Tandarts en irritaties, (weer) overstappen?
dinsdag 10 juni 2014 om 23:22
Vandaag voor de halfjaarlijkse controle bij de tandarts geweest voor mezelf en mijn kinderen. Sinds twee jaar zit ik bij een soort 'keten' van tandartsen, meerdere vestigingen in Nederland. Ik ben hiervoor in korte tijd drie keer overgestapt van tandarts (verhuizing, 2 keer failliete / opgeheven tandarts). Nu heb ik bij mijn huidige tandarts opstapelende ergernissen waardoor ik twijfel over overstappen naar een andere tandarts. De vijfde tandarts in een aantal jaren is echter ook niet ideaal dus graag jullie mening.
Even wat voorbeelden:
- gemaakte afspraken worden ALTIJD verzet ( van hun kant, met uiteenlopende redenen)
- ik heb elke keer een andere tandarts met een andere aanpak/mening
- veel verloop van tandartsen, steeds anderen in dienst
- bijna niemand spreekt goed Nederlands (geen probleem met niet-Nederlanders maar wil het wel graag kunnen verstaan)
Vandaag discussie gehad over een gaatje dat gevuld moet worden. Dit gaatje ontdekte de tandarts op de foto's van de vorige controle (half jaar geleden dus) en moet nu gevuld worden. Ik vroeg dus waarom dat vorige keer niet gedaan was. Het antwoord was dat elke tandarts nou eenmaal zijn eigen werkwijze heeft. (?)
Vorige keer werk ik zowat bejubeld om mijn schone gebit en deze keer was het allemaal prut volgens de tandarts. En ik doe niets anders.
Stel ik me aan of is dit niet normaal? Ik ben geen veeleisend persoon maar hou er wel van als mensen zich aan de afspraken houden. Daarnaast vind ik het vooral voor mijn kinderen fijn om een vast gezicht te hebben als ze naar de tandarts moeten.
Ik neig dus naar overstappen maar je weet ook niet waar je dan weer terechtkomt..
Even wat voorbeelden:
- gemaakte afspraken worden ALTIJD verzet ( van hun kant, met uiteenlopende redenen)
- ik heb elke keer een andere tandarts met een andere aanpak/mening
- veel verloop van tandartsen, steeds anderen in dienst
- bijna niemand spreekt goed Nederlands (geen probleem met niet-Nederlanders maar wil het wel graag kunnen verstaan)
Vandaag discussie gehad over een gaatje dat gevuld moet worden. Dit gaatje ontdekte de tandarts op de foto's van de vorige controle (half jaar geleden dus) en moet nu gevuld worden. Ik vroeg dus waarom dat vorige keer niet gedaan was. Het antwoord was dat elke tandarts nou eenmaal zijn eigen werkwijze heeft. (?)
Vorige keer werk ik zowat bejubeld om mijn schone gebit en deze keer was het allemaal prut volgens de tandarts. En ik doe niets anders.
Stel ik me aan of is dit niet normaal? Ik ben geen veeleisend persoon maar hou er wel van als mensen zich aan de afspraken houden. Daarnaast vind ik het vooral voor mijn kinderen fijn om een vast gezicht te hebben als ze naar de tandarts moeten.
Ik neig dus naar overstappen maar je weet ook niet waar je dan weer terechtkomt..

dinsdag 10 juni 2014 om 23:25
En nee, dit is niet normaal en ik ben ook een aantal jaar geleden overgestapt om vergelijkbare redenen. Veel Polen in dienst die ik alleen in het Engels kon aanspreken (waarbij het maar de vraag was of ze het begrepen), gekke en wisselende adviezen, al met al niet heel professioneel.
Nu al twee jaar bij een nieuwe en erg tevreden.

dinsdag 10 juni 2014 om 23:29
quote:Penelope_ schreef op 10 juni 2014 @ 23:26:
Bij het overstappen kun je ook gewoon kenbaar maken wat je klachten bij je huidige tandarts zijn hè? Jij bent gewoon een betalende klant, je kan gerust vragen hoe zij eea aanpakken.Ja, dat is wel een goeie. Ik wil denk ik sowieso niet meer maar zo'n groot centrum, maar die heb je hier nogal veel (grote nieuwbouwwijk met gezondheidscentra).
Bij het overstappen kun je ook gewoon kenbaar maken wat je klachten bij je huidige tandarts zijn hè? Jij bent gewoon een betalende klant, je kan gerust vragen hoe zij eea aanpakken.Ja, dat is wel een goeie. Ik wil denk ik sowieso niet meer maar zo'n groot centrum, maar die heb je hier nogal veel (grote nieuwbouwwijk met gezondheidscentra).

dinsdag 10 juni 2014 om 23:34
Ik zou overstappen. Heb zelf een aantal tandartsen "versleten", ben ook angstig voor de tandarts en dat speelde wel een rol. Maar als patiënt ben je ook gewoon een klant en je mag best je eisen stellen aan hoe je behandeld wordt. Zeker als het gaat om basale dingen als de tandarts kunnen verstaan en afspraken nakomen.
De praktijk waar ik nu heen ga heeft ook wel wat verloop gehad qua tandartsen, maar alle tandartsen waar ik geweest ben in deze praktijk waren duidelijk mede geselecteerd op hun manier van met patienten omgaan (en hun kundigheid natuurlijk). Een goed en plezierig contact maakt het wisselen ook wat minder bezwaarlijk in mijn optiek. Daarnaast heel duidelijk algemeen beleid en vastlegging in het dossier waardoor een nieuwe tandarts naadloos verder kon waar de vorige gebleven was.
En afspraak = afspraak, ook wel zo fijn.
Ik zou het echt doen, dat overstappen. Die irritaties zijn echt onnodig en je hebt de vrije keus in tandartszorg.
De praktijk waar ik nu heen ga heeft ook wel wat verloop gehad qua tandartsen, maar alle tandartsen waar ik geweest ben in deze praktijk waren duidelijk mede geselecteerd op hun manier van met patienten omgaan (en hun kundigheid natuurlijk). Een goed en plezierig contact maakt het wisselen ook wat minder bezwaarlijk in mijn optiek. Daarnaast heel duidelijk algemeen beleid en vastlegging in het dossier waardoor een nieuwe tandarts naadloos verder kon waar de vorige gebleven was.
En afspraak = afspraak, ook wel zo fijn.
Ik zou het echt doen, dat overstappen. Die irritaties zijn echt onnodig en je hebt de vrije keus in tandartszorg.

woensdag 11 juni 2014 om 06:10

woensdag 11 juni 2014 om 06:28
Ik zou ook overstappen. Als je ze niet verstaat en andersom ook niet, zou ik er weinig vertrouwen in hebben. Ik heb dat hier bij de mondhygienist gehad, zo slecht Nederlands. Vreselijk vind ik dat, had geen idee wat ze bedoelden. Engels praten zou ik persoonlijk ook niet doen, ze gaan maar gewoon fatsoenlijk Nederlands leren hoor.
Ik zit al jaren bij dezelfde tandarts, zo fijn! Heb ook nooit een andere uit de praktijk. Helaas zal hij over een tijdje toch met pensioen gaan, ben ik bang. Hij is al over de 65 heen
Ik zit al jaren bij dezelfde tandarts, zo fijn! Heb ook nooit een andere uit de praktijk. Helaas zal hij over een tijdje toch met pensioen gaan, ben ik bang. Hij is al over de 65 heen

woensdag 11 juni 2014 om 06:37
Ben er wel over uit dat ik maar ga overstappen idd. Wil wel eerst goed bekijken waar ik dan heen ga, voor ik weer bij zoiets terecht kom. Het lastige is dat er bij sommige tandartsen geen plaats is, en dit zijn dan net degenen die ik zou kiezen. (Gewoon 1 of 2 personen in een praktijk). Die grotere centra hebben altijd plek en adverteren daar ook mee. Misschien is dat al een slecht teken haha

woensdag 11 juni 2014 om 06:39
quote:beelicious schreef op 11 juni 2014 @ 06:37:
En daarom moeten we de tandarts-fabrieken vermijden. Het is niet leuk om er te werken, of om er patient te zijn..
Zoek een groeps of solo praktijk. Er zijn genoeg reviewsites om te vergelijken.
Meen wel eens gelezen te hebben dat jij tandarts bent, of bij een tandarts werkt oid? Of was dat iemand anders.
De tandartsfabriek is dus niet iets wat je moet willen blijkbaar. Idd maar eens reviews zoeken dan. Thanks.
En daarom moeten we de tandarts-fabrieken vermijden. Het is niet leuk om er te werken, of om er patient te zijn..
Zoek een groeps of solo praktijk. Er zijn genoeg reviewsites om te vergelijken.
Meen wel eens gelezen te hebben dat jij tandarts bent, of bij een tandarts werkt oid? Of was dat iemand anders.
De tandartsfabriek is dus niet iets wat je moet willen blijkbaar. Idd maar eens reviews zoeken dan. Thanks.