Gezondheid alle pijlers

Slaapritme herstellen

30-09-2017 08:53 7 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedemorgen allemaal,

Ik slaap de laatste tijd erg slecht, in de vakantie ging ik rond 12 uur naar bed en dat doe ik dus nu nog steeds.
Op een of andere manier lukt het me maar niet om op tijd te slapen. Als ik eerder in bed lig dan lig ik nog wakker tot een uur of 12 en kan dan pas slapen.

Vind het maar niet zo ideaal omdat ik 7 uur op moet. In de vakantie kon het wel, maar nu niet meer.

Heeft iemand tips/ervaringen om je slaapritme weer op orde te krijgen?
Iedere dag een kwartiertje eerder naar bed wil soms wel helpen, maar kijk ook eens naar wat je voor het slapengaan doet en eet en drinkt.
Tv kijken, je telefoon etc zorgt er allemaal voor dat je moeilijker in slaap komt.
Ook bepaald eten en drinken en ook te laat eten houden je langer wakker.
Gewoon stug je oude tijd naar bed gaan, desnoods nog even wat lezen en dan gewoon proberen te slapen.
En niet gaan liggen denken dat je moet slapen, want dan weet je zeker dat je wakker blijft liggen. Overigens is van 0.00-7 uur slapen, ook een prima nachtrust.
gizzmo-returns schreef:
30-09-2017 09:37
Overigens is van 0.00-7 uur slapen, ook een prima nachtrust.
:facepalm:

Zou ook de tips proberen om toch jezelf te dwingen eerder te slapen, als je meer dan 7 uur slaap nodig hebt.
Net zoals met een jetlag. Steeds een beetje eerder. En inderdaad geen koffie meer ed 's avonds.
Je kunt ook een melatoninetabletje nemen. En misschien een keer nog een uurtje eerder opstaan. Dan ben je dag erna waarschijnlijk zo moe dat als je vroeg naar bent gaat, ook vroeg slaapt.
Ik herken het zo. Lijkt onmogelijk om je natuurlijke ritme te verleggen.
Ik zing het maar even uit tot de wintertijd. Dan lost het probleem zichzelf op :)
De truc is om elke dag op hetzelfde tijdstip op te staan en niet overdag alsnog te gaan slapen. Als je vroeg eruit moet dan bouw je vanzelf slaapschuld op en dan kun je ook weer vroeger in slaap komen. Dit kost echter even wat tijd.

En wat ook goed werkt is het creëren van een avondritueel. Een uur voordat je wilt gaan slapen doe je elke avond hetzelfde (geen schermen!). Je lichaam herkent dit dan na verloop van tijd en dan kun je makkelijker in slaap vallen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven