Gezondheid alle pijlers

Slecht slapen

09-09-2013 11:56 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Zoals de titel al aangeeft heb ik behoorlijk last van slecht slapen. Dit is iets van de laatste 4 weken, maar ik weet niet hoe ik het moet doorbreken en het begint me echt op te breken nu.

Ik val prima in slaap daar ligt het probleem niet, maar ik word om 4:00 wakker en slaap dan bijna niet meer. Heel af en toe dommel ik nog een beetje weg maar zo licht dat ik besef dat ik droom en deze dromen zijn nogal vaag. Als vervolgens om 7:30 de wekker gaat ben ik nog vermoeider dan voor ik ging slapen.

De huisarts komt met het fantastische idee om maar aan de slaappillen te gaan, daar ga ik dus echt niet aan beginnen. In ieder geval niet zonder alle andere opties te hebben geprobeerd. Wat ik tot nu toe zelf geprobeerd heb is:

- Warme melk voor het slapen gaan

- Melatoninetabletjes genomen bij het wakker worden om 4:00

Maar beide hebben helaas geen effect. Heeft iemand nog andere tips wat ik hier aan kan doen?
Ik heb er ook last van sinds ik terug ben van vakantie, en ik heb van een paar anderen ook gehoord die precies hetzelfde probleem hebben. Hier ook..

Ik slaap (in tegenstelling tot hiervoor) makkelijk in maar word vervolgens 2 of 3x per nacht wakker (en dan heb ik het of koud, of nat van het zweet) en ik moet opeens standaard plassen 's nachts wat ik vroeger nooit hoefde.

Die melatonine zou ik overslaan. Als ik die om 23h neem ben ik de volgende ochtend nog suf, als jij die om 4h neemt moet je alweer opstaan voordat hij goed en wel werkt en dat lijkt me niet handig.

Voor nu leg ik me gewoon neer bij de gebroken nachten. Ik ga plassen, drink een paar slokken water en dan weer terug naar bed,
Ik heb het ook met enige regelmaat. Bij mij werkt warme melk wel en slaap daardoor dieper zodat ik niet na een paar uur wakker word.

Als ik warme melk probeer midden in de nacht, dan werkt het bij mij ook niet. Dan neem ik wat druppels valeriaan met lauwwarm water. Van koud water word ik extra wakker, dat zet ook geen zoden aan de dijk.
Maar dan zou je nog een ritmeverandering in de vakantie kunnen aanwijzen als oorzaak. Ik ben niet op vakantie geweest dus ook dat kan ik niet als oorzaak aanwijzen. Het is echt uit het niets ontstaan .

Overigens zijn de Melatonine tabletten gewoon van de apotheek dus een lage dosering, merk eigenlijk niets hiervan.

Warme melk neem ik ook voor het slapen gaan, maar ook dan word ik gewoon rond 4:00 wakker. Misschien de valeriaan druppels maar eens proberen dan..
Nja in de vakantie hebben we gewoon hetzelfde slaapritme (23-07) aangehouden

Als je er niks van merkt zou ik er trouwens gewoon mee ophouden. Ik merkte er zelf van dat het niet direct hielp om te slapen maar dat ik er wel moe van werd...daar heb je dus helemaal niks aan.
Overigens wijt ik het aan de weersverandering. Ik slaap slechter als het weer kouder en minder zonnig wordt en ben door de dag heen meer moe. Ik woon dus echt in het verkeerde land
Zou ook nog een optie kunnen zijn! Bij mij beginnen mijn haren dan keihard uit te vallen en daar heb ik ook heel erg last van op het moment.

Pillen slik ik al niet meer hoor, als dingen binnen 3x niet helpen bij mij ben ik er vrij snel klaar mee
Melatonine tabletjes met time release? of gewone?

Die met time release werken beter.

En neem dr echt wel een stuk of 5/6 minimaal voor het slapen gaan.
Die Melatonine tabletjes neemt men maar in als paracetamol.

Ik denk dat ze net zo schadelijk zijn, zo niet schadelijk dan reguliere slaaptabletten.

Ze kunnen evt. Je hele systeem ontregelen.
Misschien zit hier iets toepasselijks in:

http://www.welterusten.net/verstoord-slaap-waak-ritme/

Slaapmiddelen van het antidepressivum-type in mininieme dosis kunnen goed helpen als het slaapgebrek structureel is, maar ze werken na enige tijd (maanden of vele jaren) niet meer zo goed en dan moet je weer iets nieuws verzinnen. Maar dan heb je natuurlijk wel X jaar lekker geslapen.

Als je altijd al goed sliep zou ik het nog langer aankijken. Misschien wordt het veroorzaakt door tijdelijke stress.
quote:annapalona schreef op 09 september 2013 @ 12:32:

Melatonine tabletjes met time release? of gewone?

Die met time release werken beter.

En neem dr echt wel een stuk of 5/6 minimaal voor het slapen gaan.Geen idee, gewoon een potje Kruidvat Nachtrust met Melatonine..
Licht uit. Ogen dicht doen. En blijven liggen totdat je in slaap valt. Na 3 maanden is het een gewoonte.
quote:dwergje_88 schreef op 09 september 2013 @ 12:41:

[...]

Geen idee, gewoon een potje Kruidvat Nachtrust met Melatonine..

Melatonine wordt aangemaakt door de hersenen. Ik kan me zo voorstellen dat als je dat kunstmatig verhoogd, dat je hersenen dan stoppen met het aanmaken, omdat je lichaam er voor waakt geen overdosis aan te maken. Het kan dan dat je een gebakken peer creëert voor de toekomst.

Ik kan dit niet bewijzen, maar het lijkt me niet vergezocht.
quote:meerdereklanten schreef op 09 september 2013 @ 12:47:

Licht uit. Ogen dicht doen. En blijven liggen totdat je in slaap valt. Na 3 maanden is het een gewoonte.Dit heb ik dus tot in den treure geprobeerd en dat werkt niet voor iedereen. Als ik niet (meer) kan slapen kan ik niet slapen en dan kan ik wel stil in bed gaan liggen maar dan word ik letterlijk gek en juist actiever. Dan kan ik beter eventjes 10 min eruit of even wat gaan lezen.
4 uur is een berucht wakkertijdstip bij kinderen omdat dan je lichaam erg afgekoeld is. Een extra deken al geprobeerd?
quote:wendy7474 schreef op 09 september 2013 @ 12:49:

4 uur is een berucht wakkertijdstip bij kinderen omdat dan je lichaam erg afgekoeld is. Een extra deken al geprobeerd?Yep, winterdekbed ligt er hier al weer op.
quote:meerdereklanten schreef op 09 september 2013 @ 12:47:

Licht uit. Ogen dicht doen. En blijven liggen totdat je in slaap valt. Na 3 maanden is het een gewoonte.Ik val ook wel in slaap, maar word dus om 4:00 wakker en het licht is dan uiteraard uit. Maar ik kan gewoon de slaap niet meer krijgen dan.
Hoe laat ga je eigenlijk naar bed?
Zo herkenbaar....en van inslapen is geen sprake meer.

Ben sowieso een ochtendmens sta altijd om 6.00 uur op , wel ben ik vaak rond 13.00 echt doodmoe en lonkt een dutje....waar ik een enkele keer aan toegeef....maar telkens wordt ik na 1,5 eigenlijk nog vermoeider wakker.

Ook droom ik vaak heel intens.

Geen oplossing , baal wel van die vermoeidheid.
quote:dwergje_88 schreef op 09 september 2013 @ 12:52:

[...]

Ik val ook wel in slaap, maar word dus om 4:00 wakker en het licht is dan uiteraard uit. Maar ik kan gewoon de slaap niet meer krijgen dan.

OK volgende keer dat je om 4 uur wakker bent maak je met jezelf de afspraak dat je het hele huis gaat stoffen of gaat slapen.

In het slechtste geval heb je een heel schoon huis.
quote:meerdereklanten schreef op 09 september 2013 @ 12:56:

[...]

OK volgende keer dat je om 4 uur wakker bent maak je met jezelf de afspraak dat je het hele huis gaat stoffen of gaat slapen.

In het slechtste geval heb je een heel schoon huis.En ben je hyper.
quote:meerdereklanten schreef op 09 september 2013 @ 12:56:

[...]

In het slechtste geval heb je een heel schoon huis.

Hahaha dit heb ik serieus al een keer gedaan. Resultaat: schoon huis maar niet meer kunnen slapen.

Ik ga normaal tussen 23:00 en 24:00 naar bed. Nu val ik meestal rond 21:30 al op de bank in slaap..
Op de vakantie kijkt bijna niemand tv, en als je weer thuis bent, dan zit iedereen weer met de laptop op schoot.

We doen (zonder hond) om 22.00 uur nog een ommetje, en dan om half elf samen naar bed. Kan je er om 7.30 uur prima uitkomen.

Programma's die op de tv komen, nemen we op en kijken die dan op zondag.
Ga hardlopen, werkt echt !!!!!

Je lichaam moet moe worden.
En maakt lichaam serotonine aan, wat ' s nachts weer Melatonine wordt.

Dus beste tip ever dus, hardlopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven