Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken in basispakket

08-02-2010 20:12 27 berichten
Alle reacties Link kopieren
Las zojuist in de krant dat men van plan is om behandelmethoden om te stoppen met roken te vergoeden vanuit het basispakket van de zorgverzekering. Ook nicotinevervangers zullen hieruit vergoed gaan worden.

Ik vind dit echt te ver gaan. Laat iedereen die besluit te gaan roken er ook zelf maar voor zorgen dat 'ie er weer vanaf komt. Daar hoef ik toch niet aan mee te betalen?

Het wordt tijd dat er een mogelijkheid wordt geboden dat iedereen zelf een basispakket kan samenstellen zodat je kan kiezen waarvoor je je wilt verzekeren.

Wat vinden jullie hiervan?
Eh.. ik ben een verwoedde nooit-roker, maar besef wel dat we ook heel veel bij moeten dragen aan de behandeling van rokers met longaandoeningen bijvoorbeeld.

Dan lijken mij zo'n cursus en nicotinepleisters een stuk goedkoper.

(en ik betaal indirect ook mee aan IVF behandelingen, kraamzorg en incontinentiemateriaal etc, dat is nou eenmaal zo met ons zorgstelsel)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ik vind het ook niet kloppen, helemaal aangezien de pil er nu wel (weer) uit gaat. Ik rook zelf hoor, daar niet van. Maar first things first zou ik zeggen, en rokers kunnen best zelf voor hun nicotine vervangers betalen, ze kunnen immers ook sigaretten betalen.
Je hoeft toch geen nicotinevervangers?? Gewoon cold turkey, deed ik ook.
Belachelijk, de pil wordt eruit gehaald omdat het te duur wordt, terwijl mensen die er toch echt zelf bij waren toen ze begonnen met roken, gratis een poging kunnen doen er vanaf te komen. En daar betalen de verstandigen onder ons, namelijk de niet-rokers, dan aan mee! Te gek voor woorden, zeker omdat ik me kan voorstellen dat 90% van degenen die dit doen, toch weer begint met roken........
quote:El_lebel schreef op 08 februari 2010 @ 20:15:

Ik vind het ook niet kloppen, helemaal aangezien de pil er nu wel (weer) uit gaat. Ik rook zelf hoor, daar niet van. Maar first things first zou ik zeggen, en rokers kunnen best zelf voor hun nicotine vervangers betalen, ze kunnen immers ook sigaretten betalen.

Dat is een goede opmerking!

Er zijn wel meer verslavingen, komt dat dan ook in het basispakket?
himalaya; daarom zou ik liever mijn eigen basispakket kiezen. Voor mij hoeven bijv. IVF behandelingen en kraamzorg niet.
Het ergste vind ik nog dat er mensen zijn die dringend bepaalde medicijnen nodig hebben tegen een ernstige ziekte en waaraan ze zelf honderden euro's per maand kwijt zijn, terwijl ze wel duizenden mensen zo'n stoppen met roken-treatment willen geven. Slaat nergens op. Dan ook de premies duurder maken voor rokers.
quote:flip123456789 schreef op 08 februari 2010 @ 20:18:

En daar betalen de verstandigen onder ons, namelijk de niet-rokers, dan aan mee!

Tja, maar dat is niet echt een steekhoudend argument, aangezien je in ons NLse systeem altijd betaald voor de zorg van anderen. Hoeveel mensen worden niet ziek door slechte eetgewoonten? Over of ondergewicht? Aan die medicijnen betaal jij ook mee en dat is ook de eigen "fout" van die mensen, die kiezen er zelf voor om zo te leven, grof gezegd.

Maar ik vind wel dat zolang het systeem zo is als het nu is, de zaken die vergoed worden in het basispakket zoveel mogelijk voor iedereen nuttig moeten zijn. En ik denk dat de pil voor veel Nlers nuttiger is dan nicotine vervangers.
quote:PearlGirl schreef op 08 februari 2010 @ 20:18:

[...]

Dat is een goede opmerking!

Er zijn wel meer verslavingen, komt dat dan ook in het basispakket?Dacht jij dat een junk voor zijn methadon moet betalen dan? Of dat hij afkicktin een kliniek van zijn vakantiegeld?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Wordt een maagverkleining / balonnetje vergoed?
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Nou, ik vind het eigenlijk wel een goed idee om de stop te vergoeden. Volgens mij is dat goedkoper dan de schade te herstellen die -tig jaren roken aan een lijf toebrengen!

(ter info: ik ben gestopt, op eigen kracht, op eigen kosten, maar besef me ook dat niet iedereen dat kan)
quote:sartan schreef op 08 februari 2010 @ 20:36:

Nou, ik vind het eigenlijk wel een goed idee om de stop te vergoeden. Volgens mij is dat goedkoper dan de schade te herstellen die -tig jaren roken aan een lijf toebrengen!

Dat klopt.
[quote]blijfgewoonbianca schreef op 08 februari 2010 @ 20:33:

[...]

Dacht jij dat een junk voor zijn methadon moet betalen dan? Of dat hij afkicktin een kliniek van zijn vakantiegeld?[/quote]

Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!
Ik word een beetje moe van mensen die maar gillen dat ze iets voor anderen moeten betalen. Alsof je er een boterham minder om eet.

Het lijkt me te zuinig, te kinderachtig en te onpraktisch om alles exact te gaan uittellen. Of te gaan bepalen wanneer iets iemands eigen schuld is.

Op dit systeem is, inderdaad, ons hele zorg- en belastingstelsel gebaseerd. Soms betaalt de één voor de ander en soms is dat weer andersom. Het is niet ieder voor zich, maar je leeft samen. Vandaar het woord SAMEN-leving.
daar gaan we weer..............zucht.............
hi, toevallig heb ik vandaag gebeld met mijn zorgverzekering om te vragen of en hoeveel er wordt vergoed als ik gebruik maak van lasertherapie om te stoppen met roken.

het antwoord was dat er alleen 75 euro wordt vergoed (de prijs van de therapie is 200 euro) als je het basispakket met 2 sterren hebt. ik heb basispakket met 1 ster en krijg dus niets terug.
Het gaat er in dit geval niet om of ik er een boterham minder om eet en of ik wel of niet voor een ander wil betalen. Natuurlijk betaal ik ook voor iemand anders als ik zelf nooit wat mankeer en dat heb ik er graag voor over.

Maar het basispakket moet volgens mij uitsluitend behandelingen vergoeden waar niet aan te ontkomen valt. Operaties, een aantal consulten bij de fysiotherapie, hulp bij de geboorte, chemo's, onderzoeken bij medische klachten (en eventuele behandeling), vergoeding voor een aantal consulten bij een psycholoog.

Voor alle andere behandelingen kun je zelf beslissen of je je wilt bijverzekeren.
Ik vind het belachelijk als dat in het basispakket komt. Stop er dan liever de pil in of vergoed wat meer van de medicijnen van chronish zieken die hun medicatie amper/niet kunnen betalen.

We leven dan wel in een samenleving maar dan betaal ik liever wat meer premie om voor een chronish zieke het leven wat draaglijker te maken dan dat ik iemand van het roken af help. Ik bedoel niemand zegt je dat je die sigaretten moet kopen! Terwijl iemand echt bepaalde medicijnen nodig heeft.
Als je al die tijd sigaretten hebt kunnen betalen kun je nu ook nicotinepleisters betalen. Kom op zeg!

Er zijn wel belangrijkere dingen die vergoed zouden kunnen worden.
owh ik denk dat ik er dan gebruik van ga maken, volgens mij zit het al in het aanvullende pakket, dus ik zit wel safe
En wat te denken van de diétisten en/of maagverkleiningen voor dikkerds, therapie voor alcoholverslaafden, en ik kan zo nog een hele ratteplan bedenken waar mensen zelf verantwoordelijk zijn voor de gevolgen maar waarvoor we met z'n allen betalen. That's life....
En wat te denken van de diétisten en/of maagverkleiningen voor dikkerds, therapie voor alcoholverslaafden, en ik kan zo nog een hele ratteplan bedenken waar mensen zelf verantwoordelijk zijn voor de gevolgen maar waarvoor we met z'n allen betalen. That's life....

Precies, die lijst is eindeloos. Nog een paar dilemma's:

Wat te denken van sportblessures? Is toch ook soort van je eigen schuld?

Over kraamzorg doet niemand moeilijk. Nou, een kind krijgen kun je toch ook voorkomen? Waarom zou ik meebetalen aan andermans kraamzorg, zeker als ik zelf kinderloos wil blijven?

Behandeling voor anorexia - ja dat doe je toch ook zelf, je eten uitkotsen?

En als je op je 12e bent begonnen met roken, was je nog te jong om een besluit te nemen, DUS niet volledig verantwoordelijk, DUS heb je recht op vergoeding bij hulp met afkicken?

Het is zoveel genuanceerd dan hier wordt beweerd. De vraag is namelijk: in hoeverre is iets iemands schuld of verantwoordelijkheid? En kun je dat zomaar bepalen?

Als je een topjeugd hebt gehad met rijke ouders, in een dikke koopwoning zit en nooit geldzorgen of gezondheidsproblemen hebt, is het een stuk makkelijker van bijv. drank / sigaretten / overmatig eten / alcohol af te blijven, dan wanneer je misbruikt bent, in een te krappe tochtwoning zit en met drie kleine kinderen met een handicap van de bijstand moet rondkomen.

Om maar iets te noemen.

Tuurlijk komt daar een DEEL eigen verantwoordelijkheid bij. Maar het is te makkelijk om te zeggen 'eigen schuld dikke bult'. Wanneer je zo gaat denken, kun je beter meteen iedereen voor z'n eigen zorg en hulp laten betalen. Mensen verschillen nu eenmaal in mogelijkheden, kansen, (on)geluk, verstandelijke en geestelijke vermogens.
Idd zoals Aureel al aangeeft het is een gebed zonder einde...

en ja, ik vind het soms ook erg krom. Want er zijn in NL veel ziektes die welvaartsziektes zijn. Ik geloof dat zo`n 70% van alle diabetes patienten diabetes hebben doordat ze te zwaar zijn. En dus is het eigen schuld, maar ook daarvoor betalen we mee aan de insuline.

Om maar niet te spreken over IVF/ICSI/IUI behandelingen bij mensen die al 3 kinderen hebben maar toch dat verlangen hebben naar nog 1 kindje... terwijl andere mensen geen kinderen hebben, al hun pogingen al gehad hebben en nu uitbehandeld zijn... want de verzekering dekt het niet... Ja, dat vind ik ook oneerlijk... maar zo zit het in elkaar...

We betalen voor elkaar, en dat is maar goed ook, ik hoop dat ik als ik oud ben ook alle zorg krijg die ik nodig heb... en dan betalen mijn kleinkinderen daar weer voor.. zo werkt het hier..

En als dat echt iets is waar je op tegen bent, dan moet je eens in Amerika gaan wonen. Daar is geen zorgstelsel, daar moet je alles zelf betalen.... ik durf te wedden dat je toch erg snel weer terug bent hoor!
Sometimes I question my sanity, but the unicorn and gummy bears tell me I’m fine!
Wel já zeg, de pil gaat eruit, de nicotinepleisters erin. Ze weten wel prioriteiten te stellen zeg, daar bij het rijk...

*Schudt hoofd*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven