Gezondheid alle pijlers

Stoppen met roken

13-08-2010 21:22 94 berichten
Alle reacties Link kopieren
Stoppen met roken is helemaal niet moeilijk, ik heb het al honderd keer gedaan.

(Mark Twain)

Voor iedereen die wil stoppen, gestopt is en/of gestopt wil blijven!

Tips & Tricks van de ervaringsdeskundigen:

Boeken:

Kristina Ivings - Rookvrij

Jan Geurtz - De Opluchting en De Verslaving Voorbij

Hulpmiddelen:

Champix Of de natuurlijke (en goedkopere) variant: Tabex (te koop via Ebay)

Nicotinevervangers - m.n. pleisters en de kauwgom van nicotinelle - die zijn, volgens Fausto, best lekker!

Tellertjes

Silquit

Links!

Noorderlicht

Stop hulp

Losse tips

Het motto 'Roken is geen optie' maakt het een stuk makkelijker. Je hoeft niet te beslissen of je wel of niet rookt, het is gewoon geen optie.Accepteer dat je af en toe een moeilijk moment hebt. Laat het maar komen, het gaat ook vanzelf weer weg.Relativeer en blijf lachen! Hoe moeilijk de moeilijke momenten ook zijn, je vergeet ze na een tijdje weer.Ga sporten! Zo merk je dat je conditie beter wordt, het zorgt ervoor dat je niet (teveel) aankomt en je maakt endorfinen aan - daar blijf je vrolijk bij!Beloon jezelf! Spaar je uitgespaarde geld op, geef jezelf complimentjes, en koop iets leuks voor jezelf als je een x-periode gestopt bent, laat je tanden uitgebreid reinigen.Eén sigaret bestaat niet. Echt niet.Laat je niet van de wijs brengen door anderen. Blijf bij je besluit en wees trots op wat je bereikt hebt, daar heb je het oordeel van anderen niet voor nodig!Het is niet erg om trek te hebben in een sigaret. Dat is namelijk nogal logisch, aangezien je jarenlang elke dag vele malen gerookt hebt. Laat die trek gewoon bestaan, dan is ie binnen een paar minuten weer verdwenen. Word niet boos, probeer het niet weg te drukken. Daar wordt het alleen maar groter van.Aanvullingen? Let me know, dan voeg ik ze toe!
Eefje, ik heb de kauwgom ook geprobeerd. Dat werkt prima, alleen werd ik er een beetje misselijk van. Volgens mij zijn er ook 'snoepjes' en sprays, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Ik heb de eerste paar dagen cold turkey gedaan maar ik functioneerde echt niet. Ik was duizelig en heel erg misselijk. Daarna aan de pleisters gegaan. Die dingen jeuken enorm maar ik vind het nog wel te harden.

Ik mis de sigaretten echt niet. Wel het ritueel soms. Dan ben ik lekker ergens mee bezig geweest en dan even een kop thee of koffie drinken... en dan opeens denk ik eraan... ik rook niet meer. Dan voel ik me af en toe wel een beetje 'verloren' en zelfs zielig. Haha.

Als je gaat stoppen moet je er wel echt klaar voor zijn, anders martel je jezelf alleen maar. Een vriend van mij stelde voor dat ik sigaret na sigaret moest roken, tot ik er misselijk van werd en dan alle peuken in een glazen pot stoppen en dan er eens lekker aan moest gaan ruiken ('aversion therapy'). Ik ging echt over mijn nek.

Veel succes ermee.
Ha ha , dat heb je gedaan?

Tjeeee.

Maar het heeft blijkbaar wel gewerkt.

Ik ben er wel klaar mee (geloof ik) (dat is de junk die spreekt)

Bijna bij elke sigaret denk ik aan kanker....

Ik word gek van om een junk te zijn.

Ik voel me onvrij en ongezond.

Ik stink.

Ik heb een vieze smaak in mijn mond.

Ik sta zelfs met regen in de tuin.

Als ik opweg ga ben ik al bezig met wanneer ik dan nog een sigaret kan roken.

Ik erger me aan het geld dat ik eraan uitgeef.

Ik schaam me voor mijn kinderen en dan vooral de oudste die vragen stelt zoals waarom rook je , wil je kanker krijgen, wil je dood? zucht....

Ik weet dat ik het kan maar kan het moment maar niet vinden (excuus?)

1 november word mijn datum , geen excuses meer.
Eefje, heel goed! Je hebt nu een datum, dus nu mag je nog even. 31 oktober rook je je laatste peuk en alles wat je nog hebt gaat dan de container in.

Ik zelf ben cold turkey gestopt en zit vandaag op 3 weken. Van het weekend weg geweest met een groep en was wel wat angstig of ik niet zwak zou zijn, maar nee. Ging prima, gewoon niet bij de rokers gaan staan.

Ik mis het niet echt meer. Gaat gewoon goed. Roken is geen optie!

Bittermoon, goed meis! Ik vind het heel knap van je! Herkenbaar verhaal.
Shivaatje, jij gaat ook goed!! Knap hoor!

Atribuutje, hoe is het bij jou/ jullie?
Goed zeg, Cherise! Ik zit op 2 weken vandaag. Ben ook vergeten een nicotinepleister op te doen vanochtend en ach, heb eigenlijk helemaal geen last van ontwenningsverschijnselen.

Hoe is het verder met iedereen?
Hier ook een gestopt roker

Gaat al jaren goed. Paar weken geleden ging ik toch overstag (stom stom stom!!) maar dat heb ik geweten. Van een half peukje heb ik een paar uur later 3 x overgegeven. En écht, ik was een die-hard rokert hoor! Nu hoef ik dus echt geen peuk meer.
Haha Zoomix, ik hoop dat dat bij mij ook gebeurd als ik het in mijn hoofd haal een peuk te nemen.

Goed zo, Bittermoon. Ga je nu zonder pleisters door het leven? Weg met de nicotine!

Hoe is het met de rest??
Vandaag precies 4 weken gestopt!

En even kijken... dat is woensdag 1 maand!
1 maand gestopt! Gister bijna een sigaret gerookt, maar gelukkig niet gedaan. Ik had er zó'n trek in en rokende vriendin was hier... moeilijk!!! Ik baal er ook wel van dat het nog steeds niet heel makkelijk is geworden...

Maar goed, niet gedaan dus, godzijdank.
Wat goed van je! Wees maar trots op jezelf! En ook heel goed dat je het niet heb gedaan. Ik heb al wat mensen hier op het forum de mist in zien gaan maar dat ga jij niet doen hoor! Ik hoop ook dat mocht je weer zoiets meemaken, dat je enorme trek krijgt als je vriendin bij je is, dat ze je tegen houdt.

Je gezondheid staat op de eerste plaats!

Ik was 3 dagen geleden 2 maanden gestopt. ik heb sinds dat ik ben gestopt niet één keer bijna een sigaret gerookt. ik ben zo enorm blij dat ik niet meer rook, ik wil dat ook echt nooit meer gaan doen.
Hoi meiden!

Zal me even voorstellen, ben 31 jaar, 2 kids en ik rook.

Tijdens mn zwangerschappen heb ik niet gerookt en kon ik het goed volhouden. De laatste keer ben ik anderhalf jaar gestopt. Maar nu sinds maart dit jaar ben ik weer begonnen. Had ik nooooooit moeten doen!

Ik zie het niet echt zitten om met pleisters en kauwgom in de weer te gaan eigenlijk.

Denk dat cold turkey het beste werkt.

Maar ik moet er vanaf. Ik rook niet binnen maar mn oudste zoon (3,5jr) is zich ervan bewust dat ik rook. Hij stelt er ook vragen over enzo. Heel irritant. Hierdoor voel ik me nog schuldiger.

Heeft iemand goede tips?

Zojuist heb ik het boek van Allen Carr besteld. Hier ben ik in een grijs verleden ooit ook eens mee gestopt. Wie weet helpt 't.
De Opluchting van Jan Geurts is ook een aanrader. Met Allan Carr had ik niet veel, maar Geurts gaat een stap verder dan Carr. Sprak mij meer aan.

Je kunt ook eens gaan kijken op het forum van ikstop.nl. Daar heb je maandgroepjes waarbij je je kunt aansluiten als steuntje in de rug.

Ik ben ruim vier jaar geleden cold turkey gestopt, en dat ging heel goed. Had er opeens genoeg van, en ook geen zin meer om dure pleisters/kauwgom e.d. te gaan kopen. Vond dat ik er al genoeg aan had uitgegeven.

Succes!
tja het kost inderdaad al meer dan genoeg. Rook ongeveer een pakje per dag. Zo'n doos kauwgom is al gauw 12 euro dacht ik...Dat wil ik er dan niet meer aan uitgeven. Bedankt voor de tip, ik ga eens kijken naar dat boek!
Hallo allemaal,

Ik ben bijna 6 weken gestopt en het gaat erg goed. Was er 4 jaar vanaf maar toch weer begonnen, erg stom!

Maar het is heerlijk om een niet roker te zijn. Het is niet meer het eerste waar ik aan denk als ik wakker word, en het is al best regelmatig uit mijn "systeem". Goed te doen dus, maar je moet het wel graag willen. Succes allemaal!
Ben trouwens cold turkey gestopt. Eerste week slecht geslapen en veel zweetaanvallen 's nachts. Dat waren echt al mijn ontwenningsverschijnselen. Veel drinken eerste dagen, voor de stoelgang.
Nova! Het is je dus toch gelukt!!! Gefeliciteerd!

Zelf heb ik een terugval tussendoor gehad, maar het wel weer opgepakt. Ik kon gewoon zo goed merken dat ik veel minder fit was. Dat motiveert mij wel heel veel.

Eefje je kan het! Lekker veel erover lezen, meer bewegen en hier posten. Je voelt je zoveel beter als je niet rookt. Succes!!
Caroline & Nova, wat fijn om te lezen dat het toch is gelukt! Daar ben ik echt blij om

Inderdaad Caroline, echt fit wordt je niet van roken. Sinds ik niet meer rook beweeg ik (nog steeds) veel meer. Dagelijks fietsen en sinds enkele weekje ben ik begonnen met hardlopen! Heerlijk gewoon. Ik voel me zowel fysiek als mentaal steeds sterker worden.

Eefje, veel succes, zet 'm op!
Ik stopte 10 oktober 2008 met roken. In één keer alles weggegooid. De knop was om!

Ik had het al verschillende keren geprobeerd, maar de knop was gewoon nooit om, tot die ene dag. Als je denkt: zal ik nu stoppen, of toch maar niet, dan ging het al verkeerd. Je moet er wel 101% achterstaan.

Blijf vooral kijken naar alle voordelen: bespaard geld, bespaard longen, geen stink kleren meer, niet meer gedwongen voelen om te roken, niet meer verplicht naar buiten moeten (heel prettig als het buiten sneeuwt, regent, hagelt, onweert of vriest).

De enige nadelen die ik heb ondervonden is dat ik nog steeds vaak zin heb, en er wel regelmatig aan denk. Daarbij ben ik ook een aantal kilo's aangekomen.
Yoehoe dames! Ik ben niet nieuw hier hoor, maar heb andere nick.

Ben ondertussen 5 1/2 week gestopt ofwel 1 maand en 1 week. Het gaat prima! De zin wordt steeds minder! Ben nog steeds heel blij met deze stap, al sluimerd de verslaving nog steeds op de achtergrond... Maar goed: geen optie .

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven