Gezondheid alle pijlers

Spataderen

23-05-2024 21:24 25 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Hallo allemaal,

Ik heb een vraag. Ik heb op 1 rechter scheenbeen kronkelende spataderen. Eerst waren ze alleen maar blauwige van kleur en plat. Helaas sinds een paar maanden dus lelijk dik. Ik voel mij er zeer verdrietig over en vind het echt ontzettend lelijk. Mijn vraag is: kan ik hiervoor naar de huisarts of moet je dit via een prive kliniek laten doen? En heeft één van jullie hier ervaring mee? Zo ja, is het mooi geworden en blijvend? Ik ga morgen sowieso de huisarts bellen, alleen weet ik niet of zij daarover gaat?
Alvast bedankt.

Groetjes Snowy.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ook voor een privékliniek heb je een doorverwijzing van de huisarts nodig. Het heeft bij mij goed geholpen trouwens. Maar ook weer niet 100% weg.
Alle reacties Link kopieren Quote
Dank je wel Wombat. Gelukkig heeft het wel iets voor jou gedaan. Mag ik weten welke methode jij hebt gehad? Mij lijkt strippen het beste. Eruit is maar eruit. Mijn wekker staat al om morgen de huisarts te bellen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snowy schreef:
23-05-2024 21:34
Dank je wel Wombat. Gelukkig heeft het wel iets voor jou gedaan. Mag ik weten welke methode jij hebt gehad? Mij lijkt strippen het beste. Eruit is maar eruit. Mijn wekker staat al om morgen de huisarts te bellen.
Strippen wordt niet meer zo gedaan begreep ik. Bij mij is er gelaserd (vanuit het vat) in de diepere vaten (1 keer ziekenhuis, 1 keer privékliniek, dat maakte verder niets uit in behandeling maar gewoon steeds het dichtstbijzijnde, ik was in de tussentijd verhuisd) en daarna hebben ze nog gespoten in de oppervlakkigere vaten. Ze kijken zelf wat er kan en wenselijk is gezien waar het zit.
Alle reacties Link kopieren Quote
O en waar het zit is niet altijd obvious. De bron van het probleem van mijn spataderen op de kuit bleek een slecht vat in het bovenbeen te zijn. Dat bekijken ze met een echo.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wombat schreef:
23-05-2024 21:42
Strippen wordt niet meer zo gedaan begreep ik. Bij mij is er gelaserd (vanuit het vat) in de diepere vaten (1 keer ziekenhuis, 1 keer privékliniek, dat maakte verder niets uit in behandeling maar gewoon steeds het dichtstbijzijnde, ik was in de tussentijd verhuisd) en daarna hebben ze nog gespoten in de oppervlakkigere vaten. Ze kijken zelf wat er kan en wenselijk is gezien waar het zit.
Oke duidelijk. Bedankt. Ik ga wel zien wat de huisarts mij adviseerd. Als ze maar weg gaan, hoeft niet perfect maar ik zou echt al heel erg blij zijn als het voor 75 procent verminderd kan worden.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wombat schreef:
23-05-2024 21:43
O en waar het zit is niet altijd obvious. De bron van het probleem van mijn spataderen op de kuit bleek een slecht vat in het bovenbeen te zijn. Dat bekijken ze met een echo.
Oke bedankt voor de aanvulling. Hier kan ik zeker wat mee. Nu maar hopen dat de huisarts morgen tijd heeft.
Alle reacties Link kopieren Quote
De huisarts geeft waarschijnlijk na een snelle blik een doorverwijzing naar ziekenhuis of kliniek. Daar doen ze dan een intake met bijv echo om te kijken wat er nodig is en de keer erna dan de behandeling.
Als het enkel esthetisch is moet je trouwens de behandeling wel zelf betalen (het spuiten, dat was ongeveer €200 voor mij). Als je klachten hebt zoals pijn of opgezwollen enkels dan zit het vaak in diepere vaten dan wordt het vergoed, dat is ook een duurdere behandeling.
Succes bij de huisarts!
Alle reacties Link kopieren Quote
Wombat schreef:
23-05-2024 21:52
De huisarts geeft waarschijnlijk na een snelle blik een doorverwijzing naar ziekenhuis of kliniek. Daar doen ze dan een intake met bijv echo om te kijken wat er nodig is en de keer erna dan de behandeling.
Als het enkel esthetisch is moet je trouwens de behandeling wel zelf betalen (het spuiten, dat was ongeveer €200 voor mij). Als je klachten hebt zoals pijn of opgezwollen enkels dan zit het vaak in diepere vaten dan wordt het vergoed, dat is ook een duurdere behandeling.
Succes bij de huisarts!
Nogmaals bedankt. 200 euro is nog te doen. Ik heb wel een zwaar gevoel met kramp zo nu en dan. Maar het ergste vind ik dat het gewoon ontzettend lelijk is. Ik laat het nog even weten als ik bij de huisarts ben geweest.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik ben via de huisarts doorverwezen naar het ziekenhuis. Beide benen gelaserd. Maar na een paar jaar kreeg ik weer spataderen. Waarom weet ik niet, ik heb geen overgewicht, doe geen (stil)staand werk.
Even geen inspiratie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Huisarts geeft je bij zichtbare dikke ader vrijwel zeker meteen doorverwijzing.

Ik heb aantal jaren terug behandeling gehad. Nu weer dikke aderen dus binnenkort weer naar zkh om het te laten bekijken
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik had aan beide benen spataderen en ik ben er jaren geleden mee naar de huisarts gegaan omdat ik me toch wel zorgen maakte. Die heeft mij doorverwezen naar het ziekenhuis voor een intake en naderhand een scan. Bij mij bleek maar een been erg genoeg te zijn voor een medische indicatie dus maar een been laten behandelen met een laser. De scan en behandeling waren in het ziekenhuis maar de intake, na controle en aanmeten van de steunkous waren via een kliniek aangesloten bij het ziekenhuis. Ik vond het echt 100% meevallen allemaal, heb zelfs tijdens de behandeling nog mee gekeken op het scherm. Echt zo apart om te zien.

Bij mij is die spatader niet terug gekomen maar mijn tante heeft al meerdere keren spataderen laten verwijderen omdat het steeds terug kwam. Maar bij haar gebruikten ze een andere techniek dan bij mij, alleen ik weet niet welke.
Alle reacties Link kopieren Quote
Wat bij mij trouwens wel een nadeel was, was dat mijn spatader een vertakking had die niet meteen mee behandeld kon worden en als ik dat stukje weg wilde hebben ik dat zelf helemaal moest betalen want geen medische indicatie meer. Vind het niet zo storend dus heb dat stukje laten zitten.

Ook iets om rekening mee te houden.
Alle reacties Link kopieren Quote
SweetFirefly schreef:
23-05-2024 22:45
Ik ben via de huisarts doorverwezen naar het ziekenhuis. Beide benen gelaserd. Maar na een paar jaar kreeg ik weer spataderen. Waarom weet ik niet, ik heb geen overgewicht, doe geen (stil)staand werk.
Oh... Wat jammer zeg! Ik kan zelf door de brievenbus naar binnen en ook geen staand beroep. Sterker nog ik loop veel en sport ook. En dan toch! Mischien kun je ze weer laten behandelen?
Alle reacties Link kopieren Quote
muts87 schreef:
23-05-2024 22:53
Huisarts geeft je bij zichtbare dikke ader vrijwel zeker meteen doorverwijzing.

Ik heb aantal jaren terug behandeling gehad. Nu weer dikke aderen dus binnenkort weer naar zkh om het te laten bekijken
Oh fijn! Bedankt. Ja ze liggen er op. Als ze plat waren was het geen enkel probleem. Je zou dan alleen blauwe aders zien, maar die dikke vertakkingen vind ik echt super lelijk.
Succes met die van jou, hopelijk worden ze weer weg gehaald.
Alle reacties Link kopieren Quote
Graze schreef:
23-05-2024 23:02
Ik had aan beide benen spataderen en ik ben er jaren geleden mee naar de huisarts gegaan omdat ik me toch wel zorgen maakte. Die heeft mij doorverwezen naar het ziekenhuis voor een intake en naderhand een scan. Bij mij bleek maar een been erg genoeg te zijn voor een medische indicatie dus maar een been laten behandelen met een laser. De scan en behandeling waren in het ziekenhuis maar de intake, na controle en aanmeten van de steunkous waren via een kliniek aangesloten bij het ziekenhuis. Ik vond het echt 100% meevallen allemaal, heb zelfs tijdens de behandeling nog mee gekeken op het scherm. Echt zo apart om te zien.

Bij mij is die spatader niet terug gekomen maar mijn tante heeft al meerdere keren spataderen laten verwijderen omdat het steeds terug kwam. Maar bij haar gebruikten ze een andere techniek dan bij mij, alleen ik weet niet welke.
Fijn dat het is meegevallen, wel jammer dat het andere been niet in aanmerking kwam. Had dat been geen verdikte aderen? En die wel behandeld is, wel?

Nee precies een klein stukje zou ik mij ook niet aan storen, uiteraard is het zo dat wat de ander niet erg vind, kan weer iemand anders het wel storend vinden. Ik heb niet geld als water maar mocht ik 200 euro zelf moeten betalen is dat nog net te overzien.
Alle reacties Link kopieren Quote
Zojuist gebeld. Ik heb om 15.10 een afspraak bij de huisarts. Ben super benieuwd en blij dat ik vanmiddag al langs kan komen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snowy schreef:
24-05-2024 08:37
Oh... Wat jammer zeg! Ik kan zelf door de brievenbus naar binnen en ook geen staand beroep. Sterker nog ik loop veel en sport ook. En dan toch! Mischien kun je ze weer laten behandelen?
Ik hoop het, ze doen pijn.
Even geen inspiratie.
Alle reacties Link kopieren Quote
Snowy schreef:
24-05-2024 08:43
Fijn dat het is meegevallen, wel jammer dat het andere been niet in aanmerking kwam. Had dat been geen verdikte aderen? En die wel behandeld is, wel?

Nee precies een klein stukje zou ik mij ook niet aan storen, uiteraard is het zo dat wat de ander niet erg vind, kan weer iemand anders het wel storend vinden. Ik heb niet geld als water maar mocht ik 200 euro zelf moeten betalen is dat nog net te overzien.
Ja bij het behandelde been zag je het echt helemaal verdikt zitten, bij het onbehandelde been is het alleen op bepaalde gedeeltes van het been zichtbaar en een stuk minder erg. Had dus al wel verwacht dat het een been zou worden. Om dat kleine gedeelte wat er nu nog zit weg te halen was toen 300 euro en dan kwamen er nog wat andere kosten bij.
Alle reacties Link kopieren Quote
Update, ik ben geweest. Hij heeft beide benen goed bekeken. Van voor tot achter. Ik kon zo een verwijzing van hem krijgen maar hij zei wel heel eerlijk dat er wat haken en ogen aan zaten. Wat hij zei is: als je het laat weghalen dan heb je de kans dat het elders terug komt, dit omdat het bloed een andere weg zal vinden. Dus van de regen in de drup. Hij zei ook heel eerlijk dat het bij mij niet zo heel erg opvalt, alleen in sommige lichtinval zie je inderdaad een verdikte kronkel. Daar heeft hij gelijk in, vrienden zeggen ook dat het amper opvalt, wel zei hij dat jezelf al gauw ergens op gefixeerd kan zijn en het dan uitvergroot. Hij zei ook je hebt prachtige benen en je bent nog jong dus gewoon rokje aan :) Hij heeft gezegd mocht het nog erger worden en dat ik echt behandeling zou willen, ik alsnog een verwijzing krijg.

Ik ben heel erg blij dat ik ben geweest. Ik vroeg wel of het kan komen doordat ik veel sport, daar komt het niet door want wat ik doe is juist hartstikke goed.

Ik zet het nu van mij af en ga er niet meer zo op letten en gelukkig mocht het erger worden ik zo weer terecht kan en een verwijzing krijg. Blij met mijn huisarts.


@Sweetfirefly, hopelijk ben je snel van je pijn af.

@Graze, bedankt voor je antwoord op mijn vraag.
Alle reacties Link kopieren Quote
Ja daar heeft je huisarts natuurlijk ook gelijk in. Ik had mijn operatie in de zomer en moest een steunkous dragen tot mijn lies. Omdat het al zo warm was buiten deed ik na mijn werk meteen een rokje of jurk aan. En verder slippers want mijn voet was opgezwollen. En omdat ik zelf onzeker werd door die zichtbare steunkous begon ik naar blote benen van anderen te kijken en toen voelde ik me ineens een stuk minder onzeker want echt niet iedereen heeft foto modellen benen.
Alle reacties Link kopieren Quote
Graze schreef:
24-05-2024 18:33
Ja daar heeft je huisarts natuurlijk ook gelijk in. Ik had mijn operatie in de zomer en moest een steunkous dragen tot mijn lies. Omdat het al zo warm was buiten deed ik na mijn werk meteen een rokje of jurk aan. En verder slippers want mijn voet was opgezwollen. En omdat ik zelf onzeker werd door die zichtbare steunkous begon ik naar blote benen van anderen te kijken en toen voelde ik me ineens een stuk minder onzeker want echt niet iedereen heeft foto modellen benen.
Dat klopt, haha wel grappig ik kijk dus ook 🙈 En inderdaad ik zie meestal ook wel wat bij anderen. Voor jou dan inderdaad wel erg warm 🥵 geweest zo met die steunkous.. ik heb het nu van mij af gezet, en wetende dat mocht het toch nog erger worden en andere ook zeggen: Nou "Snow je benen zien er niet meer uit hè "🤣 Ik altijd nog een verwijzing kan krijgen. Maar als het zo blijft kan ik er mee leven dit komt ook echt omdat mijn huisarts een jonge vent nog echt oprecht eerlijk zei dat ze mooi zijn en echt niet opvalt dat er op één scheenbeen een kronkel zit. Dus het bezoek is erg therapeutische geweest 🤩
Alle reacties Link kopieren Quote
Je huisarts zegt dat je prachtige benen hebt, en ineens is het probleem dat je had met je spataderen (inclusief zwaar gevoel en kramp) geen probleem meer?

Of blijken het dus toch geen spataderen te zijn?
Alle reacties Link kopieren Quote
En dat ze terugkomen omdat het bloed een andere weg gaat zoeken klopt niet.

Het kan zeker dat ze terugkomen, maar dat heeft te maken met dat je er dus aanleg /bepaalde omstandigheden voor hebt.

De spataderen werken eigenlijk nu niet meer zoals aderen moeten werken (is aan mij verteld), maar alleen in het ziekenhuis kunnen ze dat goed onderzoeken.
Alle reacties Link kopieren Quote
Cherry-3 schreef:
27-05-2024 16:49
Je huisarts zegt dat je prachtige benen hebt, en ineens is het probleem dat je had met je spataderen (inclusief zwaar gevoel en kramp) geen probleem meer?

Of blijken het dus toch geen spataderen te zijn?
Nou precies dat :rofl:
Kan ik even voor mijn rimpels naar die huisarts.

Gebruikersavatar
Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven