Gezondheid alle pijlers

Spiraaltje proberen na veel problemen met pil/nuvaring?

17-03-2011 15:25 26 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi

Ik heb jaren de pil geslikt tot ik in juli 2010 stopte. Ik merkte dat veel vage klachten (hoofdpijn, erge menstruatiepijn, somberheid, weinig zin ik seks enz) opeens een stuk verbeterde. Maar toen kreeg ik een vriend.

We hadden in het begin steeds seks met condooms maar elke maand was ik toch weer als de dood dat ik zwanger was. Eind 2010 heb ik het met de huisarts erover gehad en toen heb ik 1 keer de nuvaring geprobeerd, resultaat -> veel dezelfde klachten als met de orale pil. Sinds een anderhalvemaand heb ik het idee dat het weer een beetje goed ging.

Dus wij weer verder met condooms totdat er eentje scheurde 3 weken geleden. Toen ben ik de morning afterpil gaan halen en weer de ellende van een erge menstruatie hoofdpijnen ed. Het is zelfs zo erg dat toen afgelopen week weer een condoom scheurde (zelfde pakje dus die heb ik weg gegooid) ik zo stom ben geweest om te beslissen niet de morning afterpil te gaan halen. Stom stom stom nu maar hard hopen dat ik niet zwanger ben (vriend was nog niet klaar gekomen, wel al 2 keer eerder de voorgaande uren)

Ik heb het eerder met de Huisarts ook over een spiraaltje gehad maar ik ben bang dat dat hetzelfde resultaat geeft als de pil/nuvaring. Ik vind het best een ingrijpende (mentaal, vraag me niet waarom) 'actie' en als blijkt dat ik na 1 of 2 maanden weer dezelfde klachten heb vind ik het ook een dure actie om het te proberen.

wat denken jullie en wat zijn jullie ervaringen?

groetjes Adios

Ps hebben jullie ook ooit problemen met condooms. Van de 7 die we uit dat pakje hebben gebruikt zijn er nu 2 gescheurd! Anders nooit problemen en we doen zeer voorzichtig en alles volgens het boekje! Misschien slechte kwaliteit (wel durex).
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Ik herken de klachten die je beschrijft van de pil en toen ik een mirenaspiraal had. Daarom heb ik nu een koperspiraal, geen extra hormonen meer heeft voor een sterke vooruitgang in mijn stemmingen en verdere geestelijke gezondheid gezorgd. Voor het plaatsen was ik bang voor de mogelijke bijwerking dat menstruaties heftiger zouden worden maar daar heb ik tot nu toe (heb het ding bijna een jaar nu) geen last van gehad.

Welk soort spiraal heb je met je huisarts besproken?

Met condooms heb ik nooit rare dingen meegemaakt.
veel klachten gehad bij de mirena met name hoofdpijn heel erg. Maar ook rugpijn, vermoeidheid en buikpijn. bloedingen waren wel minder
Ik ben zelf erg tevreden over de mirena, maar mijn pilbijwerkingen waren een stuk minder dan die jij hebt... met mirena heb ik helemaal geen bijwerkingen meer, behalve dan dat ik nauwelijks meer ongesteld wordt en die vind ik niet zo erg .

Er zitten veel minder hormonen in mirena dan in de pil.

Als je liever helemaal geen hormonen neemt, waarom dan niet een koperspiraaltje? Dat is ook veilig en dan ben je hormoonvrij. Je hebt nu ook de gynefix, die schijnt bepaalde bijwerkingen die koperspiraaltjes hebben (zwaardere menstruatie), veel minder te hebben. Ik heb er zelf geen ervaringen mee verder.
There is freedom waiting for you, on the breezes of the sky, and you ask: "What if I fall?" Oh but my darling, what if you fly? - Erin Hanson
adios, ik had dezelfde soort klachten bij het slikken van de pil en met implanon. Nuvaring niet geprobeerd want die was er toen nog niet.

Ik heb toen een mirena laten plaatsen en had echt nergens meer last van. Libido ging omhoog (was single dus niet praktisch maar toch) en al mijn andere klachten waren weg. Ook werd ik niet meer ongesteld, heel af en toe een inimini beetje en dat vond ik ook erg prettig.

Ik was dus heel erg tevreden over mijn mirena.

Condooms ik heb het ook weleens gehad met durex, welke soort zijn het? Volgens mij had ik het namelijk met een specifieke soort. Ik weet alleen niet meer hoe ze heten, zo lang geleden.
Hoi

bedankt voor het delen van jullie ervaringen. Ik had het met de HA nog niet specifiek over een spiraaltje gehad (dus over mirena of koper) maar meer dat dat ook een optie zou kunnen zijn. Misschien moet ik binnenkort toch maar weer een afspraak maken!

@floortje: het waren de elite condooms (paarse verpakking). Zijn wel extra dunne condooms maar dan nog, bij normaal gebruik moeten ze toch wel iets kunnen hebben! heb als eerder deze soort gehad en toen geen problemen mee! (had al gekeken of ik een klachtenbrief kan mailen wie weet wat ik dan krijg ivm gelede schade hahaha maar ik kan alleen bellen of echt via de post een brief schrijven en daar heb ik niet zo veel zin in! dus vanaf nu zitten we gewoon aan de topsafe!)
Op een dag word je wakker en besef je dat er geen tijd meer is om te doen wat je altijd al wilde doen. Doe het nu!
Daarom heb ik het hormoonloze spiraaltje Gynefix.
Oh ik had ook klachten bij de pil, maar met name in de stopweek.

Nu slik ik weer de pil, maar dan zonder stopweek.

Geen last meer van hormoonschommelingen en ik voel me kiplekker.

Ideetje om toch de pil te doen maar dan doorslikken. is net iets minder ingrijpend...
adios hmmm nee die waren het niet, waren volgens mij condooms met ribbeltjes en bobbeltjes. Maar het is heeeel lang geleden. Inmiddels ben ik alweer 5 jaar braaf getrouwd en condooms zijn niet meer aan de orde...
quote:kittepit schreef op 17 maart 2011 @ 15:49:

Oh ik had ook klachten bij de pil, maar met name in de stopweek.

Nu slik ik weer de pil, maar dan zonder stopweek.

Geen last meer van hormoonschommelingen en ik voel me kiplekker.

Ideetje om toch de pil te doen maar dan doorslikken. is net iets minder ingrijpend...Heb ik ook een tijd gedaan met het idee dat dat minder schommelingen gaf maar dat hielp op de duur ook niet (eerste 2 maanden wel overigens).
quote:Floortje_1981 schreef op 17 maart 2011 @ 15:50:

adios hmmm nee die waren het niet, waren volgens mij condooms met ribbeltjes en bobbeltjes. Maar het is heeeel lang geleden. Inmiddels ben ik alweer 5 jaar braaf getrouwd en condooms zijn niet meer aan de orde...hmm ik zou willen die die hier ook niet meer aan de orde waren! pfff
quote:Rary schreef op 17 maart 2011 @ 15:48:

Daarom heb ik het hormoonloze spiraaltje Gynefix.ik wilde het net gaan opzoeken. nooit van gehoord namelijk
Hallo,

Ook ik herken je klachten bij de pil en de nuvaring. Heb nu 3 jaar geleden een (Mirena) spiraaltje laten plaatsen. Eerste half jaar was af en toe wat irritant ivm af en toe lichtjelijk vloeien, maar vervolgens verdwenen alle klachten die ik bij de pil had. Ik had vooral last van weinig libido en hele pijnlijke borsten.

Het spiraaltje hoort 5 jaar te werken maar ik merk nu dat mijn klachten weer terug komen. De gyn zei dat hij dit logisch vond aangezien de hormoonafgifte toch moest verminderen na een aantal jaar. Ik geloof hier eigenlijk wel in en laat vandaag dus een nieuwe plaatsen .

Wat mij betreft dus een enorme aanrader!

Groetjes
Heb ook veel anticonceptie geprobeerd. Pil, Implanon, Nuvaring.

Bij de pil, belachelijk veel hoofdpijn.

Bij Implanon, heel veel en onregelmatig ongetseld.

Bij Nuvaring, geen klachten maar vond het onhandig omdat ik er een keer 1 met tampon mee naar buiten heb getrokeen en niet had gemerkt.

Nu Mirena, vind het ideaal, nog af en toe vloei ik maar dat wordt al minder. Zit er nu half jaartje in ongeveer.
Hey, ik heb ook het gynefix spiraal. Van alles met hormonen erin werd ik of opgeblazen (althans, mijn tieten, wat niet zo erg is op zich maar wel pijnlijk...) of depressieverig of totaal libido-loos (nuvaring). Spiraal zit er nu een paar maanden in en ik vind het geweldig. Mijn menstruatie is er niet heftiger van geworden, alleen 'druppel' ik soms tussendoor, maar dat wordt ook steeds minder.

Als je 'm laat zetten, zorg dan wel dat je bij een gynaecoloog terecht komt die er ervaring mee heeft, dat wil zeggen: een cursus heeft gevolgd. Het spiraaltje werkt namelijk iets anders dan de old skool koperspiraaltjes. Als je mailt naar de mensen van de gynefix site krijg je van hen te horen waar geschikte artsen zitten (bij mij werkte er eentje om de hoek ).

Met condooms heb ik trouwens nooit problemen gehad (behalve dat het gewoon lekkerder is zonder). Ben je wel vochtig genoeg? Of heeft je vriend misschien een te grote piemel? Knijp je wel in 't uiteinde als je 'm omdoet?
Na jaren aan de pil heb ik sinds anderhalf jaar ongeveer een koperspiraaltje. Een wereld van verschil, in positieve zin. Ik kan het iedereen aanraden. Geen pillen vergeten, geen hormonen te veel, geen migraine-aanvallen meer, en je hebt "jezelf" weer terug.

Mijn menstruatie duurt nu wat langer dan toen ik de pil slikte. Je krijgt als het ware je natuurlijke cyclus weer terug. Als je erg lang hormonen hebt geslikt, duurt het even voor dat genormaliseerd is. Maar ik ben heel blij dat ik de switch gemaakt heb!
Die gynafix lijkt me wel wat. Ik ga eens verder opzoek naar info en dan binnenkort maar een afspraak maken met de huisarts (of hoef je tegenwoordig geen verwijzing meer te hebben voor de gynacoloog?)

wb die problemen met het condoom, volgens mij hebben we alles gewoon goed gedaan. Misschien was ik inderdaad niet vochtig genoeg maar vind het erg typisch dat het bij 2 van de 7 condooms uit dat pakje gebeurd is. Nouja ik heb maar weer een vooraad top safe aangeschaft!

bedankt voor de ervaringen alweer!
De meeste huisartsen kennen de Gynefix niet en kunnen hem dus ook niet zelf zetten omdat je daarvoor een speciale cursus gevolgd voor moet hebben. Dus daarom krijg je vaak een doorverwijzing naar een gynaecoloog...
Hoi

ik zit nu op de site van gynefix zelf te kijken. Ik zie dat ik contact kan opnemen met ineke braat voor een lijst met gyneacologen die deze spiraal kunnen zetten. Of is zij zelf een gynacoloog die deze zet?

kan het eventueel ook in Belgie gezet worden en hoe zit het dan met de kosten

Ik heb een hoog eigen risico bij mijn zorgverzekering. neem aan dat ik het spiraaltje dan zelf moet betalen maar wordt de gynacoloog dan wel vergoed (kan ik natuurlijk ook makkelijk opzoeken maar misschien weet hier iemand het?

groetjes
Hoi Adios.

ik mag geen anticonceptie meer gebruiken met hormonen. daarom heb ik een 3 weken terug een koper spiraal laten zetten, de T-Safe. Deze gaat 10 jaar mee, ipv de 5 jaar voor de gynefix. Ik ben er erg enthousiast over, en heb er totaal geen last van tot nu toe. alleen t zetten is wat minder prettig.

groetjes Ramona
Bij mij werden zowel het spiraaltje als de bezoeken aan de gynaecoloog vergoed. Overigens kunnen vrijwel alle gynaecologen dit spiraaltje zetten, dus zou gewoon om verwijsbrief van huisarts vragen. Er loopt er altijd wel 1 rond in het ziekenhuis die het kan.
Ik had ook een spiraaltje laten plaatsen, een koperspiraaltje. Waarschijnlijk omdat ik nog geen kinderen heb kreeg ik onwijs veel klachten zoals infecties en enorme knobbels in mijn borsten. Tijdens de menstruatie kon ik niet werken, het leek wel als of ik weeen had, echt niet normaal, ik lag 5 dagen per maand in mijn bedje, dus nu weer lekker over naar de nuvaring, dat geeft tot nu toe de minste klachten... Succes
hmmm ik ga toch maar eens proberen een afspraak te maken bij de huisarts komende week en dan zal ik het eens bespreken (hebben een nieuwe jongere vrouw als HA dus misschien kent zij dat wel),

Moet je dat spiraaltje zelf kopen bij de apotheek en dan meenemen naar de gynacoloog?

lijkt me trouwens wel vreemd om daar te liggen als je ongesteld bent maarja van de andere kant, zij hebben we ergere dingen gezien natuurlijk!

groetjes
Je hebt eerst een kennismakingsgesprek bij de Gyn... bij de volgende keer moet je idd zelf het spiraaltje meenemen. eerst bestellen bij apotheek, kan een week duren voor ie binnen is.

en meestal maken ze afspraak op laatste dag of dagen ongesteldheid als het niet meer zo erg is...
Hoi Adios. Ik heb niets zelf hoeven kopen, de Gyn had er al 1 liggen voor me. En t is idd nie fijn daar te liggen als je ongi bent, maar ik bekijk het maar zo: er zijn ook vrouwen met erge bloedingen, die maar niet stoppen, die moeten ook naar de gyn, ze zien dit soort dingen echt dagelijks hoor.

liefs Ramona

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven