Gezondheid alle pijlers

Slavink niet gaar?

18-09-2011 19:20 23 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb net twee slavinken op. Ze waren achteraf gezien toch een heel klein beetje lichtroze nog volgens mij. Hoeveel kwaad kan dit? ivm lintwormen etc? Maak me nu toch een beetje zorgen
O dat heb ik zo vaak gehad.. niks aan de hand hoor. Niet gaar vlees is niet per definitie slecht voor je.
Er is niks mis met een lichtroze slavink. Je wordt daar echt niet ziek van en je krijgt al helemaal geen lintworm.

Kan het zijn dat je ietwat overdreven angstig reageert omtrent dingen rond je gezondheid? Last van hypochondrie?
.
No problemo hoor, ik vind ze juist altijd het lekkerst als ze nog een beetje rauw zijn..
Slavink is varkensvlees, dat mag best een klein beetje roze.
ooohhhooohooo

dat wordt een ritje naar de SEH, maag leegpompen, darmonderzoek via je anus, en voor zes dagen schoon goed mee brengen.

Lé-vens-ge-vaar-lijk hoor roze varkensvlees!!!!!!
quote:astrape schreef op 18 september 2011 @ 19:26:

Slavink is varkensvlees, dat mag best een klein beetje roze.Ik dacht dat dit alleen voor rundvlees geldt? Varkenvlees mag toch juist niet nog een beetje rauw zijn?
Had ik net toevallig ook, beetje roze. Ik eet dat dus niet op, vind het gewoon niet gaar, en dus niet zo lekker. Maar ik ben een zeur met eten.

Maar je word er niet ziek van hoor, ik ben gewoon een miepje.
Vraag je eens af, waarom je dit vraagt....

Stel dat we ('t is niet zo hoor, maar voor de lol, stél dat) hier allemaal roepen dat het niet zo slim is, een slavink eten die nog roze is. Wat doe je dan? Ga je dan naar de SEH om je maag leeg te laten pompen? Nee! Dus de vraag stellen is sowieso, los van het antwoord, zinloos.

Wat ik zorgwekkender vind, is dat je TWEE slavinken eet
Haha, dat vind ik ook het meest schokkend aan het verhaal, dat je 2 slavinken op hebt. Dat krijg ik echt niet weg. Nou eet ik meestal maar een half stukje vlees maar toch.
haha, nou zou daar ook geen moeite mee hebben hoor. Wat stelt zo'n slavinkje nou eigenlijk helemaal voor? Goeie barbeque en er gaat nog wel meer vlees in...
Hahaha TO leef je nog???? Incubatietijd is altijd een uur

Je zult er niets aan over houden hoor. Maar helemaal rauw eten, wat ik hierboven las van enter is niet echt een aanrader! Varkensvlees en kip moet je niet rauw eten.

Negen van de tien keer heb je nergens last van, maar als er dan een keer een besmetting is, dan kan je er behoorlijk ziek van worden.
Varkensvlees moet je goed doorbakken. Anders kún je er ziek van worden.

Ik ben dol op rauw half-om-half gekruid gehakt en ik heb 6 jaar in een slagerij gewerkt, at het zo van de schaal. Mjam.
Exces, betekent een beetje roze dat hij niet gaar is? Als ze meer doorbakken zijn dan dat vind ik ze niet lekker meer namelijk. Te droog.
Hoeft niet. Het ligt aan de kruiden die door de slagerij verwerkt worden. Zout bijv. zorgt ervoor dat vlees roze wordt/blijft. Kijk bijv. naar gekookte ham. Hartstikke gaar en toch suikerspin-roze. Komt door de pekel.

Je kunt controleren of het vlees gaar is door er even op de duwen. Als het veert is het niet gaar. Gaar vlees is stevig. Maar vet vlees (kotelet) blijft dan wel weer iets veerkrachtiger dan mager vlees (varkenshaas).
.
Gevaarlijk is het zeker met name varkensvlees,zou naar de dienstdoende apotheker rijden om daar een kuur te halen tegen worminfecties. Bij een collega moest ooit eens een lintworm uit de neus verwijderd worden door het nuttigen van een niet al te rijpe metworst
En weet niet of je zuurkool in huis hebt ,maar met zuurkool dood je de wormen ook.
quote:exces schreef op 18 september 2011 @ 20:23:

Hoeft niet. Het ligt aan de kruiden die door de slagerij verwerkt worden. Zout bijv. zorgt ervoor dat vlees roze wordt/blijft. Kijk bijv. naar gekookte ham. Hartstikke gaar en toch suikerspin-roze. Komt door de pekel.

Je kunt controleren of het vlees gaar is door er even op de duwen. Als het veert is het niet gaar. Gaar vlees is stevig. Maar vet vlees (kotelet) blijft dan wel weer iets veerkrachtiger dan mager vlees (varkenshaas).Dank voor de uitleg!
Je kunt trouwens voor varkensvlees de volgende regel hanteren; 10 minuten per cm doorsnede. Een slavink is rond de 2 cm dik dus hoort zo´n 20 minuten te bakken. Als je een beetje haast hebt dan kun je hem eventueel een beetje pletten.

Enige uitzondering is varkenshaas, die mag eventueel een (heel klein) beetje rood zijn vanbinnen. Heeft te maken met de plek binnen het lichaam van het varken. Varkenshaas is bij het varken wat de ossehaas is bij de koe. Ossehaas mag je zelfs helemaal rauw eten.
Waar is TO eigenlijk gebleven...
Als je nou voortaan die slavink in de pan doorsnijd. Mocht ie nog een beetje rose zijn dan leg je die rose kanten even in de pan en dan schroeit het zo dicht.

Waarom reageer ik hierop.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven