SI gewricht op slot
woensdag 12 juni 2013 om 19:34
Mijn SI gewricht zit waarschijnlijk op slot, aldus de huisarts. Helaas kan ik pas over 2 weken bij de fysio terecht. Op internet vind ik veel info over het SI gewricht maar niet over het op slot zitten!
Heeft iemand toevallig ervaring of een idee wat het inhoud en hoe lang het eventueel kan duren voordat ik ervan af ben?
Heeft iemand toevallig ervaring of een idee wat het inhoud en hoe lang het eventueel kan duren voordat ik ervan af ben?
"Dans met je hart, en je voeten zullen volgen."
woensdag 12 juni 2013 om 19:48
https://www.lumc.nl/home/0001/12556/199 ... 7111807185 dit was de eerste hit op Google.

woensdag 12 juni 2013 om 20:04
Helaas weet ik heel goed wat het is, sinds mijn operatie loop ik twee keer per week bij de Fysio om het los te wrikken.
De Fysio kan jou hier idd het best bij helpen. Wat je zelf kunt doen is bewegen. Probeer je heupen te draaien in cirkels, daar maak je het losser mee. Ook kun je proberen op je billen te "lopen" (zitten op de grond, benen gebogen voor je, en dan vooruit bewegen).
Overigens schiet hij bij mij telkens opnieuw vast door allerlei andere klachten. Bij de meeste mensen gebeurt dat niet.
De Fysio kan jou hier idd het best bij helpen. Wat je zelf kunt doen is bewegen. Probeer je heupen te draaien in cirkels, daar maak je het losser mee. Ook kun je proberen op je billen te "lopen" (zitten op de grond, benen gebogen voor je, en dan vooruit bewegen).
Overigens schiet hij bij mij telkens opnieuw vast door allerlei andere klachten. Bij de meeste mensen gebeurt dat niet.

woensdag 12 juni 2013 om 20:20
Is dat het zelfde als een SI blokkade? Ik neem aan van wel. Ik heb dat gehad, man wat een pijn. Ik liep helemaal scheef! Ik heb een half jaar fysio gehad. Elke keer een half uur waarin de fysiotherapeut ook naar andere patienten liep en ik hem uiteindelijk maar tien minuten zag. Na een half jaar minimale vooruitgang heb ik een ostiopaat gebeld. Na 3 afspraken stond ik weer rechtop! Na 5 afspraken was het weg en het is nooit meer terug gekomen.
woensdag 12 juni 2013 om 20:50
Ja een blokkade! Zeer pijnlijk. Die patiëntenfolder had ik nog niet gevonden ! Helaas staat er niet in wat het is maar alleen die bepaalde behandeling. Ik heb al bijna een jaar giga pijn en dacht hoe neer ik beweeg hoe beter. Maar het schijnt juist averechts te werken. Je beweegt niet meer goed waardoor andere spieren ook overbelast worden.
Ik ga eens denken aan een osteopaat. Hoop dat dit vergoed wordt.
Ik ga eens denken aan een osteopaat. Hoop dat dit vergoed wordt.
"Dans met je hart, en je voeten zullen volgen."

woensdag 12 juni 2013 om 22:50
Die folder gaat over een pijnblokkade-behandeling bij het SI gewricht.
Het is al een poos geleden, maar ik geloof dat mijn Fysio het ongeveer als volgt uitlegde: Het gewricht kun je zien als een soort balletje wat in een kommetje zit. Dat balletje hoort vrij te kunnen bewegen/draaien. Wanneer het gewricht op slot schiet, dan zit het balletje dus vast. En dat doet zeer. Dat vast schieten kan door allerlei oorzaken komen, maar meestal heeft het iets te maken met de spieren in dat gebied die opeens of juist geleidelijk te strak aanspannen. Bijv in reactie op pijn elders (waardoor je verkrampt), door een onstabiele onderrug, of een plotseling rare beweging zoals bijv bij een ongeluk, etc.
De fysiotherapie bestaat daardoor vaak uit 2 behandelingen. Aan de ene kant het loswrikken van het gewricht (met elektrotherapie of massage ed) en anderzijds het verstevigen van en/of soepeler naken van het spiercorset (dmv oefeningen).
Het is al een poos geleden, maar ik geloof dat mijn Fysio het ongeveer als volgt uitlegde: Het gewricht kun je zien als een soort balletje wat in een kommetje zit. Dat balletje hoort vrij te kunnen bewegen/draaien. Wanneer het gewricht op slot schiet, dan zit het balletje dus vast. En dat doet zeer. Dat vast schieten kan door allerlei oorzaken komen, maar meestal heeft het iets te maken met de spieren in dat gebied die opeens of juist geleidelijk te strak aanspannen. Bijv in reactie op pijn elders (waardoor je verkrampt), door een onstabiele onderrug, of een plotseling rare beweging zoals bijv bij een ongeluk, etc.
De fysiotherapie bestaat daardoor vaak uit 2 behandelingen. Aan de ene kant het loswrikken van het gewricht (met elektrotherapie of massage ed) en anderzijds het verstevigen van en/of soepeler naken van het spiercorset (dmv oefeningen).