Gezondheid alle pijlers

Seroquel, pillen halveren/breken?

09-07-2013 12:46 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een paar pillen Seroquel van de dokter gekregen om beter te kunnen slapen. Morgen heb ik een examen en ik zou daarvoor graag een goede nachtrust willen, maar ik ben bang voor een extra versuft gevoel doordat mijn lichaam de medicatie niet gewend is..

Is het vertrouwd de pillen bijvoorbeeld in vieren te snijden om eerst eens een kwart of een halve te proberen? Ik heb gehoord dat je niet alle medicijnen zomaar mag breken of fijnmalen, is er iemand die ervaring heeft met dit medicijn?
Als er een breeklijn op zit kan je ze breken, anders even de apotheek bellen.
Seroquel is geen slaapmiddel, maar een medicijn tegen schiziftende of manische depressiviteit. Dit gebruik je ook niet af en toe maar volgens een opbouwschema. En vaak wordt dit alleen door psychiaters voorgeschreven.

Heb je niet een andere pil voor het slapen van je huisarts gekregen?
Schizofrenie bedoel ik
Ik heb zelf bijna twee jaar Seroquel geslikt, variërend van een halve tot een hele voor het slapen gaan, en als je dit nog nooit genomen hebt zou ik dat zeker niet voor de eerste keer doen op de avond vóór een examen. De eerste paar dagen moet je lichaam (en hoofd) hier erg aan wennen en ben je erg suf en wazig. Na een poos ben je hier aan gewend, maar het viel me nog eens op toen er een vriendin bleef logeren die niet kon slapen en om een halve Seroquel vroeg. Ze voelde zich de volgende dag compleet van de wereld. Ik zou het niet doen dus.
sjesis wat mensen niet slikken om te kunnen slapen zeg, attenoje....
ik zou ook zeker geen Seroqeul slikken, de volgende dag ben je helemaal versuft.
Wees jezelf....
BEn je schizofreen? Dit moet je niet slikken omdat je niet kan slapen. Weet je wel zeker dat je Seroquel hebt gekregen?

Dit is een heel raar middel om tegen slapeloosheid voor te schrijven.
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Ik heb ook een tijd last gehad van moeite met slapen (en nog steeds af en toe) wegens stress. Heb daarvoor ook verschillende soorten medicatie gekregen van de huisarts, en 1 ding: niet voor het eerst nemen als je de dag erna iets belangrijks hebt! Je kent de effecten niet, weet niet hoe je erop reageert en dat wil je echt niet, zo vlak voor je examen.

Ik heb uiteindelijk wel iets gevonden wat voor mij een goede back-up is als ik niet kan slapen en waar ik de volgende dag geen last van heb. Alleen is dat hier niet te koop, dus daar heb je nu niets aan. Maar als ik jou was zou ik het risico van nieuwe medicatie nu niet gaan nemen, maar bijvoorbeeld een keer voor het weekend of in een vakantie.
such reply. wow.
Heeft de apotheker het misschien verkeerd gelezen?

Bel de apotheek eens op of dit gebruikelijk is?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Slik je ze al of zou vanavond dan de eerste keer zijn? Als je nog niet goed weet wat het met jouw lichaam doet zou ik ze gewoon NIET slikken als je morgen een belangrijke dag hebt.
quote:Fame schreef op 09 juli 2013 @ 13:54:

BEn je schizofreen? Dit moet je niet slikken omdat je niet kan slapen. Weet je wel zeker dat je Seroquel hebt gekregen?

Dit is een heel raar middel om tegen slapeloosheid voor te schrijven.

Seroquel kan je in drie verschillende doseringen nemen, de hoogste dosis wordt gegeven tegen psychoses, de middelste tegen schizofrenie, en de laagste tegen angsten / stress en de daaruit voortkomende slaapstoornissen. Zo legde mijn psychiater het me uit, en ze schreef dit voor omdat het niet verslavend is, i.t.t. allerlei pammetjes.

Maar ik vind het ook raar van een huisarts om dit zomaar out of the blue voor te schrijven i.v.m. kunnen slapen voor een examen. Je bent echt een zombie de volgende dag, als je dit neemt en er niet aan gewend bent.
quote:Meike1981, 22 minuten geleden

Seroquel is geen slaapmiddel, maar een medicijn tegen schiziftende of manische depressiviteit. Dit gebruik je ook niet af en toe maar volgens een opbouwschema. En vaak wordt dit alleen door psychiaters voorgeschreven.

Heb je niet een andere pil voor het slapen van je huisarts gekregen?

Kijk daarom mag er hier dus GEEN advies gegeven worden over medicatie, omdat er onzin verkocht kan worden.

Seroquel wordt juist heel vaak voorgeschreven voor inslaapproblemen. Het is werkzaam bij zeer lage dosering als slaapmedicatie, je bouwt geen gewenning op en het het blijft werken in tegenstelling tot de conventionele slaapmedicatie zoals temazepam etc.

TO, bij de apotheek kan je pillensplitsers halen en daarmee kan je de tablet halveren of kwartjes ervan maken. Een dosis van 25 mg zou al voldoende kunnen zijn om te kunnen slapen. Hou wel rekening mee wat sufheid in de ochtend, maar dat is niks wat niet opgelost kan worden met een flinke kop koffie.
You know how I know? Because I reeaally think so!
Je mag pillen alleen doormidden breken als er een breeklijn op de pil zit. Anders krijg je geen halve dosering binnen, maar meer of minder. De werkzame stof in pillen zonder breuklijn is namelijk niet gelijkmatig over de pil verdeeld.
Bedankt voor alle reacties!

Seroquel is inderdaad in de basis een antipsychoticum, maar het wordt ook regelmatig voorgeschreven bij angst/depressie/hevige slapeloosheid. Zoals anderen hier al schrijven is het inderdaad een heel lage dosering, maar ben alsnog bang voor het zombie-effect en daarom heb ik besloten het nu sowieso niet te nemen. Kan tenslotte niet exact voorspellen hoe ik er op ga reageren..

Het is trouwens niet zomaar even voorgeschreven omdat ik een nachtje slecht slaap, heb periodes last van hevige slapeloosheid waarbij ik echt helemáál niet slaap terwijl mijn lichaam steeds vermoeider begint te worden. Op het moment is dit inderdaad in combinatie met een (relatief lichte) depressie.

In ieder geval bedankt, heb nu mijn keuze kunnen maken.
Seroquel is absoluut niet geïndiceerd of geregistreerd bij slaapproblemen.

En het is sowieso raar als een huisarts dit voorschrijft.
Is seroquel het eerste middel dat je voorgeschreven krijgt van je HA voor de slapeloosheid??

Ik heb gezien wat seroquel met iemand kan doen. Oke, de indicatie was anders....maar man.....wat een rotzooi......

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven