak s'ochtend een omelet. Eet niet alleen rijst,pasta en aardappelen,maar kook eens kamut,quinoa, amaranth (vind ik zelf niets),gerst. Een zoete aardappel. Probeer zoveel mogelijk verschilllende groente. Kijk ook eens fruit. Mijn vriendin krijgt last van haar darmen als ze fruit eet,behalve bosvruchten zoals aadbeien,framboos etc. Ikzelf heb ook veel baat om super gevarieerd te eten. En ik heb geen klachten meer. Ik ben ooit met Atkins begonnen,ging vroeger voordat ik Atkins deed elk 2 a 3 weken naar het toilet.

Hier een voorbeeld van een menu.

http://watikgegetenheb.bl ... ctieweek-recepten-en.html

Daarna is mijn stoelgang weer normaal geworden en ging ik elke dag. Het dieet is ook erg gevarieerd,ook bouw je het steeds op,waardoor je er makkelijk achterkomt of je tegen iets kunt.
Ik heb een verwijzing voor na de internist MDL. Huisarts stelde zelf voor om er een keer heen te gaan, al is het maar eenmalig en om advies te vragen over spastische darm of misschien Candida...

Ik ben erg benieuwd, wat kan ik verwachten bij een inernist?
Eerste keer toen ik ging heel veel vragen over pijn, ontlasting, alle vage klachten die je kan bedenken, medicijngebruik en wegen/bloeddruk meten, hartfilmpje en direct bloedprikken voor uitgebreid bloedonderzoek. Daarna onderzoeken tot de diagnose gesteld was en toen doorverwezen naar de MDL arts.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven