Sulfasalazine?
vrijdag 16 maart 2012 om 15:25
Wie heeft er ervaring met het gebruik van Sulfasalazine?
Ivm kinderwens moet ik stoppen met m'n gebruikelijke middelen tegen reuma. Omdat ik zonder medicijnen in no-time hartstikke ziek ben kreeg ik van de reumatoloog een aantal opties:
1. Niks gebruiken en kijken waar t schip strandt
2. Plaquenil gebruiken
3. Sulfasalazine gebruiken
Optie 1 is geen reeele optie. Van de 2 medicijnsoorten spreekt sulfasalazine me nog het meest aan maar ik hoor er ook minder prettige dingen over. Bv dat je toevallen kunt krijgen en in shock kunt raken.
Zijn er hier mensen die dit middel gebruiken of gebruikt hebben (tijdens zwangerschap)?
Ivm kinderwens moet ik stoppen met m'n gebruikelijke middelen tegen reuma. Omdat ik zonder medicijnen in no-time hartstikke ziek ben kreeg ik van de reumatoloog een aantal opties:
1. Niks gebruiken en kijken waar t schip strandt
2. Plaquenil gebruiken
3. Sulfasalazine gebruiken
Optie 1 is geen reeele optie. Van de 2 medicijnsoorten spreekt sulfasalazine me nog het meest aan maar ik hoor er ook minder prettige dingen over. Bv dat je toevallen kunt krijgen en in shock kunt raken.
Zijn er hier mensen die dit middel gebruiken of gebruikt hebben (tijdens zwangerschap)?
vrijdag 16 maart 2012 om 15:54
Is dat 5-asa? Ik slik asacol voor m'n crohn en mocht dat gewoon doorslikken bij mijn zwangerschap. Liever geen prednison en imuran, maar dit mocht. Tegenwoordig mag imuran ook al en prednison kreeg ik naderhand in mijn zwangerschap ook toen ik een opvlamming kreeg.
Maar goed, volgens mij mag sulfasalazine wel. Kijk anders eens op het Belgische crohnforum, daar zijn ook veel mensen die dit slikken.
Maar goed, volgens mij mag sulfasalazine wel. Kijk anders eens op het Belgische crohnforum, daar zijn ook veel mensen die dit slikken.
vrijdag 16 maart 2012 om 16:04
Mijn moeder heeft reuma. Zij slikte ooit sulfasalazine, maar is toen vanwege de vervelende bijwerkingen (misselijk, duizelig, verminderde eetlust) overgestapt naar amitriptyline. Hierbij ook 1 x per week methotrexaat (wordt door kankerpatiënten gebruikt en dient als een soort van chemo). Een hele hardnekkige aanpak, maar de klachten werden wel minder. Wat ze ook probeert, ze heeft nooit helemaal geen pijn, helaas.
Sterkte
Sterkte
vrijdag 16 maart 2012 om 17:02
Jeffrey je links doen t niet. Ik kom op een hele vreemde pagina uit.
Madamemicmac: Edit ja het is 5 ASA. Prednison mag ook, maar gebruik ik liever niet teveel. Ben net weer in beetje in model na de vorige keer
Btje: methotrexaat gebruik ik nu. Rommel is t, maar t werkt wel. Ik gebruik er ook nog een biological bij. Maar deze middelen moeten minimaal drie maanden van tevoren gestopt worden.
Madamemicmac: Edit ja het is 5 ASA. Prednison mag ook, maar gebruik ik liever niet teveel. Ben net weer in beetje in model na de vorige keer
Btje: methotrexaat gebruik ik nu. Rommel is t, maar t werkt wel. Ik gebruik er ook nog een biological bij. Maar deze middelen moeten minimaal drie maanden van tevoren gestopt worden.
vrijdag 16 maart 2012 om 17:09
Ik slik het al jaren. Opbouwen moet ik heel voorzichtig doen, omdat ik er gigantisch misselijk van word. Soms neem ik het dan als drankje in (heeeel vies, dat wel), dat helpt mij om de misselijkheid te beperken. Maar het is het meer dan waard, want het helpt mij enorm goed! Beter dan bv. methotrexaat. Nu ik zwanger ben, ben ik gestopt. Ik voelde me er niet goed bij.. Nu krijg ik alleen prednison injecties. Na de zwangerschap wil ik gelijk weer beginnen trouwens. Het kan namelijk gewoon tijdens de borstvoedingsperiode geslikt worden..
vrijdag 16 maart 2012 om 18:02
Bindi bedankt voor je reactie. Misselijkheid is wel een van de meest gehoorde bijwerkingen hè?
Maar je verdraagt t verder wel goed? Of heb je nog andere bijwerkingen?
Ik hoop ook te kunnen stoppen als ik zwanger ben maar de periode tussen stoppen met medicijnen en zwanger raken moet overbrugd worden. Merk dat ik toch huiverig ben voor dit medicijn... En sowieso wil ik t liever niet gebruiken tijdens zwangerschap, voelt idd niet goed.
Maar je verdraagt t verder wel goed? Of heb je nog andere bijwerkingen?
Ik hoop ook te kunnen stoppen als ik zwanger ben maar de periode tussen stoppen met medicijnen en zwanger raken moet overbrugd worden. Merk dat ik toch huiverig ben voor dit medicijn... En sowieso wil ik t liever niet gebruiken tijdens zwangerschap, voelt idd niet goed.
vrijdag 16 maart 2012 om 20:38
Tja, die misselijkheid is heel heftig geweest. In het begin was ik dan ook best wel mager geworden. Wat ik overigens niet zo heel erg vond . Verder heb ik geen bijwerkingen. Alleen felgele urine, komt door de kleurstof en is verder onschuldig. Het duurde wel even voordat de sulfasalazine zijn werk deed. In het begin kreeg ik er dan ook depomedrol injecties bij (2x). Is later nooit meer nodig geweest. Ik ben er verder heel erg over te spreken. Hoop dat het bij jou ook zo goed zal helpen! En dat je snel zwanger mag zijn! Want dat is echt leuk! En alle pijntjes waard hoor! Haha!
vrijdag 16 maart 2012 om 21:23
Ben benieuwd of t werkt bij mij. Tot nu toe heb ik echt heel zwaar geschut nodig gehad. Begon erg plotseling en heel erg heftig. Duurde anderhalf jaar voor t weer een beetje minder pijnlijk was en ik mezelf weer enigszins kon redden. Nu is t alweer een hele tijd rustig en doe ik alles weer.
Vind t spannend. Maar kijk er ook erg naar uit en hoop dat t zwanger worden (vlot) mag lukken
Hoe lang ben jij nu zwanger?
Vind t spannend. Maar kijk er ook erg naar uit en hoop dat t zwanger worden (vlot) mag lukken
Hoe lang ben jij nu zwanger?
zaterdag 17 maart 2012 om 20:41
Mijn dochter heeft dit een aantal jaren geslikt i.c.m. ibuprofen, ze was toen 3 jaar oud. Toen ze een jaar of 6 was kreeg ze opeens allemaal plekjes/wondjes in haar gezicht, ze bleek toen niet meer tegen de ibuprofen te kunnen en is toen overgestapt MTX (pillen en later injecties). De sulfasalazine heeft nooit voor vervelende bijwerkingen gezorgd. Ze is nu 12 en spuit 2x per week enbrel, (jeugd)reuma sucks
Succes in ieder geval!
Succes in ieder geval!
zondag 18 maart 2012 om 00:06
Ik slik ook Sulfasalazine. Moest het in 2 weken opbouwen van 1 naar 4 per dag. Maar ik werd zo depressief als een deur..... Niet leuk dus en ben er mee gestopt. Daarna in overleg met de Reumatoloog nog weer geprobeerd, maar weer het zelfde. Maar, omdat ze het belangrijk vond dat ik het slikte moest ik proberen welke dosis ik wel aan kon. Nu slik ik er dus maar 1 per dag en dat gaat goed. Dat van de urine qua kleur klopt heb ik ook.
dinsdag 20 maart 2012 om 20:40
Nee HelpBrand, mijn dochter heeft geen nare bijwerkingen gehad van de Sulfasalazine, maar ook bij haar was de werking uiteindelijk niet meer voldoende. MTX heeft voor veel narigheid gezorgd (misselijkheid, moe en een ontzettend bleek bekkie), maar de spuiten met enbrel werken gelukkig wel heel goed. Trouwens ook tegen de psoriasis, die ze t.g.v. haar reuma heeft.