Gezondheid alle pijlers

Steeds heftigere menstruaties/doorbraakbloedingen, wat nu?

27-09-2018 20:06 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik ben sinds mijn 11e ongesteld, (ben nu 25) altijd een zware menstruatie gehad. Vaak bloedarmoede, flauwvallen, was altijd 10-14 dagen ongesteld. En dan 14 dagen niet, en dan weer 10-14 dagen. Op mijn 17e ben ik aan de pil gegaan, ook ivm relatie. Menstruatie was toen nog 7-9 dagen, maar nog steeds ongeveer even heftig.
Op advies van de huisarts slikte ik daarom de pil 3-4 strips door, zodat ik minder vaak ongesteld was. Dit ging prima, dan kreeg ik een doorbraakbloeding en wist ik dat ik een stopweek moest houden.
Sinds 2 jaar ofzo merkte ik dat de doorbraakbloedingen sneller kwamen, de max was 2 strips. Ook prima.
Sinds 1-1,5 jaar wordt het echter nog erger en was 1 strip echt de max zonder bloeden. Mijn huisarts (andere huisarts inmiddels) gaf aan dat ik misschien teveel doorgeslikt had en er een 'grote schoonmaak' nodig was. Daarom een maand of 4 na elke strip een stopweek gehouden.

Toch merkte ik dat de doorbraakbloedingen erger werden, inmiddels bloed ik gewoon continu een beetje.
Naar de huisarts gegaan in juni. Uitstrijkje gemaakt, soa test gehad, alles in orde. Andere pil gekregen (microgynon 50 ipv 30). Inmiddels ruim 3 maanden hiermee bezig, na elke strip een stopweek, maar ik bloed nog steeds continu en de menstruaties zijn NOG heftiger. Heel veel pijn, darmklachten, migraine, veel bloeden en flauwvallen.

Inmiddels bloed ik dus al een jaar lang elke dag. Ik ben dat behoorlijk zat. Ook op vakantie was het erg vervelend bijvoorbeeld.

Ik ben nu zo langzamerhand wel ten einde raad, wat is er aan de hand? Is er iemand die dit herkent? Moet ik naar een gynaecoloog, of is dat niet nodig?

---> Zie update!
m0riarty wijzigde dit bericht op 02-01-2019 19:55
1.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Fluor?
Alle reacties Link kopieren
Afscheiding, witte vloed, hoe je het ook maar wil noemen.
Alle reacties Link kopieren
Lynestrenol heb ik ook een tijdje gebruikt. Ik werd er ook een jankerd van. Kende ik niet van mezelf. En toen de vakantie dichterbij kwam, waar ik me erg op verheugde, en ik betrapte mezelf op de gedachte 'als eerst die rotvakantie maar voorbij is', heb ik contact gezocht met de gynaecoloog en dit aangekaart. Ja dat bloedverlies is natuurlijk waardeloos en ik was blij dat ik daarvan (tijdelijk) was verlost, maar de hele tijd rondlopen als een treurwilg is ook weer zoiets. Kreeg een andere pil, geen bijwerken meer gehad.

Dus: laat weten aan de gynaecoloog als de stemmingswisselingen je oren uitkomen (of liefst nog iets daarvoor), mogelijk is er ook voor jou een andere pil mogelijk.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Dankje voor het advies ! "Fijn" dat het herkenbaar is. Wat heb jij daarna voor pil gekregen? Volgens mijn gynaecoloog was de enige andere optie een hormoonspiraal namelijk.
Alle reacties Link kopieren
Wat staat je tegen aan een hormoon spiraaltje? Een heel aantal vrouwen wordt dan helemaal niet meer ongesteld. Ik ben nu aan mijn tweede toe. Bij de eerste werd ik vanaf het begin vrijwel niet ongesteld. Bij de tweede na een tijdje ook niet meer.
Freedom is just another word for nothing left to lose - Janis Joplin
Alle reacties Link kopieren
Enorme stemmingswisselingen kan ook overstap naar andere hormonen zijn.
Bij mij werd het na 2 maand beter, was van microgynon naar een progesteron pil, zonder stopweken

Even vanuit m'n eigen ervaring een tip:
Heeft je gynaecoloog ook inwendig onderzocht, zonder apparatuur maar echt zelf inwendig gekeken?
Endometriose hoeft niet altijd met verklevingen te zijn en zichtbaar met apparatuur namelijk. Bij mij gaf het zelf inwendig kijken, pas uitsluitsel.
Als dat is gedaan, dit snel weer vergeten, zoals ik al zei echt geheel vanuit eigen ervaring.

Hopelijk voel je je snel weer fijner!
Alle reacties Link kopieren
Belle73 schreef:
13-01-2019 16:41
Wat staat je tegen aan een hormoon spiraaltje? Een heel aantal vrouwen wordt dan helemaal niet meer ongesteld. Ik ben nu aan mijn tweede toe. Bij de eerste werd ik vanaf het begin vrijwel niet ongesteld. Bij de tweede na een tijdje ook niet meer.
De gynaecoloog gaf aan er niet zo'n voorstander van te zijn. Omdat hij zei dat pillen hetzelfde deden heb ik er toen niet op doorgevraagd. Dat ga ik nu zeker wel doen, want het lijkt mij een prima oplossing inderdaad.
Alle reacties Link kopieren
OkkiePetite schreef:
13-01-2019 17:05
Enorme stemmingswisselingen kan ook overstap naar andere hormonen zijn.
Bij mij werd het na 2 maand beter, was van microgynon naar een progesteron pil, zonder stopweken

Even vanuit m'n eigen ervaring een tip:
Heeft je gynaecoloog ook inwendig onderzocht, zonder apparatuur maar echt zelf inwendig gekeken?
Endometriose hoeft niet altijd met verklevingen te zijn en zichtbaar met apparatuur namelijk. Bij mij gaf het zelf inwendig kijken, pas uitsluitsel.
Als dat is gedaan, dit snel weer vergeten, zoals ik al zei echt geheel vanuit eigen ervaring.

Hopelijk voel je je snel weer fijner!
Ik ben nu 4 mnd bezig dus ik had toch wel verbetering verwacht, neem aan dat die oude hormonen nu wel uit mijn lichaam gaan. In het begin was het wel erger dan nu, dus denk zeker dat het heeft meegespeeld, maar het is nu nog steeds niet goed.

Ja volgens mij heeft hij ook zelf gekeken, maar volgens mij kun je dan niet veel verder dan de baarmoedermond kijken toch?
Maar ga dit wel nog navragen als ik weer naar hem toe moet, dank!
Alle reacties Link kopieren
M0RIARTY schreef:
13-01-2019 16:07
Dankje voor het advies ! "Fijn" dat het herkenbaar is. Wat heb jij daarna voor pil gekregen? Volgens mijn gynaecoloog was de enige andere optie een hormoonspiraal namelijk.
Eh oja wat was ook alweer daarna? Ik geloof dat we toen nog een andere progestageen-pil hebben geprobeerd. Zoely, staat me bij.

Er zijn er echt heel veel en zelfs pillen in dezelfde groep kunnen ze nog een beetje verschillen. De apotheek kon ook met me meedenken over verschillende pillen.
Wat eten we vanavond?
Alle reacties Link kopieren
Dankje, heb ik opgeschreven!
Alle reacties Link kopieren
Weer naar de gyn geweest. Hij denkt aan adenomyose en mogelijk ook endometriose. Ik word doorgestuurd naar een ander ziekenhuis voor verder onderzoek. Wel fijn om soort van duidelijkheid te hebben.
(Hij zei dus in oktober dat er geen afwijkingen waren gevonden, maar dat blijkt dus niet helemaal te kloppen)
Ik moet er volgens hem in ieder geval rekening mee gaan houden dat kinderen krijgen mogelijk niet vanzelf zal gaan.

Voor nu blijf ik de pillen nog even gebruiken en in het andere ziekenhuis zal er dan een nieuw beleid worden gemaakt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven