Gezondheid alle pijlers

Stopweek, wanneer beginnen weer met pil

25-12-2010 16:00 11 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi dames,

Heb even een vraagje op eerste kerstdag.. Afgelopen woensdag ben ik gestopt met de pil en nu zit ik dus in de stopweek. Dus woensdag heb ik de laatste pil genomen en ik moest nog donderdag, vrijdag en gisteren. Ik zit nu dus al 3 dagen in de stopweek. Ik ben vandaag ongesteld geworden. En ik weet dat je stopweek niet langer dan zeven dagen mag duren.

Maar toch begrijp ik het niet helemaal.. Moet ik dan op woensdag aanstaande weer beginnen te slikken met de nieuwe strip? En moet ik dan met de pil van 'zondag' beginnen? Want daar begint de nieuwe strip namelijk mee.. Want het liefst wil ik gewoon op de dag beginnen waar de strip mee begint, dus zondag, dus morgen.. Maar weet niet of dat kan en/of dat gevolgen heeft en zo. Ik hoop dat jullie me kunnen helpen!

Groetjes en nog een fijne kerst!
Volgens mij moet je donderdag je eerste pil weer innemen. Dan begin je dus ook met de tablet van "donderdag" met je strip. Als het goed is neem je dan volgende maand weer op woensdag je laatste pil. Als je hem goed slikt stop je dus elke maand op dezelfde dag met de pil en ben je dus altijd op ongeveer dezelfde dag van de maand ongesteld.

Maar ik slik al vrij lang geen pil meer, dus is vrij lang geleden. Staat toch ook wel in je bijsluiter?
Je begint altijd weer met de pil op dezelfde dag als wanneer je voor het eerst géén pil slikte. Snap je? Dus woensdag nam je je laatste pil, donderdag als eerste dag geen, dus je begint weer met je strip op donderdag. Als je zeven (stopWEEK) pilvrije dagen hebt gehad.

Je stopweek mag je nooit langer dan die zeven dagen maken. Je mag 'm wel korter maken, dus als je wilt kun je morgen weer beginnen met slikken. Verder maakt het totaal niet uit op welke dag je strip 'begint'. Als jij deze week toch een stopweek van zeven dagen aanhoudt, begin je gewoon op een willekeurige donderdag in je strip.

En verder: bijsluiter! Die zijn er niet voor niets. Daar staat álles in.
Okee bedankt allemaal! Ja bijsluiter inderdaad, maar daar staat alles niet zo heel uitgebreid in.. Bij de mijne tenminste (Stediril 30).

Dus als ik morgen begin met de pil is het weer goed. En ik blijf gewoon ongesteld en ik heb geen last van doorbraakbloedingen in de volgende maand?

Nou bedankt!!
Nee hoor, geen doorbraakbloedingen lijkt me. Heb ik tenminste alleen last van als ik drie keer (mijn max.) mijn stopweek over sla. Je "menstruatie" (want officieel ben je niet écht ongesteld) zal misschien iets korter zijn, maar verder geen lastige, enge, onveilige gevolgen hoor!
Okee dankjewel Maylou! Ik ben dus vandaag ongesteld geworden.. het liefst word ik dat eigenlijk op maandag.. maar hoe moet dat dan..? Ik ben vanaf donderdag dus niet gaan slikken...
Of in ieder geval niet ongesteld in het weekend. Moet ik dan morgen weer de pil gaan slikken? Of maandag?
Maud, loopt je pilstrip gewoon rond? Dan maakt de begindag toch niet uit?

Houd je gewoon aan het voorschrift: een stopweek is 7 dagen, dus - als je tenminste de hele strip afmaakt - slik je je eerste pil van de nieuwe strip altijd op dezelfde dag van de week. Heb je op woensdag de laatste pil genomen, dan begin je volgende week op donderdag weer.

(Is die bijsluiter zo onduidelijk??)
quote:Maud01 schreef op 25 december 2010 @ 16:43:

Of in ieder geval niet ongesteld in het weekend. Moet ik dan morgen weer de pil gaan slikken? Of maandag?

Nee, je begint gewoon volgende week donderdag, slikt je hele strip en dan ook nog de eerste 3 pillen van de volgende strip* (dus je slikt tot en met zaterdag). Dan los je een stopweek in en begin je op zondag met een nieuwe (!) strip.

* Je legt die strip opzij, als reservestrip voor als je eens een pil laat vallen op de grond of binnen 4 uur na slikken moet overgeven/diarree hebt (dan is je pil namelijk nog niet opgenomen door je lijf).
Je bent nu op zaterdag ongesteld geworden en je wilt voortaan op maandag ongesteld worden? Dan moet je dus 2 dagen langer doorslikken dan je nu hebt gedaan. Je hebt nu je laatste pil op woensdag genomen en dat moet dus vrijdag worden. Je kan dan gewoon donderdag weer beginnen met een nieuwe strip (dat heb je precies 7 dagen geen pil geslikt) en dan na die strip nog 2 dagen extra nemen. Want die is dus weer op woensdag op. Als je op vrijdag dan je laatste pil neemt wordt je maandag ongesteld. Die 2 dagen extra kan je nemen van de strip waar je nu eerder mee bent gestopt.
quote:Maud01 schreef op 25 december 2010 @ 16:41:

Okee dankjewel Maylou! Ik ben dus vandaag ongesteld geworden.. het liefst word ik dat eigenlijk op maandag.. maar hoe moet dat dan..? Ik ben vanaf donderdag dus niet gaan slikken...

donderdagavond je laatste pil slikken vd strip en dan wordt je op maandag ongesteld en dan begin je weer op de vrijdagavond met je nieuwe strip.

dan zitten er 7 dgn tussen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven