Shampoo tegen haaruitval
donderdag 9 november 2017 om 13:11
donderdag 9 november 2017 om 13:15
Geen een shampoo. Wacht gewoon het bezoek aan de dermatoloog af en laat onderzoek doen naar de oorzaak.
In de tussentijd kun je willekeurig welke andere shampoo gebruiken, om uit te sluiten dat je haaruitval wordt veroorzaakt door de shampoo die je nu gebruikt.
In de tussentijd kun je willekeurig welke andere shampoo gebruiken, om uit te sluiten dat je haaruitval wordt veroorzaakt door de shampoo die je nu gebruikt.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
donderdag 9 november 2017 om 13:48
Bij mijn weten werkt alleen Nizoral daarvoor. Er zit een bepaald percentage ketonazol in. Die stof beschermt kennelijk je haarwortels tegen DHT, de actieve variant van testosteron zeg maar, die je haarzakjes aanvalt en wat de oorzaak is van hormonaal haarverlies.
Maar goed, dan moet de oorzaak van jouw haarverlies ook hormonaal zijn. En dat weet je pas na een bloedonderzoek. (hoewel hormonaal wel de meest voorkomende oorzaak is).
Ik geloof niet dat anderen shampoos werken tegen haarverlies. Hoogstens kunnen ze je haren tijdelijk 'opvullen', waardoor het dikker lijkt.
Maar goed, dan moet de oorzaak van jouw haarverlies ook hormonaal zijn. En dat weet je pas na een bloedonderzoek. (hoewel hormonaal wel de meest voorkomende oorzaak is).
Ik geloof niet dat anderen shampoos werken tegen haarverlies. Hoogstens kunnen ze je haren tijdelijk 'opvullen', waardoor het dikker lijkt.
donderdag 9 november 2017 om 13:49
Wachten tot de dermatoloog.
Tot die tijd zo min mogelijk je haren wassen met shampoo. Je hoeft echt niet zo vaak je haren te wassen, zelf doe ik dit nu ongeveer 1x per week / 10 dagen. Wel dagelijks met mijn hoofd onder de douche. Niet te warm water gebruiken.
verder ook zo min mogelijk chemische rotzooi in je haren gebruiken.
Haar uitval heeft meestal veel meer met hormonen of voeding te maken, of gewoon aanleg of dikke pech. Daar werkt een shampoo echt niet tegen of voor.
Tot die tijd zo min mogelijk je haren wassen met shampoo. Je hoeft echt niet zo vaak je haren te wassen, zelf doe ik dit nu ongeveer 1x per week / 10 dagen. Wel dagelijks met mijn hoofd onder de douche. Niet te warm water gebruiken.
verder ook zo min mogelijk chemische rotzooi in je haren gebruiken.
Haar uitval heeft meestal veel meer met hormonen of voeding te maken, of gewoon aanleg of dikke pech. Daar werkt een shampoo echt niet tegen of voor.
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
explore, dream & discover
donderdag 9 november 2017 om 14:00
Weet ook wel dat niet zoveel dermatologen verstand hebben van haarverlies.
Ik ben bvb zelf jarenlang weggestuurd geweest met 'stress' en paar vitaminepillen, terwijl later bleek dat het om hormonale alopecia ging. Daar ben ik eigenlijk zelf achter gekomen, via internet, waarna ik een afspraak met een endocrinoloog gemaakt heb, die het dan bevestigde. En bij wie ik eindelijk de juiste behandeling kreeg. Intussen waren er vele jaren voorbijgegaan, waardoor ongeveer 1/3 tot de helft van mijn haar onherroepelijk verloren is gegaan. Als ik op tijd de juiste behandeling gekregen had, was dat waarschijnlijk niet gebeurd.
Dus mijn tip is: voor je een afspraak maakt met een dermatoloog, check zijn/haar kennis over haarverlies en lees je zelf ook goed in.
Ik ben bvb zelf jarenlang weggestuurd geweest met 'stress' en paar vitaminepillen, terwijl later bleek dat het om hormonale alopecia ging. Daar ben ik eigenlijk zelf achter gekomen, via internet, waarna ik een afspraak met een endocrinoloog gemaakt heb, die het dan bevestigde. En bij wie ik eindelijk de juiste behandeling kreeg. Intussen waren er vele jaren voorbijgegaan, waardoor ongeveer 1/3 tot de helft van mijn haar onherroepelijk verloren is gegaan. Als ik op tijd de juiste behandeling gekregen had, was dat waarschijnlijk niet gebeurd.
Dus mijn tip is: voor je een afspraak maakt met een dermatoloog, check zijn/haar kennis over haarverlies en lees je zelf ook goed in.
donderdag 9 november 2017 om 14:30
Welke symptomen had je dan? Zelf denk ik dat het misschien hormonaal is, omdat ik na zoveel jaar geen pil meer slik. Ook heb ik nu pleksgewijze kaalheid (alopecia areata was het vermoeden van de huisarts). Als de dermatoloog me wegstuurt met stress dan ga ik zeker ook verder zoeken, want al die andere vage klachten kunnen ook een oorzaak zijn. En mijn stress valt wel mee.Charlie82 schreef: ↑09-11-2017 14:00Weet ook wel dat niet zoveel dermatologen verstand hebben van haarverlies.
donderdag 9 november 2017 om 14:32
DIt is een beetje een antischimmel shampoo, wat natuurlijk de oorzaak kan zijn van die kale plekken.Charlie82 schreef: ↑09-11-2017 13:48Bij mijn weten werkt alleen Nizoral daarvoor. Er zit een bepaald percentage ketonazol in. Die stof beschermt kennelijk je haarwortels tegen DHT, de actieve variant van testosteron zeg maar, die je haarzakjes aanvalt en wat de oorzaak is van hormonaal haarverlies.
Is op recept zie ik.
vrijdag 10 november 2017 om 09:56
Nee, dat is een antiroos-shampoo waarvan het actieve bestanddeel een bewezen werking heeft tegen DHT.
Wetenschappelijk bewezen middeltjes tegen haaruitval zijn:
- minodidil
- finasteride (bij alopecia androgenetica)
- dutasteride (idem)
- Diane 35/Yasmin (idem)
Ik weet niet zoveel over alopecia areara, pleksgewijze kaalheid. Meende dat wetenschappers zelf ook niet zo goed weten wat de exacte oorzaak is (auto-immuunziekte?) en dat behandelingen vaak een bepaalde crème inhouden of laser. Maar ik zeg het: ik ben veel meer thuis in Aga, dat ik dus met bovenstaande middeltjes min of meer onder controle heb.
Voor info vind ik www.haarweb.nl en www.heralopecia.com goeie sites. Voor de meest recente onderzoeken kun je ook altijd op Pubmed kijken.
- minodidil
- dutasteride (idem)
- Diane 35/Yasmin (idem)
Ik weet niet zoveel over alopecia areara, pleksgewijze kaalheid. Meende dat wetenschappers zelf ook niet zo goed weten wat de exacte oorzaak is (auto-immuunziekte?) en dat behandelingen vaak een bepaalde crème inhouden of laser. Maar ik zeg het: ik ben veel meer thuis in Aga, dat ik dus met bovenstaande middeltjes min of meer onder controle heb.
Voor info vind ik www.haarweb.nl en www.heralopecia.com goeie sites. Voor de meest recente onderzoeken kun je ook altijd op Pubmed kijken.
vrijdag 10 november 2017 om 11:46
Bij alopecia areata krijg je in de regel een hormoonzalfje mee, of in ernstige gevallen een systemische afweeronderdrukker, in de hoop dat het haar weer gaat groeien. Maar als het weer over gaat, dan gebeurt dat in de meeste gevallen spontaan. Artsen weten inderdaad maar weinig over het mechanisme dat er achter zit, dus houd er rekening mee dat het als cosmetisch probleem wordt behandeld en niet als medisch probleem.
Dat de diva's even hun device erbij melden is het devies.
vrijdag 10 november 2017 om 11:54
Charlie82 schreef: ↑10-11-2017 09:56Nee, dat is een antiroos-shampoo waarvan het actieve bestanddeel een bewezen werking heeft tegen DHT.
- minodidil
- dutasteride (idem)
- Diane 35/Yasmin (idem)
Beankt voor de tips. Ik ga kijken in ieder geval
vrijdag 10 november 2017 om 15:07
Eens.
Het kan bv veroorzaakt worden door stress, medicijnen of verkeerd of te weinig eten.
Als er een onderliggende oorzaak is, gaat shampoo je waarschijnlijk niet helpen...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
I'm on energy saving mode
vrijdag 10 november 2017 om 15:29
als er echt een werkend middeltje zou zijn, waren er geen kale mannen (vergelijkbaar met afslankpillen of wonderdiëten)
vrijdag 10 november 2017 om 15:31
daarom is het van belang, dat je eerst naar de dermatoloog gaat. Want alleen als de oorzaak een schimmel is, heeft het zin om een antischimmelmiddel te gebruiken
Ik ken een man, die door een schimmeltje zijn haar verloor. Prima opgelost met een antischimmelshampoo. Maar goed, toen werd hij 45 en viel zijn haar alsnog uit. Testosteron doe je weinig aan met shampoo
vrijdag 10 november 2017 om 18:48
@ lilinda: nogmaals, het actieve bestanddeel van Nizoral heeft een bewezen werking tegen dht, de afgeleide van testosteron die je haar kan doen uitvallen.
Ik lees hier ook ‘stress’. Laat je daar ajb niet mee wegsturen. Veel mensen hebben stress en toch valt hun haar niet uit. Hoe komt dat? Doordat er een andere oorzaak is waardoor je haarwortels gevoelig zijn aan stress. Bvb omdat je alopecia androgenetica hebt en stress cortisol geeft, wat testosteron doet toenemen. Met dus haarverlies als gevolg.
Maar stress is dan niet de oorzaak (aga wel), slechts de aanleiding. Is een verschil.
Ik lees hier ook ‘stress’. Laat je daar ajb niet mee wegsturen. Veel mensen hebben stress en toch valt hun haar niet uit. Hoe komt dat? Doordat er een andere oorzaak is waardoor je haarwortels gevoelig zijn aan stress. Bvb omdat je alopecia androgenetica hebt en stress cortisol geeft, wat testosteron doet toenemen. Met dus haarverlies als gevolg.
Maar stress is dan niet de oorzaak (aga wel), slechts de aanleiding. Is een verschil.
vrijdag 10 november 2017 om 20:35
Ik heb baat gehad bij Kevin Murphy. De plumping wash. Echt superfijne shampoo met weinig schadelijke stoffen.
https://www.haarshop.nl/product/kevin-m ... escription
https://www.haarshop.nl/product/kevin-m ... escription
zaterdag 11 november 2017 om 15:06
Inderdaad. Ik hoor van mijn omgeving steeds: “is het misschien stress”? Ik heb echt niet zoveel stress. Ik ervaar dat in ieder geval niet zo.Charlie82 schreef: ↑10-11-2017 18:48@ lilinda: nogmaals, het actieve bestanddeel van Nizoral heeft een bewezen werking tegen dht, de afgeleide van testosteron die je haar kan doen uitvallen.
Ik heb echt mijn moeders haar, en zij heeft nog steeds heel veel haar. Ik gelukkig ook nog wel genoeg. Zelf denk ik aan hormonaals, maar schildklier was goed. Ook vit b 12 en d.
Maar soms kan een shampoo je dan een beetje meer voldoening geven.