Gezondheid alle pijlers

Stressvlekken

11-06-2017 21:15 13 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi allemaal , ik wil graag wat vertellen over mijn probleem en ben ook erg benieuwd of meer mensen hier last van hebben en hoe jullie er dan mee omgaan.

Al ongeveer 5 jaar heb in last van stressvlekken. Ik krijg het als ik met een onbekende praat (niet altijd) , bij het geven van presentaties. Het rare is dat ik het ook krijg bij alcohol en door de zon. 3 totaal verschillende oorzaken (naar mijn idee). Nou ben ik al naar de dokter geweest , heb aangegeven dat ik al anthistamine slik (histamine kan zorgen voor deze vlekken) en heb ik travegil meegekregen. Dit is een stuk zwaarder antihistam medicijn dan wat ik gebruikte waarbij ik ook geen auto mag rijden (wat totaal niet mogelijk volr mij is). Zoals je begrijpt wil ik het dus niet slikken. Ik vroeg me af of meer vrouwen (en mannen) hier last van hebben? Wat doen jullie hier aan en hebben jullie er ook zo veel last van (als je dit ook hebt) waardoor je vaak situaties vermijd waarbij je het op voelt komen? Ik voel me helemaal hopeloos, het is iets totaal onschuldigs wat zoveel invloed heeft op me leven.
Ik heb er ook last van, maar sinds ik me er niet meer druk om maak echt veeeeel minder... dat zou dus mijn belangrijkste tip zijn! Verder nog niet echt iets gevonden wat helpt.
Ik heb het ook wel eens. Jammer dan. Ik doe er niks aan.
.
karzou schreef:
11-06-2017 21:19
Ik heb er ook last van, maar sinds ik me er niet meer druk om maak echt veeeeel minder... dat zou dus mijn belangrijkste tip zijn! Verder nog niet echt iets gevonden wat helpt.

Bedankt voor het reageren! Merk ook zeker hoe meer ik me ermee bezig houd, hoe vaker het komt. Toch maar proberen om op andere dingen te focussen 🤔
Hoi Isabelle, ik heb die vlekken ook en ze komen ook door verschillende redenen. Ook door warmte, spanning, maar ook als ik heel enthousiast ben en soms gewoon spontaan lijkt het. Ik heb een dunne lichte huid. Vroeger droeg ik met presentaties sjaaltjes etc. maar het leek wel of de vlekken daardoor steeds hoger gingen waardoor ik ook vlekken in mijn gezicht kreeg en hoe warmer hoe erger de vlekken. Nu heb ik het min of meer geaccepteerd en weet ik dat als ik er weinig aandacht aan schenk dat de vlekken ook weer snel verdwijnen. Heb er nog nooit een medicijn voor geslikt denk ook niet dat het helpt en nodig is.
Gewoon mee leren leven het hoort erbij. Een ander krijgt een rood hoofd of zweetplekken en wij krijgen vlekken.
Ja, precies zoals jij zegt. Bij emoties (boos, verdrietig, verliefd, zenuwachtig, onzeker etc.) en na het drinken van alcohol. Het zit bij mij op mijn borst/nek, dus bijna altijd zichtbaar. Ik geef er simpelweg niet om.
Ik vind het altijd wel stoer: iemand die een keigoede presentatie geeft, maar wel bloost of vlekken in de nek heeft. Dat laat zien dat je durft!
Rosalie87 schreef:
11-06-2017 21:23
Hoi Isabelle, ik heb die vlekken ook en ze komen ook door verschillende redenen. Ook door warmte, spanning, maar ook als ik heel enthousiast ben en soms gewoon spontaan lijkt het. Ik heb een dunne lichte huid. Vroeger droeg ik met presentaties sjaaltjes etc. maar het leek wel of de vlekken daardoor steeds hoger gingen waardoor ik ook vlekken in mijn gezicht kreeg en hoe warmer hoe erger de vlekken. Nu heb ik het min of meer geaccepteerd en weet ik dat als ik er weinig aandacht aan schenk dat de vlekken ook weer snel verdwijnen. Heb er nog nooit een medicijn voor geslikt denk ook niet dat het helpt en nodig is.
Gewoon mee leren leven het hoort erbij. Een ander krijgt een rood hoofd of zweetplekken en wij krijgen vlekken.

Hoi Rosalie , ik heb zelf ook een hele lichte dunne en gevoelige huid! Dat verhaal met de sjaaltjes komt me heeel erg bekend voor! Ik ben zelf ook best onzeker en merk heel erg wanneer ik me heel zeker opstel dat het minder lijkt te zijn maar dit lukt me zelden.. Bedankt voor het reageren , het helpt me heel erg om van andere te horen dat wanneer je er weinig aandacht aan besteed snel wegtrekt/minder snel opkomt (heel logisch maar soms zó moeilijk)
Muurbloempje92 schreef:
11-06-2017 21:25
Ja, precies zoals jij zegt. Bij emoties (boos, verdrietig, verliefd, zenuwachtig, onzeker etc.) en na het drinken van alcohol. Het zit bij mij op mijn borst/nek, dus bijna altijd zichtbaar. Ik geef er simpelweg niet om.
Moet hier ook maar aan werken dan, maar vind het zo genant als iemand zo bedenkelijk er naar kijkt. Heb je er nooit om gegeven ?
Ik heb het ook. Hoe minder druk ik me erom maak, hoe sneller ze verdwijnen. Krijg het bij spanning (zowel positief als negatief, verschillende emoties, etc.
T is ook makkelijker gezegd dan gedaan hoor ;-D ik heb er ook erg mee gezeten in het verleden! Geneerde me enorm... hoef je denk ik niet te vertellen wat die schaamte met de vlekken deed ;-))
Bij mij is inmiddels mijn algehele onzekerheid gewoon een stuk minder... En dat helpt dus enorm. Het gaat dus niet alleen om het niet geven om de vlekken specifiek, maar het gewoon lekker in je vel zitten! Succes ermee, ik gaat een moment komen waarop je denkt: "verdomd ik heb al tijden geen vlekkennek gehad!!"... juist omdat je er niet meer mee bezig bent. Echt heus waar, dat moment komt :proud:
Vroeger. In die tijd was ik ook allergisch of overgevoelig voor van alles. Ik hoefde ook maar met zoute zweethanden over mijn huid te gaan of er kwam een klein bultje op. Mijn gezicht onder de rode scherp-begrensde vlekken als een giraf.
En als het vuur gedoofd is komen er wolven
Isabelle_ schreef:
11-06-2017 21:33
Moet hier ook maar aan werken dan, maar vind het zo genant als iemand zo bedenkelijk er naar kijkt. Heb je er nooit om gegeven ?
Nee eigenlijk niet. Zoveel mensen, vooral vrouwen heb ik het idee, hebben het. Ik vind het niet iets waarvoor ik me zou moeten schamen. Ik ben een mens dus ik heb emoties. Ik snap best dat je het vervelend vind, maar nogmaals; niets om je voor te schamen. :)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven