Gezondheid alle pijlers

stoppen met roken en Champix

25-09-2011 08:28 32 berichten
Alle reacties Link kopieren
Afgelopen woensdag heb ik mijn eerste Champix tablet genomen .

De eerste dagen mag je gewoon roken ( gelukkig)

Ik heb/ had tot gisteren geen echte bijwerkingen , beetje misselijk maar dat was na een kwartier over.

Gisteren daarintegen nam ik de 4e tablet in en werd ik me na een paar uur toch neerslachtig, negatief zwartgallig en heb zo'n beetje de hele dag mijn man afgezeken ( die vol bgrip en kalm bleef) apathische momenten had ik die daarna weer vol gas boze momenten werden.

tegen het einde van de middag voelde ik me weer rustig en normaal worden.

Na het eten toch de 2e tablet genomen , geen last gehad ben bij een vriendin wat gaan drinken ( en roken want ik merk verder niet dat dat vies is ofzo)

Nu "moet"ik weer een tablet innemen, maar ben zo bang om me weer net zo te gaan voelen als gisteren....ik ga het wel doen, gaat het niet goed dan bel ik morgen de huisarts want aan zulke gevoelens heb ik ook niets.

Zijn er mensen met deze of andere ervaringen terwijl ze Champix gebruikte?
Niet zelf, wel is mijn partner onlangs dankzij Champix gestopt.

Misselijk was hij ook wel eens, depressief niet (maar wellicht kwam dat doordat hij ze net voor de vakantie begon te slikken, dus heel andere omgeving etc.?)

Hoe dan ook, hij is nu bijna 2 maanden rookvrij, heeft overwogen de champix te stoppen, maar slikt nu nog op advies van zijn stopcoach "voor de zekerheid" een halve dosis per dag.

En gaf onlangs voor het eerst toe (na tig jaar emmeren van mijn kant hier over ) dat rokers toch echt wel stinken...
heb je ook al eens geprobeerd op andere manieren te stoppen dan met medicijnen?

Heb je de bijsluiter btw gelezen?

http://www.apotheek.nl/Me ... x.aspx?mId=10704&rId=2090

Daar staat namelijk in dat als je psychische klachten ervaart je contact op moet nemen met je arts.

edit: ik lees dat je morgen de huisarts gaat bellen.
Op het moment gaat het wbt emoties wel goed in tegen stelling tot gisteren, ik kijk het aan en anders bel ik inderdaad de huisarts.

Starshine, ik heb het coldturkey en met minderen geprobeert, maar dat is beide diverse keren mislukt.
Mijn vriendje is sinds twee maanden volkomen probleemloos gestopt met roken, met ondersteuning van Champix. Geen vuiltje aan de lucht, geen sjagrijn, zeer weinig trek, alleen geloof ik in het begin wat tandpijn, dit schijnt samen te hangen met het effect van nicotine op tandvlees.
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
Ik ben ook gestopt/aan het stoppen met Champix. Ik heb heel veel moeten huilen, maar dat deed ik al voordat ik met de medicijnen begonnen was. Op het moment dat ik besloten had dat ik nu echt ging stoppen begon het al. Ik vond/vind het zo erg dat ik ga stoppen/gestopt ben met roken. En toch wil ik het.

Je ziet het nog een beetje labiel en tweeslachtig.

Ik ben niet probleemloos gestopt, ik heb het echt wel lichamelijk zwaar gehad. Maar vergeleken Cold Turkey stoppen is het wel vele malen makkelijker.

Overigens word ik ook misselijk, de ene keer erger dan de andere keer. Ik heb ook het idee dat mijn smaak niet helemaal okee is. Dingen smaken saaier of minder lekker en het zou toch juist allemaal lekkerder moeten worden.
ik ben nu sinds 2jaar gestopt van de ene op de andere dag ,ben wel meer gaan snoepen.
quote:Lilith75 schreef op 25 september 2011 @ 10:34:

Op het moment gaat het wbt emoties wel goed in tegen stelling tot gisteren, ik kijk het aan en anders bel ik inderdaad de huisarts.

Starshine, ik heb het coldturkey en met minderen geprobeert, maar dat is beide diverse keren mislukt.tja, minderen en cold turky heb ik ook meerdere malen gedaan. Maar de laatste keer was het succesvol.
mijn man en ikzelf zijn half april begonnen met champix

mijn man heeft totaal geen last gehad van bijwerkingen

ikzelf (heb je even:-) )

bij elk tabletje wat ik nam kreeg ik na ongeveer een kwartier een aanval van misselijkheid en dat werd niet minder.

erge acne (ben 45 maar leek wel een puber)

reuma-achtige pijnen in mijn handen en voeten

en waardoor ik uiteindelijk gestopt ben met de pillen.

VERSCHRIKKELIJKE woede tegenover mijn man

ik wilde hem gewoon weg!!!! hebben

ik haatte hem om niets en alles

mijn man nam dat heel rustig en geduldig op (dacht natuurlijk komt door nicotine gebrek)

nu heb ik nog steeds de reuma-achtige klachten in mijn handen

ik ben ook weer gaan roken

maar mijn man rookt nog steeds niet en slikt ook geen champix meer

ik zou als ik jou was toch contact opnemen met je arts of begeleider

want champix is een anti-depressie middel dus het doet wel wat in je geest en daar moet je geen risico mee nemen lijkt me
Hier nog een Champixgebruiker. De enige bijwerking is dat ik heeeel goed kan slapen en windjes laat...

Als die bijwerking zo blijven, kun je vragen of je mag halveren. Ik rook al 6 maanden niet meer, dat bevalt prima!
Champix is géén anit-depressiva! Mijn huisarts heeft het zo uitgelegd (zij is er zelf ook mee gestopt):

Jaren terug kregen mensen die depressief waren een middel daartegen. 9 van de 10 mensen hadden na een paar weken geen zin meer om te roken. Ze zijn toen dat middel gaan onderzoeken en dát stofje, waardoor men geen zin had hebben ze eruit gehaald en dat is Champix!
je bent in de war met zyban, dat is wel een anti-depressivum

http://www.apotheek.nl/Me ... an.aspx?mId=10704&rId=753
toen ik met deze klachten bij mijn begeleider kwam

zei zij dit tegen mij dus vandaar
dat is ook slecht, dat je begeleider dat tegen je heeft gezegd! En zo ga jij het -ter goeder trouw- weer doorvertellen en denken mensen dat ze geen Champix moeten nemen omdat het een antidepressiva is.

Wel kan Champix invloed hebben op je stemming. Maar dat kan het stoppen met roken an sich ook.

@ Nammma: hoe lang heb je Champix gebruikt? Ik hoor daar hele wisselende verhalen over. Ik wil de 3 maanden vol maken omdat ik een kans op terugval wil minimaliseren. Maar na twee weken ben ik het misselijke gevoel al best zat. Ik hoop dat ik over nog twee weken in ieder geval naar de halve dosis kan.
Ik ben een ex-Zyban gebruiker.

Ik meen dat Champix en Zyban wel wat van elkaar weg hadden.

Ik moest na (ik meen) 6 dagen 2 tabletjes per dag slikken. Omdat ik ook best heftig reageerde op 1 tablet, heb ik 't gelaten bij 1 tablet én heb ik afgebouwd ipv 2 maanden slikken en ineens stoppen. Ik ben 18-11-2007 gestopt, 2 maanden later woog ik 10 kilo zwaarder, maar ben nu nog steeds gestopt.
*
champix is wel een soort anti depressivum, het werkt in elk geval in op neurotransmittors en receptoren. De reden dat het officeel geen ad genoemd wordt, is dat de fabrikant nooit goedkeuring heeft aangevraagd voor registratie/gebruik als ad. Het heeft in elk geval effect op dopamine en 'bezet' de nicotinereceptoren. Er wordt momenteel wel onderzoek gedaan naar het gebruik van champix als ad.
.
best heftig als je het zo zegt...een anti-depressivum slikken om te stoppen met roken.
quote:Mariejan schreef op 25 september 2011 @ 13:37:

dat is ook slecht, dat je begeleider dat tegen je heeft gezegd! En zo ga jij het -ter goeder trouw- weer doorvertellen en denken mensen dat ze geen Champix moeten nemen omdat het een antidepressiva is.

@ Nammma: hoe lang heb je Champix gebruikt? Ik hoor daar hele wisselende verhalen over. Ik wil de 3 maanden vol maken omdat ik een kans op terugval wil minimaliseren. Maar na twee weken ben ik het misselijke gevoel al best zat. Ik hoop dat ik over nog twee weken in ieder geval naar de halve dosis kan.Vier maanden gebruikt!
quote:Starshine schreef op 25 september 2011 @ 15:19:

best heftig als je het zo zegt...een anti-depressivum slikken om te stoppen met roken.Nogmaals: Zyban en niet Champix is een anti-depressiva!!
quote:Starshine schreef op 25 september 2011 @ 15:19:

best heftig als je het zo zegt...een anti-depressivum slikken om te stoppen met roken.

Ik zie niet precies in wat daar heftig aan is. Of het nu wel of niet een anti-depressivum zou zijn. Wat is jouw weerstand tegen het gebruiken van medicijnen?

Een nicotineverslaving kan een ernstige aandoening zijn. Ik zie niet zo goed in waarom je daar geen medicijnen voor zou gebruiken?
quote:Nammma schreef op 25 september 2011 @ 18:57:

[...]

Vier maanden gebruikt!Vier maanden! Ik zal blij zijn als ik er vanaf mag/kan. Ik ben benieuwd.
quote:Mariejan schreef op 25 september 2011 @ 20:17:

[...]

Ik zie niet precies in wat daar heftig aan is. Of het nu wel of niet een anti-depressivum zou zijn. Wat is jouw weerstand tegen het gebruiken van medicijnen?

Een nicotineverslaving kan een ernstige aandoening zijn. Ik zie niet zo goed in waarom je daar geen medicijnen voor zou gebruiken?

ik vind een ad gebruiken heftig, mag dat?

ik ben ook verslaafd geweest, dus ik weet waar ik het over heb. Toen ik stopte was er nog geen zyban, dus de enige keuze was gewoon stoppen of rommelen met kauwgum of pleisters. die kauwgum was zo goor dat is gestopt ben zonder enig hulpmiddel en dat was zeker niet makkelijk. Ik vind dat er tegenwoordig erg snel naar zware medicijnen wordt gegrepen. Moeten mensen zelf weten, maar dat is mijn mening.
Gisteren best een goede dag gehad geen wisselende stemmingen, ook de misselijkheid was minimaal.

De zin een sigaret is er nog , maar wel al minder.

Geestelijk nog volop aanwezig dat dan weer wel.

Ik snap best dat er mensen zijn die het "vreemd"vinden dat er mensen zijn die medicijnen gebruiken om van het roken af te komen, ik zelf heb het gewoon nodig en weet bijna zeker dat als die mogelijkheid er niet was geweest ik nu ook niet gestopt zou zijn , zie eerdere mislukte pogingen.

Zelf heb ik het nodige meegemaakt , maar aangezien ik ook geen voorstander ben van ad ( voor mezelf) heb ik die ook nooit genomen , nu met de champix is er ook door me heen gegaan van "hee wat doet dat middel met mij dat ik nu zo emotioneel heftig reageer".

Ik maakte me daar zaterdag echt een beetje zorgen om, maar zoals ik al zei is het gisteren veel rustiger verlopen .

Mijn enige doel is van dat roken af te komen en ja ik heb daar een hulpmiddel voor nodig.

Ik had bewust de bijwerkingen niet vooraf doorgelezen, maar op het moment dat je bepaalde klachten krijgt ga je toch lezen,en het zijn er nog al wat.
Aan de champix (ex)gebruikers ,

Vanaf welke dag rookten jullie echt niet meer?

Ik zit op dag 6 en rook er om de paar uur 1 ik probeer het moment telkens uit te stellen, het lukt , maar kost echt moeite.

Ik merk dat het effect na het innemen van de tablet het grootst is naar mate de dag vordert is het uitstellen van de sigaret lastiger.

Maar ik ga er voor....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven