Stamceldonor worden
vrijdag 11 april 2014 om 21:37
Vandaag zag ik een oproep om stamceldonor te worden, wist
niet eens dat het ook bij niet-familie kan.
Ik heb al op de site van stamceldonor.nl gekeken voor meer informatie maar de ervaringen zijn niet echt uitgebreid beschreven..
Wie heeft er ervaring mee en is stamceldonor?
Doet het pijn, de afname uit beenmerg of bloed?
Hoe lang duurt de opname in het ziekenhuis? Hoe is het achteraf met de pijn?
De afname vindt plaats in het Radboudumc, dus dat is bijna 2 u reizen voor mij, daar zie ik wel een beetje tegenop.
Alvast bedankt voor de reacties!
niet eens dat het ook bij niet-familie kan.
Ik heb al op de site van stamceldonor.nl gekeken voor meer informatie maar de ervaringen zijn niet echt uitgebreid beschreven..
Wie heeft er ervaring mee en is stamceldonor?
Doet het pijn, de afname uit beenmerg of bloed?
Hoe lang duurt de opname in het ziekenhuis? Hoe is het achteraf met de pijn?
De afname vindt plaats in het Radboudumc, dus dat is bijna 2 u reizen voor mij, daar zie ik wel een beetje tegenop.
Alvast bedankt voor de reacties!
vrijdag 11 april 2014 om 21:41

vrijdag 11 april 2014 om 22:42
Ik heb me een tijdje geleden ook gegeven. Ik heb toen een beetje gegoogled wat de kans is dat je ooit opgeroepen zal gaan worden. Dat bleek dus een kans van 1 op 20 te zijn. weet niet hoe correct dat getal is, maar de kans is in ieder geval heel klein, Maar mocht het wel gebeuren dan kun je mogelijk op deZe manier wel iemands leven redden.

vrijdag 11 april 2014 om 22:43
Ik ben al jaaaaren donor, maar nog nooit opgeroepen. De kans dat je een match bent is zeer, zeer klein. Maar hoe groter de pool is waaruit gekozen kan worden, de groter de kans dat er een geschikte donor wordt gevonden voor een patiënt. Dus goed dat je het overweegt. Nu nog even doorzetten. En trouwens, als je een match bent dan kun je zomaar een leven redden. Voor mij is dat veel meer zeggend dan een dagje afzien. Ik heb ook gelezen dat de meeste bedrijven je er extra verlof voor geven of ziektedagen, en dat je een vergoeding zou kunnen krijgen als je die aanvraagt voor gemaakte kosten. Ik geloof dat opname en dag is, en de testen vooraf ook een of twee dagen.

vrijdag 11 april 2014 om 22:55
quote:whopper schreef op 11 april 2014 @ 22:44:
[...]
Sanguine weet het, anders weten zij je door te verwijzen naar de juiste instantie.Ik heb al wel eens op de site gekeken, maar daar staat alleen dat je met bepaalde ziektes niet kan doneren. Ik zal toch gewoon eens aanmelden en dan zie ik wel of het kan of niet.
[...]
Sanguine weet het, anders weten zij je door te verwijzen naar de juiste instantie.Ik heb al wel eens op de site gekeken, maar daar staat alleen dat je met bepaalde ziektes niet kan doneren. Ik zal toch gewoon eens aanmelden en dan zie ik wel of het kan of niet.

vrijdag 11 april 2014 om 23:10
vrijdag 11 april 2014 om 23:15
Ik ben een keer opgeroepen om extra bloed te geven omdat ik op een "shortlist" van mogelijk beste match stond, maar ik heb niet "gewonnen", dus meer dan dat weet ik ook niet.
Volgens mij stond toen ik twijfelde over inschrijving op bokt.nl (al net zo'n multi-purpose vraagbaak als dit) een verslag van iemand die gedoneerd had. Dat vond ik toen erg verhelderend.
Volgens mij stond toen ik twijfelde over inschrijving op bokt.nl (al net zo'n multi-purpose vraagbaak als dit) een verslag van iemand die gedoneerd had. Dat vond ik toen erg verhelderend.

vrijdag 11 april 2014 om 23:28
quote:reisa1978 schreef op 11 april 2014 @ 22:40:
Kan je stamceldonor worden als je coeliakie hebt? Weet iemand dit. Ik zou namelijk best stamceldonor willen zijn, maar heb coeliakie.
Als je bij europdonor.nl op aanmelden klikt, krijg je op de tweede pagina een lijst met aandoeningen. Ik zie coeliakie er niet bij zijn.
Ik mag in ieder geval niet.
Kan je stamceldonor worden als je coeliakie hebt? Weet iemand dit. Ik zou namelijk best stamceldonor willen zijn, maar heb coeliakie.
Als je bij europdonor.nl op aanmelden klikt, krijg je op de tweede pagina een lijst met aandoeningen. Ik zie coeliakie er niet bij zijn.
Ik mag in ieder geval niet.
zaterdag 12 april 2014 om 01:14
Ja, ik sta nu ook ruim een jaar in het internationale stamceldonorbestand! Kans dat je opgeroepen wordt is best wel klein, maar ik heb het gedaan puur omdat ik wilde dat het bestand dan nog iets groter en uitgebreider zou worden en mensen dus een iets grotere kans op een match en dus mogelijk genezing hebben. Beide ouders waren tegen trouwens (ben 22), 'je gaat toch niet vrijwillig stamcellen weggeven??'
Overigens, 70% van de donaties gaat via bloedtransfusie, dus daar hoop ik op (mocht ik opgeroepen worden). Voor mij is het ook ruim 2 uur rijden en daarnaast ben ik nog nooit onder volledige narcose geweest. Ik heb trouwens nooit wangslijm moeten afstaan, wel 5 buisjes bloed bij sanquin voor uitgebreide HLA typering.
Overigens, 70% van de donaties gaat via bloedtransfusie, dus daar hoop ik op (mocht ik opgeroepen worden). Voor mij is het ook ruim 2 uur rijden en daarnaast ben ik nog nooit onder volledige narcose geweest. Ik heb trouwens nooit wangslijm moeten afstaan, wel 5 buisjes bloed bij sanquin voor uitgebreide HLA typering.
zaterdag 12 april 2014 om 05:49
Ik heb me zeker 10 jaar geleden aangemeld, inderdaad door tijdens een gewone bloeddonatie extra buisjes bloed af te geven en een formulier in te vullen.
Ik vond het belangrijk/nuttig om in ieder geval in het bestand te staan, al wist ik helemaal nog niet zeker of ik ook zou willen doneren. (Afname ging toen nog alleen via beenmerg en daar zag ik inderdaad wel tegenop.)
Ik heb er verder nooit meer iets van gehoord.
De reisafstand is voor mij nooit een punt geweest. Sowieso woon ik in de Randstad, maar voor die ene keer zou ik ook best bereid zijn naar Groningen of Maastricht te reizen.
Ik vond het belangrijk/nuttig om in ieder geval in het bestand te staan, al wist ik helemaal nog niet zeker of ik ook zou willen doneren. (Afname ging toen nog alleen via beenmerg en daar zag ik inderdaad wel tegenop.)
Ik heb er verder nooit meer iets van gehoord.
De reisafstand is voor mij nooit een punt geweest. Sowieso woon ik in de Randstad, maar voor die ene keer zou ik ook best bereid zijn naar Groningen of Maastricht te reizen.
zaterdag 12 april 2014 om 07:14
Ik sta denk ik ook al ruim 5 jaar ih bestand. Nooit meer wat gehoord. Procedure van donatie lijkt me best eng maar kan gewoon dan beslissen. Gedachte dat iemand komt te overlijden terwijl ik zou kunnen helpen was voor mij de reden om me wel aan te melden en om in principe wel te doneren als er een match is.
zaterdag 12 april 2014 om 09:44
Ik heb me ook recentelijk aangemeld. Ik zag er reclame voor en ben toen op de site gaan kijken. Ik hoop dat ik er ooit iemand mee kan helpen. Ik vind het een relatief makkelijke manier van helpen. Mijn schoonmoeder heeft recentelijk een nier afgestaan voor iemand, maar dat vind ik voor mezelf te ver gaan. Ik wil hem graag bewaren voor man/kinderen, als het ooit nodig is.
Home is where your wifi connects automatically.
zaterdag 12 april 2014 om 09:58
Ook ik sta al jaaaaaren aangemeld, maar tot nu toe nooit iets op gehoord. Maar mocht t nodig zijn dan sta ik graag beenmerg af, zonder aarzeling.
Ik ben ook al ruim 20 jaar bloeddonor. Voor mij blijft t onbegrijpelijk dat mensen er maar vanuit gaan dat er bloed beschikbaar is als ze dat nodig hebben maar er zelf niet aan meewerken om te zorgen dat er voldoende beschikbaar is.
Ik ben ook al ruim 20 jaar bloeddonor. Voor mij blijft t onbegrijpelijk dat mensen er maar vanuit gaan dat er bloed beschikbaar is als ze dat nodig hebben maar er zelf niet aan meewerken om te zorgen dat er voldoende beschikbaar is.

zaterdag 12 april 2014 om 22:56
quote:angelique schreef op 11 april 2014 @ 23:28:
[...]
Ik mag in ieder geval niet.Er staat wel bij of je een chronische aandoening hebt en daar zou coeliakie dan toch onder vallen?
[...]
Ik mag in ieder geval niet.Er staat wel bij of je een chronische aandoening hebt en daar zou coeliakie dan toch onder vallen?