Gezondheid alle pijlers

Stoppers/motiveerders gezocht!

08-07-2013 22:29 10 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ja ik ben er klaar mee en klaar voor! Ik ga morgen stoppen met roken. Zelf doe ik het zonder hulpmiddelen.

In het meest recente stop topic is iedereen alweer een tijdje gestopt.

Zijn er anderen die ook willen of gaan stoppen? Het zou fijn zijn om elkaar te motiveren. Ik ben eerder gestopt geweest dankzij de steun hier op het forum. Wie wil er nou schrijven dat hij/zij toch gezwicht is?

Wie stopt er ook of heeft nog een dosis motivatie over?
Hartstikke goed van je!

Ik ben nu zelf 4,5 jaar gestopt, ook van de een op andere dag.

En weet je... ik vond het echt heel makkelijk.

Had ik nooit verwacht maar ik vond het echt simpel.

Ik had met mezelf afgesproken dat ik alleen als ik heel heel heel heel heel heel erg behoefte had aan een peuk, dat ik dan 1 trekje mocht nemen. Maar dan moest ik dus echt dat gevoel hebben (ik had van te voren bedacht hoe erg dat gevoel moest zijn)

Ik kwam nog niet eens tot de helft van dat van te voren bedachte gevoel. Ik had er 'wel zin in'. Maar dat heb ik ook met een ijsje en dat eet je ook niet 20x per dag haha!

Ik hoop dat je er iets aan hebt! Succes en je kan het echt wel!
Ik vond het niet super makkelijk, ben vanaf januari gestopt.

Ik heb wel eens een misstap gemaakt tussendoor.
Ik ben vanaf december gestopt. Nu had ik wel een goede reden (zwangerschap), maar het viel me echt veel minder zwaar dan ik had verwacht.

Ik heb veel appels gegeten, vooral zure, die helpen wel tegen dat gevoel dat je iets met je mond en handen wil. En lolly's heb ik ook best wat gegeten, ben je ook wel even mee bezig.

En als je trek krijgt: gewoon wachten. Met een minuut of vijf is dat afgezakt.

Maar al met al:

Ik ben echt reuzeblij dat ik gestopt ben!

Dolores, goed dat jij het ook hebt volgehouden!!
Ik ben sinds zondag ook gestopt. Ik heb nooit echt veel gerookt, het is bij mij altijd zo geweest dat ik een paar weken rookte, en dan weer een maand niet, en soms maar 1 sigaret per dag, en soms weer 10. Ik heb er geen moeite mee om niet te roken, maar ik zwicht toch altijd weer door stress/sociale druk.

Maar ik heb besloten om dus niet meer te roken, en de moeilijkste momenten zullen voor mij de feestjes en dat soort dingen zijn. Ik ben ook de enige in de familie die niet rookt, dus dat is ook lastig.

Gelukkig heb ik een klasgneoot met wie ik altijd samen ging roken in de pauze, en die is nu ook gestopt. Dus dat is wel een extra motivatie voor mij.
Gaby030, dat is echt iets om trots op te zijn! Super!

Zonder hulpmiddelen dus ook. Ik weet uit ervaring dat ik de eerste paar dagen niet lekker ben en dat was het dan alweer. Daarna het psychische, vele malen moeilijker.

Hertjehertje, heb jij je nooit afgevraagd waarom een baby in je buik je wel kan motiveren om goed voor jezelf te zorgen? Heel goed natuurlijk dat bedoel ik er niet mee hoor!

Ninika, heb je wel last van ontwenning of is die daardoor ook niet aanwezig? Ik hoop dat je het ook volhoud, sociale druk is idd een lastig punt.

Nou de eerste dag. Ik heb iedereen ingelicht. De reacties zijn wisselend. Maar dat snap ik wel, gezien ik net uit m'n dip ah krabbelen ben. Ik hoop dat ik niet te sjago ga worden...;)
Caroline, ja, die vraag heb ik mezelf wel eens gesteld. Maar het antwoord is best lastig.

Ik wilde wel eerder stoppen (al een jaar of twee dacht ik al aan stoppen), maar vriend rookte, vriendinnen ook, ik durfde/wilde/kon de gezelligheid van roken niet opgeven.

En nu had ik een noodzaak. Waarom ik de baby belangrijker vind dan mijn eigen lijf, weet ik ook niet. Dat stukje is niet te beantwoorden.

Maar: achteraf mis ik de 'gezelligheid van het roken' niet. Ik kan nu kiezen of ik met een roker meeloop naar buiten of niet.

Het allerfijnste is dat je de afhankelijkheid kwijt bent: geen stress als je peuken op zijn, niet plannen wanneer je sigaretten gaat halen, niet bedenken bij een vergadering/film/reis wanneer je moet gaan roken.

Zonder deze planning voelt het veel vrijer. En dat vind ik heel fijn!
Ook ik ben vandaag, dinsdag 9 juli, gestopt met roken. Voor de tiende keer, dat wel, maar ik geef niet op om te proberen gezonder te leven. Ik gebruik geen hulpmiddelen, cold turkey dus. Ook wil ik niet teveel snoepen en aankomen, dat is altijd een pijnpuntje waardoor ik soms weer naar de sigaret grijp, nadat ik uit al mijn broeken ben gebarsten!

Als niet-roker voel je je inderdaad rustiger van binnen, en veel gezonder (sportprestaties verbeteren) en je houdt wat extra geld over...het is schokkend hoeveel rokers aan hun verslaving spenderen....Succes iedereen!
Hoe is het gegaan vandaag TO?
Vandaag in de krant te lezen:

Rokers die denken het risico op vroegtijdig overlijden te beperken door minder sigaretten op te steken, vergissen zich. Alleen definitief stoppen brengt soelaas.

‘Och, ik rook alleen wanneer ik op stap ga met vrienden, daarvan zal ik niet doodgaan.’ Wie zichzelf sust en de schadelijke gevolgen van roken minimaliseert, komt bedrogen uit. Het risico van enkele sigaretten per dag is even groot als wanneer je twee pakjes opmaakt. Alleen volledig stoppen met roken heeft een duidelijke impact op de mortaliteit. Dat blijkt uit een Schotse studie die verscheen in American Journal of Epidemiology.

De onderzoekers volgden de voorbije veertig jaar ruim 5.000 mensen. Ze stelden vast dat stoppen met roken snel effect heeft: na één jaar lag het risico op een hart­infarct al de helft lager dan bij wie was blijven roken, en was het risico op een hersenbloeding even klein geworden als bij een niet-roker.

Opvallend genoeg blijkt uit het onderzoek dat bij wie de hele tijd bleef roken, het aantal sigaretten totaal geen verschil maakt. Zelfs bij wie ‘maar’ één tot vier sigaretten per dag rookt, verdrievoudigt het risico op een overlijden door hartinfarct.

http://www.standaard.be/cnt/DMF20130709_006

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven