Gezondheid alle pijlers

Starten met Ritalin

22-04-2021 18:29 6 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo,

Ik heb een onderzoek gehad. Hieruit is naar voren gekomen dat ik ADD heb.
Nu heb ik Ritalin voorgeschreven gekregen. Eerst een week 3 dd 2,5 mg. Daarna 2dd 5mg en 1 dd 2,5mg. Puur om wat rust te brengen in mijn hoofd. Ik sta hier niet negatief tegenover. Maar toen ik het ging halen bij de apotheek werd gewezen op effect met autorijden. Dus ik gegoogled. Kom ik ook bijwerkingen tegen waar ik van schrok. Vooral de rebound. Dat je gewoon in een depressie kan schieten.
Ik heb ze nu dus nog niet geslikt omdat ik moet autorijden naar mijn werk. En geen zin heb in een depressie. Ik heb de vragen naar de behandeld psycholoog gestuurd maar na een week nog geen reactie gekregen. Ga er maandag maar even voor bellen.

Wie kan mij vertellen hoe jouw ervaring is met het gebruik van Ritalin. En hoe dat ging met het eerste gebruik. En met autorijden. En met de rebound. Mijn dank is groot.
frutseltje1982 wijzigde dit bericht op 22-04-2021 18:46
Reden: Aangepast, iets verkeerd verwoord.
1.49% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Niemand heeft alle symptomen van een aandoening of stoornis. Het is dus niet zo dat je op 1 punt na ADD hebt. Ik heb bijvoorbeeld nooit koorts, zelfs niet bij een longontsteking. Dan is het niet zo dat ik dat ik geen longontsteking had, omdat ik 1 symptoom mis.

Ik zou deze vragen met je behandelaar bespreken.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Ik zou dit met je behandelaar bespreken, iedereen reageert anders op medicatie.

Daarnaast, als je schrok van de bijwerkingen, zou ik je aanraden je wat te verdiepen in ritalin. Het staat in de opiumwet. Ik zelf vind dat een goede overweging waard, het is niet zomaar iets wat je in je lichaam wilt stoppen.
Alle reacties Link kopieren
Ja inderdaad, en persoonlijk is mijn ervaring dat ik juist als ik moet autorijden ritalin slik. Aangezien ik met Ritalin een veel betere concentratie heb dan zonder. Maar het is altijd handig om met dit soort medicatie de eerste dagen niet te rijden.

Dus start bijvoorbeeld in het weekeinde of tijdens een paar dagen vrij.

Iedereen reageert anders, dus dat moet je zelf een beetje leren herkennen Had ik in het begin een hele sterke rebound (ik viel overdag bijna in slaap zodra het uitgewerkt was), daar heb ik nu helemaal geen last meer van. Als de rebound in jouw geval wel heel hevig zou blijven (maar dat hoeft helemaal niet het geval te zijn, iedereen reageert anders) dan kun je eventueel overleggen met je behandelaar of iets met gereguleerde afgifte voor jou beter zou werken.
Heb je geen voorlichting gekregen? Ik zou zeker bellen.
Alle reacties Link kopieren
https://www.cbr.nl/nl/rijbewijs-houden/ ... cijnen.htm

Ik ben begonnen in het weekend, en ik heb mazzel, ik heb alleen een droge mond en verminderde eetlust. Ik mag 3x per dag 10 mg, maar ik slik alleen als ik het nodig heb. In het begin moet je je wel houden aan de voorgeschreven dosis, omdat je ingesteld moet worden. Ik heb wel een rebound, maar dat merk ik alleen door een grotere chaos in m'n hoofd. Ik heb nooit depressieve gevoelens gehad, en ik heb in de periode dat ik ingesteld werd niet gereden.

Tijdens het autorijden verdween ik altijd al in een hyperfocus, ik word nooit afgeleid en kan me volledig op het verkeer concentreren, dat is met medicatie niet anders geworden.

Verder heeft het gebruik van de medicatie me alleen nog maar positieve dingen gebracht, ik ben er heel blij mee.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven