Gezondheid alle pijlers

Starten met Cerazette

06-03-2011 10:27 22 berichten
Ik heb jaren Microgynon geslikt, maar ik wil nu overstappen naar Cerazette. Ik ben naar de HA en apotheek geweest en heb de pillen hier voor me liggen. Ik zit de bijslijter te lezen, maar e.e.a. wordt me niet helemaal duidelijk, namelijk: hoe te beginnen?

Vorige week zondag heb ik mijn laatste Microgynon pil geslikt, deze week dus stopweek gehad, en normaliter zou ik vandaag weer beginnen met de Microgynon. Ik dacht, dat ik in plaats van de Microgynon nu gewoon de Cerazette in kon nemen. Maar zoals ik de bijsluiter interpreteer, kan dat dus niet.

Wie heeft raad & advies?

PS: voel me best dommig nu, maar vind het nog dommiger om over 2 maanden een ''hellup, ben ik zwnger?! '' topic te moeten openen....
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de cerazette pil ook gehad invm borstvoeding. Kan me herinneren dat ik de bijsluiter ook vaag vond. Ik ga even googlen om mijn geheugen op te frissen. Ben zo terug. Denk met je mee..
Ah lief, dank je.

(zie je wel!! ik ben niet de enige!!)
Je wilt overstappen op Cerazette van een ander hormonaal anticonceptiemiddel

Je neemt de eerste tablet de dag na de laatste actieve pil van je vorige methode. Je kunt ook op de tweede tot de vijfde dag beginnen maar dan moet je de eerste 7 dagen waarop je Cerazette gebruikt, wel een extra voorbehoedsmiddel (condoom) gebruiken.

Dus je bent net te laat. Of je Begint alvast en gebruik je de eerste maand een condoom. Of je slikt nog een maand je vorige pil. En als je daar de laatste van hebt geslikt meteen door naar cerazette.

Mag ik vragen waarom je de cerazette wil gebruiken?

Ik vond het niet zo fijn, had zeer regelmatig doorbraak bloedingen die een paar dagen aan hielden. Het leek op een gegeven moment wel of ik continue ongesteld was..

Maar da hoeft bij jou niet zo te zijn natuurlijk..
Ik ga nog even meer uitzoeken want et moet ook anders kunnen..
Nee kan dus niet anders..sorry.. Ik zou zeggen gebruik even deze maand een condoom. Over 28 dagen is de cerazette wel veilig..
Maar die ''tweede tot de vijfde dag'' gaat dus niet op, want dit is nu de zevende dag sinds mijn laatste actieve microgynon-pil.

Maar kan ik dan nu alsnog beginnen? Ik vind het niet erg om condooms te gebruiken. Maar ik vraag me af of ik nu alsnog kan beginnen....

Waarom? Ik heb teveel oestrogeen in mijn lijf, dat maakt mijn lijf zelf aan en van de dingen die je binnen krijgt (zoals de pil, vlees etc). Dus vandaar dat ik een tijdje deze wil proberen. Ben heel benieuwd, de HA waarschuwde me hoor, voor wat jij hebt gehad. Ik wil dit even gebruiken (jaartje?) en dan helemaal stoppen (beeb!).

Ik wil overigens niet nog een maand Microgynon slikken.... dus als ik echt niet kan starten met Cerazette, denk ik dat ik maar even helemaal niks neem, en dan over een maand of wat start met Cerazette. Zou dat ook kunnen? Of word ik dan teveel ontregeld van binnen?
Als je besluit om de niet te beginnen met cerazette dan moet je op de eerste dag van je volgende menstruatie beginnen anders is het weer niet veilig.

En je kunt nu alvast beginnen hoor maar dan is het de volgende 28 dagen nog niet veilig. Je kunt best wel een maand geen pil gebruiken hoor, is misschien alleen maar fijn voor je lijf.

Maar als ik dat zou doen heb ik zo veel last van mijn ongesteldheid dus dat is voor mij geen optie..

Ik vind al die rommel in mijn lijf ook niet fijn dus ik snap je keuze heel goed.

Ik hoop dat je wat aan mijn info hebt!

En spannend dat je volgend jaar voor een beeb gaat!
Ik wil wel heel graag beginnen, maar als ik nu begin, wordt het dan geen zooitje?
Nee hoor, je bent net ongesteld geweest en je vorige pil is zo goed als uit je lijf.

Niet vergeten om deze hele strip 28 dagen een condoom te gebruiken! Elke keer een nieuw condoom en nee een durexflesje is geen anticonceptie!! Anders heb je over 9 maanden al een beeb!!
Ja daar kom je nu pas mee!! Stom, had ik nog niet aan gedacht: ik ga gewoon de durexflesjes gebruiken! Duh.
Hier een zeer tevreden gebruiker! Nooit meer ongesteld
quote:achnein schreef op 06 maart 2011 @ 11:23:

Hier een zeer tevreden gebruiker! Nooit meer ongesteld En weet jij nog hoe het zat toen je begon? (of begreep jij de bijsluiter wel? )
Ik begon na mijn bevalling dus dan is het anders. Maar echt een duidelijke bijsluiter is het niet echt.. Succes!
quote:achnein schreef op 06 maart 2011 @ 11:23:

Hier een zeer tevreden gebruiker! Nooit meer ongesteld Jaaaaa hier ook. Superpil
quote:Star schreef op 06 maart 2011 @ 12:05:

[...]

Jaaaaa hier ook. Superpil Star, kan ik nu gewoon vandaag beginnen? Ik snapput niet.... (en ik wil graag vandaag beginnen)...
Ik ben net deze maand overgestapt op Cezarette en bij mij was het advies van de huisarts en de bijsluiter erg tegenstrijdig. Huisarts zei 'stopweek houden en dan beginnen op de dag dat je normaal weer met microgynon zou beginnen' en in de bijsluiter stond dus meteen beginnen na de laatste pil (en dus geen stopweek houden). Heb uiteindelijk contact gehad met apotheek en die heeft me aangeraden om het zo te doen als in de bijsluiter staat. Maar weet niet wanneer jij nu het beste zou kunnen beginnen eigenlijk.

Cerazette bevalt tot nu toe in ieder geval heel goed. Nog geen doorbraakbloedingen gehad ofzo, maar slik hem dus ook nog maar 3 weken. Verder voel ik wel wat meer in mijn onderbuik enzo (wat gerommel enzo) maar dat is voor mij een soort bewijs dat ik nu echt minder hormonen binnen krijg en mijn lijf ook weer iets meer zelf gaat doen. (haha dit slaat misschien nergens op, maar goed...)
quote:SeptemberGirl schreef op 06 maart 2011 @ 11:33:

[...]

En weet jij nog hoe het zat toen je begon? (of begreep jij de bijsluiter wel? )

Nou, 't is al weer een aantal jaar geleden (ook ik word niet jonger ) en ik weet het dus niet meer.

Maar ik kwam wel uit een andere situatie, ik gebruikte namelijk geen pil meer, omdat ik dan niet meer stopte met overgeven en ongesteld worden
Jeetje, da's ook erg!

Even een 'update', ik speelde al langer met de gedachte, maar ik stop nu met de pil. Niet om zwanger te raken (ik herhaal, voor de EMJV-dames: niet om bezwangerd te worden), maar ik wil 'ontpillen', kijken wat dat met me doet. Of ik dan hormonaal wat meer in balans kom. En of ik me misschien wat beter ga voelen dan.

Bedankt voor het advies allen!
Weet niet SG, ik ben ook na zwangerschap begonnen dus dan is het toch anders.
quote:meesje2010 schreef op 06 maart 2011 @ 10:49:

Als je besluit om de niet te beginnen met cerazette dan moet je op de eerste dag van je volgende menstruatie beginnen anders is het weer niet veilig. Dat duurde bij mij bijna een half jaar nadat ik gestopt was met de Microgynon.
If at first you don’t succeed, call it version 1.0
quote:Daffodil schreef op 06 maart 2011 @ 19:52:

[...]

Dat duurde bij mij bijna een half jaar nadat ik gestopt was met de Microgynon.Jee Daffodil, dat is wel lang! Maar was je toen zeg maar hormonaal helemaal in disbalans? Hoe kan het, dat dat zo lang wegbleef?!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven