slaapverlamming of... ?
vrijdag 13 april 2012 om 18:45
Hoi ik heb regelmatig last van dat ik mij niet meer kan bewegen vlak na het wakkerworden, het is een heel eng gevoel je kan helemaal niks voor enkele seconden lang je probeert met alle kracht uit je lijf maar het kan gewoon echt niet. Ik vraag me af of meerderen dit hebben?
Ik heb het al eens gegoogled en kan er best veel dingen over vinden, ik krijg ook zoekopdrachten over dat het te maken heeft met iets paranormaals, maar dit is vaak in verband met dat je dingen hoort of voelt zoals iets zwaars op je borst "alsof iemand erop gaat zitten" wordt vaker genoemd op de site's.
Ik heb de slaapverlamming ook al eens gehad in combinatie met iets beangstigends namelijk dat ik mij niet kon bewegen, ik had mijn ogen gewoon open en kon door de hele kamer kijken. Een stem fluisterde mijn naam, van luid naar steeds zachter alsof 'het' als het ware steeds verder weg liep.. ik kreeg last van onregelmatige ademhaling en een gevoel alsof er iemand aanwezig was. Ik raakte in paniek en een poos later ging ik weer slapen, toen ik weer wakker werd was alles weer normaal en snapte ik niet wat er gebeurd was.
Zijn er meer vrouwen hier die eens zoiets hebben gehad? ben erg benieuwd..
Groeten van butterfly !!
Ik heb het al eens gegoogled en kan er best veel dingen over vinden, ik krijg ook zoekopdrachten over dat het te maken heeft met iets paranormaals, maar dit is vaak in verband met dat je dingen hoort of voelt zoals iets zwaars op je borst "alsof iemand erop gaat zitten" wordt vaker genoemd op de site's.
Ik heb de slaapverlamming ook al eens gehad in combinatie met iets beangstigends namelijk dat ik mij niet kon bewegen, ik had mijn ogen gewoon open en kon door de hele kamer kijken. Een stem fluisterde mijn naam, van luid naar steeds zachter alsof 'het' als het ware steeds verder weg liep.. ik kreeg last van onregelmatige ademhaling en een gevoel alsof er iemand aanwezig was. Ik raakte in paniek en een poos later ging ik weer slapen, toen ik weer wakker werd was alles weer normaal en snapte ik niet wat er gebeurd was.
Zijn er meer vrouwen hier die eens zoiets hebben gehad? ben erg benieuwd..
Groeten van butterfly !!
vrijdag 13 april 2012 om 19:01
Ik heb t een paar keer gehad. Dat ik bijna in slaap viel, er een schok door me heen ging, ik daarvan schrok en wilde bewegen en dat dat gewoon niet lukte. Ik kon ook niet roepen, er kwam geen geluid uit me. Doodeng!
Achteraf heeft m'n man dan wel doorgehad dat ik even erg onrustig was, maar hij heeft me idd niet gehoord. Heel raar en beangstigend.
Geen idee wat t is en of het kwaad kan....
Achteraf heeft m'n man dan wel doorgehad dat ik even erg onrustig was, maar hij heeft me idd niet gehoord. Heel raar en beangstigend.
Geen idee wat t is en of het kwaad kan....
vrijdag 13 april 2012 om 19:02
vrijdag 13 april 2012 om 19:03
Ja, ik heb het ook weleens gehad. Dan is je bewustzijn eerder wakker dan je lichaam waardoor je ook gekke dingen kan ervaren. Ik zag een soort grijze mist boven mijn bed hangen en op me afkomen. Ik wilde roepen, gillen etc maar er kwam niets uit mijn mond. Echt een bizarre ervaring. (al weet ik dat het 'hoort' bij dit slaapverschijnsel)
vrijdag 13 april 2012 om 19:10
Iemand die in paranormale dingen geloofd zal zeggen dat het met geesten enzo te maken heeft, terwijl iemand anders zegt dat het 'gewoon' een slaapverlamming is. De reden voor het zien van schimmen en het voelen dat er iemand aanwezig is, is dat je tussen waken en slapen in zit. Je zou het als het ware hallucineren. Je ene helft slaapt, terwijl de andere helft wakker is.
Heb het zelf ook een paar keer gehad. Telkens in een stress-periode. Vond het zelf ook doodeng. In mijn geval werd ik wakker, en merkte dat er iets naast me stond en vervolgens werd ik aan een been uit bed getrokken. Mijn vriend lag naast me en die wilde ik roepen en wakker porren,maar kon me totaal niet bewegen.. Ik probeerde echt hard te gillen,maar er kwam helemaal geen geluid uit mijn keel. Even daarna was het opeens weg, kon ik mezelf terug in bed hijsen ( lag half uit bed ) en ben toen heel dicht tegen mijn vriend weer in slaap gevallen. Toen ik 's ochtends wakker werd had ik echt het gevoel dat ik gedroomd had. Wel was mijn keel rauw en heb ik de hele dag hees gepraat. Wat ik er apart aan vind, is dat je tijdens de 'verlamming' helemaal in paniek bent, je wilt van alles,maar je kan niks, en zodra het voorbij is, dat je toch weer vrij rustig en snel in slaap valt.
Heb het zelf ook een paar keer gehad. Telkens in een stress-periode. Vond het zelf ook doodeng. In mijn geval werd ik wakker, en merkte dat er iets naast me stond en vervolgens werd ik aan een been uit bed getrokken. Mijn vriend lag naast me en die wilde ik roepen en wakker porren,maar kon me totaal niet bewegen.. Ik probeerde echt hard te gillen,maar er kwam helemaal geen geluid uit mijn keel. Even daarna was het opeens weg, kon ik mezelf terug in bed hijsen ( lag half uit bed ) en ben toen heel dicht tegen mijn vriend weer in slaap gevallen. Toen ik 's ochtends wakker werd had ik echt het gevoel dat ik gedroomd had. Wel was mijn keel rauw en heb ik de hele dag hees gepraat. Wat ik er apart aan vind, is dat je tijdens de 'verlamming' helemaal in paniek bent, je wilt van alles,maar je kan niks, en zodra het voorbij is, dat je toch weer vrij rustig en snel in slaap valt.
When life knocks you down, roll over and look at the stars
vrijdag 13 april 2012 om 19:42
vrijdag 13 april 2012 om 20:04
Ik heb het een stuk of 4x gehad. Verschrikkelijk eng, ben er echt een week lang uit m'n doen. Proberen te bewegen, proberen te schreeuwen, niks lukt. Ik zie ook steeds een 'figuur' in de kamer staan, of een grote zwarte vlek door de kamer bewegen. Wat er nu precies gebeurd wanneer je dit hebt weet ik niet. Ik hoop het nooit meer mee te maken want ik was doodsbang
vrijdag 13 april 2012 om 20:20
quote:dreke schreef op 13 april 2012 @ 19:10:
. In mijn geval werd ik wakker, en merkte dat er iets naast me stond en vervolgens werd ik aan een been uit bed getrokken. Mijn vriend lag naast me en die wilde ik roepen en wakker porren,maar kon me totaal niet bewegen.. Ik probeerde echt hard te gillen,maar er kwam helemaal geen geluid uit mijn keel. Even daarna was het opeens weg, kon ik mezelf terug in bed hijsen ( lag half uit bed ) .Maar als je slaap verlamming hebt kan je niet bewegen,, hoe kan het dan dat jij half uit bed hangt? Dan moet iets je toch getrokken hebben?
. In mijn geval werd ik wakker, en merkte dat er iets naast me stond en vervolgens werd ik aan een been uit bed getrokken. Mijn vriend lag naast me en die wilde ik roepen en wakker porren,maar kon me totaal niet bewegen.. Ik probeerde echt hard te gillen,maar er kwam helemaal geen geluid uit mijn keel. Even daarna was het opeens weg, kon ik mezelf terug in bed hijsen ( lag half uit bed ) .Maar als je slaap verlamming hebt kan je niet bewegen,, hoe kan het dan dat jij half uit bed hangt? Dan moet iets je toch getrokken hebben?
vrijdag 13 april 2012 om 20:52
Is inderdaad al een topic over waar heel veel info en ervaringen in staan.
Het is inderdaad een beangstigende ervaring waar ik helaas zelf ook last van heb.
Ik probeer er zoveel mogelijk boven te staan en snel weer over te gaan tot de orde van de dag na zo'n ervaring.
Er zijn ook veel verschillende ervaringen van mensen m.b.t. het onderwerp, mensen beleven verschillende lichamelijke sensaties, zien schimmen of horen stemmen etc...
Het is inderdaad een beangstigende ervaring waar ik helaas zelf ook last van heb.
Ik probeer er zoveel mogelijk boven te staan en snel weer over te gaan tot de orde van de dag na zo'n ervaring.
Er zijn ook veel verschillende ervaringen van mensen m.b.t. het onderwerp, mensen beleven verschillende lichamelijke sensaties, zien schimmen of horen stemmen etc...
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
vrijdag 13 april 2012 om 21:05
vrijdag 13 april 2012 om 21:31
zaterdag 14 april 2012 om 00:03
@ Dexstar: We sliepen toen nog op een smal bed, en ik slaap vrij onrustig. Wat ik zelf denk is dat ik tijdens het slapen uit bed ben gegleden, en dat dat de slaapverlamming voor een deel getriggerd heeft. Dat ik dus een slaapverlamming heb gehad tijdens het uit bed glijden. Andere reden zou ik niet weten. Toen ik het aan het opzoeken ben geweest bleek uit de onderzoeken dat zo'n verlamming maar een paar seconden duurt, terwijl het voor jezelf een eeuwigheid duurt.
Wat uit die onderzoeken ook naar voren komt is dat je verschillende soorten slaapverlammingen hebt. Uittredingen, alien ontvoeringen, t zouden allemaal verschillende vormen zijn van slaapverlamming. Weet nog niet hoe ik een link moet plaatsen,maar als je zoekt op slaapverlammingen staat t onder andere op wikipedia.
Wat uit die onderzoeken ook naar voren komt is dat je verschillende soorten slaapverlammingen hebt. Uittredingen, alien ontvoeringen, t zouden allemaal verschillende vormen zijn van slaapverlamming. Weet nog niet hoe ik een link moet plaatsen,maar als je zoekt op slaapverlammingen staat t onder andere op wikipedia.
anoniem_147358 wijzigde dit bericht op 14-04-2012 00:06
Reden: foutjes...
Reden: foutjes...
% gewijzigd
When life knocks you down, roll over and look at the stars
zaterdag 14 april 2012 om 21:46
quote:rionyriony schreef op 13 april 2012 @ 19:42:
Ik heb weleens dat, terwijl ik in slaap aan het vallen ben, mijn borstkas helemaal naar beneden gaat alsof het mijn laatste ademtocht is. Daarvan schrik ik onmiddellijk wakker. Geeft een zeer onaangenaam gevoel.hier heb ik ook over gelezen op internet, het word ook wel sitting witch genoemd ofzoiets zit me er van bij. het is bekend in zuid amerika, alsof er echt iemand op je borstkas gaat zitten en je geen adem meer krijgt.. ik heb het ook al eens gehad, maar niet zo erg als jou hoe ik het hier lees !!
Ik heb weleens dat, terwijl ik in slaap aan het vallen ben, mijn borstkas helemaal naar beneden gaat alsof het mijn laatste ademtocht is. Daarvan schrik ik onmiddellijk wakker. Geeft een zeer onaangenaam gevoel.hier heb ik ook over gelezen op internet, het word ook wel sitting witch genoemd ofzoiets zit me er van bij. het is bekend in zuid amerika, alsof er echt iemand op je borstkas gaat zitten en je geen adem meer krijgt.. ik heb het ook al eens gehad, maar niet zo erg als jou hoe ik het hier lees !!
zaterdag 14 april 2012 om 22:04
Ik weet te weinig van jouw situatie om er veel over te kunnen zeggen, maar ik vermoed dat je op dat moment nog in slaap bent... Ik heb in mijn opleiding droomanalyse en slaap psyche over dit soort ervaringen gelezen, waarbij men zeker was dat ze wakker waren. Echter bij nadere onderzoeken bleek dat deze personen sliepen, maar droomden dit (remslaap) vlak voor het eigenlijke ontwaken. Ik kan me wel voorstellen dat dit beangstigend moet zijn.