Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Goeiemorgen allen, wat wordt er lekker veel geschreven en wat een goeie motiverende berichten allemaal!

@ indivia, welkom hier! Wat een heftige mededeling zeg, mijn moeder heeft ruim 2 jaar terug de diagnose longemfyseem gekregen (niet beginnend overigens, maar wat verder gevorderd) Zij heeft ook meer dan 30 jaar gerookt en was vóór de diagnose al wel een paar jaar gestopt maar het roken heeft wel erg veel schade aangericht. Hoe sneller je stopt hoe beter je kwaliteit van leven voorlopig is en hoe langer je die kwaliteit vast kunt houden. Ik zie op bijna dagelijkse basis wat longemfyseem aanricht in combinatie met roken en geloof me dat is niet fraai.

Dat de diagnose gesteld is doordat je voor een rookstop in het ziekenhuis was maakt het natuurlijk een beetje wrang maar aan de andere kant, je weet nu wel wat je te winnen hebt en da's een heleboel!

Lees in ieder geval de OP (openingspost) even door en volg de links om te kijken of daar wat voor je bij zit, en blijf vooral hier komen voor de nodige moral support zijnde aaien over je bol, en schoppen onder je h*l

Succes

Petra, Bosaapje, alles okay? (Himmie, met jou gaat het vast prima!!!)
Ik ben nu zes en een halve maand nicovrij en ik heb iets raars.

De laatste paar dagen heb ik een bijna onbedwingbare neiging om sigaretten te halen. Doe mij alsjeblieft een sigaret! De gedachte is continu aanwezig, afleiding helpt niet ik blijf maar denken: één kan best.........

Terwijl dat helemaal niet 'best kan'!

Roken is géén optie en ik mag best trek hebben in een sigaret maar roken is géén optie!!

Ik word zo moe van mezelf *zucht*

Wil iemand mij even vertellen dat dat gevoel écht weer overgaat?

(ik weet het zelf ook hoor, maar een extra stem helpt )
BuurvrouwJanssen, dat gaat ook weer over. Ik kreeg het na drie maanden: heftiger trek, bij vlagen. Na een week was het weer over. Ik was heel verbaasd, en ook verontwaardigd: hoe kan dát nou?

Het rare is, dat ik het af en toe nog wel eens heb. Vaak heel onverwacht, in situaties die niets met roken te maken hebben. Nu duurt het nog maar een paar seconden. Ik doe er niets mee, en dan is het snel weg. Wanneer je weer die hele discussie met jezelf aan gaat, wordt het lastig.

Wat gaat iedereen goed, verder!

@Indivi: wat een schrik! Maar je bent er tijdig bij, denk ik zo. Vrijwel iedere roker heeft in meer of mindere mate emfyseem. In het beginstadium heb je nauwelijks klachten. Ik heb zelf een bodyscan laten doen, en bleek ook een paar minieme plekjes te hebbeb, echt verwaarloosbare speldenprikjes, terwijl ik een week daarvoor een longfunctietest had laten doen, waarbij ik een fantastische longinhoud had, en een longleeftijd van 23 (was toen 47). Voor mij was dat ook een reden om te stoppen. Ik had geen klachten, maar de aanleg is er.

@Himmie: het lijkt wel of je het over mij hebt! Ik voelde me ook altijd zo'n waardeloze junk.
hallo allemaal,

jullie zijn goed bezig! Ik lees hier ook nog steeds mee, omdat ik jullie kijk op het niet roken en de verslaving, zo goed bruikbaar vind. Ik heb vorige week een mislukte poging gedaan. Ben van plan om binnekort weer te stoppen, maar wacht even tot ik er weer klaar voor ben. Mijn vriend wil ook weer stoppen dus dan doen we het samen, dit lijkt me toch wat makkelijker. En dan ga ik ook niet meer zwichten als hij weer met een pakje thuiskomt... Heel veel succes allemaal en jullie horen nog van me!
Goedemorgen allemaal,

Fijn om alle reacties te lezen. Doet me goed. Ik stop (of eigenlijk ik ben al gestopt) cold turkey. De hulpmiddelen die ik heb besproken met de longverpleegkundige lijken niet bij mij te passen. Dus ........ gisterenavond de laatste sigaret gerookt. Ik wilde hier intens van gaan genieten: not! Ik baalde er eigenlijk van dat die allerallerallerlaatste sigaret helemaal niet smaakte. Ik vertelde het mijn man en die reageerde heel droog "nou, dat is dan mooí".

Vandaag dus mijn eerste rookvrije dag. Het is nog vroeg en ik heb toch al momentjes gehad dat ik dacht oh wat zou een sigaretje nu lekker zijn.

Ik heb natuurlijk een dikke stok achter de deur. Ik wil de kwaliteit van leven die ik nu heb, zoals Sartan dat al benoemde, zolang mogelijk (en ik hoop heel erg lang) behouden.

Iedereen die gereageerd heeft op mijn berichtje, dank je wel hiervoor. En ik las een berichtje van iemand die zich aan het voorbereiden is op het stoppen: succes en doen! Ik hoop vanavond nog even langs te komen en hoop voor iedereen op een zonnige en rookvrije dag en in het bijzonder voor mezelf (of ben ik nu erg egoïstisch?).

Groetjes,

Rikke
Nee hoor, jij mag jezelf zeker een zonnige rookvrije dag wensen.

Ga ervoor en houd vol

Hiier ggb
Nee hoor, jij mag jezelf zeker een zonnige rookvrije dag wensen.

Ga ervoor en houd vol

Hiier ggb
quote:Melpomene schreef op 19 april 2010 @ 10:27:

Het rare is, dat ik het af en toe nog wel eens heb. Vaak heel onverwacht, in situaties die niets met roken te maken hebben. Nu duurt het nog maar een paar seconden. Ik doe er niets mee, en dan is het snel weg. Wanneer je weer die hele discussie met jezelf aan gaat, wordt het lastig.

Herkenbaar en ook hier gebeurt het nog stééds wel eens! Maar vaak is het zo dat zodra ik denk van "Huh? Jah, daaahaaag ik rook niet meer hoor" dat het dan overgaat

Enne buurvrouwjanssen, het gaat dus echt weer over hoor!!!

Ik denk dat ik dat misschien altijd wel blijf houden. Heel, heel eventjes, een soort flitsje.

Ik zat laatst met mijn man te praten, en echt vanuit het niets de gedachte: "en nu een peuk!". Maar ja, ik rook niet meer hè? En op het moment dat ik het denk, is het ook al weer over!

Blijft vreemd, maar het is niet echt vervelend.
Ha allemaal!

Wat bizar dat jullie na zoveel tijd nog steeds die flitsen kunnen hebben! Ik had gehoopt dat dat toch wel helemaal weg zou zijn na een tijdje, maar kennelijk blijft nico een klein beetje in je systeem zitten als je eenmaal hebt gerookt. Irritant hoor !

Het gaat hier gewoon goed ja . Op naar 4 weken rookvrij.

Haha Indiva/Rikke, je hebt alle recht om jezelf een hele fijne, zonnige rookvrije dag te wensen hoor!

Succes weer allemaal. Ik ga nog even werken.
Nah Himmie het is eigenlijk wat Melpomene ook zegt, het duurt maar zo kort dat het niet eens erg is alleen maar effe een "Huh?" moment.

Werkze (ben je laat of is dit je normale tijd?)
quote:Himmie schreef op 19 april 2010 @ 16:42:

Ha allemaal!

Wat bizar dat jullie na zoveel tijd nog steeds die flitsen kunnen hebben! Ik had gehoopt dat dat toch wel helemaal weg zou zijn na een tijdje, maar kennelijk blijft nico een klein beetje in je systeem zitten als je eenmaal hebt gerookt. Irritant hoor !

Het gaat hier gewoon goed ja . Op naar 4 weken rookvrij.

Haha Indiva/Rikke, je hebt alle recht om jezelf een hele fijne, zonnige rookvrije dag te wensen hoor!

Succes weer allemaal. Ik ga nog even werken.

Hi Himmie, haha you found me! Even ter toelichting voor de andere (s)Toppers: ik ben sinds zaterdag m.b.t. longemfyseem ook lid van een ander forum geworden. Ik heb me daar voorgesteld, maar verder nog niets mee gedaan.

Ik moet zeggen dat het stoppen me niet erg makkelijk af gaat. Te veel momentjes dat ik denk mmmmmm.... lekker een sigaretje. En om eerlijk te zijn denk ik ook regelmatig: was ik maar zo ver als de (s)Toppers; en natuurlijk snap ik dat ook jullie door hetzelfde proces zijn gegaan als waar ik nu in zit. Maar ...... ik moet en kan dit volhouden! Toch? Ja, dus.

Groetjes,

Indivia
Tot nu toe kun je de sigaretjes, het stinkstokje, het kankerstaafje, het stinkding ev weerstaan. Hartstikke oké!

Jij moet en kan dit volhouden. Het gaat je lukken. Moeilijk maar je kunt het.
Sterker nog, jij gáát dit volhouden!!!

(net als bosaapje, volgens mij ga je nog steeds als een speer toch?)
Dit is mijn 8e rookvrije dag

Eigenlijk is het niet eens meer de moeite waard om het steeds te melden, want ik heb nul-komma-nul ontwenningsverschijnselen.

Ik ben Lizzl en ik ben ex-roker

Succes voor hen die er soms wat moeite mee hebben. Het is vies, het is duur, het zuigt energie, je gezondheid gaat achteruit, naar hoestje, verminderde reuk en smaak, je krijg er een lelijke huid van, je vingers gaan stinken (en je kleren, je haren en als je binnen rookt meurt je huis ook) en wat zijn de voordelen van het roken? Helemaal niets! Volhouden dus!
He Lizzl, dat had ik nou net ff nodig. Ik ben de hele middag als een idioot bezig geweest terwijl er honderden sigaretten door mijn hoofd flitsten. Was in de super en zag al die pakjes liggen bij de kassa en liep toen ook nog eens langs een sigarenwinkel....................zucht.

Maar onderstaande uit jouw post gaf me weer een schop!!

- Het is vies, het is duur, het zuigt energie, je gezondheid gaat achteruit, naar hoestje, verminderde reuk en smaak, je krijg er een lelijke huid van, je vingers gaan stinken (en je kleren, je haren en als je binnen rookt meurt je huis ook)

Thanx!

Veel sterkte allemaal, vooral jij Indivia
Haha Indiva, je had je naam er zelf bij gezet hier onder je post .

Ik heb in de eerste 2 weken (vooral in de eerste week en daarna was het vooral emotioneel een achtbaan) ook continue aan roken gedacht hoor. Ik heb het doorstaan door steeds maar te denken wat alle nadelen van roken zijn. En door te denken dat elke seconde dat ik niet zou roken, de verslaving minder zou worden. Het is echt een kwestie van het accepteren en niet toegeven. Want, HET WORDT ECHT SNEL BETER!!!!. Wat is nou een paar weken als je daarna een rookvrije toekomst tegemoet gaat?

Maar je gaat gewoon hartstikke goed joh! Dit is gewoon wat stoppen is hoor, niks geks aan. Komt helemaal goed !

Ik had net ook een beetje een dipje.. wilde ineens heel erg graag roken. Ik mistte het moment van even uitzakken na het werk thuis met een sigaretje. Maar het is nu gelukkig weer over.

Sartan, ik begon niet net met werken hoor. Ik bedoelde dat ik nog even het laatste half uurtje ging werken.

En nu moet ik weer bijna weg....

Succes alllemaal vanavond!
quote:Petra65 schreef op 19 april 2010 @ 18:36:

He Lizzl, dat had ik nou net ff nodig.

(.....)

Maar onderstaande uit jouw post gaf me weer een schop!!

Thanx!

Geen dank Volhouden hoor! Het geeft zo'n rust om niet te moeten roken!
Hallo Bosaapje, Sartan, Himmie, Pelsje, Petra65, Melpomene, Lizzl, BuurvrouwJanssen en alle anderen,

Mijn eerste rookvrije dag zit er bijna op. Terugkijkend moet ik concluderen dat ik het de avond wat makkelijker vond. Na het eten nog een stuk gewandeld samen met mijn man. Hij stelde voor om vanavond naar de sportschool te gaan; mwah ik niet zo; ik vind gemiddeld 3 of 4 keer wel genoeg. Lekker buiten lopen is toch ook prima.

Ik ga regelmatig naar deze topic; even nieuwsgierig of er nog berichten zijn. En daarbij ervaar ik een soort van betrokkenheid bij elkaar. Ik vind het heel leuk en de steun die ik hoopte te krijgen, krijg ik ook. Heel fijn.

Fijne avond verder en voor straks trusten.

Groetjes,

Rikke
Ik gluur hier ook vaak hoor en ik heb veel steun aan alle berichten. Ik ga nu lekker naar bed om mezelf een schouderklopje te geven dat ik al 5 dagen niet gerookt heb

Tot morgen allemaal
Dan gooi ik er ook een paar schouderkloppen bovenop Petra! Al 5 dagen! Voor je het weet is het 5 jaar

Mijn dipjes zijn voorbij. Vanavond extra fanatiek gesport. Wat nou? Roken? Dacht het niet! Nico
Hoera, het gaat goed hier zo

We hebben er weer een dag op zitten. Op naar een nieuwe rookvrije dag
Hallo allemaal!

Roken is gewoon zo suf! Ik ben een lang weekend weggeweest, met auto heen en zou zondagavond terug vliegen. Dat ging dus niet, dus vandaag 14 uur in de trein gezeten. Op een bepaald traject zaten een paar jonge jongens die bij elke stop naar buiten gingen om even snel een halve sigaret te roken. Zo sneu!

Heb niet alles bijgelezen maar volgens mij gaan er heel veel mensen heel goed hier
Happiness is nothing more than good health and a bad memory - Albert Schweitzer.
Haaaai !

Haha, ik merk dat ik inmiddels niet meer in dagen tel, maar in weken. Lijkt me een goed teken .

Ik geef iedereen hier een schouderklopje hoor. Volgens mij is iedereen haske goed bezig!

Indiva, dit is ook een heel fijn topic. Ik denk serieus dat het heel veel mensen moeilijke periodes door heeft geholpen. Profiteer ervan en pleur alles lekker neer wat je kwijt wil .

Gefeliciteerd met je eerste rookvrije dag !! De kop is eraf!

Demoiselle, het is ook best sneu om elke keer te MOETEN roken.. En het is heel fijn om te beseffen dat je niet meer moet roken. Ik was vanavond even in een cafe met een rokende vriendin en die wilde roken. Ik merkte dat ze zich ineens een beetje geneerde nu ik niet meer rook. Haha, ik was altijd een ergere junk dan anderen dus er zijn vast mensen die mijn gerook nu erg missen . Maar ik ben wel mee naar buiten gegaan. Me heel trots voelend dat ik niet hoefde. Jeuj!

En nu heel snel lekker slapen ..
Goedemorgen Topstoppers. Iemand een tip over een nachtje door kunnen slapen? Ben wel weer een keer of 6 wakker geweest vannacht. En telkens maar naar die wekker kijken dan he.

Ik neem 10 stuks melatomine voor ik naar bed ga en dat helpt dus niks. Ik durf ook niet meer te nemen want er staat op het potje dat je er maar 1 mag nemen. Lijkt me onzin want het is maar 0,1 mg. Iemand ervaring? Kunnen (konden) jullie in het begin ook niet slapen?

Ik spring nu snel ff onder de douche.................fijne dag allemaal

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven