Sociale fobie
vrijdag 8 augustus 2014 om 19:13
vrijdag 8 augustus 2014 om 19:38
Hi @lovemadness! Wat fijn om te horen. Het woord sociale fobie is er sinds een aantal weken maar achteraf denk ik dat ik er altijd al last van heb gehad. Vroeger kon ik het goed camoufleren door erg druk te doen en sinds ik medicatie heb ben ik veel rustiger geworden maar daardoor lijkt het wel alsof de spanning juist is toegenomen. Wil zo graag weer genieten van sociale dingen.
Heb jij er ook last van bij vrienden? Of alleen bij onbekenden? En welke therapie heeft je geholpen? Je hoort het veel vragen
Heb jij er ook last van bij vrienden? Of alleen bij onbekenden? En welke therapie heeft je geholpen? Je hoort het veel vragen
vrijdag 8 augustus 2014 om 19:49
Livelife, het gaat redelijk. Vakantietijd dus rust.. Alleen de gedachte aan weer te moeten beginnen met studie.. 
Ik heb het denk ook altijd al gehad. Vroeger gedroeg ik mij ook heel druk en hyper, ik was té aanwezig en men irriteerde zich dood aan mij. (Waardoor mn angst voor vreemden groter werd..) ik heb het bij beide, ook bekenden.
Ik heb cognitieve gedragstherapie. Enorme klik met mn therapeute en dat is erg fijn. Geen medicatie, maar wel in bepaalde periodes van stress valeriaan..

Ik heb het denk ook altijd al gehad. Vroeger gedroeg ik mij ook heel druk en hyper, ik was té aanwezig en men irriteerde zich dood aan mij. (Waardoor mn angst voor vreemden groter werd..) ik heb het bij beide, ook bekenden.
Ik heb cognitieve gedragstherapie. Enorme klik met mn therapeute en dat is erg fijn. Geen medicatie, maar wel in bepaalde periodes van stress valeriaan..
vrijdag 8 augustus 2014 om 20:48
Hmmm snap ik. Ik herken me heel erg in dat druk doen. Denk dat veel mensen mijn vroeger ook irritant vonden en nu ben ik stiller en denk ik dat ze dat weer irritant vinden. Alles te maken met hoe ik over kom op de ander. Ben ik wel goed genoeg? Leuk genoeg? Kom ik niet raar over? Ik heb 2 en een half jaar geleden een depressie gehad en 5 maanden opgenomen geweest. In die tijd haast geen contact met anderen gehad en nu ik de weide wereld weer in moet komt deze angst ineens opzetten. Ik zal het met mijn psycholoog eens hebben over cognitieve gedragstherapie....
vrijdag 8 augustus 2014 om 21:45
vrijdag 8 augustus 2014 om 21:47
Dat herken ik ook. Dat ik stiller ben geworden en afstandelijker.
Ik heb enorm veel moeite met afspreken met mensen. Ik ben gauw bang dat ze het niet leuk zullen vinden. Vind het bijv doodseng dat volgende week een groep meiden die ik via hier heb ontmoet uit dezelfde plaats elkaar, waaronder ook ik, willen ontmoeten. Ik maak me daar nu al druk om...
Maar, geloof me.. Door gewoon te doen.. Wordt die angst minder..
Ik heb enorm veel moeite met afspreken met mensen. Ik ben gauw bang dat ze het niet leuk zullen vinden. Vind het bijv doodseng dat volgende week een groep meiden die ik via hier heb ontmoet uit dezelfde plaats elkaar, waaronder ook ik, willen ontmoeten. Ik maak me daar nu al druk om...
Maar, geloof me.. Door gewoon te doen.. Wordt die angst minder..
vrijdag 8 augustus 2014 om 22:13
nouja ik ben mezelf geweest, lees sterk uitgesproken karakter en dit heeft er voor gezorgd dat deze persoon een angst voor mij heeft ontwikkeld.
Nuja ben ik op een moment gaan negeren want mezelf zijn zorgde voor extreme emotionele reactie. Gelukkig door omstandigheden moet ik haar niet meer wekelijks zien en wil dat de relatie "herstelt" tot een punt dat ze geen angst meer voor mij heeft. Want we zullen elkaar in de toekomst nog moeten zien.
Nu heb ik een sociale fobie want ik ben zo bang dat ik net dat verkeerde ga zeggen en opeens weer de slechterik ben die haar "haat". Ik ben zelf een flapuit en impulsief maar wil dat dit gesprek goed verloopt en voorbereid zijn. Ik hoopte dat jullie wat tips hebben en hoe ik bv minder assertief kan overkomen.
Nuja ben ik op een moment gaan negeren want mezelf zijn zorgde voor extreme emotionele reactie. Gelukkig door omstandigheden moet ik haar niet meer wekelijks zien en wil dat de relatie "herstelt" tot een punt dat ze geen angst meer voor mij heeft. Want we zullen elkaar in de toekomst nog moeten zien.
Nu heb ik een sociale fobie want ik ben zo bang dat ik net dat verkeerde ga zeggen en opeens weer de slechterik ben die haar "haat". Ik ben zelf een flapuit en impulsief maar wil dat dit gesprek goed verloopt en voorbereid zijn. Ik hoopte dat jullie wat tips hebben en hoe ik bv minder assertief kan overkomen.