Soort afasie
vrijdag 29 november 2013 om 21:01
Ik heb zoiets raars de laatste tijd, het lijkt wel een soort afasie! Dan zeg ik woorden die ik helemaal niet bedoel te zeggen. Vandaag bijvoorbeeld, had ik het telkens over een waterpijp, terwijl het een regenpijp was. Soms sla ik worden gewoon totaal over, dan moet mijn gesprekspartner een beetje raden wat ik nu bedoel.
Het heeft nog geen ernstige vormen aangenomen, hoor. Maar het valt me zo op! Ik ben wel een verstrooid persoon, maar was dit nooit met woorden. Kent iemand dit?
(Ps, ik denk niet dat ik daadwerkelijk afasie heb, hoor. Dat is toch voor wat oudere mensen? Ik ben 22)
Het heeft nog geen ernstige vormen aangenomen, hoor. Maar het valt me zo op! Ik ben wel een verstrooid persoon, maar was dit nooit met woorden. Kent iemand dit?
(Ps, ik denk niet dat ik daadwerkelijk afasie heb, hoor. Dat is toch voor wat oudere mensen? Ik ben 22)

vrijdag 29 november 2013 om 22:01
Oh verschrikkelijk... Ik noem alles "ding". Mijn vriend kijkt me regelmatig met opgetrokken wenkbrauwen aan als ik hem vraag of hij "me dat ding even aan wil geven", of "dat ding even buiten wil zetten". Duurt soms een paar tellen voor ik het juiste woord kom. Vermoeiend...
If Yoshi manages to find Yoshi's Wings, it will turn into a Blue Yoshi and fly up to a bonus stage.

vrijdag 29 november 2013 om 22:05
Ik heb het normaal gesproken alleen als ik weer een B12 shotje nodig heb. Dat moet eigenlijk maandelijks, maar ik vergeet het nog wel eens en merk dan echt wanneer ik er weer aan toe ben. En gisteren, bij hoge uitzondering, had ik het na een migraine aanval. Ik had het toen niet alleen qua spraak, maar ook op papier heb ik de meest vreemde zinnen gemaakt.

vrijdag 29 november 2013 om 22:08
Ik herken het ook wel, vooral als ik erg moe ben door drukte. Nu heb ik ook weer een erg drukke periode op het werk en slaap daardoor slecht. Ik merk dat ik weer heel slecht op woorden kom en bijna alles ding noem. Heel irritant, maar ik weet wel dat het weer over gaat als ik beter slaap. Hopelijk geldt dat voor jou ook.
vrijdag 29 november 2013 om 22:11
Vriendin van me had dit ook, dacht ook moe en druk.Ging vrij luchtig naar de huisarts. Maar de huisarts stuurde haar meteen door en het was niet ok. (hersentumor)
Wil niet zeggen dat het meteen ook zo moet zijn natuurlijk, maar ik zou wel even naar de HA gaan al is het alleen maar ter uitsluiting van minder leuke dingen.
Wil niet zeggen dat het meteen ook zo moet zijn natuurlijk, maar ik zou wel even naar de HA gaan al is het alleen maar ter uitsluiting van minder leuke dingen.

vrijdag 29 november 2013 om 22:51
quote:toffifee schreef op 29 november 2013 @ 22:05:
Ik heb het normaal gesproken alleen als ik weer een B12 shotje nodig heb. Dat moet eigenlijk maandelijks, maar ik vergeet het nog wel eens en merk dan echt wanneer ik er weer aan toe ben. En gisteren, bij hoge uitzondering, had ik het na een migraine aanval. Ik had het toen niet alleen qua spraak, maar ook op papier heb ik de meest vreemde zinnen gemaakt.
Dat dus. Ik heb dat bij migraine.
Ook bv. dat ik dan niet meer kan lezen. Ik begrijp nog wel dat ik normaal gesproken de letters zou snappen, maar op dat moment ziet het er uit als een eindeloze reeks medeklinkers.
Dat dus. Ik heb dat bij migraine.
Ook bv. dat ik dan niet meer kan lezen. Ik begrijp nog wel dat ik normaal gesproken de letters zou snappen, maar op dat moment ziet het er uit als een eindeloze reeks medeklinkers.

vrijdag 29 november 2013 om 22:58
Afasie is niet voor oude mensen hoor. Afasie kan je op elke leeftijd oplopen, door hersenletsel.
Ik herken het verder niet, heb je misschien veel aan je hoofd of sta je onder veel stress? Als je al een verstrooit type bent en nu veel aan je hoofd hebt, zou het zomaar invloed kunnen hebben op je spraak.
Maar het lijkt mij inderdaad ook zinvol, langs de huisarts te gaan, want het kan duiden op iets in de hersenen (kleine kans, maar sluit het in elk geval uit).
Ik herken het verder niet, heb je misschien veel aan je hoofd of sta je onder veel stress? Als je al een verstrooit type bent en nu veel aan je hoofd hebt, zou het zomaar invloed kunnen hebben op je spraak.
Maar het lijkt mij inderdaad ook zinvol, langs de huisarts te gaan, want het kan duiden op iets in de hersenen (kleine kans, maar sluit het in elk geval uit).

zaterdag 30 november 2013 om 12:41
Ik heb het ook bij vermoeidheid. Zoals nu... Moet een onderzoeksverslag typen en typ steeds het verkeerde, kan niet op het juiste woord komen enz... Hier speelt een tekort aan daglicht ook wel een beetje mee. Even naar buiten gaan helpt dan vaak wel.
De term: "help" in caps-lock als topic-titel is over het algemeen omgekeerd evenredig aan de ernst van het betreffende probleem.
zaterdag 30 november 2013 om 12:45
Afasie kun je inderdaad krijgen omdat bepaalde hersengebieden (Broca, Wernicke bv) zijn beschadigd. Dit kan zowel door een trauma (bv auto ongeluk), tumor die op deze hersengebieden drukt, of door een hersenbloeding. Het komt met name voor door hersenbloeding/herseninfarcten, wat oudere mensen vooral treft. Dus komt het relatief weinig voor bij jonge mensen, maar dat kan dus wel. Afasie is ook erg ingewikkeld, het kan op zoveel verschillende taalniveaus zitten.
Ben jij je bewust dat je soms dingen verkeerd zegt? Anders dan je ze in je hoofd hebt? Of heb je meer woordvindingsproblemen? Kan je vriend je volgen als je spreekt? Hoe lang heb je hier al last van?
In elk geval hiermee langs een arts. Je wilt zeker weten dat het niks ernstigs is.
Ben jij je bewust dat je soms dingen verkeerd zegt? Anders dan je ze in je hoofd hebt? Of heb je meer woordvindingsproblemen? Kan je vriend je volgen als je spreekt? Hoe lang heb je hier al last van?
In elk geval hiermee langs een arts. Je wilt zeker weten dat het niks ernstigs is.
If we don't get lost, we'll never find a new route
zaterdag 30 november 2013 om 18:29
Ik heb het als ik onder stress sta.
Prestatiedruk van mijn studie bijvoorbeeld.
Ik zeg dan ook vaak woorden die ik niet bedoel, of een vreemd samenvoegsel van 2 woorden, of ik kom gewoon helemaal niet op dat ene woord.
'Wil je dat ding even aangeven dat naast dat ding ligt? Neehee, dat ding! Ja laat maar'
Prestatiedruk van mijn studie bijvoorbeeld.
Ik zeg dan ook vaak woorden die ik niet bedoel, of een vreemd samenvoegsel van 2 woorden, of ik kom gewoon helemaal niet op dat ene woord.
'Wil je dat ding even aangeven dat naast dat ding ligt? Neehee, dat ding! Ja laat maar'