Gezondheid alle pijlers

Snapping Hip. Pijn?

22-09-2011 22:06 9 berichten
Alle reacties Link kopieren
Al paar jaar geleden heeft de fysio bij mij een snapping hip geconstateerd.

Verder niets bijzonders en heb er nooit last van gehad op zo nu en dan eens een knakje/plopje bij mijn heup/lies.

Het zit bij mij volgens mij aan de binnenkant, dus bij mijn lies kant.

Nu heb ik sinds 2 weken pijn in dat gebied...Mijn heup snapt ook steeds vaker en er is ook regelmatig een plopje (Gevoel van een luchtbelletje dat knapt) in mijn heup/lies.

Het is niet echt duidelijk wat de pijn precies opwekt, in elk geval bepaalde bewegingen bijv. het uitdraaien van de heup doen wel pijn en verder heb ik last met fiesten en soms in ene een stekende pijn als ik loop. Het lijkt vooral te zijn als het zijwaarts/uitdraaiend beweegt.

Nu vroeg ik mij af of je ook pijn kunt hebben van een snapping hip of dat het iets anders zou moeten zijn?

Ik ga denk ik ook wel even langs de huisarts deze dagen maar wou hier eens kijken of er al ervaringen zijn.
Ik heb last van snapping fingers. Is denk ik ongeveer hetzelfde? Ik heb ook soms pijn in mijn vingers, beetje zwaar gevoel. Moet ze ook vaak zelf terugbuigen omdat ik dat met die vingers niet meer kan.
mijn heup doet één keer in de zoveel tijd pijn daardoor.toen ik er fysio voor kreeg ging t wel beter.

ik kan mn heup ook laten knakken zonder dat t pijn doet.

dus echt vaak heb ik er nog geen last van.meer twee x per half. jaar ofzo
o sorry lees nu pas dat je er ooit al fysio voor hebt gehad...

mijn arts kon me ook paar verder onderzoeken als ik daadwerkelijk daadwerkelijk die dag pijn had en t was toen weg.

ik moet terug komen als ik pijn had dan Kon ze t beter bekijken.maar omdat de pijn lang weg blijft soms

ben ik tot nu toe niet terug geweest.
snapping hip heeft niks te maken

met het knakken van vingers of andere gewrichten.
De pijn is trouwens niet als ik hem hoor knakken.

Wat dat betreft dus geen verband.

Alleen de plek natuurlijk wel en ook dat ik nu wel veel meer knak dan voorheen.
Hier van hardloopblessures.nl

Snapping hip

Er zijn drie “vormen” van snapping hip die het meest voorkomen.

1) External snapping hip

Symptomen

Er is pijn aan de buitenzijde van het heupgewricht. Er treedt een pijnlijke kliksensatie op tijdens het hardlopen, met name bij het voorwaarts heffen en het naar binnen bewegen van het been.

Oorzaken

De gezamenlijke peesband van de grote en kleine bilspieren, aan de buitenzijde van het bovenbeen, beweegt over het botuitsteeksel van het dijbeen. De oorzakelijke factoren kunnen worden verdeeld in interne en externe factoren.

Intrinsieke factoren

Er kan een verkeerde stand aanwezig zijn van het dijbeen ten op zichte van het bekken. Ook kan het botuitsteeksel van het dijbeen vergroot zijn.

Extrinsieke factoren

Door heup en/of knieoperaties kan de stand in deze gewrichten veranderen waardoor het botuitsteeksel van het dijbeen meer gaat promineren en dus meer druk geeft op de peesband.

Diagnostiek

De diagnose wordt gesteld door het voelen van de kliksensatie bij het uitsteeksel van het bovenste deel van het dijbeen.

Behandeling

De behandeling zal vooral bestaan uit het rekken en versterken van de desbetreffende peesband. Als advies zal “actieve rust” voorgeschreven worden; activiteiten die de klachten provoceren minimaliseren, maar wel gewoon actief blijven.

2) Internal snapping hip

Symptomen

Er is een pijnlijke hoorbare en voelbare kliksensatie in de liesregio nabij de bekkenrand aanwezig. Deze pijnlijke kliksensatie wordt met name gevoeld en gehoord tijdens en/of na activiteiten. Het is vaak een chronische klacht die begint met milde pijnlijke kliks. De kliksensaties verergeren in frequentie en intensiteit binnen enkele maanden tot jaren.

Oorzaken

De m. iliopsoas, een spier die ontspringt vanuit de wervelkolom en hecht aan de binnenzijde van het bovenbeen, rolt over de heupkop of over het botuitsteeksel aan de binnenzijde van het dijbeen. Tevens kan er sprake zijn van een peesontsteking van de m. iliopsoas of van de m. rectus femoris; beiden spieren zijn heffers van het bovenbeen.

Een gebogen stand van de wervelkolom zorgt voor meer spanning van de m.iliopsoas. Dit kan resulteren in een standsafwijking in het sacro-iliacale gewricht en klachten van het heupgewricht.

Diagnostiek

In dit geval wordt de diagnose snapping hip vastgesteld door het “oproepen” van de pijn door het op lengte brengen van de m. iliopsoas en/of m. rectus femoris vanuit een maximaal ontspannen positie.

Behandeling

De behandeling zal vooral bestaan uit het rekken en versterken van de desbetreffende spieren.

Als advies zal “actieve rust” voorgeschreven worden; activiteiten die de klachten provoceren minimaliseren, maar wel gewoon actief blijven.

3) Intra articulaire snapping hip

Symptomen

Er is sprake van een pijnlijke kliksensatie welke minder hoorbaar is dan bij andere oorzaken van snapping hip.

Oorzaken

In dit geval van snapping hip ligt de oorzaak waarschijnlijk in het heupgewricht zelf. Er kan sprake zijn van losse delen kraakbeen in het gewricht en/of beschadiging van het kraakbeen. Wanneer er sprake geweest is van een trauma dan moet een scheur van de kraakbeenrand uitgesloten worden voordat er verdere diagnostiek en behandeling wordt ingezet.

Ook kan er sprake zijn van ligamentaire irritatie van de banden die over de kop van het heupgewricht rollen.

Soms is er sprake van een zeldzame heupaandoening, de synoviale chondromatose. Hierbij zijn er kraakbeen eilandjes in het gewricht aanwezig en kan er een lichte ontwrichting van het heupgewricht aanwezig zijn.

Behandeling & diagnostiek

De diagnostiek en behandeling wordt voornamelijk verricht door de orthopedisch-chirurgisch, door middel van gerichte medische beeldvorming, artroscopie en operatief ingrijpen.
Ik heb al jaren een external snapping hip. Met pijn. Ik knak bij elke snap en op een gegeven moment wordt mijn pees zo overbelast dat er ontstekingen in mijn heup en benen komen. Dan doe ik het wat rustiger aan.
Ik dacht ik laat nog even weten wat er uit is gekomen.

Ik heb waarschijnlijk een slijmbeursontsteking in mijn heup.

Moet maandag even foto laten maken, volgens mij om andere afwijkingen uit te sluiten.

Zo'n ontsteking is niet te zien op een foto toch?

Waarschijnlijk zal er niet veel bijzonders uit de foto komen is de verwachting in elk geval en dan zal het in eerste instantie fysio gaan worden.

Zo'n injectie zie ik ook niet zo zitten en aangezien ik al enorm veel prednison slik mijn hele leven is alle extra prednison in welke vorm dan ook die we kunnen voorkomen meegenomen.

Verder beetje rustig aan en niet te veel de pijn op zoeken met bewegen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven