Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

20-03-2009 09:34 3003 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Ben weer begonnen met roken, vanaf oudjaarsavond. Kan mezelf wel voor mijn kop slaan, dacht dat ik heus wel alleen af en toe kon roken, voor de gezelligheid....niet dus.....

Ik was 3 jaar gestopt......

ZO STOM
Wat zonde Cajean! Wat was de reden? En rook je nu weer volop of af en toe? Het is nooit te laat om te stoppen!

Ik ben nu twee weken en vijf dagen gestopt... Gaat echt heel erg goed, vanavond etentje met rokers dus dan zal het af en toe wel tegenvallen. Maargoed, ik zet door!

Hoe is het met de rest?
Goed!

Ben nu 3 weken en 3 dagen gestopt en voel me goed! Ben ook al aan het afbouwen met de Champix, slik sinds vorige week nog maar 1 pil per dag en ben die ook al twee keer vergeten...

Fijn Nero dat het met jou zo goed gaat! Sterkte vanavond. (Ik vraag me af of ik daar tegen bestand zou zijn... ik ben zo blij dat ik geen rokers in mijn omgeving meer heb...ik was gewoon echt de allerlaatste... )

Ach Cajean, wat jammer joh! Maar hey, als je 1x zo lang niet-roker kon zijn kan je dat natuurlijk ook nog een keer!
quote:cajean schreef op 20 maart 2009 @ 10:00:

Ben weer begonnen met roken, vanaf oudjaarsavond. Kan mezelf wel voor mijn kop slaan, dacht dat ik heus wel alleen af en toe kon roken, voor de gezelligheid....niet dus.....

ZO STOM

Idem dito.

Ik rook nu in prinicpe alleen in het weekend, maar soms ook weleens doordeweeks. Ik ga wel weer stoppen zeer binnenkort (eerst ff 5 kg afvallen).
quote:pimpel schreef op 20 maart 2009 @ 10:52:

Goed!

Ben nu 3 weken en 3 dagen gestopt en voel me goed! Ben ook al aan het afbouwen met de Champix, slik sinds vorige week nog maar 1 pil per dag en ben die ook al twee keer vergeten...

Fijn Nero dat het met jou zo goed gaat! Sterkte vanavond. (Ik vraag me af of ik daar tegen bestand zou zijn... ik ben zo blij dat ik geen rokers in mijn omgeving meer heb...ik was gewoon echt de allerlaatste... )

Ach Cajean, wat jammer joh! Maar hey, als je 1x zo lang niet-roker kon zijn kan je dat natuurlijk ook nog een keer!Dankjewel Pimpel! Wat is dat Champix nou precies, zijn dat afkickpillen als ik het goed begrijp? En krijg je die op recept van de huisarts? Ik ben 'cold turkey' gestopt met roken, dus zonder pleisters/pillen of andere middelen. En dat bevalt me prima eigenlijk! In mijn omgeving roken er nog een paar vrienden en m'n ouders. Vorige week ook een etentje gehad met vrienden (die roken) en ik was alleen maar héél blij dat ik niet buiten moest staan voor dat stomme sigaretje!
Allright ladies, nieuwe ronde nieuwe kansen, ons oude topic was kennelijk zo vol dat dit er mede debet aan was dat het forum langzaam wordt en dat kunnen we niet hebben natuurlijk

Angel, bedankt voor het overnemen van het de oude OP van Anemoon inclusief de links (die kreeg ik niet netjes gekopieerd)

Cajean ooooh wat zonde!!!! Zo snel mogelijk weer stoppen dus en dat gaat vast lukken als je je goed voorbereidt en hier veel en vaak langs komt..

Pimpel, wat super dat het zo goed met je gaat! Al bijna een maand. Yoeehooeeee!!!

Kaar.... ooowwwwww schade en schande zullen we maar zeggen, ook voor de andere stoppers dus een herhaling van de boodschap van vorige week:

1 sigaretje bestaat dus niet

Nero, bereid je goed voor op vanavond (en hou even in gedachten wat er met Cajean en Kaar gebeurd is ja) Bedenk wat je gaat doen als de rest gaat zitten paffen! Neem anders iets mee van zoethout of mintjes of wat dan ook misschien is dat wat?

Fijn rookvrij weekend allemaal!!!
quote:cajean schreef op 20 maart 2009 @ 10:00:

ZO STOM jammer hoor.
quote:sartan schreef op 20 maart 2009 @ 12:02:

Nero, bereid je goed voor op vanavond (en hou even in gedachten wat er met Cajean en Kaar gebeurd is ja) Bedenk wat je gaat doen als de rest gaat zitten paffen! Neem anders iets mee van zoethout of mintjes of wat dan ook misschien is dat wat?

Bednakt Sartan! Ik denk niet dat ik je tips nu al nodig heb. Ik zit nu nog in de fase dat ik mezelf héél stoer vind als ik niet rook en anderen wel... Maar ik zat net al te bedenken dat het best lastig wordt nu het zonnetje schijnt. Ik zie mezelf al helemaal op het terras zitten met een roseetje en daar was zo'n sigaretje toch echt heerlijk bij.... Maargoed, ik blijf sterk!
Bijna 9 maanden gestopt en 17 weken zwanger dus voor mij nooit geen sigaret meer.
dus na het schrijven van mijnpost hierboven wilde ik weer stoppen, was helemaal gemotiveerd. Maar toen belde één van mijn vriendinnen die zat te wachten op de uitslag van de MRI vanwege haar hersentumor met slecht nieuws...de tumor was terug en veel groter, niet meer te opereren, moet wachten wat de artsen nu doen. ook zit ik op een telefoontje te wachten van mijn beste vriend die (waarschijnlijk vandaag) te horen moet krijgen of zijn niertumor weer terug is....

AAAARRRGGGHHHHHH Ik weet dat het geen excuus is maar heb weer een pakje gekocht. alsof die dingen me helpen. Maar in tijden van grote stress is het zó moeilijk. terwijl ik dan ook wel weer met mijn neus op de feiten word gedrukt dat kanker in een klein hoekje zit...
5 weken gestopt joehoe!!!!!!!!!
(f) (f) (f) (f) (f) (f) (f)

(f) (f) Linnielin!! (f) (f)

(f) (f) (f) (f) (f) (f) (f)
Heyyyy (s)Toppers, hoop dat jullie allemaal onwijs druk zijn met allerlei leuke dingen en NIET met Nico???!!!!
Hallo, na 9 maand en wat weken plots gisteren!

Ik speel amateur toneel gisteren het eerste optreden na 4 maand repeteren en plots was die sukkel van nico er hij riep mij ik heb een slok water genomen naar buiten gelopen met make up en pruik! En ff flink gemopperd op mijzelf! En toen was het weer over maar vanacht gedroomd dat ik weer rookte en overal lagen sigaretten! Ik snap er niks van ik dacht het is nu wel over! Voor de rest hier
Aruba! gefeliciteerd!

Eh ik ben 7 jaar rookvrij geweest toen ik kinderern wou!
quote:sigridje schreef op 22 maart 2009 @ 17:58:

Hallo, na 9 maand en wat weken plots <snip> plots was die sukkel van nico er hij riep mij ik heb een slok water genomen naar buiten gelopen met make up en pruik! En ff flink gemopperd op mijzelf! En toen was het weer over <snip>

Nah?

Goed van je dat je zo alert gereageerd hebt! En super fijn te horen dat het dus nog zo lekker met je gaat. 9 maanden, kun je nagaan wat een topper je bent!
Hallo,

Ik hoor via via allemaal positieve berichten over champix.

Ikzelf heb al meerdere keren accupunctuur, softlaser, nicotine pleisters en kauwgom uitgeprobeerd maar elke x grijp ik terug naar die vieze peuken. Het idee om te stoppen maakt me al benauwd terwijl ik eigenlijk niks liever wil dan van die vreselijke verslaving af te komen. Sinds de geboorte van de kinderen wordt er hier in huis niet meer gerookt, maar dat weerhoudt me er niet van toch nog zeker een pakje daags te roken.

Ik heb al best wat informatie gelezen over champix, maar wat het nou precies met je doet is me eigenlijk niet helemaal duidelijk. Kan iemand me daar iets over vertellen? En over de bijverschijnselen?

Groetjes, Jachero

Drie weken gestopt vandaag!!!

Ben trots op mezelf!!!
Ik 5 dagen gestopt!

Cold turkey!!

Gelukkig taal ik niet naar een sigaret, ik vermoed dat ik wel een topic ga openen over afvallen....

Want jemig wat eet ik veel zeg..................

Ik probeer nu wel een balans te vinden, maarre het is echt te erg. Ik eet wortels en koekjes, appel en chips dusse echt alles! Ik drink ook veel water, maar hoe vol ik ook zit er schijnt toch altijd iets bij te kunnen. Nou ja laat ik hopen vanaf vandaag niet meer.
Neroooooooo super!!!

Natuurlijk ben je trots op jezelf dat zijn wij ook (en op jou ook hihi)

Rapid, way to go! Enne... wees even niet te streng voor jezelf. Tuurlijk kan het niet zo zijn dat je alleen maar de hele dag gaat eten als je eigenlijk had willen roken maar om en de sigaret af te zweren en dan meteen ook rigoureus te gaan kappen met snaaien zou wel eens averechts kunnen werken. Probeer het qua vette dingen een beetje in check te houden dus hou je bij de worteltjes snoeptomaatjes bleekselderij en neem gewoon af en toe een koekje. Mag best!!

(f)
Ik eet me inderdaad helemaal suf aan het fruit, er gaan er hier zo'n vier stuks per dag doorheen. Je moet toch iets om te compenseren he... Gisteren had ik wel een onwijze snaaidag, maar dat kwam ook omdat ik ongesteld ben geworden!

Zijn jullie allemaal aangekomen na het stoppen met roken? Ik heb geen idee (heb nl. geen weegschaal dus weeg mezelf nooit). Maar ben nu drie weken gestopt met roken en ben gevoelsmatig niet echt aangekomen.
Nero: Yeah!! Jij gaat goed, je mag zeker trots zijn op jezelf!!

Sigridje: goed dat je het zo snel in de gaten had! Nico is een sukkel!

Bizar, dat ej zelfs droomde van roken he.. Sjar had dat laatst geloof ik ook!

Rapid: goed joh, 5 dagen, alweer bijna een hele week zonder stinknico!

misschien helpt het als je wat beweegt? Of vaker tandenpoetsen schijnt te helpen vlgns sommigen..

Jachero: ik ben mbv champix gestopt, mij heeft het erg geholpen.

de werkzame stof zorgt ervoor dat vanaf het moment dat je slikt, de nicotine niet meer hecht aan de receptoren in je hersenen. ongemerkt kick je hierdoor al wat af.

Tegelijk stimuleert het diezelfde receptoren zelf hun werk weer te doen (aanmaken v. oa `=zgn. 'blijheidshormonen", ipv dat uit de nicotine te halen (= heel simplistisch uitgelegd, maar in die strekking). Doordat je jarenlang hebt gerookt, is je lichaam vaak nl zelf niet meer (goed) in staat om dat te reguleren, met vaak somberheid tot gevolg. Na een dag of 8 slikken, stop je met roken. De champix slik je nog voor plm. 2-3 maanden.

Bijwerkingen zijn o.m.: na een dag of 5-6 smaken je sigaretten niet meer lekker of vreemd, je kunt wat misselijk worden vd pillen (tip: eet eerst wat yoghurt, dan hebben meesten dit niet) en vreemde dromen.

Bij de natuurlijke variant v champix-tabex, schijnt dit overigens minder te zijn.
Computer says nooooo
Joehoe, hoe gaat het met iedereen???

Bij mij alles goed, vandaag dag 23 van het stoppen en ik voel me top! Al voel ik nog steeds lichamelijk geen verschil dan toen ik nog wel rookte. Natuurlijk merk ik wel dat mijn haar en kleding frisser ruikt (net als mijn huis), maar ik merk bijv. niet dat mijn conditie beter is of dat ik dingen beter proef/ruik. Hadden jullie dat al wel snel?
Drie weken en een dag gestopt!!! Volgens mijn silkquitmeter heb ik 450 sigaretten niet gerookt. Verder heb ik nu 80 euro gespaard op mijn spaarrekening. Dat voelt goed en ik voel me goed!

@Nero: je lichamelijk beter voelen heeft tijd nodig!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven