Gezondheid alle pijlers

spataderen laten verwijderen

24-02-2010 11:46 6 berichten
Ik krijg de laatste tijd steeds meer lelijke aderen op mijn onderbenen, vooral zogenaamde berkentakjes. Volgens diverse klinieken kunnen die prima weggehaald worden.

Maar als ik sommige mensen hoor dan komt dat altijd weer terug en is het resultaat nihil.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ze nooit laten verwijderen, wel laten wegspuiten. Het is inderdaad zo dat het altijd weer terug komt, maar zo kan je het wel tot het minimum beperken. Laat je er niets aan doen dan wordt het steeds erger en ga je er ook last van krijgen.

Uit eindelijk is het resultaat dus nihil, maar als je het net hebt laten doen zijn ze echt wel een stuk minder aanwezig. en een paar jaar komt het gewoon weer terug en mag je weer opnieuw.
even googlen leverde dit op over de behandelmethoden:

Hoe worden ze behandeld?

Sclerocompressie (‘dichtspuiten’)

Door een soort ‘lijm’ in de spatader te spuiten en de ader dan dicht te drukken, wordt de spatader afgesloten en uiteindelijk door het lichaam zelf opgeruimd. In de praktijk komen vooral de kleine en middel-grote spataderen hiervoor in aanmerking. Na het inspuiten moet gedurende een bepaalde periode (meestal 1-2 weken) een drukverband om het been worden gedragen, eventueel gecombineerd met een elastische kous. Sclerocompressietherapie wordt uitgevoerd door dermatologen en chirurgen.

Operatie (‘strippen’)

De grote spataderen kunnen door de chirurg operatief verwijderd worden. Meestal gebeurt dit door op twee of meer punten in het verloop van de spatader het bloedvat bloot te leggen, er een draad door te voeren, en de spatader binnenstebuiten uit het been te trekken. De behandeling worden uitgevoerd onder algehele anaesthesie of onder verdoving d.m.v. een ‘ruggeprik’. Door deze behandeling verdwijnen soms ook kleinere spataderen die uitmondden in de grote spatader. Wanneer dit niet gebeurt kan eventueel alsnog sclerocompressietherapie worden uitgevoerd. Na de behandeling is het noodzakelijk gedurende enkele weken een aangemeten elastische kous te dragen.

Endoveneuze Lasertherapie (EVLT)

De endoveneuze lasertherapie is een belangrijke nieuwe ontwikkeling op het gebied van spataderbehandelingen. Deze behandeling zal in de nabije toekomst ongetwijfeld een belangrijk deel van de spataderoperaties gaan vervangen. Met deze behandeling is het niet meer nodig de hele spatader uit het been te strippen, maar wordt hij op elegante wijze van binnenuit dichtgelaserd. Het grote voordeel is dat er meestal geen narcose nodig is, want de te behandelen spataderen kunnen met lokale verdoving worden behandeld. Via een kleine snede door de huid wordt een dunne laserdraad in het bloedvat aangebracht. Met behulp van het laserlicht wordt het bloedvat gesloten. Vervolgens worden de resten van het uitgeschakelde bloedvat worden door het lichaam opgeruimd.

In Nederland zijn er nog niet veel reguliere ziekenhuizen waar deze therapie wordt uitgevoerd.

Ambulante flebectomie van Müller

In feite is dit dezelfde techniek die wordt gebruikt bij het ‘strippen’, alleen wordt dit toegepast bij kleinere spataderen die noch voor de sclerocompessietherapie als voor het klassieke strippen in aanmerking komen. Ambulante flebectomie is vooral geschikt voor middelgrote spataderen bij de knie en op de voetrug. Een belangrijk voordeel is dat de therapie onder lokale verdoving kan worden uitgevoerd. De therapie wordt vooral uitgevoerd door dermatologen en wordt de laatste jaren in Nederland in toenemende mate toegepast.

Meer over de flebectomie van Müller vind U in een aparte folder...

Transcutane Lasertherapie (TCLT)

De allerkleinste spataderen (takkebosvenen of besenreisen) reageren niet altijd even goed op sclerocompressietherapie. Sinds kort kunnen deze kleine spataderen goed worden behandeld met laser. Vroeger konden lasers (en flitslampen) te weinig energie opbouwen voor een succesvolle behandeling. Ook in Nederland zijn lasers in gebruik die krachtig genoeg zijn om takkebosvenen te behandelen.
Bij mij is de stamader weggehaald en dat is afdoende. Gelukkig was het bij 1 been heel erg.
na vele jaren tobben met spataders, welke ook regelmatig gingen ontsteken heb ik twee keer een "t"strip"operatie gehad maar dat leverde steeds maar even resultaat. Ook wegspuiten kleinere berkentak adertjes was geen succes, de hele boel ging ontsteken en er zijn vreselijk lelijke littekens van ontstaan op mijn been omdat de ontstekinkjes weg gesneden moesten worden. Uiteindelijk een laster behandeling gehad in Rotterdam. Dat had ik eerder moeten doen! de behandeling is niet prettig maar geeft wel resultaat. Ik heb nu al jaren geen pijn meer in mijn been en geen lelijke spataders meer.

hoop dat je hier wat aan hebt.
Hoi Lammy,

Ik heb vorig jaar een stamader dmv laser laten verwijderen. Dit is heel erg goed gelukt. Vervolgens werden in de weken daarop de berkentakjes aangepakt dmv inspuiten en het is echt heel erg mooi geworden. Ik ben nog nooit zo gelukkig geweest over mijn benen. Er is niets meer van te zien, vooral die lelijke grote plek met vertakkingen achterop mijn bovenbeen is weg!!

Alles is dus weg en nu na een jaar nog niets te zien. Ik heb ook begrepen dat het weer terug komt, maar dan laat ik het zeker weer doen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven