Gezondheid alle pijlers

Stoppen met alcohol.. ervaringen?

20-09-2019 14:55 43 berichten
Dag Dames,

Op 17 augustus jl. ben ik een maand volledig gestopt met het drinken van alcohol nadat het me a.) tegenviel hoe 'veel' ik dronk (+/- 7-12 glazen per week) en b.) hoe normaal het is om alcohol te drinken en dat het vaak geassocieerd wordt met gezelligheid.

Nu heb ik gisteren weer een glas wijn gedronken omdat we een etentje hadden met collega's en dat viel me tegen. Het gevoel, maar ook de smaak en het sociale aspect van drinken had ik eigenlijk niet gemist. Ik ga het niet alcohol drinken dus ff voortzetten omdat ik me daar veel beter bij voel en mij ook geestelijk en lichamelijk fitter.

Heeft een van jullie ervaringen met langere tijd of helemaal niet meer drinken? Zo ja, wat zijn de lichamelijke en/of psychische effecten daarvan en hoe reageert jouw sociale kring? Accepteren mensen het of vinden ze het niet zo 'gezellig'?
anoniem_63f73b392c56b wijzigde dit bericht op 20-09-2019 14:56
Reden: typfout
0.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
2 zwangerschappen (de maanden ervoor) en het borstvoedingsjaar er na. In totaal jaren geen druppel.
En nu weer wel

en beiden is prima
Ik drink zo'n drie maanden niet meer. Héél soms (eens per maand) neem ik thuis een speciaalbiertje, maar enkel als ik er écht zin in heb. En vaak drink ik het dan niet helemaal op omdat ik genoeg heb gehad.

Daarvoor dronk ik rond de 15 glazen per week.

Paar kilo kwijt, ik heb het idee dat ik een betere huid heb (maar geen idee of het daardoor komt) en ik slaap bijna nooit meer slecht.

Toevoeging:
Vrienden vonden het wel even gek, want eerst was ik altijd te porren voor een glaasje. Maar ik heb niet het idee dat het minder gezellig is geworden.
dropfruitje wijzigde dit bericht op 20-09-2019 15:01
17.23% gewijzigd
Those who don’t believe in magic will never find it
Ik denk niet dat je je enigszins hoeft druk te maken hoe de sociale kring reageert.
Daarbij is het ook nog kankerverwekkend. Fijn dus dat het goed bevalt zonder alcohol.
Ik drink heel af en toe wat. Bevalt prima.
Ik drink al 30 jaar niet meer en dat bevalt mij prima. Ik kan mij herinneren dat ik het een paar weken moeilijk had (dronk elke avond wel een paar glazen). Op feestjes en verjaardagen valt het mij wel op dat de mensen die zelf veel drinken bij mij aandringen een glas wijn of zo te nemen omdat het zo gezellig is. Ik antwoord dan altijd dat ik heel gezellig word van een glaasje water en verder leg ik het naast mij neer en ga er niet over in discussie. Goed besluit van je, top!
Ik dronk elke avond 1 glas wijn (slik ook medicijnen) maar ben daarmee ook grotendeels gestopt.
Ik moet er wel bij zeggen dat ik vooral gestopt ben, omdat ik in mijn eentje de fles rode wijn niet in 3 dagen leeg kreeg, en de rode wijn snel mindere kwaliteit kreeg.
Drink eigenlijk nooit buitenshuis.
Ik ben ongeveer 6 weken geleden gestopt met het drinken van alcohol. Merk nog niet echt verschil qua energie ofzo, slaap wel stukken beter. Ik dronk ook zeker wel 15/20 glazen in de week.
Maar dat je soms leest dat mensen zich helemaal herboren voelen ofzo niet...
RonBo schreef:
20-09-2019 15:07
Ik ben ongeveer 6 weken geleden gestopt met het drinken van alcohol. Merk nog niet echt verschil qua energie ofzo, slaap wel stukken beter. Ik dronk ook zeker wel 15/20 glazen in de week.
Maar dat je soms leest dat mensen zich helemaal herboren voelen ofzo niet...
Dat energieniveau herken ik ook niet. Heb juist het idee dat met een wijntje en een biertje ik minder snel moe wordt 's avonds.
Those who don’t believe in magic will never find it
dropfruitje schreef:
20-09-2019 15:11
Dat energieniveau herken ik ook niet. Heb juist het idee dat met een wijntje en een biertje ik minder snel moe wordt 's avonds.
Slapen is echt wel veranderd maar moet zeggen dat ik alles met cola dronk dus misschien kik ik nog wel af van de suikers ofzo?
Ik drink al meer dan 2 jaar (Ik ben de tel kwijt) niet meer, ik ben definitief gestopt met drinken toen ik ontdekte dat ik een alcoholprobleem had.
Aangezien ik om de verkeerde redenen dronk en absoluut geen maat kon houden was het de eerste paar maanden vrij zwaar, maar nu vind ik het vooral fijn en mis ik het totaal niet.

Wat ik het fijnste vind is nooit meer laddertjezat in mn eentje naar huis en vooral dat ik de volgende dag er zo beroerd van ben.
En ik werd er ook zo sloom en moe van.
Nee ik mis het totaal niet meer.

Trouwens, mijn moeder dronk ook altijd aardig wat, maar die is sinds de 40 dagen vastentijd (voor pasen) ook definitief gestopt met drinken. Niet omdat ze echt problemen had, maar ze wilde het gewoon niet meer, en bovendien ging ze er ook beter van slapen.

TO: als jij geen zin meer hebt om te drinken, lekker doen want het is gewoon rotzooi.
dropfruitje schreef:
20-09-2019 15:00
Ik drink zo'n drie maanden niet meer. Héél soms (eens per maand) neem ik thuis een speciaalbiertje, maar enkel als ik er écht zin in heb. En vaak drink ik het dan niet helemaal op omdat ik genoeg heb gehad.

Daarvoor dronk ik rond de 15 glazen per week.

Paar kilo kwijt, ik heb het idee dat ik een betere huid heb (maar geen idee of het daardoor komt) en ik slaap bijna nooit meer slecht.

Toevoeging:
Vrienden vonden het wel even gek, want eerst was ik altijd te porren voor een glaasje. Maar ik heb niet het idee dat het minder gezellig is geworden.
Goed van je! Mijn huid is niet super goed, dus ik ben benieuwd of dat nog beter wordt. Slapen deed ik altijd wel goed.
Arnica25 schreef:
20-09-2019 15:01
Ik drink al 30 jaar niet meer en dat bevalt mij prima. Ik kan mij herinneren dat ik het een paar weken moeilijk had (dronk elke avond wel een paar glazen). Op feestjes en verjaardagen valt het mij wel op dat de mensen die zelf veel drinken bij mij aandringen een glas wijn of zo te nemen omdat het zo gezellig is. Ik antwoord dan altijd dat ik heel gezellig word van een glaasje water en verder leg ik het naast mij neer en ga er niet over in discussie. Goed besluit van je, top!
Ik kan prima tegen de druk van mijn sociale kring, maar mensen proberen je toch over te halen 'Ook niet eeeeeentje?'. Je snapt het wel.
als ik na het eten veel drink (3 glazen), of wijn bij het eten, weet ik, dat ik slechter zal slapen
wijn is bij mij de moeilijkste, daar krijg ik nachtelijke hartkloppingen van.

Soms calculeer ik dat gewoon in
Phoebemeaculpa schreef:
20-09-2019 15:16
Ik drink al meer dan 2 jaar (Ik ben de tel kwijt) niet meer, ik ben definitief gestopt met drinken toen ik ontdekte dat ik een alcoholprobleem had.
Aangezien ik om de verkeerde redenen dronk en absoluut geen maat kon houden was het de eerste paar maanden vrij zwaar, maar nu vind ik het vooral fijn en mis ik het totaal niet.

Wat ik het fijnste vind is nooit meer laddertjezat in mn eentje naar huis en vooral dat ik de volgende dag er zo beroerd van ben.
En ik werd er ook zo sloom en moe van.
Nee ik mis het totaal niet meer.

Trouwens, mijn moeder dronk ook altijd aardig wat, maar die is sinds de 40 dagen vastentijd (voor pasen) ook definitief gestopt met drinken. Niet omdat ze echt problemen had, maar ze wilde het gewoon niet meer, en bovendien ging ze er ook beter van slapen.

TO: als jij geen zin meer hebt om te drinken, lekker doen want het is gewoon rotzooi.
Wat goed! Er zijn zo veel mensen met een 'verborgen' alcoholprobleem (al dan niet verborgen voor zichzelf en/of voor de buitenwereld).
Ik ben trouwens ook gestopt met drinken omdat ik recent binnen 8 maanden zowel mijn broer als moeder verloren heb. Als ik drink, ook al is het maar een paar glazen, word ik erg emotioneel.
Ik drink regelmatig een maand niet. Gewoon omdat ik er dan geen behoefte aan heb. Dat is dus waarschijnlijk niet meteen wat jij bedoelt, maar misschien wel waar je naartoe zou willen.
Ik lust graag een wijntje, maar daar kan dus rustig een maand tussen zitten en meestal stop ik na 2 glazen.

Het valt me altijd op hoe slecht veel mensen zonder kunnen en dat mensen vaak niet na 1 of 2 glazen kunnen stoppen. Ik was met vrienden op een doordeweekse avond naar een concert en dan drinken ze gerust 5 glazen terwijl dat al de derde keer was die week.

Verder: een maand stoppen, wat je tegenwoordig vaak ziet, helpt bij de meeste mensen niet. Die gaan na een tijdje gewoon weer op de oude voet verder.
Ninx123 schreef:
20-09-2019 15:21
Ik ben trouwens ook gestopt met drinken omdat ik recent binnen 8 maanden zowel mijn broer als moeder verloren heb. Als ik drink, ook al is het maar een paar glazen, word ik erg emotioneel.
:hug:
Ninx123 schreef:
Och, wat heftig :hug: En herkenbaar. Na het overlijden van mijn vader had ik dat ook. Het deed me geen goed en ik ben gestopt. Niet in de zin van dat ik niet mag drinken, dat mag prima maar ik heb er totaal geen behoefte aan. Ik word ook heel snel dronken nu. Ik had laatst zo'n glaasje met een heel klein beetje sterke drank en wat slagroom erop, bij de koffie. Dat kleine beetje drank voelde ik al.

Ik heb wel eens dat als ik met een vriendin een hapje ga eten of wat ga drinken dat ze dan niet alleen 'aan de wijn' willen. Dat vinden ze dan ongezellig of zo. Ik zal ze niet tegenhouden maar ik doe niet mee want ik voel me al heel snel heel erg beroerd. Ook met slechts 1 glas op kan ik niet meer rijden en heb ik de volgende ochtend gewoon een kater. Het is het me niet waard. Ik mis het ook niet.
Ninx123 schreef:
20-09-2019 15:19
Wat goed! Er zijn zo veel mensen met een 'verborgen' alcoholprobleem (al dan niet verborgen voor zichzelf en/of voor de buitenwereld).
Dank je wel!
Bij mij was het echt op het randje hoor, ik ben een binge-drinker, die dronk om zich beter te voelen en ik had op het laatst al meer dan 6 glazen (6 glazen is een fles) nodig om me een beetje prettig te voelen.
Dit is medisch gezien enorm riscant, je vergiftigt je lichaam gewoon kwam ik net op tijd achter.
Alcohol is veel te veel een gewoonte en dat is gewoon verkeerd.
Natuurlijk kreeg en krijg ik veel commentaar en mensen willen ook weten waarom ik niet drink maar dat leg ik niet meer uit.

Ninx: ach wat verschrikkelijk... :hug: :hug: :hug:

Ladyday, ik heb dat ook, het is het me niet waard, zeker niet mijn lichaam de vernieling in helpen. Ook al vind ik het leven soms verschrikkelijk lastig, alcohol lost dat niet op.
Ik heb een paar jaar weinig tot geen alcohol gedronken. Ik nam op feestjes mijn eigen alcoholvrije bier mee, want niemand kon blijkbaar onthouden dat ik dat dronk ipv gewoon bier en niemand had het dus in huis. Een paar vriendinnen hadden er echt wel moeite mee dat ik niet meer dronk. Ze vonden me saai en lachten me uit. Maar ach, ik heb een brede rug. Ik denk achteraf zelfs dat ze jaloers waren dat het me zo gemakkelijk afging. Zelf drinken ze nogal veel.
Tegenwoordig drink ik twee of drie glazen per weekend.
Ninx123 schreef:
Wat erg... :hug:
Ik ben in januari geheel gestopt, niet voor dry januari of hoe het heet maar gewoon zelf.
Ik dronk om te verdoven/gewoonte/restje depressie nog, jaar ervoor was ik al sterk geminderd (was echt ook veel te extreem, richting verslaving jaar daarvoor nog, zeker ook dankzij de depressie) maar was me niet voldoende om me echt goed over mezelf te voelen.

Straks dus 10 maanden geen druppel, en voel me veel beter; slaap goed, voel me beter geestelijk, ben veel afgevallen ook (in combinatie met sporten en gezond eten). Bloedwaardes zijn weer prima in orde (had licht afwijkende leverwaardes), dus kan het enkel aanraden

Sociaal gezien geen mensen die denken dat ik leuker ben met alcohol dus werd wel gesteund en geaccepteerd dat ik nu water of thee drink.
Ik drink in het weekend wijn. Maar eigenlijk wil ik ook wel volledig stoppen. Ik slaap er slechter van. Vind ik toch moeilijk ondanks dat het me doordeweeks prima afgaat. Ik moet er denk ik even doorheen. Krijg vooral veel zin om te snaaien ervan.
Ik merk idd dat niet drinken vaak als ongezellig wordt gezien.
Tijdens mijn zwangerschappen en borstvoedingsperiodes totaal geen moeite met niet drinken. Nu kijk ik er wel echt naar uit, lekker een wijntje op de vrijdagavond. Is dat verslaving?
Lievejetje schreef:
20-09-2019 16:47
Ik drink in het weekend wijn. Maar eigenlijk wil ik ook wel volledig stoppen. Ik slaap er slechter van. Vind ik toch moeilijk ondanks dat het me doordeweeks prima afgaat. Ik moet er denk ik even doorheen. Krijg vooral veel zin om te snaaien ervan.
Ik merk idd dat niet drinken vaak als ongezellig wordt gezien.
Tijdens mijn zwangerschappen en borstvoedingsperiodes totaal geen moeite met niet drinken. Nu kijk ik er wel echt naar uit, lekker een wijntje op de vrijdagavond. Is dat verslaving?
Nee, geen verslaving denk ik. Maar dan is wel het moment dat je jezelf even wat ontspanning gunt en jezelf beloond voor de werkweek. Je snakt waarschijnlijk niet eens zo naar alcohol, maar wel naar die ontspanning/beloning. Tenminste, ik denk dat het zo zit!
Jetje, ik weet niet of het verslaving is maar wellicht een gewoonte? Een beloning voor een week werken? Ik weet het niet.

Wat ik wel weet is dat ik heel lang echt wel veel dronk. 4 a 5 flessen wijn per week was geen probleem. Jaren geleden had ik een kantoorbaan die ik haatte. Ik kan me herinneren dat ik daar de laatste maanden vaker wel dan niet met een kater binnen kwam rollen. Niet normaal.

Drinken wordt vaak als ongezellig gezien maar dat snap ik niet zo. Als iemand anders een glas wijn drinkt drink ik ook wel iets hoor. Alleen geen alchohol.

Nu ik niet meer drink voel ik pas wat een gif het is. Ik slaap beter, mijn huid ziet er beter uit, ik hoef geen familieverpakkingen paracetamol meer op voorraad te hebben en ik kan altijd met de auto naar huis als het moet.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven